ts
door tslagertje Feb 18, 2013 om 23:38
Huishouden & energie

Senseo

is het normaal dat het ontkalkings lampje van mijn senseo elke 2 maanden gaat branden,ik vind dat wel erg vaak,mijn vorige senseo is 11 jaar geworden en hooguit 2 keer ontkalkt

4997 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK bepaal zelf wanneer ik ga ontkalken net zo als bij mijn eerste senseo. Ik weet niet hoeveel u gemiddeld aankopjes koffie u maakt, dat bepaald n.l ook de kalkaanslag. Maar ik gebruik dus water wat in de electr.waterkoker verhit wordt en afkoeling gebruik die. Maak hier een voorraad van en dat scheelt enorm. De eerste senseo heb ik van af begin gebruikt en die ging lekken nu heb ik dus vorig jaar een nieuwe aan geschaft. Ik heb het lampje no niet zien branden maar ik zal daar ook niet snel op reageren.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 02:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

t'slagertje schreef op maandag 18 feb 2013, 23:38: is het normaal dat het ontkalkings lampje van mijn senseo elke 2 maanden gaat branden,ik vind dat wel erg vaak,mijn vorige senseo is 11 jaar geworden en hooguit 2 keer ontkalkt

De Senseo bestaat al sinds 2001! Wat gaat de tijd hard! Dit even terzijde geschreven.

De laatste generatie van Senseo is op dat gebied een hardnekkig element qua ontkalkingsprocedure. Meestal staat er 1x per kwartaal voor het ontkalkingsproces.

Heb nu nog - ruim twee jaar oud! - een 'Quadra' in gebruik en tot dusverre nog nimmer ontkalkt, vraagt er ook niet om, er zit geen pictogram op die aangeeft dat het (verplicht) ontkalkingsproces moet starten en dat zit wel op de laatste generatie: "geen ontkalking, geen koffie!" is de motto van de Senseo!

Ik had zo'n laatste generatie hiervoor: het ontkalkingsproces verliep niet zoals het moest. Geen koffie! Uiteindelijk is het iemand anders toch wel gelukt het ontkalkingsproces te starten, met veel pijn en moeite.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste Senseo's (zonder een waarschuwingslampje) waren kennelijk nog redelijk van kwaliteit; had mijn eerste toen ik 60 werd, nu 12 jaar geleden; tegenwoordig lijkt het me wat moeizamer te gaan met een Senseo, gezien klachten op fora. Weet u al wat er gebeurt als u het "signaal" negeert? Doet hij het dan niet meer of....?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wolfgang wölfe, ik vraag t'slagertje wat er gebeurt met zijn/haar Senseo, sorry.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 19 feb 2013, 23:40: @wolfgang wölfe, ik vraag t'slagertje wat er gebeurt met zijn/haar Senseo, sorry.

Hoezo sorry?! Gaf mijn visie op iets wat ik herkende en had meegemaakt met het attribuut 'Senseo'!

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

2 maanden is niet zo gek, zeker niet als je hard water hebt. Het advies van de leverancier van mijn espressomachine was om het iedere 6 weken te doen. Bji mijn vorige espressomachine deed ik dat niet zo regelmatig, en dat was ook goed te zien in de boiler (uit elkaar gehaald nadat hij kapot was gegaan door kalkverstoppingen...).

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het 'ontkalken-lampje' gaat branden na een x aantal keren gebruik. Ik gebruik uitsluitend ontkalkt Brita water in al mijn apparaten. In de waterkoker zit geen spikkeltje kalk en dus kan het ook niet in de Senseo zitten. Want ook daarin gaat alleen maar Brita water. Ik heb mijn waterkokers nooit hoeven ontkalken omdat we er nooit leidingwater in koken. Dus negeer ik het rode lampje op de Senseo ook maar.

Door Britawater te gebruiken smaakt de koffie stukken beter, thee ook trouwens! En je apparaten gaan veel langer mee.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op dinsdag 19 feb 2013, 00:18: IK bepaal zelf wanneer ik ga ontkalken net zo als bij mijn eerste senseo. Ik weet niet hoeveel u gemiddeld aankopjes koffie u maakt, dat bepaald n.l ook de kalkaanslag. Maar ik gebruik dus water wat in de electr.waterkoker verhit wordt en afkoeling gebruik die. Maak hier een voorraad van en dat scheelt enorm. De eerste senseo heb ik van af begin gebruikt en die ging lekken nu heb ik dus vorig jaar een nieuwe aan geschaft. Ik heb het lampje no niet zien branden maar ik zal daar ook niet snel op reageren.

Water "ontkalken" door het te verwarmen of te koken is erg twijfelachtig en de meningen lopen daarover erg uiteen.
de enige manier die correct is is de damp opvangen en laten condenseren, alleen koken zou zelfs averechts kunnen werken en zorgen voor een hoger kalk percentage, water verdampt namelijk en kalk niet, resultaat is in principe dus meer kalk in minder water.
Nu is er ook nog sprake van afzetting in de waterkoker ( een verschuiving van het probleem dus want nu moet je die extra ontkalken) waardoor uiteindelijk het kalk percentage waarschijnlijk ongeveer gelijk zal blijven.
Helpen doet het dus echt niet, hooguit een deel van het probleem verschuiven!!

trouwens.......kalkafzetting is buiten dat het toestel slecht gaat functioneren en slechte koffie en maar halve kopjes zet ook vaak een van de hoofd oorzaken van lekkage...........

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ontkalkingslampje gaat branden na een x aantal koppen, ongeacht of je hard of zacht water gebruikt. Bij zacht water is zo vaak ontkalken niet nodig. Het lijkt wel op een verkapte manier om de omzet van het dure ontkalkingsmiddel van Senseo/'Philips te promoten!
Ik vind één maal per jaar ontkalken voldoende. Om het ontkalkingslampje uit te krijgen vul ik het waterreservoir (zonder middel) tot iets boven het minimum en start dan het ontkalkinsproces en herhaal dit daarna nog drie maal.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@adrie1945, het lijkt er niet op maar het is, zelfs niet verkapt, een verkoopwijze voor hun ontkalkingsmiddel te verkopen een must, anders vervalt je garantie. Of dat nu slim is van Philips/DE: dat betwijfel ik ten zeerste.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 19 feb 2013, 23:07: De eerste Senseo's (zonder een waarschuwingslampje) waren kennelijk nog redelijk van kwaliteit; had mijn eerste toen ik 60 werd, nu 12 jaar geleden; tegenwoordig lijkt het me wat moeizamer te gaan met een Senseo, gezien klachten op fora. Weet u al wat er gebeurt als u het "signaal" negeert? Doet hij het dan niet meer of....?

Ja, je hebt dan geen keuze: geen ontkalking, geen koffie! Weigert verder om koffie te maken zolang er niet is ontkalkt.

Het ontkalken van de Senseo van de nieuwe generaties is op zich al een avontuur, gaat het mis met het ontkalkingsproces, dan is koffiezetten verder onmogelijk en het ontkalken daarvan.

[ongepast taalgebruik - redactie]

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een 'domme vraag' ;
Ik heb n.l 1,5 á 2 jaar geleden een senseo van een vriend gekregen die hem niet meer wilde.
Hij twijfelde of er 'rare' dingen in de pads zaten.
Nóg iemand anders; dacht er ook zo over.
Ikzelf weet het niet, heb me er niet verder in verdiept, ben een mens die gewone 'goede' koffie zet op de normale manier (altijd gedaan) in mijn gewoon koffiezetapparaat.
Máár, wilde ik hem laatst toçh weer eens een keer gaan proberen, omdat ik elders lekkere capucino gedronken had.
Het middelste lampje bleef knipperen én is dít nu het waarschuwingslampje waar jullie het over hebben neem ik aan dat je moet ontkalken???
Vriendelijk dank voor het antwoord.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijoeleke schreef op woensdag 20 feb 2013, 16:09: ..............................Het middelste lampje bleef knipperen én is dít nu het waarschuwingslampje waar jullie het over hebben neem ik aan dat je moet ontkalken??? ..........................................
.

Het middelste lampje, bij de wat oudere types, tussen de knopjes voor een of twee kopjes is de aan/ uit knop die ook aangeeft dat het waternivo te laag is.
deze types hebben geen ontkalkings lampje, die ontkalk je gewoon wanneer het toestel wat minder begint te functioneren.
Ik persoonlijk gebruik daar gewone supergoedkope azijn voor en doe dat nu ondertussen al zo'n 10 jaar...
Mijn senseo zet per dag tussen de zes en tien kopjes en doet het nog prima

ve
door verwijderd - Feb 20, 2013 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

t'slagertje schreef op maandag 18 feb 2013, 23:38: is het normaal dat het ontkalkings lampje van mijn senseo elke 2 maanden gaat branden,ik vind dat wel erg vaak,mijn vorige senseo is 11 jaar geworden en hooguit 2 keer ontkalkt

Uit nieuwsgierigheid, welk type Senseo heb je nu?

ve
door verwijderd - Feb 21, 2013 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het "dwingende" advies van mijn Senseo om te ontkalken vind ik erg irritant en ik negeer het ook. Als hij daardoor weigert mijn koffie te maken vul ik het waterreservoir maximaal en laat dit doorspoelen. Hierdoor "denkt" de machine dat ik heb ontkalkt en krijg ik weer koffie.
Stilletjes verdenk ik Philips ervan met het advies om regelmatig te ontkalken de verkoop van hun eigen (dure !) merk ontkalker te bevorderen. Er staat immers in de gebruiksaanwijzing dat er alléén met dit middel mag worden ontkalkt.
Daarnaast heb ik vaak gehoord dat na het ontkalken van de wat oudere Senseo's de machine gaat lekken.
Mijn advies: vertrouw zowel op je eigen verstand en op de ervaringen van anderen.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2013 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad normaal. Als goedkoper alternatief kan je wel een andere ontkalker dan de Senseo gebruiken. Bijvoorbeeld Eccellente Snelontkalker

ve
door verwijderd - Mar 14, 2013 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kalk in water laat sporen na. Altijd. Dat hoopt zich op, verstopt dingen. Regelmatig ontkalken is dus noodzakelijk. Eén van de zeldzame keren dat ik vroeger op school tijdens scheikunde oplette, leerde ik dat je tegenover een base (bijv. kalk) een zuur (bijv. azijn) zet. Elk zuur is goed - behalve misschien zoutzuur (zó goed heb ik nou ook weer niet opgelet). Dus ik vul mijn waterreservoir met azijn (van de goedkoopste soort natuurlijk) en laat dat door mijn apparaat lopen - halverwege wacht ik tien minuutjes. Daarna laat ik drie reservoirs met water doorlopen. Kalk weg, Klara klaar.
Mijn Quadrante heb ik nu twee jaar en zojuist de padhouders en alle losse onderdelen die met 'gezette' koffie in aanraking komen in een pan met soda tien minuten gekookt. Alles glimt en blinkt weer en is schoon. Koffie maken gaat weer als toen 'ie nieuw was! Regelmatig onderhoud, net als je auto en je verwarming, of wacht je daar ook mee tot 'ie het niet meer doet?