door wiml May 27, 2014 om 08:27
Huishouden & energie

Service- en Administratiekosten Essen

Onlangs kreeg ik de jaarafrekening van Essent voor mijn (prive) energieverbruik. Op deze rekening is een bedrag van € 27,98 aan service- en administratiekosten in rekening gebracht met als omschrijving: verwerking betalingsverkeer. Ik betaal alles per automatische incasso.

Als penningmeester van een vereniging beheer ik 3 locaties waar een zakelijk contract van Essent op staat, betalingen gaan via automatisch incasso. Op geen van de 3 jaarafrekeningen van de zakelijke accounts worden Service- en Administratiekosten in rekening gebracht.

Mag ik hier uit concluderen dat je als consument door Essent genaaid wordt?

3589 28 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 27, 2014 om 09:20
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u de maandelijkse voorschotbedragen betaald via een automatische incasso staat onder de service- en administratiekosten een korting die gelijk is aan de service- en administratiekosten.
Dus u betaald geen service- en administratiekosten.

wi
door wiml - May 27, 2014 om 09:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 09:20]Als u de maandelijkse voorschotbedragen betaald via een automatische incasso staat onder de service- en administratiekosten een korting die gelijk is aan de service- en administratiekosten.
Dus u betaald geen service- en administratiekosten.

Dank voor het antwoord. Bij mij is dat dus helaas niet het geval, ik ga eens bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 10:40
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit niet uit dat hier sprake is van een fout. Afgezien daarvan behoeft u de extra kosten niet te betalen omdat er geen sprake is geweest van 'extra' dienstverlening. Zelfs al zou Essent wel acceptgiro's hebben gezonden, dan is en blijft dat ongevraagd.

M.b.t. navraag: naar mijn ervaring reageert Essent normaliter adequaat indien u het goede klachtenadres bereikt. Een call center is bij lange na niet altijd adequaat dus zoek een klachtadres dat u schriftelijk kunt benaderen.

ltmvz
door ltmvz - Aug 15, 2014 om 10:24
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 09:20]Als u de maandelijkse voorschotbedragen betaalt via een automatische incasso staat onder de service- en administratiekosten een korting die gelijk is aan de service- en administratiekosten.
Dus u betaalt geen service- en administratiekosten.

Dit klopt niet!

Sinds 1 januari 2014 moet iedere particuliere klant €0,40 per maand betalen, ook als hij automatisch betaalt. Het maandelijks bedrag is verhoogd naar €2,82 en de korting is nu €2,40. Walgelijk!

alfatrion
door alfatrion - Aug 15, 2014 om 14:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ltmvz schreef op vrijdag 15 aug 2014, 10:24]Sinds 1 januari 2014 moet iedere particuliere klant €0,40 per maand betalen, ook als hij automatisch betaalt. Het maandelijks bedrag is verhoogd naar €2,82 en de korting is nu €2,40.
Sinds 13 juni 2014 mag er voor een betalingswijze niet meer inrekening worden gebracht dan de directe kosten die het bedrijf aan de bank moet betalen.

Rabobank: € 0,09
ING: € 0,07 tot € 0,09
ABM amro: € 0,09

zoekster
door zoekster - Aug 15, 2014 om 14:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan gaat Essent flink in de fout. Zie ook het andere topic.

Klacht indienen bij ACM

klik HIER

ltmvz
door ltmvz - Aug 15, 2014 om 15:28
949 Antwoorden / 18 Vragen

De "korting" per maand is €2,42 en niet €2,40 zoals ik hierboven schreef.

Maar, het probleem is waarschijnlijk dat de €2,82 niet alleen in rekening wordt gebracht voor de betalingen. De Essent-man die mij hier gisteren over belde haalde het zelfs in zijn hoofd om te vermelden dat ook het feit dat hij mij opbelde geld kost. (Terwijl zij net zo goed kunnen mailen). En, dat de banken óók kosten in rekening brengen, bijvoorbeeld voor het sturen van afschriften. Toen ik zei dat ik 1 keer per maand gratis een afschrift kreeg van de ING zei hij dat dat onmogelijk is.

Tegen zoveel onbenul is het moeilijk strijden, vrees ik. Volgens de Essent-man zijn zij gewoon "eerlijk".

fo
door forumessent - Aug 15, 2014 om 16:34
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wim L.

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om je ongenoegen kenbaar te maken. Bij Essent kun je kiezen uit diverse manieren van betalen. Betalen middels automatische incasso bedraagt 0,40 eurocent per factuur. Deze manier van betalen is de goedkoopste manier. Ieder jaar bij de jaarafrekening onder de post kortingen zie je per factuur een korting van 2,42 euro dat je middels automatische incasso hebt betaald.

Graag wil ik voor je nakijken of dit ook op jouw factuur zo staat en wat dan de reden is indien dit niet zo blijkt te zijn. Graag ontvang ik je gegevens, postcode en huisnummer of klantnummer. Deze kun je sturen naar webcare@essent.nl

Ik zie graag je reactie tegemoet.

Hopend je tot dusver voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Anique
Essent klantenservice
Webcare

zoekster
door zoekster - Aug 15, 2014 om 16:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=forumessent schreef op vrijdag 15 aug 2014, 16:34]

Ik zie graag je reactie tegemoet.

Hopend je tot dusver voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Anique
Essent klantenservice
Webcare

Beste Anique

Nu je toch aan het navragen bent, wil ik wel eens weten hoe dat zit met dat Essent meer vraagt voor de automatische incasso's dan het kost. Volgens alfatrion zijn jullie ongeveer 7 cent per a.i. kwijt en jullie rekenen 40 cent. Mag niet meer sinds 13 juni 2014.

Je bent toch niet zo'n webcare die alleen maar vragen beantwoord die je baas welgevallig zijn?

Wiml is allang uit de picture, die heeft zijn vraag in mei al gesteld, dus daarmee ben je rijkelijk laat.

Hou je ons op de hoogte?

ltmvz
door ltmvz - Aug 15, 2014 om 16:52
949 Antwoorden / 18 Vragen

@alfatrion, @zoekster:

Inderdaad staat er op de factuur toch €2,82 per factuur voor "Verwerking betalingsverkeer", dus...

Voor de jaarrekening moet eveneens €2,82 betaald worden, denk ik, want men rekent altijd één maand meer dan de verbruiksperiode.

Mijn persoonlijk "probleem" is echter dat ik juist bij dit klantonvriendelijke bedrijf weg ben (ook om die reden), want ik zag het pas op mijn eindafrekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2014 om 11:41
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Is dit nog te volgen???

Zoals ik het lees geeft Essent een KORTING indien er per auto incasso wordt betaald. KORTING betekent toch dat het dan minder kost? (Een niet meer?)

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Precies. Normaal kost betalen € 2.82 en per automatische incasso krijg je dus een korting van € 2,42.

Straks betalen we bij de super ook € 0,40 als je je boodschappen wilt betalen. Dan maar beter stelen. ;-)

ph
door philip36 - Aug 17, 2014 om 12:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp niet dat automatische incasso met iban nummer meer kost dan met het oude banknummer.
Blijkbaar is Essent de enige die zulke kosten in rekening brengt.
Ze schermen er zo mee dat door scherp in te kopen hun energiprijzen zo laag kunnen zijn en dan vind ik deze kosten die ze doorberekenen een afknapper voor Essent.
Juist de manier van presenteren, door een korting te geven denk je dat je een voordeel hebt maar betaal je uiteindelijk toch nog.
Ben ook al heel lang bij Essent maar overweeg sterk over te stappen naar een andere leverancier.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

K ging er altijd van uit dat er één mogelijkheid moet zijn op "gratis" te kunnen betalen.

Blijkbaar misgedacht.

ltmvz
door ltmvz - Aug 17, 2014 om 14:04
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 17 aug 2014, 12:08]Ik begrijp niet dat automatische incasso met iban nummer meer kost dan met het oude banknummer.
Blijkbaar is Essent de enige die zulke kosten in rekening brengt.

Het extra betalen voor automatische incasso wordt niet gepresenteerd alsof het verband houdt met de invoering van IBAN. Het extra betalen voor automatische betaling is ingevoerd per 01-01-2014 en de meeste mensen komen er pas geleidelijk achter, als ze de jaarrekening aandachtig doornemen. Er is niets over gecommuniceerd.

Essent zegt: "Je had kunnen lezen in de Algemene Voorwaarden dat wij ons beleid mogen wijzigen".

Dat belooft nog wat voor de toekomst!

door 1953 - Aug 17, 2014 om 14:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het alternatief zou kunnen zijn naar een andere energieleverancier overstappen om zo Essent te straffen. Of Essent daar ook daadwerkelijk van wakker gaat liggen? "Wat vervelend voor U ..."

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 21:19
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Kijk uit met reageren naar Essent.
Ze koppelen dan namelijk je gebruikersnaam bij het Kassa! forum aan je klantnummer.
oftewel, voor Essent reageer je hier dan nooit meer anoniem.

En je schiet er geen bal mee op, ze doen niets aan hun wanbeleid.
De directeur moet ergens van betaald worden, niet?

fo
door forumessent - Aug 21, 2014 om 16:03
117 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 15 aug 2014, 16:44][quote=forumessent schreef op vrijdag 15 aug 2014, 16:34]

Ik zie graag je reactie tegemoet.

Hopend je tot dusver voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Anique
Essent klantenservice
Webcare

Beste Anique

Nu je toch aan het navragen bent, wil ik wel eens weten hoe dat zit met dat Essent meer vraagt voor de automatische incasso's dan het kost. Volgens alfatrion zijn jullie ongeveer 7 cent per a.i. kwijt en jullie rekenen 40 cent. Mag niet meer sinds 13 juni 2014.

Je bent toch niet zo'n webcare die alleen maar vragen beantwoord die je baas welgevallig zijn?

Wiml is allang uit de picture, die heeft zijn vraag in mei al gesteld, dus daarmee ben je rijkelijk laat.

Hou je ons op de hoogte?

fo
door forumessent - Aug 21, 2014 om 16:10
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste klant(en),

Wat vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over het in rekening brengen van de kosten voor ons betalingsverkeer.
Aangezien er diverse elementen aan bod komen in jullie reacties is het te complex om dit in een keer volledig en naar ieders behoefte uit te werken.

Uiteraard willen we wel graag transparant maken hoe e.e.a. tot stand is gekomen. Stuur hierom je specifieke vraag, klantnummer, naam, postcode, huisnummer en telefoonnummer naar webcare@essent.nl, zodat wij telefonisch contact op kunnen nemen om je die duidelijkheid te geven.
Dank voor het begrip.

Vriendelijke groet,
Jeanne
Essent Klantenservice
Webcare

czar
door czar - Aug 21, 2014 om 16:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=forumessent schreef op donderdag 21 aug 2014, 16:10]Wat vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over het in rekening brengen van de kosten voor ons betalingsverkeer.
Aangezien er diverse elementen aan bod komen in jullie reacties is het te complex om dit in een keer volledig en naar ieders behoefte uit te werken.
Wat een gelul!
De vraag is: leg eens uit waarom jullie 40 eurocent rekenen voor een automatische afschrijving en niet de werkelijke kosten die de bank in rekening brengt.
Hoezo heb je daarvoor een klantnummer nodig? En waarom is dat complex om uit te werken?

[quote=forumessent schreef op donderdag 21 aug 2014, 16:10]Uiteraard willen we wel graag transparant maken hoe e.e.a. tot stand is gekomen.
Dit is je kans, brand los!

ltmvz
door ltmvz - Aug 21, 2014 om 20:54
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=forumessent schreef op donderdag 21 aug 2014, 16:10]Beste klant(en),

Wat vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over het in rekening brengen van de kosten voor ons betalingsverkeer.
Aangezien er diverse elementen aan bod komen in jullie reacties is het te complex om dit in een keer volledig en naar ieders behoefte uit te werken.

Uiteraard willen we wel graag transparant maken hoe e.e.a. tot stand is gekomen. Stuur hierom je specifieke vraag, klantnummer, naam, postcode, huisnummer en telefoonnummer naar webcare@essent.nl, zodat wij telefonisch contact op kunnen nemen om je die duidelijkheid te geven.
Dank voor het begrip.

Vriendelijke groet,
Jeanne
Essent Klantenservice
Webcare

Sorry, Jeanne van Essent, maar het begrip hebben wij niet.

Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van czar. Jullie zijn gewoon verkeerd bezig.

czar
door czar - Aug 21, 2014 om 21:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 21 aug 2014, 20:54]
Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van czar. Jullie zijn gewoon verkeerd bezig.
Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat Essent verkeerd bezig is, ik vraag hen gewoon antwoord te geven op de gestelde vraag. De vraag van @zoekster was toch volkomen duidelijk en terecht.
Nu eens zien wat die reactie van Essent werkelijk waard is.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die informatie is een bedrijfsgeheim van Essent en daarom alleen maar bestemd voor klanten.

ltmvz
door ltmvz - Aug 21, 2014 om 21:17
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 21 aug 2014, 21:05]
Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat Essent verkeerd bezig is...

OK, czar, "ze doen niets aan hun wanbeleid", zei u zelf afgelopen zondag om 21:19 uur.

Als ze niets aan hun wanbeleid doen (ook die formulering onderschrijf ik) zijn ze in mijn optiek verkeerd bezig.

Wat vervelend!?

czar
door czar - Aug 21, 2014 om 21:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 aug 2014, 21:07]Maar die informatie is een bedrijfsgeheim van Essent en daarom alleen maar bestemd voor klanten.

Als dat zo is, wat ik betwijfel, dan moet Essent dat maar melden :-)

czar
door czar - Aug 21, 2014 om 21:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 21 aug 2014, 21:17]
OK, czar, "ze doen niets aan hun wanbeleid", zei u zelf afgelopen zondag om 21:19 uur.

Shit, ja, dat heb ik geschreven.
De strekking van dat bericht was vooral niet persoonlijk te reageren en daarmee je anonimiteit op te geven. Ik had het woordje wanbeleid moeten schrijven als (wan) beleid.
Maar goed, laten we hopen dat Essent hier wel uitleg gaat geven.
Ik heb overigens geen contract met Essent, ik woon niet in hun leveringsgebied.

ltmvz
door ltmvz - Aug 21, 2014 om 21:45
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 21 aug 2014, 21:25]
...Ik heb overigens geen contract met Essent, ik woon niet in hun leveringsgebied...

Lucky you!

czar
door czar - Aug 21, 2014 om 21:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 21 aug 2014, 21:45]Lucky you!

Ik heb heel erg lang wel in hun leveringsgebied gewoond en eigenlijk nooit een klacht gehad.
Maar goed, dat is ook alweer ruim 5 jaar geleden.