du
door duiffie Jan 20, 2007 om 20:55
Geldzaken & recht

Schulden van ex

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb 2 jaar samengewoond, en mijn ex is al 2 jaar weg.Nu krijg ik brieven op mijn adres van een incassoburo. Ik maak de brieven niet open en stuur ze gelijk terug aan de afzender want ze zijn niet aan mij gericht. Ik weet toen hij hier kwam wonen dat hij een doorlopend krediet had, en ik denk dat hij dat nu niet meer betaald. Kan een incassoburo of deurwaarder zijn schuld op mij verhalen?

1933 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Indien hij die schuld op zijn naam had kunnen ze bij jou niets verhalen, ook geen schulden die hij later gemaakt heeft op zijn naam.

Enkel verbintenis/schuld die jullie beiden zouden zijn aangegaan.

Hier kun je meer lezen;

Samenwonen en schulden

Indien je de post terugstuurt, zet er dan wel even op VERHUISD of iets dergelijks, of geef ze nieuw adres door als je het weet.

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien nooit gehuwd of nooit een samenlevingscontract getekend dan kunt u niet aansprakelijk worden gesteld voor de schulden die door uw ex(vriend?) werd en (zeker niet) wordt gemaakt.

Bovendien neem ik aan dat dit doorlopend krediet niet op een en/of rekening stond/staat..

Het beste is inderdaad dit soort brieven terug te sturen naar de afzender met de aantekening: Adres onbekend/ Verhuisd.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even voor de goede orde: het is niet van belang of er ooit een samenlevingscontract is geweest of niet. Als gevolg van het tekenen van een samenlevingscontract ben je nooit zoals ze dat noemen hoofdelijke schuldenaar, oftewel mede aansprakelijk voor de schulden van je partner. Bij een huwelijk of partnerschap zonder huwelijks- of partnerschapsvoorwaarden wel.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Duiffie, als u de kassa uitzending gisteravond niet heeft gezien, bekijk die dan nog eens via het i-net bijv via www.consumentenieuw.nl. het gaat voor een deel over hoe om te gaan met incasso bureau's die je lastig vallen, onterecht.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stuur de de brieven terug met het huidige adres van je ex, want hij heeft toch wel ergens een woon of verblijfplaats.
Dus gewoon de verblijfpaats aan de schuldeisers bekend maken.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

Als jij niet samen met jou ex de schuld bent aangegaan kunnen ze de schuld niet op jouw verhalen. Wel heb ik een paar tips voor je om eventuele verdere problemen te voorkomen of voor te zijn.

Als eerste moet je bij het Gemeentehuis informeren of jou ex nog staat ingeschreven op jouw adres. Hiervoor moet jij persoonlijk met een legitimatie en huurovereenkomst/eigendomsakte (in geval van een koopwoning) naar het Gemeentehuis gaan. Als jou ex nog op jouw adres staat ingeschreven is dit voor het incassobureau het laatst bekende adres en gaan zij ervan uit dat hij nog op jouw adres woont. Mocht hij nog ingeschreven staan dan moet je bij het Gemeentehuis een onderzoek naar zijn feitelijk woonadres laten opstarten. Dit kan zes maanden duren. Van dit onderzoek krijg je een bewijs mee.

Vervolgens moet je een (aangetekende) brief sturen naar het incassobureau, waarin jij aangeeft dat de betreffende persoon niet op jouw adres woonachtig is en dat jij geen verbintenis met hem hebt. Als hij nog ingeschreven staat op jouw adres een kopie van de brief van de Gemeente bijvoegen, waaruit blijkt dat er een onderzoek naar zijn verblijfsadres is ingesteld. Tevens moet je in de brief vermelden dat je in het vervolg geen post meer van hen wenst te ontvangen en indien zij gerechtelijke stappen ondernemen, waaraan (financiele) gevolgen voor jouw aan verbonden zijn jij ze middels dit schrijven aansprakelijk steld voor alle matariele en inmatariele schade.

Als jouw ex nog bij Bevolking op jouw adres staat ingeschreven is jouw adres het juridisch incassoadres. Dit kan dan hele vervelende gevolgen hebben voor geval ze overgaan tot beslag op de inboedel. Jij moet dan met bonnen aantoonbaar maken dat de goederen van jouw en niet van je ex zijn. Hiervoor hebben ze een vonnis van de rechtbank nodig. Mocht het gebeuren dat jij stukken van een deurwaarder gaat ontvangen die op naam van je ex staan deze dus gelijk opmaken. Mocht daar een dagvaarding in zitten dan een kopie van eerder genoemde brief naar de rechtbank toezenden. Dit om een dergelijk probleem te voorkomen.

Uit jouw vraag maak ik op dat je van nog meer instanties post die voor jouw ex bestemd is ontvangt. Maak daarom een standaard brief, waarin je alleen de variabelen moet invullen. Maak de brief open en stop je brief in de envelop die je ontvangen hebt en plak hem dicht. Vervolgens op de enveloppe schrijven "vetrokken onbekend waarheen". Dit bespaart weer portokosten.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2007 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ik ben in ieder geval gerustgesteld.