ja
door jabiki Jul 30, 2014 om 10:21
Huishouden & energie

Schimmel in de badkamer door natte washandjes

Hallo ,
Ik zou graag even een mening of advies willen over volgend probleem.
Sinds enige tijd heb ik schimmel in de badkamer en wel op het plafond in het douchegedeelte en tegen een muur waar de waterleiding loopt.
Ik heb deze klacht gemeld bij de woningstichting maar kreeg te horen dat het mijn eigen schuld was en het zelf moet oplossen.De boosdoener was.......NATTE WASHANDJES.
Ik vind dit zelf dus niet echt geloofwaardig , op een badkamer hangen nou eenmaal natte washandjes.
Zelf vermoed ik dat het ventilatiesysteem niet goed werkt en dat de leiding niet diep genoeg in de muur (gipsmuurtje) ligt.
Maar aangezien ik ''maar een gewone bewoner '' ben en hier dus geen verstand van heb zou ik graag advies of meningen van anderen willen horen.

2503 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2014 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schimmel is een ventilatie probleem. Dus meer ventileren.

De leiding zal er al wel een tijdje lopen en nu niet ineens naar voren gekomen zijn.

ja
door jabiki - Jul 30, 2014 om 11:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tijger1
Bedankt voor je reactie

=tijger1 schreef op woensdag 30 jul 2014, 10:42: Schimmel is een ventilatie probleem. Dus meer ventileren.

De leiding zal er al wel een tijdje lopen en nu niet ineens naar voren gekomen zijn.

Ventileren doen we , we douchen met open deur en overdag staat de deur altijd open.We hebben geen raam oid wat we kunnen openzetten.Alleen gat in de muur met een rooster ervoor dat een open kanaal langs 12 verdiepingen is , maar er zit geen afzuiging op.

De leidingen lagen altijd op de muur maar sinds een renovatie liggen ze in de muur.Sindsdien is het schimmelprobleem ook begonnen.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2014 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het niet mogelijk een ventilator in dat gat te plaatsen?

gerbera
door gerbera - Jul 30, 2014 om 17:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De schimmel van de leidingen ontstaat door condensvorming rond de leiding. Zijn waarschijnlijk "bloot" in het gipswandje geplaatst dus geen isolatie gebruikt.. De enige remedie is schimmelwerende muur- plavondverf te gebruiken.

ja
door jabiki - Jul 30, 2014 om 17:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ,
Tijger1
Het plaatsen van een ventilator in de bestaande opening mag niet van de verhuurder.
Er mag niets op deze openingen aangesloten worden hetzij een afzuiging of ventilator.
Was idd een optie geweest.
Dankjewel hiervoor.

Gerbera
De leiding zit idd ''bloot'' in de muur , en het lijkt er inderdaad op dat er condensvorming is.
Zeker omdat als er gedouched je precies ziet hoe de leiding loopt , want alleen op die plaats is het dan nat op de muur.
Alleen ziet de woningstichting dat schijnbaar niet , zij beweren dat het puur van de natte washandjes is.
De tip van schimmelwerende muur en plafondverf is zeker een optie , zal er uiteindelijk ook van komen, maar naar mijn mening is het door de bouwvereniging niet goed gemaakt en vind ik dat hun het dan ook moeten oplossen.
ook ben ik bang dat als er niets aan de oorzaak gedaan word de klacht blijft terugkomen.

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2014 om 17:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien (ook) een ander soort rooster plaatsen met grotere spleten of gaten. Ik zag laatst bij Karwei een ronde versie met grote spleten die je open- en dicht kunt draaien, is simpelweg in het ventilatiegat te duwen.
Ik kan deze versie niet op de site vinden anders had ik een link geplaatst.
Ze kosten ca 6 euro.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2014 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedoelt u deze?

Klik hier

ja
door jabiki - Jul 30, 2014 om 19:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zal eens navragen of ik andere roosters mag plaatsen.
De huidige zijn vastgekit maar dat zal niet zon groot probleem zijn.
Hartelijk dank voor het meedenken en de zeer bruikbare tips

mvg jabiki

door 1953 - Jul 30, 2014 om 19:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso een probleem qua ventilatie.

Daarnaast kunt u het bestrijden met o.a. HG-product of een ander merk speciaal bestemd voor schimmelbestrijden.

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2014 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja tijger1, met dank, die bedoel ik.
Vraagsteller, die vastgekitte dingen weghalen met iets handigs om geen schade te krijgen en weer terugplaatsen als u mocht gaan verhuizen.