an
door anoniemealex Nov 13, 2010 om 17:37
Geldzaken & recht

Schulden aflossen met hypotheek

Beste mevrouw/mijnheer,

Ik ben me aan het oriënteren op het kopen van een goedkoop huis, max. zo'n 130.000 euro. Nu is er een probleem: ik heb schulden. In totaal zo'n 15.000 euro. En dan heb ik m'n studieschuld, die nu nog zo'n 18.000 euro bedraagt, niet meegerekend. Nu heb ik ontdekt dat je bij sommige organisaties een hypotheek kunt krijgen, extra kunt lenen en daarmee je schulden kunt saneren. Heb gevoelsmatig echter m'n vraagtekens bij deze constructie. Bij mij blijft vooral het gevoel hangen dat dit een oplossing is in de categorie "Scheringa, lenen.nl en veel te hoge rente's". Is het in z'n algemeenheid, dus los van mijn inkomen en de hoogte van de hypotheek, verstandig om op zo'n manier mijn huidige schuldenlast in een hypotheek onder te brengen? Wat zijn de haken en ogen? Zou u dit aanraden en zoja, onder welke voorwaarden?

Ik hoop dat u me verder kunt helpen.

Vriendelijke groet,

[edit redactie]

9678 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 13, 2010 om 17:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Welke rente moet je nu betalen over je schulden?

Sta je met die schulden geregistreerd bij de BKR?

Vladja

an
door anoniemealex - Nov 13, 2010 om 17:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Vladja,

Ik betaal 11.2% rente over een schuld van 8.000 euro. Daarnaast heeft de belastingdienst van mij nog ongeveer 8.000 euro tegoed, maar dit moet nog definitief worden. Heb dit voor het gemak al wel even benoemd als schuld. Voor zover ik weet, staan schulden toch altijd geregistreerd bij het BKR? Of als je bedoelt dat ik daar geregistreerd sta met een codering om dat ik wanbetaler zou zijn.... Dat niet.

Groet,
Alex.

mi
door miraltje - Nov 13, 2010 om 17:57
462 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 13 nov 2010, 17:43]
Sta je met die schulden geregistreerd bij de BKR?

Vladja

[/quoute]

dat is met zekerheid te beantwoorden met ja. in iedergeval voor die 15K,
indien je studieschuld bij het ibg hebt is dit niet bij het bkr geregistreerd.

de vraag is alleen HOE sta je geregistreert
indien je alles netjes aflost dan staat dat er ook heb je echter betalingsproblemen gehad die langer duurden dan 2 maand dan heb je een codering achter je naam staan.

mi
door miraltje - Nov 13, 2010 om 18:01
462 Antwoorden / 0 Vragen

ook een belasting schuld is niet geregistreert bij het bkr

bron :www.bkr.nl

vladja
door vladja - Nov 13, 2010 om 18:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is sterk afhankelijk van jouw inkomen hoeveel hypotheek je kan krijgen. Overfanciering is ook geen hobby meer van de normale hypotheekbanken.

Als je een hypotheek kan krijgen, en daar de schuld bij onder kan brengen, ga je wel veel minder rente betalen over de schuld. Maar kies dan wel een lange vaste renteperiode. De goedkope aanbieders zijn vaak van het type DSB. Zodra de vaste korte periode voorbij is, ga je de hoofdprijs aan rente betalen en je kan geen kant op.

Overigens is alleen de rente over het bedrag voor de aankoop van het huis aftrekbaar bij de belastingen. Houd daar wel rekening mee met ht uitrekenen van de netto lasten. En in het eerste jaar heb je meer aftrek (door bijkomende kosten) dan in de volgende jaren,

Vladja

edwardus
door edwardus - Nov 13, 2010 om 18:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat je in ieder geval moet bedenken is dat niet de volledige hypotheek aftrekbaar zal zijn in Box 1, de extra financiering boven de aankoopsom wordt gezien als consumptief krediet. Desalniettemin kan het gunstig uitpakken want 11,2% rente is in deze tijd erg hoog. Als je die kunt verruilen tegen een hypotheekrente van (noem 's wat) 4,5% dan scheelt je dat toch. Wat je dan weer wel moet meewegen is dat je kosten (afsluitprovisie etc.) betaalt over de hoofdsom, dus ..... laat je goed voorlichten.

co
door courier - Nov 14, 2010 om 12:13
226 Antwoorden / 2 Vragen

Het is in ieder geval verstandig om bij 1 bank en 1 intermediair vrijblijvend binnen te stappen hoeveel je maximaal met je huidige inkomen kunt lenen en welk huis er dan qua koopsom haalbaar is.
Ga je daar onder zitten dan ontstaat er in theorie ruimte voor een stukje schuldsanering maar dat wordt weer beperkt door het feit dat banken zeker niet verder gaan dan 125% van de executiewaarde en die ligt al gauw 10% lager dan de vrije verkoopwaarde.
Conclusie: los in versneld tempo die dure schuld af, betaal die belastingschuld, daarmee toon je aan dat je kredietwaardig bent; ga daarna op zoek naar een huis en calculeer zelf dat maandelijkse bedrag van die studieschuld in je persoonlijke lusten/lastenplaatje of een en ander wel haalbaar is.

invalide
door invalide - Nov 14, 2010 om 12:23
787 Antwoorden / 5 Vragen

€15000,- + €18.000,- = € 33.000,- dus totaal geen eigen geld dus lastig lenen!

Ik zou voor goede voorwaarden en lagere rente dit eerst in Huurwoning aflossen en dan pas met liefst enig eigen geld een huis zoeken.

Je kunt dan meer lenen en tegen lagere maandelijkse kosten.
Nu ben je een extra Groot Risico dus extra duur en kom je bij Afab of iets anders wat erg op DSB bank lijkt als je al een Hypotheek zou krijgen.

Een huis van €118.000 + kosten koper en de restschuld van €33.000 zou dus rond de €160.000,- worden en dat is extra hoge Top Hypotheek!

Alleen een plaatselijke bank als de Rabo wil voor een klus woning nog wel eens iets doen dus als je handig bent, meerdere jaren vast werk hebt is er enige kans op redelijke voorwaarden, maar reken op niets!
Dus een klus woning die vermoedelijk snel in waarde kan stijgen door Doe Het Zelf werk kan dit mogelijk zijn maar geen gewone woning.

Vele jongeren zitten met dit probleem tenzij er een grote kans is op loon stijging door promotie bij afgestudeerden.

Ook wil het nog wel eens helpen als ouders borg staan maar als het fout gaat heb je wel een familie ruzie.... dus liever niet!

marcel75
door marcel75 - Nov 14, 2010 om 13:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Behalve dat je rente lager kan worden, is er eigenlijk geen verschil. Je blijft namelijk dezelfde schuld houden en bent dus eigenlijk bezig om gaten met gaten te stoppen. Wil je zorgelozer wonen, dan is het zaak om eerst je huishoudboekje op orde te hebben en schulden af te lossen (zeker die bij de Belastingdienst).

Meeste banken stellen ook als voorwaarde dat een krediet voor ondertekening van de hypotheekakte ingelost is en dat daar een bewijsstuk van overlegd wordt. Dit geldt overigens alleen voor schulden waar zij van weten en dus bij het BKR zichtbaar zijn. Studieschuld en Belastingschuld zien ze dus niet. Maar jij moet daar wel rekening mee houden met je maandelijks te besteden bedrag.