kl
door klaaz Mar 13, 2013 om 09:00
Elektronica & tv

Senseo geeft vrijwel geen cremea laagje meer

Mijn Senseo latte select HD7850 geeft sinds kort amper meer een cremea laagje bij het zetten van een kopje koffie. Aangezien het een vrij duur apparaat is wil ik proberen zelf de benodigde onderdelen te vervangen (ca 3 jaar oud)

Het apparaat is grondig ontkalkt en op advies van een online onderdelen winkel is het drie-weg ventiel reeds vervangen. Echter zonder resultaat.

Ik gebruik originele Senseo pads.

Ik vermoed dat de temperatuur te laag is of misschien speelt de pompdruk ook een rol. De hoeveel koffie is echter voldoende, ook bij twee kopjes.

Welk onderdeel kan ik het beste als volgende vervangen? De boiler?

35077 15 Rapporteer

kl
door klaaz - Mar 13, 2013 om 10:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is waardevol advies! Ik wist niet dat de thermostaat in de boiler zat. Ik heb deze dan ook direct besteld. Ik laat weten of het de oplossing voor mijn probleem was!

Het loont om dergelijke onderdelen te vervangen omdat de onderdeel prijzen bij de door jou gelinkte webshop niet hoog zijn in relatie tot de aanschafwaarde van het apparaat (ca 160 euro).

jo
door jorisw - Mar 13, 2013 om 10:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er geen crema meer is kan het ook zijn dat de watertemperatuur te hoog is. Dat zou kunnen duiden op een defecte thermostaat. Volgens mij zit deze in de boiler (een nieuwe boiler kost 2 tientjes).

khitha
door khitha - Mar 13, 2013 om 11:11
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had dat probleem ook en heb toen even Philips gebeld omdat zij als maker van dit apparaat wellicht raad wisten.
Volgens de betreffende medewerker was dit een bekend probleem en lag dit aan de "schuimkamer" .

De volgende tekst komt van de site www.onderdelensenseo.nl:
Als u geen of te weinig schuim op uw koffie heeft kan dit komen omdat de schuimkamer niet schoon is De schuimkamer is het onderdeel waar de koffie in komt voordat deze in het kopje komt. In de bodem ziet u een bed van plastic pennetjes. De kamer moet goed schoon zijn.
Het kan ook liggen aan de padhouders. Dit is heel makkelijk op te lossen door ze 5 minuutjes uit te koken in een pannetje water met een schepje soda.
Dit is ook een goede oplossing als de senseo maar halve bakjes geeft.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes ermee

kl
door klaaz - Mar 13, 2013 om 11:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Khitha,

Mijn schuimkamer en padhouders zijn brandschoon, maar ik kan me voorstellen dat dit een probleem kan zijn in sommige gevallen.

Ik heb zelf ook met Philips gebeld en een dergelijk advies gekregen. Philips geeft overigens alleen maar advies over de voor de consument vrij toegankelijke onderdelen, niet de inwendige delen. Men kon (wilde) dan ook geen antwoord geven op mijn technische vragen en adviseerde mij het apparaat aan te bieden ter reparatie.

Maar bedankt voor je suggestie, wellicht dat een ander er ooit nog iets aan heeft als hij deze vraag vind :-)

gompy2
door gompy2 - Mar 13, 2013 om 12:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als aanvulling op khitha,
Heb hetzelfde gehad, type HD7825.
De schuimkamer uitgekookt in een pannetje, toen was het weer goed.

br
door brommobieltje - Mar 13, 2013 om 13:15
9 Antwoorden / 2 Vragen

Waar zit die schuimkamer?

khitha
door khitha - Mar 13, 2013 om 13:22
8 Antwoorden / 0 Vragen

@ Brommobieltje,

In mijn tekst staat de zinsnede:
"De schuimkamer is het onderdeel waar de koffie in komt voordat deze in het kopje komt. In de bodem ziet u een bed van plastic pennetjes."

Met andere woorden: dat ding met het tuitje waar de koffie uitkomt ;-)

ra
door ravdhout - Mar 13, 2013 om 16:43
27 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou adviseren; probeer je huidige apparaat in te ruilen voor een echte automaat(verkrijgbaar in alle prijsklassen). Senseo heeft nl. niets met echte
koffie te maken en verziekt de smaak van koffiedrinkend Nederland. En zeker dat zgn. "crêmelaagje" is puur chemisch.

pe
door peentje - Mar 13, 2013 om 17:35
15 Antwoorden / 12 Vragen

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik merkte verschil in de dikte van de schuimlaag t.o.v. iemand uit een andere plaats. Die gaf mij de tip om in het vervolg gekookt water te gebruiken omdat het water in mijn woonplaats nogal veel kalk bevat. Het heeft echt geholpen, de schuimlaag is nu weer normaal. Ik heb overigens een gewone standaard Senseo.

haarp
door haarp - Mar 13, 2013 om 17:54
514 Antwoorden / 62 Vragen

Als je dagelijks Senseo drinkt dan ga je de originele filter koffie missen. Onze Senseo staat al maanden ongebruikt in de kast.

kl
door klaaz - Mar 13, 2013 om 18:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom hebben mensen toch de neiging om hun voorkeuren aan andere op te dringen? Pure vervuiling van dit topic. Jammer.

Gelukkig mogen wel zelf bepalen welke koffie we willen drinken en met welke apparaten we die willen bereiden.

jk
door jkoops - Mar 13, 2013 om 22:06
51 Antwoorden / 9 Vragen

Er is eigenlijk maar een goede raad :

REGELMATIG ONTKALKEN EN DE SCHUIMLAAG IS WEER ALS VANOUDS.

Gebruik dan geen poeder maar vloeibare reiniger.

SUCCES

en
door engeland956 - Mar 13, 2013 om 23:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=klaaz schreef op woensdag 13 mrt 2013, 09:00]Mijn Senseo latte select HD7850 geeft sinds kort amper meer een cremea laagje bij het zetten van een kopje koffie. Aangezien het een vrij duur apparaat is wil ik proberen zelf de benodigde onderdelen te vervangen (ca 3 jaar oud)

Het apparaat is grondig ontkalkt en op advies van een online onderdelen winkel is het drie-weg ventiel reeds vervangen. Echter zonder resultaat.

Ik gebruik originele Senseo pads.

Ik vermoed dat de temperatuur te laag is of misschien speelt de pompdruk ook een rol. De hoeveel koffie is echter voldoende, ook bij twee kopjes.

Welk onderdeel kan ik het beste als volgende vervangen? De boiler?

st
door st.victor - Mar 14, 2013 om 09:00
28 Antwoorden / 0 Vragen

schuimkraag op de koffie: crema, met de koffiepads........
door varkensvet?
geen crema, geen varkensvet?!

c.
door c.versluis - Apr 19, 2014 om 20:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn erachter, er moet in de padhouder in het midden een klein zeefje zitten. Als dat door afwassen er uit is gevallen komt er geen schuim meer.