ma
door mataro Apr 18, 2015 om 20:13
Voeding & gezondheid

Senseo

ik heb ooit van een medewerker van Sligro gehoord dat er in koffiepads varkensvet wordt verwerkt om zo het cremalaagje te verkrijgen!, kunt u dit bevestigen?.Met vriendelijke groet s,nienhuis uit groningen

13900 12 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 18, 2015 om 20:36
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zie hier het bewijs (want alles op WikiPedia is waar ;-)).

Overigens zou het niet slim zijn van de fabrikant wanneer het wel waar zou zijn, aangezien je dan ruim 1 miljoen potentiëlen klanten, in Nederland, af zou kunnen schrijven.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2015 om 23:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Die medewerker die "ooit eens bij Sligro heeft gewerkt" zal wel eens de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Proef gewoon met uw zintuigen en u zult ontdekken dat er alles inzit behalve varkensvet.

ph
door philip36 - Apr 19, 2015 om 09:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kan nu geen link maken, Kassa site sluit dan en moet opnieuw inloggen.
Hier de link voor beschrijving schuimlaag senseo.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Senseo

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2015 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

De link is hierboven al gegeven.;-))

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2015 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mataro,

Fabel: Het schuimlaagje wordt veroorzaakt door het toevoegen van dierlijk vet

Er wordt soms beweerd dat het schuim op een kopje senseokoffie ontstaat doordat er varkensvet aan de koffie is toegevoegd. Het crèmelaagje is echter gewoon een laagje geblazen belletjes dat ontstaat doordat een klein straaltje koffie met hoge snelheid in een gepatenteerde schuimkamer wordt gesproeid met een aantal pennetjes erin. Doordat de koffie tussen deze pennetjes doorschiet komt er lucht in de koffie. Vervolgens loopt de koffie het kopje in, en het laatste restje, dat nog zo’n 15 seconden nadrupt, zorgt voor het crèmelaagje.
(Bron)

reflecs
door reflecs - Apr 19, 2015 om 15:31
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@mataro

Uw vraag is al eens eerder gesteld:
Klik http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/varkensvet-in-nespresso-en-eiwit-in-senseo/cpagina/15/?vHash=c749c73j&cHash=5d1c62b9c3b710c88f511e5fd3660451

En daaruit een antwoord:
....Wees dus gerust: Senseo koffie is 100% pure koffie.
Met vriendelijke groet, het Douwe Egberts Senseo-team, www.senseo.nl, 0800-022112....

pi
door pieterwolters - Apr 19, 2015 om 17:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 20:22]Dat verhaal gaat al jaren rond, maar is grote onzin.

Het cremelaagje onstaat door druk die op de koffie wordt uitgeoefend.

Plus de juiste temperatuur. Bij bijvoorbeeld filterkoffie is de watertemperatuur te hoog waardoor de vetbestanddelen in de koffie verbranden. Bij espresso- en senseo-machine is de watertemperatuur een paar graden lager.

fotoflex
door fotoflex - Apr 20, 2015 om 12:18
67 Antwoorden / 6 Vragen

De schuimlaag ontstaat doordat het water door de koffie wordt geperst, daar ben ik het mee eens.
Maar behalve pads gebruik ik soms gemalen koffie. Ik merk dan dat de crema veel sneller afbreekt.
Mijn vermoeden is, dat er wel degelijk iets (een eiwit?) in koffiepads zit, waardoor het schuimlaagje langer op je kopje koffie blijft liggen.
Vet breekt schuim meestal af, steek maar eens een vinger in de schuimkraag van je bier,
dus dat zal het niet zijn.
Natuurlijk moet je dat onder laboratorium-omstandigheden toetsen, maar ik meen wel degelijk een verschil tussen koffiepads en gewone koffie te constateren.
Op de ingrediëntenlijst staat alleen maar:'Pads met koffie', dat zou dan niet correct zijn.
Iets voor de Keuringsdienst van Waarden?
(En dan blijkt dat de koffie weliswaar hetzelfde is, maar dat de pads worden dichtgeplakt met eiwithoudende lijm.)

Redacteur
door Redacteur - Apr 20, 2015 om 13:59
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag vanaf nu weer on topic. De gestelde vraag luidt:

"Ik heb ooit van een medewerker van Sligro gehoord dat er in koffiepads varkensvet wordt verwerkt om zo het cremalaagje te verkrijgen! Kunt u dit bevestigen?"

wimmi20
door wimmi20 - Apr 20, 2015 om 14:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mataro vraagt : kunt u bevestigen dat er varkensvet zit in Senseo koffiepads.
Nee Mataro, dat kan ik niet bevestigen.
Want het is onzin.
En voor de redacteur : precies dezelfde vraag werd gesteld bij VARA KASSA op 2 augustus 2009 en 21 maart 2011.
En daar viel het antwoord te lezen van het Douwe Egberts Senseo team : onzin.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++======

=redacteur schreef op maandag 20 apr 2015, 13:59: Graag vanaf nu weer on topic. De gestelde vraag luidt:

"Ik heb ooit van een medewerker van Sligro gehoord dat er in koffiepads varkensvet wordt verwerkt om zo het cremalaagje te verkrijgen! Kunt u dit bevestigen?"

ho
door hoek50 - Apr 21, 2015 om 07:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Pas heeft er in het AD een compleet verhaal gestaan wat er van een varken gebruikt word, de uitslag hier van is dus alles. van een varken wordt gebruikt, . varken word verwerkt in tandpasta snoep en koek sigarettenfilters enz. dus het zou ook kunnen in de Senseo pads , ze gebruiken het dan onder een andere naam of een E nummer.

ge
door gerard55 - Apr 21, 2015 om 08:41
57 Antwoorden / 11 Vragen

Ook ik heb van een ontwikkelaar van Douwe Egberts vernomen dat er inderdaad varkensvet aan de bonen wordt toegevoegd. Dat geeft de glanslaag op de bonen en later de crema. @Edrick3 koffie ofwel heet water heeft van zichzelf niet de elasticiteit om schuim te blijven. De hoeveelheid varkensvet is zo weinig dat het niet is te proeven. Het is ook geen gewone klodder varkensvet wat ze bij de bonen gooien. Het is deel uit het vet. Net als bij brood waar L-cysteïne uit eendenveren en mensenhaar wordt verwerkt.