sa
door sanne1980 Jun 8, 2007 om 22:05
Geldzaken & recht

Schulden, nieuwe relatie en zwanger

Hallo,

Ik heb de volgende vraag:

Uit mijn vorige huwelijk heb ik een torenhoge schuld waardoor ik nu bij de Stadsbank loop. Vorige week is de minnelijke regeling niet gelukt doordat 1 schuldeiser niet akkoord is gegaan. Nu dreig ik de WSNP in te gaan.

Ik heb een nieuwe relatie en met deze nieuwe partner zou ik graag wat willen opbouwen, samenwonen en we willen heel graag een kindje samen.

Wat betekent het voor mijn nieuwe partner als ik toch de WSNP in ga en wij gaan samenwonen en een kindje krijgen?

Op de site van de WSNP zag ik staan dat je, als je gaat samenwonen, als individu wordt gezien.  Ook dat je dan de vaste lasten gaat delen waardoor ik, minder weekgeld krijg (wat ik logisch vind omdat mijn partner dan mee betaalt aan de vaste lasten). Er staat ook vermeld dat het pas anders wordt als je geregistreerd partnerschap aangaat of trouwt in gemeenschap van goederen, dat betekent dus niet als je gaat samenwonen of een kindje krijgt samen.

Dus als ik het goed heb begrepen pakken ze niets van het geld van mijn partner alszijnde niet-wsnp partner. Ik krijg alleen minder weekgeld?

Wie kan mij een antwoord geven?

In ieder geval bedankt alvast.

4567 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 8, 2007 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle respect hoor, maar zou je niet eerst zorgen dat de boel weer 'op de rails staat" voordat je aan gezinsuitbreiding denkt? Weet je wat dat kost?

ve
door verwijderd - Jun 8, 2007 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit antwoord wel had verwacht.

Maar ik kan je geen ongelijk geven als je dit antwoord geeft.

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat ik niet kan rond komen van datgene dat ik als weekloon krijg. EN mijn partner verdient ook. Vandaar mijn vraag ook. Wat blijft er van zijn geld over. Als dit ook allemaal in beslag wordt genomen dan beginnen we er natuurlijk nietaan.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2007 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een essentieel onderdeel van de WSNP is zoveel mogelijk geld verdienen voor de schuldeisers. Zwanger worden bemoeilijkt dat, en kan een reden zijn voor de rechter om de WSNP te verlengen of zonder goed gevolg te beeindigen = faillissement. Daarbij komt nog dat schulden veel stress veroorzaken, erg ongezond voor een kindje in de buik van zijn/haar moeder. Ook is het zo dat je elkaar pas echt leert kennen als je gaat samenwonen, wat als het toch niet helemaal goed gaat? Zelf zou ik in jouw situatie eerst puin ruimen en een stabiele omgeving creeren voor aan een kindje te beginnen.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2007 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doe mij en jezelf een lol en vergeet snel de al gegeven antwoorden en ga jezelf een inlezen op:

http://www.wsnpforum.messageboard.nl/index.php

Daar word je een heel stuk wijzer en zie de wsnp niet als een "veroordeling" maar een kans om zonder ellende weer een nieuwe toekomst te beginnen. En die toekomst start zodra je in de wsnp zit;)

Succes en sterkte

ve
door verwijderd - Jun 8, 2007 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het zo typ dan klinkt het ook alsof ik niet goed weet wat ik doe.

Ik en mijn partner willen het dolgraag en ergens weet ik best dat het beter is om te wachten. Maar ik zit nog niet eens in de WSNP dus dat betekent dat die drie jaar nog niet eens zijn ingegaan. Ik wil graag verder met mijn nieuwe partner en die schulden houden mj tegen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik wil graag met mijn nieuwe partner verder en wonen in principe al een tijdje samen, maar zorgen ervoor dat hij 3 van de 7 dagen nog ergens anders is.

Mijn inkomen zou niet veranderen als ik zwanger zou zijn en ook niet na mijn zwangerschap.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2007 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo sanne@ in navolging askjeeves@ negeer de opmerkingen van de kennelijke moraalridders. U bent zelf verantwoordelijk voor hetgeen u doet en u doet op die basis ook navraag hoe verantwoord te handelen. Ik sluit niet uit maar ben in deze niet deskundig dat er meer naar het inkomen van uw partner gaat worden gekeken dan "dat u lief is". M.i. heeft u echter ook recht op een nieuw normaal leven.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2007 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Joh, mensen hebben eenmaal hun ups en downs,zo is het leven,elk mens krijgt wel schulden, het gaat erom dat je het probleem aanpakt, als je die stap al zet ben je al verder, dus laat die stomme opmerkingen van askjeewes maar, en ga verder, samen ben je sterk, en steun is ook belangrijk.blijf positief

ve
door verwijderd - Jun 14, 2007 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Als ik het zo typ dan klinkt het ook alsof ik niet goed weet wat ik doe."

Volgens mij weet je ook niet wat je doet. Ik begrijp dat je de uit de schulden wilt komen, helemaal gelijk in. Daarop veroordeel ik je echt niet. Maar waarom nu over kinderen praten als je niet de financiële middelen hebt om het kind te onderhouden? Ook ik wil graag kinderen en ik wil toch eerst goed in mijn centen zitten om een kleintje te kunnen verwelkomen. Tuurlijk kun je onverwachts zwanger raken, en dan kun je niet anders. Maar als je wel de keus hebt, wacht dan totdat je van je schulden af bent. Dat leeft een stuk prettiger!!

ve
door verwijderd - Jun 14, 2007 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen schulden nog ff ter aanvulling op mijn reactie hierboven...

ve
door verwijderd - Jun 15, 2007 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

meryemmike@ Hoe zo gekke opmerking van askjeeves@, die bedoelt m.i. toch overduidelijk hetzelfde in plaats van het geen een aantal moraalridders stellen?