piepeltje
door piepeltje Oct 27, 2006 om 11:04
Geldzaken & recht

Schuld na overlijden

na het overlijden van mijn schoonvader worden we geconfronteerd met een aantal schulden die hij had.

het gaat om twee verschillende schulden die aangegaan zijn toen hij nog was getrouwd.hij is een jaar voor overlijden gescheiden van zijn ex vrouw.in het convenant dat is opgemaakt bij de advocaat is bepaald dat ze allebei de helft van de schuld op zich namen.hij is achteraf geblekenalles blijven afbetalen en zij niet omdat ze niet genoeg financiele middellen had.

nu is mijn vraag of deze schuld geheel aan haar komt te vervallen of word de schuld overgedaan aan de kinderen die eigenlijk niet wisten dat deze er was,of word de schuld inderdaad verdeeld en draaien de kinderen dan op voor de schuld die van hem overblijft.

hopelijk kan iemand mij daar wat advies over geven.

de schuldeisers hebben inmiddels al gezegd dat er niets word kwijtgescholden.

alvast bedankt......

5282 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zij hebben samen voor de schuld een overeenkomst gesloten.
Wat er in het convenant staat is niet van toepassing op de schuldeisers, dit houdt in dat de schuld geheel over gaat naar uw moeder.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Piepeltje,

Het antwoord van Binka is fout. Ik kom hier straks op terug met het juiste verhaal, wat een stuk langer is en enige voorbereiding eist.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een persoonlijke lening of doorlopend krediet geldt vaak dat de nabestaanden deze schuld niet over hoeven te nemen. Wel moeten de termijnen betaald zijn tot het moment van overlijden, er mogen dus geen achterstallige betalingen zijn.
Voor een hypothecaire lening geldt dit niet. De erfgenamen erven de hoofdschuld met de rente. Alleen wanneer de hypotheek gecombineerd was met een levensverzekering (bijvoorbeeld een spaarhypotheek) komt de lening voor de erfgenamen te vervallen.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt er aan wat je fout noemt, wanneer in de polisvoorwaarden niet vermeld staat dat de schuld komt te vervallen bij overlijden, dan moet deze gewoon worden door betaald door diegene die samen de lening hebben afgesloten.
Er wordt al gezegd dat de schuldeisers niet van plan zijn om de schuld kwijt te schelden.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw moeder en schoonvader hebben beiden getekend voor de twee schulden. Dat houdt in dat zij beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het totale bedrag van de schulden. In het convenant van de echtscheiding zijn zij overeengekomen om beiden de helft van de schulden voor hun rekening te nemen. De geldverstrekker (schuldeiser) is geen deelnemende partij in dit convenant. Het is een overeenkomst tussen beide echtelieden en de schuldeiser is hier geen partij in. Hij heeft dus niets met het convenant te maken. Hij behoudt zijn recht om de volledige schuld op één van de partijen te verhalen als bij de andere partij niets te halen valt. De schuld komt dus ook in de erfenis te vallen.

De erfgenamen van uw ex schoonvader krijgen dus een erfenis met een negatief vermogen. De erfgenamen kunnen deze erfenis weigeren (verwerpen), omdat zij niet voor de schulden willen opdraaien. Dit betekent wel dat de erfgenamen nog geen theelepeltje of fotoboek uit de erfenis mogen meenemen, daar dit inhoudt dat zij daarmee de erfenis aanvaarden. Ze mogen alleen de hoogst noodzakelijk dingen regelen zoals de begrafenis.

Als de directe erfgenamen (bijv. partner en kinderen) de erfenis verwerpen, dan wordt de erfenis doorgeschoven naar de erfgenamen van deze erfgenamen, bijv. hun kinderen. Ook deze moeten de erfenis verwerpen, want niemand wil tenslotte opdraaien voor een schuld. Het verwerpen van een erfenis moet gebeuren bij de rechtbank. Daar hoeft geen notaris aan te pas te komen. Er moet alleen griffierecht betaald worden, dat is momenteel ca. € 190,--.

Als alle erfgenamen (en doorgeschoven erfgenamen) van uw ex schoonvader de erfenis verwerpen, dan valt daar voor de schuldeiser niets te halen. De schuldeiser zal hoe dan ook z’n centen willen vangen. Vanwege de scheiding zal uw moeder geen erfgenaam zijn (tenzij bij testament anders is bepaald). Omdat uw moeder mede getekend heeft voor de schuld, blijft zij aansprakelijk voor het volledige bedrag van die schulden.

Mocht u nog nadere vragen hebben, kom dan hiermee terug in deze vraag.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binka,

Bij afsluiten van een verzekering spreek je over polisvoorwaarden. Het gaat hier over leningen die afgesloten zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@binka en vladja

Dag collega's.

Binka schrijft: ......dit houdt in dat de schuld geheel over gaat naar uw moeder.

Vladja schrijft: Omdat uw moeder mede getekend heeft voor de schuld, blijft zij aansprakelijk voor het volledige bedrag van die schulden.

Ik begrijp het even niet meer. Jullie zeggen toch exact hetzelfde. Waar zit dan het foute antwoord???

Collegiale groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja  wat is de fout in binka's antwoord jij schrijft het zelfde alleen is je uitleg wat uitgebreider maar de essentie is het zelfde..

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil zit 'm in het feit dat de schuld ook in de erfenis valt. Piepeltje schrijft dat de ex schoonvader alles is blijven betalen, omdat de moeder over onvoldoende financiële middelen beschikt.

De schuldeisers zullen hoe dan ook de centen willen vangen. Als de erfgenamen van de schoonvader de erfenis aanvaard hebben, doordat zij al als erfgenamen gehandeld hebben (vaak uit onwetendheid) dan kunnen de schuldeisers daar hun geld opeisen. Dat zullen zij dan ook doen als daar wel wat te halen valt.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat de schuld bij de erfgenamen komt mede omdat er nog steeds een van de contractanten in leven is.
De erfenis zal in dit geval gewoon doorgang kunnen hebben, zonder gevolgen voor de erfgenamen, want pas als er een achterstand komt zal de verlener stappen kunnen ondernemen.
En die zullen dan ondernomen worden tegen uw moeder.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor Krook en read.

En zo bevestigt Binka dat ze iets geheel anders zegt dan Vladja, die de best mogelijke uitleg geeft. Het antwoord van Binka is dus inderdaad fout.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De moeder beschikt niet over voldoende financiële middelen, dus die achterstand is er al heel snel. Een erfenis, waarin een schuld zit (er is dat convenant opgesteld), is niet binnen 14 dagen geregeld. De schuldeisers hebben al gesteld dat zij niets kwijt schelden en zitten dus nu al op de eerste rij om de centjes binnen te halen, linksom of rechtsom dat maakt hun niet uit. Zo werkt dat in de praktijk.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

alvast bedankt voor de reaktie,

mag ik nog wel op wijzen dat er geen testament is,ik weet niet of dit nog ergens voor nodig is.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er geen testament is, wordt de erfenis afgehandeld volgens de wettelijk vastgelegde regels, d.w.z. de kinderen (of hun kinderen) erven nu er geen partner is.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevoeging. Zijn er geen kinderen, dan erven broers/zusters en eventueel ouders, als zij nog in leven zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik moet er helaas bij zetten, en dit is onze ervaring, mijn schoonvader overleed in 2004 met schulden, mijn schoonmoeder heeft ze in 2005 niet betaald de schulden, zij is in 2005 overleden, nu 10 mnden na haar overlijden hebben we alle schulden betaald.

de rekening wordt dan naar de erven (in dit geval waren wij dat) en helaas zul je toch moeten betalen, je kan wel overleggen om het in gedeeltes te betalen.

gr millie

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Millie,

Waren jouw schoonouders gescheiden?

Indien dat niet het geval is, betreft het een casus die niets met de gestelde vraag te maken heeft.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2006 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo piepeltje.

Als jullie niet voor de schulden willen opdraaien, dan is de enige oplossing, de erfenis niet aanvaarden. Want bij aanvaarding draai je op voor de baten en de schulden.

Succes

ve
door verwijderd - Oct 23, 2007 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat helaas niet in uw vraag of uw schoonvader hertrouwd is,
Mocht dit het geval wezen lijkt mij het zo.
Dan is uw moeder ook aansprakelijk voor de totale schuld ( mits ze getrouwd waren onder huwelijkse voorwaarden, waar de schuld in beschreven stond )
De ex-vrouw blijft schuldenaar ( en staat gewoon voor de 100% nog in schuld voor het openstaande bedrag ), want immers die is ze in haar huwelijk in gemeenschap van goederen aangegaan ( ondanks convenant advocaat ieders de helft ) ex-partners blijven in dat geval allebei hoofdelijk aansprakelijk.
Waneer er een testament opgesteld was,,
Als er een erfenis was die verdeeld is onder de kinderen ( kindsdeel ) en waneer de kinderen ouder dan 18 jaar zijn, dan accepteren ze de erfenis, dit houd naar mijn weten in, dat ze dan ook aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schuld.
Alleen zouden ze omdat zo gezegt, ze niets wisten van de schuld, wel hiervoor in beroep kunnen gaan, maar dan alleen waneer de uitvoerende testamentair excecuteur, hun hiervan niet op de hoogte heeft gebracht.

Zo is het bij mij tenminste gegaan, in een soortgelijke situatie