boppe1943
door boppe1943 Apr 28, 2014 om 13:37
Huishouden & energie

Schimmel in een droge woonkamer.

De hygrometer toont aan dat de luchtvochtigheid in de woonkamer ca. 40% is. Dat veroorzaakt droge, branderige ogen. Daarom heb ik bakjes met water aan de verwarming bevestigd, die ik steeds bijvul. De luchtvochtigheid klimt dan naar 50-55. Maar een stenen muurtje (eensteens) is vochtig en vertoont schimmel. Ook op de plinten onder de (dubbele) ramen vormt zich vocht en schimmel. Er wordt dagelijks volop gelucht, ramen tegen elkaar open en het luchtrooster staat continu open, ook bij koud weer. Elders in huis is alles o.k., maar daar wordt nauwelijks verwarmd. Hoe krijg ik een normale luchtvochtigheid in de kamer zonder schimmelvorming?

2754 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2014 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo boppe1943,

Luchtvochtigheid - schimmel - luchten .....lastig!!
Als dat eensteensmuurtje kouder is dan de binnentemperatuur in de kamer zal er condens optreden en daardoor eventueel schimmel.
Als luchten niet voldoende helpt: schimmelbestrijding: lees hier ter info.

Tips
Om een hoger vochtigheidspercentage te bereiken moet je waterdamp aan de lucht toevoegen. Als de vochtigheid niet veel afwijkt van het ideale percentage, kunnen onderstaande tips helpen:

- Hang waterbakjes aan de verwarming.
- Zet de afzuigkap tijdens het koken af.
- Laat de deur van de badkamer na het douchen op een kier staan.
- Laat de temperatuur niet boven 20 à 21°C stijgen.
- Verlucht je huis voldoende.
- Veeg geregeld stof.
- Plaats planten die water verdampen.

Luchtbevochtigers
Als deze tips niet baten, dan is het plaatsen van een luchtbevochtiger het meest doeltreffende middel. Er bestaan drie verschillende systemen:

Stoom
Het water wordt verhit waarbij het water als een geleider optreedt tussen twee elektroden. Zo wordt het water omgezet in stoom die langs een kleine opening het toestel verlaat.

Stoombevochtigers werken heel efficiënt omdat ze in korte tijd veel stoom genereren. Een toestel van 50 euro kan tot zo’n 0,7 liter water per uur omzetten in stoom. Je kan de bevochtiger aansluiten op een hygrostaat. Dan stel je de gewenste luchtvochtigheid in en slaat de bevochtiger automatisch aan en uit. Wie wil, kan er ook een geurtje aan toevoegen.

Het nadeel van dat type is het hoge energieverbruik. Het water moet immers opgewarmd worden.

Ultrasoon
Een geruisloze ventilator verspreidt een microfijne nevel die ontstaat door hoge, frequente, onhoorbare trillingen onder water.

Deze luchtbevochtigers hebben een ingebouwde hygrostaat. Aangezien de energie aan de kamerlucht onttrokken wordt, verbruikt dat soort toestellen weinig stroom. Het water wordt immers koud verneveld.

Verdamping
Een ventilator blaast droge kamerlucht door een vochtige filter waardoor het water verdampt.

Een hygrostaat is overbodig bij deze bevochtigers. Bovendien worden stof en geuren onttrokken aan de lucht die langs de filter passeert. Dat systeem gebruikt weinig stroom, maar geeft ook minder vocht af.
(Bron:infotalia.com)

Met vr.gr.

ph
door philip36 - Apr 28, 2014 om 14:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens of de buitenzijde van het eensteens-muurtje vochtiger wordt dan andere muurgedeelten.
Een lekkende afvoerpijp of opspattend water bijv.
Google eens op koudebruggen want dat zal de oorzaak wel zijn van het vochtprobleem dicht bij de vloer.

boppe1943
door boppe1943 - Apr 29, 2014 om 13:24
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bedankt voor de reacties. Het is een lastig probleem, waar vandaag ook een bedrijf in klimaatbeheersing geen antwoord op weet.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2014 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien verdient het aanbeveling dat muurtje van buitenaf te impregneren, zodat er van buitenaf geen vocht meer kan intrekken.

Dan moet die schimmel, is vocht, na het zorgvuldig schoonmaken binnen, tot her verleden behoren.

gompy2
door gompy2 - Apr 29, 2014 om 15:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat Philip36 het aardig goed heeft in zijn conclusie en dat het tegengaan van het intrekken van vocht vanaf de buitenkant moet gebeuren zoals Tijger opperde.
Ik zou alleen eer je daar mee aan de gang gaat een tijd lang een ventilator(tje) langs die muur laten blazen zodat alles flink kan drogen.
En met een tijd bedoel ik dágen, hoeft geen 24 uur per dag, maar wel zo lang dat alles goed droogt.
Het hoeft niet persé een grote herriemakende ventilator te zijn, een kleine rustige mag ook, als er maar een continue luchtstroom langs die muur gaat gedurende langere tijd zodat die muur goed droogt.
Als de muur dan vanaf de buitkant, en goed ruim, wordt geïmpregneerd moet het verholpen zijn, en het is geen kostbare klus.