ke
door kellx2807 Sep 17, 2014 om 14:24
Auto & vervoer

Seat gekocht maar.... Help!

Hallo,

Ik ben ten einde raad..
Ik ben een meid van 18... Met 0,0 verstand van auto's.
Ik heb een Seat Ibiza 1.6 sport gekocht uit het bj; 2001.
€1.795
Inc. APK en afleverbeurt. Heb ik zwart op wit.
Nu tijdens het rijden heb hem inmiddels een week.
Merk ik dat er dingen niet kloppen.
Ik heb hem bij een garage gebracht waar ik mijn vorige auto altijd liet onderhouden.

Wat bleek;
Bougi's zijn zo goed als op, waardoor de auto afslaat, inhoud etc.
Rechter remblok is op.
Rechter remklauw blijft hangen
Moet worden uitgelijnd ivm naar rechts trekken
Bij het lezen van de auto kwamen er 9 fout meldingen naar voren.
Deze gereset even gereden en daarna opnieuw.
Weer kwamen deze fouten naar voren.
Waarvan 1 best gevaarlijk... De ventilator van de motor doet het niet naar behoren.
Waardoor de temp. Van de motor niet goed wordt geregeld.

Nu probeer ik al een een paar dagen tot s avonds 10 uur contact te zoeken met de baas van het bedrijf.
Maar ter vergeefs.
Mailen, bellen langs gaan hij is onberijdbaar.
Niemand is bereid te helpen.

Ook krijg ik het APK formulier niet, ik vermoed dat dit niet eens gedaan is.
Maar internet geeft aan van wel.

Wat kan ik nu nog doen...
Help!!!

7594 22 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 14:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan maar een aangetekende brief.

Maak gebruik van de volgende voorbeeldbrief

klik HIER

Pas de voorbeeldbrief aan je situatie aan. Haal dat vervangen (het product vervangen) in de brief weg, want van een tweedehands auto is er toch geen tweede dezelfde als vervanger te vinden en laat dat kosteloos herstel staan.

Laat de andere garage nog niets aan je auto doen, want dan verspeel je je rechten op kosteloos herstel. Het is wel handig als zij een schriftelijke verklaring willen geven wat er mis is met de auto. Wellicht zijn ze daar tegen een kleine vergoeding toe bereid. Zo heb je bewijs.

Zet in de brief dat je er een deskundige naar hebt laten kijken en dat die de gebreken heeft geconstateerd.

Dan maar zien wat voor antwoord je krijgt. Als je geen antwoord krijgt of een antwoord waarbij de garagehouder alle verantwoordelijkheid afwijst, dan zijn er nog andere mogelijkheden, laat dat nog even weten hier.

Is het een Bovaggarage?

ke
door kellx2807 - Sep 17, 2014 om 15:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!
Dit ga ik zeker proberen.
Nee volgens mij is het geen Bovag garage.
Het betreft auto66 uit amersfoort

door 14peter - Sep 17, 2014 om 15:07
567 Antwoorden / 2 Vragen

Als aanvulling; Je kunt bij de RDW een keuringsrapport opvragen middels dit formulier

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 15:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Stuur de brief ook per email. Ook al reageren ze niet. Het is belangrijk dat je bewijsbaar klaagt.

tenormin
door tenormin - Sep 17, 2014 om 19:25
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Vind hier wat, oude, klachten met wel eenzelfde verhaal. klik . Althans, ook gelijk problemen na korte tijd. Nee, zijn niet bij BOVAG aangesloten.

ke
door kellx2807 - Sep 17, 2014 om 19:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja deze recensie had ik al gelezen.
Ik ben vanmiddag op advies van 1 van de reacties hier, een APK rapport wezen halen.
De APK is goed uitgevoerd.. Maar nu weet ik wel waarom hun mij het rapport niet wilde geven.
Er werd zoals al hun mooie praatjes verteld dat alle punten die naar voren kwamen gerepareerd en vervangen zouden worden.
Dit is niet gedaan,
Op het rapport Stond inderdaad dat de rem schijven zo goed als op waren en dat de airbag storing heeft.

Maar mijn verhaal hier is nog maar de helft van wat er is voor gevallen.

Kreeg zo net van Menno demir een app.. Ik bel je zo..
Inmiddels alweer 2 uur verder en geen telefoontje.

Ik ga van de week langs, maar met mijn stiefvader deze was namelijk bij de afspraken en bij de aankoop van de auto.
Als dit niks brengt dan ga ik stappen onder nemen.
Door middel van een aangetekende brief.

En ergens pikte ik op dat mijn rechtsbijstandverzekering misschien iets voor mij kan betekenen..?

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 19:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=kellx2807 schreef op woensdag 17 sep 2014, 19:40]

En ergens pikte ik op dat mijn rechtsbijstandverzekering misschien iets voor mij kan betekenen..?
Jazeker, in ieder geval kun je in de meeste gevallen daar gratis terecht voor juridisch advies.

Je zou denken dat je voor dit soort consumentenzaken altijd verzekerd bent, maar....

Sommige verzekeraars vinden dat je dan ook de module verkeer erbij moet hebben, terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft.

En sommigen vinden dat je bij een Bovaggarage had moeten kopen en anderen weer dat je meer onderzoek vooraf had moeten doen.

Je zult zelf je verzekering moeten bellen om te vragen in hoeverre ze je juridisch bij zullen staan. Maar als ze dat eenmaal willen dan zal dat zeker invloed hebben op de garagehouder. Die zijn niet zo dol op juristen.

In het geval dat de rechtsbijstandverzekeraar het wil overnemen, zou ik niet meteen zelf de brief gaan sturen als ik jou was. Misschien will die het van het begin af aan al aanpakken, dan ben je altijd beter af.

Wel mooi dat je een getuige hebt, helaas niet echt onafhankelijk, maar beter dan niets. Ik zou je nog wat willen zeggen, maar ik ben bang dat die Menno meekijkt hier.

tenormin
door tenormin - Sep 17, 2014 om 19:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@kellx2807, nou, je bent als jonge meid wel op de toekomst voorbereid, haha. Jazeker kan een rechtsbijstandsverzekering je daar bij helpen. Maar ik begrijp dan iets niet. Hoe komt de auto dan wel door de APK keuring heen? Bonafide bedrijven doen zoiets niet, vraag me af wat ze dan hebben gejokt om de APK goedkeuring te krijgen voor je auto. Lijkt me niet zo'n frisse toko. Nou weet je zelf best wel dat een auto van 13 jaar niet altijd puik in orde kan zijn, ligt eraan hoeveel vorige eigenaars er waren (kan je ook zien op de RDW site). Is het maar 1 vorige eigenaar geweest die de tuut altijd goed heeft onderhouden, ja, kan je spekkoper zijn. Maar lees de historie van de auto eens. Succes en zit ze maar lekker achter de broek!

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 20:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien wat ingewikkeld voor je om te lezen, maar hier een uitspraak van een rechter over een tweedehands auto, die toevallig ook €1750,- kostte.

De koper van de auto met de vele mankementen werd in het gelijk gesteld.

klik HIER

Zou je ook nog door kunnen sturen naar je verzekeraar mochten ze je afwimpelen.

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2014 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft er nu nooit iemand van een aankoopkeuring gehoord?

Zou zoveel ellende besparen, en die louche autohandelaren eindelijk hun brood kosten.

ke
door kellx2807 - Sep 17, 2014 om 21:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heb veel aan jullie reacties !!
Hij belde zowaar net terug, en ik moest morgen maar langs komen.
Dus ik ga morgen langs met m'n stiefvader, hij denkt (en daar ben ik het wel mee eens) dat als hij met hem praat dat er meer uitkomt.
Omdat hij natuurlijk ouder is en niet makkelijk is af te schepen.
Ben benieuwd wat er uit komt..
Ik zal het melden morgen

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2014 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik help het u hopen.

door 1953 - Sep 17, 2014 om 23:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een aankoopkeuring (o.a. bij de ANWB) voorkwam u veel narigheid.

grindweg
door grindweg - Oct 3, 2014 om 20:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

en hoe is het afgelopen???

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2014 om 20:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 3 okt 2014, 20:03]en hoe is het afgelopen???

Kennelijk niet zo gunstig afgelopen: morgen is het al lang geweest!

ke
door kellx2807 - Oct 4, 2014 om 10:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee inderdaad niet zo gunstig...!
Eeg lang bezig geweest met die vent, maar natuurlijk geen medewerking.
Had ook niks anders verwacht.
Heb de auto toch laten maken bij een andere garage.
Schadepost.. 1500 euro.
+ hij had nooit goed gekeurd mogen worden, hij stoot iets af co..? CO2 ?.. Iets in die trant.
En dat was zeker niet goed, hij had nu ook niet goedgekeurd geweest als ik hem voor een APK zou hebben gebracht.
Ventilator van de motor was kapot.
Startmotor zo goed als kapot.
Remblokken op, waarvan 1 gewoon bijna ijzer op ijzer zat.
Remklauw bleef hangen.
Nou zo kan ik nog even doorgaan.
Al met al een enorme ellende!

Maar ook weer iets geleerd...!
Nooit meer bij een geen bovag garage een occasion kopen!

Bedankt voor jullie tips!

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Oct 4, 2014 om 11:32
174 Antwoorden / 1 Vragen

Je had mogelijk ook van de koop afgekund wegens dwaling. Een en ander hangt natuurlijk wel af van hetgeen bij de aankoop is afgesproken. Was er sprake van een nieuwe apk of liep de apk al een tijdje, wat verstaan zij onder een afleverbeurt? Hebben ze bewust bepaalde gebreken verzwegen etc....

zoekster
door zoekster - Oct 4, 2014 om 11:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfaromeo164 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 11:32]Je had mogelijk ook van de koop afgekund wegens dwaling. Een en ander hangt natuurlijk wel af van hetgeen bij de aankoop is afgesproken. Was er sprake van een nieuwe apk of liep de apk al een tijdje, wat verstaan zij onder een afleverbeurt? Hebben ze bewust bepaalde gebreken verzwegen etc....

Het lastige is als de verkoper niet meewerkt, dat je zelf de procedure moet opstarten om je geld terug te krijgen. Daar heeft ook niet iedereen zin in.

gompy2
door gompy2 - Oct 4, 2014 om 12:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kellx2807 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 10:59]
Maar ook weer iets geleerd...!
Nooit meer bij een geen bovag garage een occasion kopen!
Bedankt voor jullie tips!
En als je zelf van geen toeten of blazen weet zoals je zelf aangeeft, iemand meenemen die echt verstand van auto's heeft, dat gaat je al veel ellende schelen ook al koop je bij een bovag garage/ autohandelaar, en geloof me ik spreek uit een rijke ervaring.
Autohandel is 1 van de meest louche bedrijfstakken die er zijn, maar dat wil ook weer niet zeggen dat elke garagehouder niet te vertrouwen is, en er is een wezenlijk verschil in mentaliteit tussen garagist en autohandelaar.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Oct 4, 2014 om 12:25
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 4 okt 2014, 11:45][quote=alfaromeo164 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 11:32]Je had mogelijk ook van de koop afgekund wegens dwaling. Een en ander hangt natuurlijk wel af van hetgeen bij de aankoop is afgesproken. Was er sprake van een nieuwe apk of liep de apk al een tijdje, wat verstaan zij onder een afleverbeurt? Hebben ze bewust bepaalde gebreken verzwegen etc....

Het lastige is als de verkoper niet meewerkt, dat je zelf de procedure moet opstarten om je geld terug te krijgen. Daar heeft ook niet iedereen zin in.

Heb je helemaal gelijk in. Het is ook nog afwachten wat de rechter ervan zegt. De verkoper heeft behoorlijke steken laten vallen maar dat kun je ook van de koper zeggen. De gebreken welke zijn opgenoemd, had zij zelf ook redelijkerwijs kunnen ontdekken. Hierbij doel ik dan op het inhouden van de auto en het naar rechts trekken van de auto. Een aankoopkeuring had een hoop ellende voorkomen.

door 1953 - Oct 4, 2014 om 13:12
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 3 okt 2014, 20:03]en hoe is het afgelopen???

Daar ben ik ook benieuwd naar.

door 1953 - Oct 4, 2014 om 13:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=kellx2807 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 10:59]Nee inderdaad niet zo gunstig...!
Eeg lang bezig geweest met die vent, maar natuurlijk geen medewerking.
Had ook niks anders verwacht.
Heb de auto toch laten maken bij een andere garage.
Schadepost.. 1500 euro.
+ hij had nooit goed gekeurd mogen worden, hij stoot iets af co..? CO2 ?.. Iets in die trant.
En dat was zeker niet goed, hij had nu ook niet goedgekeurd geweest als ik hem voor een APK zou hebben gebracht.
Ventilator van de motor was kapot.
Startmotor zo goed als kapot.
Remblokken op, waarvan 1 gewoon bijna ijzer op ijzer zat.
Remklauw bleef hangen.
Nou zo kan ik nog even doorgaan.
Al met al een enorme ellende!

Maar ook weer iets geleerd...!
Nooit meer bij een geen bovag garage een occasion kopen!

Bedankt voor jullie tips!

Oeps...was met mijn vorig bericht iets te voorbarig geweest.

Een wijze les voor de volgende keer: laat een aankoopkeuring doen. Weigert het bedrijf pertinent om een aankoopkeuring te laten doen, dan is dat geen zuivere koffie!