he
door hennieg Feb 10, 2010 om 19:02
Huishouden & energie

Schoonmaken nefit ketel

Ik heb een cv ketel van Nefit, type Smartline HRC 24 CW3. Ik wil deze ketel graag zelf onderhouden en schoonmaken. Kan iemand mij adviseren hoe? Bij voorbaat hartelijk bedankt voor uw reacties.

45710 3 Rapporteer

magicscanman
door magicscanman - Feb 10, 2010 om 20:04
261 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eerst eens naar de onderhoud-voorschriften.

In de meeste onderhoud-voorschriften staan regels opgesteld met betrekking tot controle en/of onderhoud van het toestel, indien je deze onderhoud-voorschriften kwijt bent, kun je deze vaak bij de fabrikant opvragen, downloaden van de site van de fabrikant, of van een andere site.

Vaak staat er in de voorschriften ,als je niet kunt aantonen dat er onderhoud heeft plaats gevonden ,dat de garantie vervalt

Vele verzekeringsmaatschappijen hebben een clausule opgenomen waarin ook staat dat je de voorschriften met betrekking tot onderhoud moet opvolgen, doe je dit niet, dan kun je de uitkering van de verzekering in gevaar brengen indien dit apparaat de oorzaak is geweest.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Feb 10, 2010 om 21:48
80 Antwoorden / 15 Vragen

Geachte hennieg,

Wat is de reden dat U uw cv ketel zelf wilt onderhouden? onkosten?

LET WEL !!! deze cv ketel heeft mogelijk een defecte branderkop wanneer een erkende Nefit monteur uw cv ketel niet heeft onderhouden.
Deze branderkop met toebehoren dienen per direct worden vervangen wanneer uw cv ketel niet voorzien is van een groene sticker met opdruk "burner OK"

Om onderhoud te plegen aan uw cv ketel dient U in het bezit te zijn van 2 tal pakkingen.
Om het toestel te kunnen reinigen dient de brander uit de wisselaar te worden gemonteerd.
Wanneer U dit gedaan heeft kunt U de voorzijde van de wisselaar middels de klikverbinding openen.
Vervolgens moet vanuit de onderzijde van de wisselaar de rookgasverdringer uit de wisselaar te worden genomen en moet worden gereinigd.
U kunt nu de binnenzijde van de ronde wisselaar met een koper/messing borstel schoonmaken en ontdoen van de aluminiumcellisium ( witte korrels, lijkt op kalk).
Zet vervolgens de rookgasverdringer (kelk) terug in de wisselaar.
Als alles schoon is MOET u de pakkingsnoer van de wisselaar vervangen, dit dient een witte/transparante siliconen pakkingsnoer te zijn, vermoedelijk is uw ketel nog voorzien van een rode.
Nu dient U de wisselaar te spoelen met water door de vulslang in de bovenzijde van de wisselaar te hangen en de kraan rustig open te zetten, U spoeld nu al het overtollige vuil weg wat achter zal blijven in de sifon onde de wisselaar.
Alvorens U verder gaat dient U de wisselaar inspuiten met "protector", dit is een op petrolium basis oplossing die door Nefit is ontworpen om te voorkomen dat de aluminiumcellisium zich vastzet op de wisselaar en bevorderd een langere levensduur van uw toestel.
Reinig de sifon en vul deze weer met schoon water.
Vervang de zwarte silicone branderpakking en plaats de branderkop terug in wisselaar als de géén afwijkingen vertoond.
Sluit de gasleiding weer aan onder de ventilator en neem het toestel weer in bedrijf.
Normaliter dienen de gasdrukken statisch en dynamisch te worden gecontroleerd als mede de ventilatordruk en het 0-punt van het gasregelblok.

Een erkende cv monteur voer deze servicebeurt graag voor U uit voor ongeveer 70 euro.

Succes..........

getty
door getty - Feb 11, 2010 om 16:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het feit dat u deze vraagt stelt, geeft eigenlijk al aan dat u het beter niet zelf kan doen. Blijkbaar heeft u er geen of weinig kaas van gegeten en dan is een dergelijke klus te ingewikkeld. Het schoonmaken lukt misschien wel, maar het gaat ook om de veiligheid en garantie. Vaak is er zonder een deugelijk onderhoud geen garantie. Mijn advies, dus niet zelf beunen...