th
door thamayka Jan 17, 2015 om 21:50
Huishouden & energie

Schimmelinfectie bij mijn paard

Ik zit met een vraag waar ik al een tijdje mee zit.
Mijn paard staat in een weiland met 3 andere paarden. Een maand terug nog 4. Het paard wat nu weg is had een schimmel infectie en is daar nooit voor behandeld, een andere paarden eigenaar, verzorger en ik hebben geregeld de eigenaar van het paard gevraagd om het paard te behandelen. Nu is het paard dus verkocht en heeft het paard de schimmel over gegeven naar de andere paarden.

De oude eigenaar heeft wel een zalfje gegeven maar dat helpt dus niet (sudocreme) nu moeten we dus uit eigen zak een middel gaan kopen voor tegen de schimmel.

Nu mijn vraag:

Wat kunnen wij hieraan doen? Kunnen wij de kosten verhalen op de eigenaar van dat paard of hebben wij gewoon pech?

795 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 17, 2015 om 23:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan sult u toch goede bewijzen hier voor moeten hebben om kans van slagen te hebben.

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2015 om 00:00
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Daar zal toch echt een veearts aan te pas moeten komen om "bewijs" te leveren dat dit overdraagbaar is/was. Anders heeft u geen been om op te staan, lijkt me.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2015 om 01:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lijkt me logisch dat je je paard daar weghaalt als je dit constateert. Langer bij de infectiebron laten staan brengt risico met zich mee.

door 1953 - Jan 18, 2015 om 03:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bewijslast! U moet bewijzen dat de schimmelinfectie door toedoen van het verkochte paard ontstond.

Waarom schakelt u, collectief, de dierenarts niet in? Zo blijft u en de anderen tobben met paarden met een schimmelinfectie, die mogelijk door omgevingsfactoren ontstonden, w.o. te drassige weide o.i.d.

th
door thamayka - Jan 18, 2015 om 09:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil graag op de plek weg maar dat kan helaas niet omdat ik nu nergens heen kan omdat mijn paard nu schimmel heeft Toen we het constateerde ging het al de ronde en kom je dus nergens meer. Een van de paarden eigenaren heeft geleerd voor dierenarts. En het andere paard heeft het gekregen Door lage weerstand. Nu zitten wij dus opgescheept met die schimmel omdat die eigenaar zo laks was en niet voor zijn paard zorgde (hij kwam nooit en hij gaf niks om dat beest).

En hoe kan een je bewijzen nu nog dan? Dus komt er op neer dat ik moet gaan dokken omdat iemand anders niet voor zijn paard kan zorgen. Nou lekker dan...

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u griep krijgt omdat een ander in uw omgeving griep heeft, kunt u die persoon daar ook niet voor aansprakelijk stellen.

Toen u die schimmelinfectie bij dat andere paard constateerde en de eigenaar er niets aan deed, had u uw paard weg moeten halen.

th
door thamayka - Jan 18, 2015 om 22:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1 ik had heel graag weg willen gaan en had ook gezocht maar waar ik sta gaat alles heel snel de ronde dus wisten al heel veel mensen het een is het dus onmogelijk om wat te vinden omdat ze bang zijn dat mijn paard het ook had. Dus ik kon niet eens een ander plek vinden.

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2015 om 23:41
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Al Immaverol geprobeerd? En "een van de paardeneigenaren heeft voor dierenarts geleerd", kan van alles betekenen. Heeft hij de studie afgemaakt? Dus wat in de melk te brokkelen? En meestal zijn het bij paarden (en ander grootvee) veeartsen. Ik begrijp best dat andere "stallingen" huiverig zijn om onderdak aan uw paard te geven, zou u zelf ook niet doen.