lexgensen
door lexgensen Aug 13, 2014 om 15:37
Voeding & gezondheid

Sinasappelsap

Ik ben het persen van sinasappelen helemaal zat, maar ik wil het goede van de sinasappelen niet missen. Sommige merken claimen dat er 15 (Appelsientje) sinasappelen in 1 ltr pak zitten. Dit moet dan toch minstens even goed zijn en veel voordeliger. Of wordt ik op het verkeerde been gezet. Kunt U mij iets aanbevelen?

26889 83 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eens klik hier door over hoe gezond vruchtensappen zijn.
En klik hier voor een tabel waarin staat hoeveel Vit. C. in verschillende producten zit en dus voor alternatieven voor sinaasappels.
U zou bijv. kiwi's kunnen gaan eten (halveren en uitlepelen).
Als u toch pakken sap wilt kopen dan kunt u van verschillende merken de inhoud vergelijken om te zien of er een goedkoper alternatief voor Appelsientje is.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lexgensen,
een blender is misschien iets voor u.
Vr. gr.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou een blender iets zijn als je het persen zat bent?

Lexgensen, je kan natuurlijk ook gewoon handsinaasappels gaan eten ipv ze persen.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vers persen is het beste want daar zitten geen hulpstoffen in om de niet te laten bederven. Doe het persen al tig jaren en ik zou niet anders meer willen, en wat de prijs is nu daar hoef men het echt niet om te laten.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinaasappelsap (ook Appelsientje) is niet helemaal wat je ervan zou voorstellen, ze zetten je inderdaad op het verkeerde been.
Ze vervoeren enkel het vruchtvlees (veelal uit Zuid-Amerika), water vervoeren is zinloos/prijzig. Hier mengen ze het weer met grondwater en voegen een beetje vitamine C toe. Hiermee voldoen ze exact aan de regelgeving.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De sapjes van AH (fles - koeling), zouden wel echt 'vers' geperste sinaasappels moeten zijn (sowieso niet gepasteuriseerd), echter 3 euro de liter.

Het blijft AH, dus mijn inziens twijfelachtig. Hun vers gehakt kwam ook Botswana, wat er al tot 5 jaar had gelegen..

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik zelf de halve liters sinaasappelsap van de lidl. Ik vind de smaak bijna gelijk aan vers geperst sap.
Kost € 1,39 halve liter.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ergelijk dat cool best net zo goed buiten de koelkast bewaard kan worden, maar ze in de supermarkt gekoeld zijn. Is dus helemaal niet nodig.
Zonde van de energie en misleidend voor de consument, die denkt een dagvers produkt te kopen, terwijl er geen verschil is met appelsientje.
Allebei aangelengd met water. ze kopen gewoon geconcentreerd sap op de wereldmarkt in.
Echt niet de lekkerste sinaasappels, de zooi moet dan ook nog aangelengd worden met veel suiker om de zure sinaasappel smaak te verbloemen.
Ondertussen doen ze in de reclamespotjes net alsof het godendrank is, je moet maar durven.

Wat een nepperds.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik veel sinaasappels handmatig zou moeten persen kocht ik een electrische pers.
Niets gaat boven de smaak van verse sinaasappels die je zelf uitgezocht hebt.
De slogan van cool best is dan ook een leugen, je krijgt niet het beste, maar het goedkoopste concentraat. Enkel de prijs telt. Kwaliteit doet er niet toe, al smaakt het nog zo goor, ze lengen het aan met veel suiker en voila>> verkopen die hap.

Daarom pers ik nog stteds met de hand, ik word dat nooit zat, de beloning is dan ook een heerlijke versgeperste glas sinaasappelsap, daar kan niets tegen op.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lexgensen

Ook ik heb een hekel aan het dagelijks persen voor een vers sapje .
Het is of het een of het ander , persen en lekker of een niet al te smakelijk sapje uit de supermarkt .

Ik doe het volgende ,
Eens in de 2 weken koop ik goedkoop zo'n 10 kilo sinaasappels , daarna is het een uurtje pijnlijden om alles door de elektrice pers te halen . Het uitgeperste sap doe ik in plastic flesjes en vries dan alles in .
Zo heb ik iedere dag een heerlijk en eerlijk koud sapje .

Gr.
Hans

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lexgensen, geen idee of er bij U in de buurt een PLUS (of andere supermarkt) is; bij ons staat er een persmachine, halve en hele liters schone flessen. Zelf de hoeveelheid sinaasappels in de machine persen, fles eronder en klaar is uw sinaasappelsap. In alles wat er verder verpakt op de markt is, zitten toevoegingen. Hier dus alleen de sinaasappels pakken (kan men nog uitzoeken ook)!

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet alleen niet dat de vitamines heel snel vervliegen, ook als je zo'n machine in de supermarkt gebruikt is het meeste al weg als je het thuis gaat drinken. Het beste blijft nog altijd persen en direct drinken.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet zo overdrijven.

Nou zo vlug gaat dat nu ook weer niet hoor. Die fles wordt afgesloten met een dop en de vitamines zitten er heus nog in als je thuis komt.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het smaakverschil tussen vers en appelsientje is aanzienlijk. Ik haal zelf Vitafit van de Lidl,het label claimt vers geperst in de fles. Het komt heel dichtbij vers geperst sap nog beter als coolbest. Ook de smaak verschilt per fles.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2014 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

De "Chef select to go" dus de halve literflessen van Lidl smaken beter dan Vitafit van Lidl en kan ik van harte aanbevelen.

Zelf persen is natuurlijk nog lekkerder en smaakt elke keer weer anders..

ve
door verwijderd - Aug 14, 2014 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook bij uw supermarkt ter plaatse uw verse jus d'orange doen persen naar gelang een halve of een hele liter voor pakweg €? Verser kan het niet!

Vers geperst sinaasappelsap dient wel zo snel mogelijk te worden geconsumeerd, gekoeld bewaren, en binnen de vierentwintig uren het (plastic) fleske leeg opgedronken te hebben.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2014 om 01:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch beter een handsinaasappel. Wordt anders opgenomen in je lichaam en dus gezonder.Met hakken , prakken en persen sla je de vitamine weg en is het waardeloos. Dus laat je niets wijsmaken. .In sap zit geen vitamine maar meer in het vruchtvlees en de schil.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verbaast mij altijd weer hoeveel mensen nog geloven in de mooie praatjes van fabrikanten.Het enige dat telt is geld verdienen, al moet dat voor de klant vaak ongezond zijn.Sinaasappelsap zelfs versgeperst is lang niet zo goed als een sinaasappel eten.In sap zitten vaak zaken die daar niet horen.,zoals veel suiker.Sap drinken verhoogt je bloedsuiker snel om daarna te zakken en dan voel je je doodmoe en neem je gauw koffie bijvoorbeeld om je suikerpeil weer wat te verhogen.Dit jojo effect is erg slecht voor je gezondheid.Neem gewoon een sinaasappel dan weet je zeker wat je eet en laat al die praatjes en mooie plaatjes van gekocht sap achter je.O, ja en dat zuur in sap dat tast het plastic van het flesje aan en dat krijg je binnen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon de hand- of perssinaasappel in 6 stukken snijden en uit de schil wippen; krijg je écht alles binnen wat de sinaasappel te bieden heeft. Kauwen is bovendien veel beter voor je spijsvertering dan alles tot sap mixen en wegdrinken; je lichaam hoeft met al die sapjes namelijk niet meer zelf aan de slag en het meeste wordt daardoor uiteindelijk weggezet in vetten. Gewoon kauwen, kauwen en nog een kauwen, dat is het allerbeste (en goedkoopste) en al die opgeprikte troep in de supers laten voor wat het is: troep!

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

15 sinaasappels in een pak? Van 2 uitgeperste sinaasappels heb ik 200 à 250 ml. Voor een pak van 1 L zijn dus 8 à 10 sinaasappels nodig. Wie gelooft die marketingboeren nog?

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het item was toch dat lexgensen het persen zat was? Alle antwoorden waarbij wordt aangeraden om dan maar gewoon een sinaasappel te ontdoen van de schil en helemaal op te eten zijn juist, de anderen zijn dus net zo off topic als de mooiste praatjes van fabrikanten van sappen (voor zover deze nog echt vruchtensap bevatten).

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

appelsientje kwam eigenlijk nooit zo goed uit de test voor wat betreft natuurlijke inhoud. Tegenwoordig heb je bij meerdere supermarkten echt vers geperst sinaasappelsap. Mijn zoon (jaren chef-kok geweest) is dik tevreden over de versgeperste sinaasappelsap van de Plus Spijkenisse.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinaasappels persen doe ik al jaren niet meer, heb er de kracht niet meer voor.
Ik koop handsinaasappelen, snij 'kop en kont' eraf, daarna over de helft, snij de korst eraf en dan in partjes.
Met een scherp mes is alles in een handomdraai gebeurd en daarna lekker smullen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je toch naar een supermarkt moet om een drankje te kopen, ga dan naar de Jumbo. Daar hebben ze een machine, waarmee je een halve of een hele liter sinaasappelsap mee kan persen. Je neemt een fles (ik neem meestal een liter en zet de rest in de koelkast waar het een dag of twee prima blijft), die naast de machine staan, houd de fles onder de uitlaat en druk op de knop. Sinaasappels worden nu doormidden gesneden en uitgeperst zolang je op de knop drukt. Maakt wel wat lawaai, en er gaan heel wat sinaasappels doorheen, maar het sap is heerlijk en vers. De smaak van de schil zit er een klein beetje in, maar dat is eigenlijk wel lekker. Er zit een streepjescode op de fles, dus als je een scanner gebruikt, kun je die scannen. Dop erop en bij de kassa betalen. Geen gezeur meer thuis met persen en schoonmaken, en snel en vers. Geniet er van! Enige bezwaar: de fles is van plastic, dus dat is niet echt milieu vriendelijk, maar er is al zoveel verpakking van plastic! En mocht je dat bezwaarlijk vinden: fles thuis schoonmaken na gebruik en meenemen naar de winkel om weer te gebruiken! Pas wel op dat de streepjescode niet verminkt wordt. Smakelijk.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen die het zat zijn sinaasappels te persen -- met publicatie van een baby -- zitten waarschijnlijk 3 uur per dag voor de TV. Ik ken die types. Jammer voor de baby.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste lexgensen

zelf koop ik altijd bij de aldi de flessen met sinasappelsap met vruchtvlees,heerlijk is die.
dus lekker,makkellijk en voordelig

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op de website www.beslist.nl en zoek op sinaasappelpers en vruchtenpers daar staan genoeg apparaten om toch te blijven persen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

francken schreef op vrijdag 15 aug 2014, 11:46: Als je toch naar een supermarkt moet om een drankje te kopen, ga dan naar de Jumbo. Daar hebben ze een machine, waarmee je een halve of een hele liter sinaasappelsap mee kan persen. Je neemt een fles (ik neem meestal een liter en zet de rest in de koelkast waar het een dag of twee prima blijft), die naast de machine staan, houd de fles onder de uitlaat en druk op de knop. Sinaasappels worden nu doormidden gesneden en uitgeperst zolang je op de knop drukt. Maakt wel wat lawaai, en er gaan heel wat sinaasappels doorheen, maar het sap is heerlijk en vers. De smaak van de schil zit er een klein beetje in, maar dat is eigenlijk wel lekker. Er zit een streepjescode op de fles, dus als je een scanner gebruikt, kun je die scannen. Dop erop en bij de kassa betalen. Geen gezeur meer thuis met persen en schoonmaken, en snel en vers. Geniet er van! Enige bezwaar: de fles is van plastic, dus dat is niet echt milieu vriendelijk, maar er is al zoveel verpakking van plastic! En mocht je dat bezwaarlijk vinden: fles thuis schoonmaken na gebruik en meenemen naar de winkel om weer te gebruiken! Pas wel op dat de streepjescode niet verminkt wordt. Smakelijk.

Wat zou het handig zijn om eerst de gegeven antwoorden te lezen: op woensdag 13 augustus 2014 om 21:47 uur is dit antwoord al gegeven. Het enige verschil is de supermarkt.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat lexgensen een elektrische sinaasappelpers heeft. De handpersen zijn volgens mij van voor de oorlog. Mijn partner perst altijd sinaasappels uit voor drie dagen. De sap doet hij dan in een lege melkfles en daarna de koelkast in. Dan hoef je niet iedere dag dat apparaat schoon te maken. En na drie dagen is de smaak nog net zo goed als op de eerste dag. En volgens gaan er niet echt veel vitaminen verloren. Vers uitgeperst is niet te vergelijken met die zooi uit een pak. Dat is allemaal nep.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit een blender is veel lekkerder en je kunt er nog ander fruit aan toevoegen ook...

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je die vitafit sap haalt bij de lidl wel even oppassen want ook daar zitten hulpstoffen bij.
oa extra vezels, dat zijn bij vitafit havervezels en die passen niet in een glutenvrij dieet !!
erg verraderlijk, want ik (al jaren glutenvrij etend) verwachtte geen havervezels in jus d orange

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de sapjes van innocent ook best lekker.

Jangmcoolen:

Uit nieuwsgierigheid nog even een vraagje:
Hoe zit iemand die nooit sinaasappels perst er bij?

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjoppie schreef op vrijdag 15 aug 2014, 12:35: Uit een blender is veel lekkerder en je kunt er nog ander fruit aan toevoegen ook...

Mee eens!

Op z'n catalaans?
Koude sinaasappels persen. Sap in een blender/icecrusher doen met wat mini-ijsblokjes, flink lucht erin slaan zodat het bijna schuim wordt en serveren. Lekkerder bestaat niet.
I.p.v. zelf persen kun je het ook gewoon met sap uit een pak doen, is wel ietsje minder lekker.
Geen icecrusher? Neem goed gekoeld sap/sinaasappels en laat het ijs weg.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 15 aug 2014, 12:25:
Wat zou het handig zijn om eerst de gegeven antwoorden te lezen: op woensdag 13 augustus 2014 om 21:47 uur is dit antwoord al gegeven. Het enige verschil is de supermarkt.

Verschil is ook de overdreven uitgebreide beschrijving van het tappen van een sappie in de supermarkt.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

jangmcoolen schreef op vrijdag 15 aug 2014, 11:47: Mensen die het zat zijn sinaasappels te persen -- met publicatie van een baby -- zitten waarschijnlijk 3 uur per dag voor de TV. Ik ken die types. Jammer voor de baby.

Wat een, om het netjes te houden, aparte reactie.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb diverse voorverpakte sappen uitgeprobeerd. GEEN ENKELE haalt het bij een zelf uitgeperst sinaasappeltje. Niet qua smaak en zeker niet als je bedenkt hoe er toch nog altijd gerommeld wordt met de voorverpakte spullen. Dan maar een tijdje in de keuken zelf persen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op vrijdag 15 aug 2014, 12:45:
Wat een, om het netjes te houden, aparte reactie.

Andersom werkt het niet: een sinaasappel publiceren en een berichtje schrijven dat je het zat bent eten voor de baby klaar te maken :-)

Sorry ...

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

birgita schreef op vrijdag 15 aug 2014, 10:51: Het verbaast mij altijd weer hoeveel mensen nog geloven in de mooie praatjes van fabrikanten.Het enige dat telt is geld verdienen, al moet dat voor de klant vaak ongezond zijn.Sinaasappelsap zelfs versgeperst is lang niet zo goed als een sinaasappel eten.In sap zitten vaak zaken die daar niet horen.,zoals veel suiker.Sap drinken verhoogt je bloedsuiker snel om daarna te zakken en dan voel je je doodmoe en neem je gauw koffie bijvoorbeeld om je suikerpeil weer wat te verhogen.Dit jojo effect is erg slecht voor je gezondheid.Neem gewoon een sinaasappel dan weet je zeker wat je eet en laat al die praatjes en mooie plaatjes van gekocht sap achter je.O, ja en dat zuur in sap dat tast het plastic van het flesje aan en dat krijg je binnen.

Dit verhaal klopt helemaal. Toch is ook sap heel gezond als je als tegenhanger wat eiwitten toevoegt in de vorm van bv. een eetlepel kokosolie. Het vet daarvan vertraagt het proces van het omzetten van fructose in vet(opslag).

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonnewind schreef op vrijdag 15 aug 2014, 12:50: Niet qua smaak en zeker niet als je bedenkt hoe er toch nog altijd gerommeld wordt met de voorverpakte spullen.

Sinaasappels glimmen echt niet uit zichzelf hoor..

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige zinnig en gezonde alternatief is vers persen in de supermarkt die daar een machine heeft staan. U betaald wel meer dan, natuurlijk. (Deen en Makro zijn mij bekend). In ALLE kant en klaar producten zitten toevoegingen (alleen al voor de houdbaarheid kleur en smaak). Of een echte Horeca pers kopen maar die zijn dacht ik wel €300.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op vrijdag 15 aug 2014, 13:04: Sinaasappels glimmen echt niet uit zichzelf hoor..

Bij citroenen doen ze dat met luizenpoep.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lexgensen
Als je gekeken hebt op tv, van de Keuringsdienst van Waarde, over sinaasappelsap,
Ga je waarschijnlijk nooit sinaasappelsap uit pakken drinken,
Ze hebben het over Sinaasappelsap, en niet over Sinasappelsap, en waarom?
Het mag geen sinasappelsap heette, omdat dit sapje bewerkt is, met
Sinasappelconcentraat, Ze halen het vocht er uit, (ook tekosten van de smaak)
Met chemische middelen, Daardoor valt ook de natuurlijke vitamine C weg, maar dat voegen ze (kunstmatig) toe in de fabriek, en mengel ze er water toe, Eigenlijk kan je die ook thuis doen, In USA verkopen al jaren sinasconcentraat, waarbij je zelf water kan toevoegen, Dit is alleen in de horeca te koop, met groten vaten.
En idd Coolbest kan best zonder koeling, die koeling kost veel (onnodig) veel energie, Bij de verkoop van die sappen kan zonder koeling, De klant wordt weer misleid, om "verser" lijken te zijn door die koeling,
Het allerbeste is gewoon sinasappel te ETEN, of eet kleine sinasappeltjes zoals: mandarijnen, en daar zitten de echte vitamine C in, Koop dan ook de biologische mandarijnen.
En heb je echt 'n hekel aan om ze te persen, eten ze dan niet, en eet dan 'n kiwi met 'n lepeltje, uit te scheppen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie:
Dit is alleen te koop in de horeca, in groten vaten, bij de groothandel in Nederland.
Kleine pakken sinasappelconcentraat is alleen te koop in de supermarkten in USA, en niet in de Nederlandse supermarkten.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk maar op de pakkensap, er staat echt:
SINAASAPPELsap en geen SINASAPPELsap
Uit pakken: Sinaasappelsap
Die je zelf prest....sinasappelsap

In de supermarkt is iets kleinst te koop van concentraat dat is:
In kleine flesjes: citroensap
Zelf water erbij doen, hup klaar.......

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik ben het persen van sinasappelen helemaal zat, maar ik wil het goede van de sinasappelen niet missen".

Ik durf eigenlijk geen mening te ventileren (alles is nu wel zo ongeveer gezegd) maar doe dat toch maar.

Als U het goede van sinaasappelen niet wilt missen dan kunt u de pakken en flessen sinaasappelsap beter laten staan ~ ook de pakken en flessen die minder lang houdbaar zijn (die staan altijd in de koeling).

Zelf persen van sinaasappelen is het beste en ik begreep uit diverse publicaties (die ik niet zo maar even kan aanhalen) dat de vitaminen van fruit na het persen ervan snel "verdampen". Je mag het woord "afbreken" ook wel gebruiken.

Dat houdt in dat ná het aanmaken van het sap zo snel mogelijk de inhoud moet worden opgedronken. Sinaasappelen bewaren zoals ze zijn gekocht dus niet eerst uitpersen en het vocht (al is het maar tijdelijk) in een fles bewaren.

Er moet een principiële keuze worden gemaakt: gemak (uit het pak) of toch maar persen...

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 13:48: Kijk maar op de pakkensap, er staat echt:
SINAASAPPELsap en geen SINASAPPELsap

De vrucht heet gewoon sinaasappel hoor, een sinasappel bestaat niet.
Sinaasappel is overigens afgeleid van Chinaas appel.

Je berichten kloppen voor een deel, maar je hebt er zelf een hoop omheen verzonnen.
Onzin als 'echte vitamine-C'

E300 = ascorbinezuur = vitamine C
chemische formule: C6H8O6

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

jantom schreef op vrijdag 15 aug 2014, 13:56: Zelf persen van sinaasappelen is het beste en ik begreep uit diverse publicaties (die ik niet zo maar even kan aanhalen) dat de vitaminen van fruit na het persen ervan snel "verdampen". Je mag het woord "afbreken" ook wel gebruiken.

Dat klopt helemaal en het is nog erger: de afbraak van de vitamine C vangt al aan na de pluk. Laat je sinaasappels dan ook niet te lang liggen.

Zo bevatten boontjes uit pot of blik meer vitaminen dan verse boontjes.
Dat komt omdat ze binnen 6 uur na de pluk zijn geconserveerd en daarmee de vitaminen wel behouden blijven. Verse boontjes gaan de hele weg via de veiling, groothandel en winkelier. Die worden vaak pas een paar dagen na de pluk gegeten en zijn dan al veel vitamines kwijt geraakt. Zo zie je maar, vers is zeker niet hetzelfde als vitaminerijk of gezond.
Vers vlees is gewoon een ander woord voor niet bevroren vlees, dus dat kan ook ontdooid vlees zijn. Vers vlees komt echt niet rechtstreeks van de slachterij, zeker niet als je het bij een supermarkt koopt.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me best voorstellen dat vraagsteller het sinaaasappels persen zat is.
Het is een hoop werk, wel 2 minuten denk ik.
En dat is zonde van je tijd.
Vraagsteller zal dan ook vast wel veel uien eten, want vraagsteller heeft verteld een hekel aan persen te hebben.
En dat kost al gauw 2 minuten extra.

Wimmi heeft voor vraagsteller de moeder aller antwoorden beschikbaar :
koop vitamine c tabletten met sinaaasappelsmaak.
Al moet gezegd worden dat het openen en sluiten van het potje iets is wat je al gauw zat wordt.
Enneoja : vitamine c voegen de fabrikanten echt niet toe omdat ze ons gezond willen houden.
Welnee, het is gewoon een middeltje om het bederf te vertragen.
Het heet ascorbine zuur, met de code E300.
En E300 zit in heel veel voedingsmiddelen.
En wel in zoveel voedingsmiddelen dat je helemaal geen sinaaasappellen hoeft uit te persen !

Ik heb een brandende vraag aan Jangmcoolen : wat bedoelt u in hemelsnaam met "met publicatie van een baby" ?

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vitamine C in vruchten pakkensap, zoals Appelsientje en Coolbest
bevatten toegevoegte vitamine C, want tijdings het proces van concentraat sap maken, gaat veel
vitamine verloren,
Dat werd o.a. ook verteld in het tv-programma: Keuringsdienst van Waarde,
En ik heb dit NIET zelfverzonnen, over die vitamine's
Waarom zou ik liegen, ik wil gewoon duidelijk maken dat je als klant bedonderd word, en de fabrieken op de pakken-sap Vitamine C vermeld staat, dat het NIET de echte vitamine C is,
het is 'n chemische stof vitamine, die ze toevoegen in bijv. vruchtensappen in pakken. (Sinaasappelsap)

Trouwens Vitamine's is trouwens niet optevangen, en weer toe te kunnen voegen weer in vruchtensap,
Het is ook onmogelijk, die waarde te kunnen vast houden,

'n potje vitamine die je kan kopen bij de drogist, is 'n chemische stof, die wordt nagemaakt, sterker nog het hoort in categorie, chemisch, en als je dit weg wilt gooien, bij het chemisch afval hoort, en niet in de gewone afval mee kan.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op vrijdag 15 aug 2014, 14:25: Ik heb een brandende vraag aan Jangmcoolen : wat bedoelt u in hemelsnaam met "met publicatie van een baby" ?

Waar jij een rijdende koelkast hebt, heeft TS de afbeelding van een baby.

Verder helemaal eens met je bericht.
Vitamine C tekort komt al jaaarren niet meer voor in Nederland (en de rest van de westerse landen), want het zit overal in als conserveermiddel. Zelfs in het allerongezondste voedsel :-)
Extra vitamine C in de winter in de vorm van tabletten of extra sinaasappels is dan ook lariekoek.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds kort staat er in Voorburg bij AH ook zo'n persmachine. Lege flesjes erbij en leef je maar uit. Ik maak er geen gebruik van want ik vind sinaasappelsap niet lekker. Ik heb voor een grijpstuiver een staafmixer gekocht bij de Kijkshop en mik het e.e.a. in de beker. Banaan, aardbei. kiwi en ook sinaasappel en malen maar. Flinke scheut yoghurt erbij en dan is het heel goed te drinken. En de vitaminen hebben wij ook weer binnen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 14:29: Vitamine C in vruchten pakkensap, zoals Appelsientje en Coolbest bevatten toegevoegte vitamine C, want tijdings het proces van concentraat sap maken, gaat veel vitamine verloren,
Dat werd o.a. ook verteld in het tv-programma: Keuringsdienst van Waarde,
En ik heb dit NIET zelfverzonnen, over die vitamine's

Ik ben een enorme fan van de Keuringsdienst van Waarde en heb alle uitzendingen misschien wel 5 keer bekeken. Ze staan ook allemaal nog beschikbaar op uitzending gemist.

Ik heb niet beweert dat alles lariekoek is wat je schrijft, maar je maakt er wel je eigen verhaal van.
In KvK is niet beweert dat sinaasappelsap zo heet omdat ze het geen sinasappelsap mogen noemen door de bereidingswijze, in KvK is niet beweerd dat de toegevoegde vitamine C anders of slechter zou zijn, in KvK is niet beweerd dat mandarijnen kleine sinaasappels zijn. Dat maak jij er allemaal van

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 14:29:
Waarom zou ik liegen, ik wil gewoon duidelijk maken dat je als klant bedonderd word, en de fabrieken op de pakken-sap Vitamine C vermeld staat, dat het NIET de echte vitamine C is,

Natuurlijk is dat wel echte vitamine C. Er bestaat namelijk alleen maar 'echte' vitamine C, ook al wordt dat in een industrieel proces gefabriceerd. Of denk je nu echt dat de mens niet in staat is dezelfde stoffen te maken als de natuur?
Ik zie niet in waarom de klant wordt bedonderd, lees de ingrediëntenlijst er eens op na, dan weet je wat erin zit.
Ik vind het best wel slim om eerst het vocht eruit te halen, het dan te vervoeren en dan weer vocht toe te voegen. Dat scheelt een hoop aan fossiele brandstoffen.

En maak je niet zo druk om vitamine C, daar krijg je veel meer van binnen dan je daadwerkelijk nodig hebt, ook eet je de hele dag alleen maar van de snackbar. Vitamine C tekort bestaat al jaren niet meer in de westerse wereld.

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 14:29:
'n potje vitamine die je kan kopen bij de drogist, is 'n chemische stof, die wordt nagemaakt, sterker nog het hoort in categorie, chemisch

Alle stoffen zijn chemisch, wat dat aangaat is de natuur één grote chemische fabriek.
JIJ bent 1 grote chemische fabriek, er vinden continue chemische processen plaats in jouw lichaam en dat gaat zelfs door nadat je bent gestorven.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@czar, zie alleen niet wat de Keuringsdienst van Waarde met de Kamer van Koophandel te maken heeft met betrekking tot sinaasappelsap/vitamine C.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 15 aug 2014, 16:03: @czar, zie alleen niet wat de Keuringsdienst van Waarde met de Kamer van Koophandel te maken heeft met betrekking tot sinaasappelsap/vitamine C.

Ah ja, waar ik KvK schreef moest natuurlijk KvW staan ...
Met beiden veel te maken gehad de laatste tijd, excuses voor de verwarring.

Blij dat je de rest wel ziet :-)

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de aflevering van Keuringdienst van Waarde, hadden ze het ook over vitamine c
En dat het niet nodig is dat apart hoeft worden ingenomen,
Als je gewoon eet, met groente en fruit,
De huis-arts in dat programma vertelde ook dat het niet nodig is, en let op zei de
arts dit niet weg te gooien bij het gewone afval, maar dat dit chemisch afval is,
Ook in dat tv-programma werd verteld dat vitamine c niet in 'n potje kan,
En als het wel kan, is het chemisch, bijvoorbeeld in pil of poeier vorm,
Bij sinaasappelsap-pakken is het toegevoegd, die vitamine c
Het vruchtvlees is bij de meeste eruitgefilterd, en als het op het pak staan; met vruchtvlees, is het niet dat vruchtvlees van sinasappel, maar dat is nl. van sojabonen, dat is praktisch en ook goedkoper,

In 'n pak sinaasappel-sap zeggen ze(fabrikanten) dat er 15 uitgeperste sinasappels in zit,
Dat kan helemaal niet, voor die prijs,1,29.......per pak van 1 liter.
Er is water en suikers toegevoegd, en vruchtvlees is er uitgehaald, (gefilterd)

Tot slot,
Eet gewoon 'n mandarijntje, geen fles, geen pers, enz

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@st.victor

Niet alles geloven wat op tv wordt gezegd.

Net bijna echte sinaasappelsap van de Lidl kost € 1,39 per HALVE liter

Een pak Appelsientje is gewoon limonade.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, heel goed @tijger1

We kunnen het veel beter, gewoon limonade noemen.

Het verbaasd me niks.....
en misschien wordt er in de toekomst,.......over 20jaar....... dat je cola kan uitpersen......naar vruchten toe..........en op kan hangen in de boom.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 1 van de uitzending van KVW over sinaasappelsap staat HIER
Deel 2 van de uitzending van KVW over sinaasappelsap staat HIER

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 17:44: De huis-arts in dat programma vertelde ook dat het niet nodig is, en let op zei de arts dit niet weg te gooien bij het gewone afval, maar dat dit chemisch afval is,

Er komt geen enkele huisarts voor in de uitzendingen, alleen laboratorium Verweij.
Nergens kan ik terug vinden dat een arts (of wie dan ook) zegt op te letten vitamine C tabletten in te leveren bij het chemisch afval.
Geef dan eens aan in welk deel en op welke minuut dat wordt gezegd en op welke minuut de huisarts in beeld komt.

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 17:44: Ook in dat tv-programma werd verteld dat vitamine c niet in 'n potje kan, En als het wel kan, is het chemisch, bijvoorbeeld in pil of poeier vorm,

Zelfde vraag: op welke minuut in welk deel wordt dat dan beweerd?

st.victor schreef op vrijdag 15 aug 2014, 17:44:
In 'n pak sinaasappel-sap zeggen ze(fabrikanten) dat er 15 uitgeperste sinasappels in zit,
Dat kan helemaal niet, voor die prijs,1,29.......per pak van 1 liter.

Dat wordt inderdaad gezegd, maar waarom zou dat niet kunnen?
Ze zeggen er toch niet bij hoe groot die sinaasappels zijn en heb je überhaupt wel een idee hoeveel een sinaasappel op de wereldmarkt kost?
Daar waar jij 2 euro per kilo betaalt kan het zomaar zijn dat de prijs op de wereldmarkt maar 20 cent per kilo is.

Zoals gezegd, je maakt je eigen verhaal ervan.
Je hebt de strekking een beetje onthouden en fantaseert de rest er zelf bij.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

lexgensen schreef op woensdag 13 aug 2014, 15:37: Ik ben het persen van sinasappelen helemaal zat, maar ik wil het goede van de sinasappelen niet missen. Sommige merken claimen dat er 15 (Appelsientje) sinasappelen in 1 ltr pak zitten. Dit moet dan toch minstens even goed zijn en veel voordeliger. Of wordt ik op het verkeerde been gezet. Kunt U mij iets aanbevelen?

Quote:

Vruchtensappen zijn dranken bereid uit fruit. Omdat bij de bereidingswijze voedingsstoffen verloren kunnen gaan kunnen ze vers fruit niet helemaal vervangen. Bijvoorbeeld sinaasappelsap, grapefruitsap en ananassap hebben nog wel een goede voedingswaarde. Eén stuk fruit per dag kun je vervangen door een glas van deze sappen of ander bewerkt fruit.

Vruchtensappen bevatten van nature suiker en dus energie. Het drinken van veel vruchtensap kan daarom bijdragen aan een te hoge energie-inname en daarmee kans op overgewicht. Bovendien bevatten vruchtensappen zuren die het gebit aan kunnen tasten. Drink daarom niet de hele dag door vruchtensappen en beperk het gebruik tot de vaste eetmomenten, en niet meer dan 4- tussendoor-momenten per dag.

Vruchtensappen voorzien je lichaam net als andere dranken van vocht, en bevatten ook nog gezonde stoffen uit fruit. Omdat bij de bereidingswijze voedingsstoffen verloren kunnen gaan kunnen vruchtensappen vers fruit echter niet vervangen.

Sinaasappelsap, grapefruitsap en ananassap hebben nog wel een goede voedingswaarde, en kun je de helft van de aanbeveling vervangen door één glas van deze sappen. Het maakt daarbij niet uit of dit vers geperst sap, koelvers sap of sap uit concentraat is. In deze goede vruchtensappen zit nog voldoende vitamine C en andere belangrijke stoffen die je lichaam gezond houden. Het maakt daarbij niet uit of dit vers geperst sap, koelvers sap of sap uit concentraat is.

Sap uit concentraat wil zeggen dat het water eruit is gehaald en later weer toegevoegd. Dit maakt het gemakkelijker om het sap te vervoeren. Sap uit sapconcentraat kan buiten de koeling worden bewaard. Op het etiket moet staan of het sap uit concentraat is.
Koelverse sappen worden in de koelkast bewaard. Ze hebben een korte houdbaarheid. Koelvers sap kan zowel afkomstig zijn uit concentraat als vers sap. Het verschil is dat koelvers sap niet is gepasteuriseerd. De smaak lijkt het meest op vers geperst sap.
In vers geperst sap zit meestal meer vitamine C dan in sap uit een pak of fles. Sinaasappelsap met vruchtvlees bevat nog meer vitamine C en er zitten ook voedingsvezels in.

De rest van het hele verhaal kun je lezen op de site van Het Voedingscentrum, dáár kun je lezen hoe het in werkelijkheid is en ben je niet van zelfbedachte verhaaltjes afhankelijk.

Klik-> Voedingscentrum, eerlijk over eten.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@minoesje. Die werken heel hard, maar daar heb jij niet eens aan gedacht; weer zo'n type.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Lexgensen kom er maar in en laat ons eens weten wat u ervan vindt.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op vrijdag 15 aug 2014, 19:12:
De rest van het hele verhaal kun je lezen op de site van Het Voedingscentrum, dáár kun je lezen hoe het in werkelijkheid is en ben je niet van zelfbedachte verhaaltjes afhankelijk.

Het voedingscentrum heeft ook achterhaalde ideeën, zoals de schijf van 5. Die is al vele malen bekritiseerd op het punt van melk en melkproducten. Een volwassen mens heeft immers geen melk nodig, sterker nog, die kan de lactose zelf niet eens afbreken.

Dat gezegd hebbende: alles in het verhaal over vruchtensappen klopt, behalve dat vers geperst fruit meer vitamine C bevat als sap uit een pak. Aan sap in een pak wordt vitamine C toegevoegd, veel meer dan nodig voor je gezondheid.
Voor de rest geldt meestal dat de meeste vitamine C in of pal onder de schil te vinden is.
Maar och, we krijgen toch al zat vitamine C binnen, dus wat maakt het uit?

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe heette dat ook al weer???
"Onze Lieve Heer weet alles, maar czar weet alles beter..."
Ik geloof dat het zoiets was ja.

Einde zinloos gezever voor Ome Gompy

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op vrijdag 15 aug 2014, 20:14: Einde zinloos gezever voor Ome Gompy

Ome Czar beschouwt dat als een belofte :-)

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 01:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als erachter op de pak staat; concentraat;
Is t sap wat eerst machinaal al t water uit gehaald is. Zelfs de aroma en dan wordt t naar nederland vervoerd. Is nu lichter dus goedkoper voor transport. In NL wordt er weer water toegevoegd en de aroma. Dat is concentraat. Appelsientje en 90% van alle pakken sap is zo behandeld. Jammer

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een sapcentrifuge of er was nog een nieuwe ontwikkeling kwa dat. Dan kun je je sapje uitbreiden met ander fruit groente. En zelf noten die je in sappie kan verwerken. Succes

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor het reageren. Ik zie door de bomen steeds meer bos.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@czar

er was 'n onderwerp in het tv-programma Keuringsdienst van Waarde,
over: vitamine c
en er werd verteld dat het apart vitanime c innemen uit 'n potje niet nodig is, omdat
in het gezonde eetpatroon al genoeg vitamine c bevat,
Er werd ook even geproken dat het niet nodig is om dan Sinaasappelsap uit pakken te drinken, voor
de vitamine c .
Dit onderwerp was NIET in de uitzending van: Sinaasappelsap (uit pakken)
En er was wel degelijk 'n huisarts te zien, en ze vertelde over de: vitamine c
Ook in dat programma onderwerp over vitamine c, konde ze geen echte vitamine c
laten zien, die je zo uit sinasappel kan halen,
O.a. uit alle vruchten kon er geen vitamine "uitgepresd" worden en dat in potjes doen,
Wat er verteld werd, dat alle vitamine in 'n potje, chemisch is gemaakt.

Ik ga even achterhalen hoe die vrouwelijke huisarts ook alweer heet,
Ik kom er op terug, @czar

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

st.victor schreef op zaterdag 16 aug 2014, 11:03:
Dit onderwerp was NIET in de uitzending van: Sinaasappelsap (uit pakken)
En er was wel degelijk 'n huisarts te zien, en ze vertelde over de: vitamine c
Ook in dat programma onderwerp over vitamine c, konde ze geen echte vitamine c
laten zien, die je zo uit sinasappel kan halen,
O.a. uit alle vruchten kon er geen vitamine "uitgepresd" worden en dat in potjes doen,
Wat er verteld werd, dat alle vitamine in 'n potje, chemisch is gemaakt.

Ik ga even achterhalen hoe die vrouwelijke huisarts ook alweer heet,
Ik kom er op terug

Ik denk dat deze het is, klik-> Vitamine

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gompy , ja dat bedoelde ik die uitzending

@czar
zoals beloofd, zal ik meer gevens melden over wat ik bedoel
het was Keuringsdienst van Waarde uit: vrijdag 6 oktober 2006
over gezondheid en ..........hoe zien de vitamine's eruit?
en komen langs bij huisarts mevr. dr. P. Elders
ze vragen of ik o.a. vitamine's te kort kom........de huisarts dr. P.Elders verteld........

Oordeel niet te snel en Kijk naar deze uitzending.......wat ik bedoel
..ik lieg niet @czar

vertel, @czar, wat je er vind van deze uitzending over vitamine.
ik wacht op je reaktie......

groeten...tot mails

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

st.victor schreef op zaterdag 16 aug 2014, 11:03: @czar
er was 'n onderwerp in het tv-programma Keuringsdienst van Waarde,
over: vitamine c

Je bedoelt de uitzending over vitamines?
De uitzending van KVW over vitamines staat HIER

st.victor schreef op zaterdag 16 aug 2014, 11:03: en er werd verteld dat het apart vitanime c innemen uit 'n potje niet nodig is, omdat in het gezonde eetpatroon al genoeg vitamine c bevat,

Sterker nog, ook een ongezond eetpatroon bevat zat vitamine C, waarschijnlijk zelfs meer.
Het enige vitamine-gebrek dat in NLD voorkomt is vitamine D en dat alleen bij kinderen en mensen die nooit meer buiten komen. Ook zwangere vrouwen krijgen extra vitamine D toegediend.

st.victor schreef op zaterdag 16 aug 2014, 11:03:
Er werd ook even geproken dat het niet nodig is om dan Sinaasappelsap uit pakken te drinken, voor
de vitamine c .

Net de uitzending gekeken, komt niet voor.
Een huisarts wel.
Natuurlijk is alle vitamine C uit een potje via een chemisch proces gemaakt en niet ge-extraheerd uit vruchten. Dat is een kwestie van productiekosten. Maar hoe je vitamine C ook maakt, het blijft vitamine C, net zoals ijzer ijzer is en waterstofperoxide waterstofperoxide.
Ook in planten en bomen komen chemische processen voor en de vitamine C in een sinaasappel is door zo'n chemisch proces in de boom gemaakt uit CO2 en H2O (water).

En om je dan op een ander punt een beetje gelijk te geven (al moet ik wel een halve zoektocht doen, omdat jij nooit met je bronnen aan komt zetten of met de verkeerde bronnen), de huisarts zegt inderdaad dat je vitaminepreparaten bij het chemisch afval in moet leveren. Dat is een beetje overdreven, maar begrijpelijk voor moeilijk afbreekbare vitamines en hulpstoffen om opeenhoping in het milieu te voorkomen, dat heeft niets met slechte chemische vitamines te maken.

Je moet je niet zo druk maken om het woordje chemisch.
Chemisch is niet per definitie slecht en natuurlijk is niet per definitie goed.
Elk koolwaterstof (wat vitamine C is) wordt door een chemisch proces gevormd, hetzij in een plant, hetzij in een fabriek, hetzij in een laboratorium.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

jangmcoolen schreef op vrijdag 15 aug 2014, 19:47: @minoesje. Die werken heel hard, maar daar heb jij niet eens aan gedacht; weer zo'n type.

Wat voor type ben jij dan jangmcoolen? Alleen maar zinloze off-topic reacties plaatsen die vol zitten met zelfingenomenheid.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:07:
Je moet je niet zo druk maken om het woordje chemisch.
Chemisch is niet per definitie slecht en natuurlijk is niet per definitie goed.
Elk koolwaterstof (wat vitamine C is) wordt door een chemisch proces gevormd, hetzij in een plant, hetzij in een fabriek, hetzij in een laboratorium.

Helemaal mee eens (hoe is het mogelijk ;-) )

Quote:

Kunnen vitaminesupplementen de vitamines uit de voeding volledig vervangen?

In noodgevallen wel. Dat is gebleken uit een onderzoek met patiënten in het ziekenhuis die langdurig werden gevoed met kunstmatige voeding waaraan alle vitamines waren toegevoegd. Zo'n onderzoek wordt ook gebruikt om vast te stellen wat de vitaminebehoefte van het lichaam precies is. Een aantal vitamines wordt gemakkelijker opgenomen uit supplementen dan uit onze voeding, omdat de vitamines in supplementen in vrije vorm voorkomen. Vitaminesupplementen zijn zeker geen vervanging van voedingsmiddelen voor een optimale gezondheid; groente en fruit bevatten bijvoorbeeld naast vitamines veel andere belangrijke stoffen, zoals vezels en allerlei bio-actieve stoffen.

en ook

Zijn natuurlijke vitamines beter dan synthetische vitamines?

Er bestaan verschillen in de absorptie van de natuurlijke of synthetische vorm van vitamines. Zo wordt de synthetische vorm van vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 beter opgenomen in het lichaam dan de natuurlijke vorm. Daarentegen wordt vitamine E weer beter in de natuurlijke vorm opgenomen in het lichaam. Voor de overige vitamines is er weinig tot geen verschil.

Het hele Vraag en Antwoord geheel is te lezen op:

Klik-> Vitamine Informatie Bureau - Supplementen.
Even op het groene kruisje klikken.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de supermarkt (AH) op ons dorp staat een machine waar je zelf sinaasappels kunt persen in flesjes van 1/2 liter kost € 1,99. Je hoeft alleen nog maar op te drinken, geen vieze troep in huis, kost natuurlijk wel wat maar je hebt dan ook wel wat....vers geperst sap dus. Bijna geen moeite + groot resultaat.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

anzepanz schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:24: In de supermarkt (AH) op ons dorp staat een machine waar je zelf sinaasappels kunt persen in flesjes van 1/2 liter kost € 1,99. Je hoeft alleen nog maar op te drinken, geen vieze troep in huis, kost natuurlijk wel wat maar je hebt dan ook wel wat....vers geperst sap dus. Bijna geen moeite + groot resultaat.

Een machine waar je zelf sinaasappels kunt persen? Serieus, bestaat dat? Nog nooit van gehoord...

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:22: Er bestaan verschillen in de absorptie van de natuurlijke of synthetische vorm van vitamines.

Dat heeft niets met de vitamine zelf te maken, maar met de verpakking en de andere aanwezige stoffen in die verpakking :-) Een natuurlijke vitamine zit verpakt in een vrucht en een synthetische in een pilletje of een poedertje.

Verpak vitamine C in een condoom, bind die goed dicht en neem hem in (vitamine C bolletjes slikker). Dikke kans dat er nul-komma-nul door het lichaam wordt opgenomen.

Verder zal ook het moment de opname beïnvloeden.
Neem vitamine in na je eten, dan is je maag-darm kanaal al lekker actief en zal er meer worden opgenomen dan wanneer je net uit een diepe slaap ontwaakt.
Het is ook niet voor niks dat je medicijnen vaak vlak voor of vlak na je eten moet innemen.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:49:
anzepanz schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:24: In de supermarkt (AH) op ons dorp staat een machine waar je zelf sinaasappels kunt persen ....

Een machine waar je zelf sinaasappels kunt persen? Serieus, bestaat dat? Nog nooit van gehoord...

En volgende maand schijnen ze in dat dorp een soort van lampjes op het kruispunt te gaan plaatsen om ongelukken te voorkomen :-)

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

lexgensen schreef op woensdag 13 aug 2014, 15:37: Ik ben het persen van sinasappelen helemaal zat, maar ik wil het goede van de sinasappelen niet missen. Sommige merken claimen dat er 15 (Appelsientje) sinasappelen in 1 ltr pak zitten. Dit moet dan toch minstens even goed zijn en veel voordeliger. Of wordt ik op het verkeerde been gezet. Kunt U mij iets aanbevelen?

Je blijft informatie vinden op internet als je heel even zoekt...
Hier waar het eigenlijk om gaat.

Bevat sinaasappelsap uit een pak evenveel vitamine C als vers sinaasappelsap?

Door het verwerken en verpakken in de fabriek en tijdens het bewaren van een ongeopend pak sinaasappelsap kan er wat vitamine C verloren gaan. Hoeveel verloren gaat is afhankelijk van de productiemethode en de verpakking. Als veel lucht (zuurstof) is ingesloten in het pak, dan kan er in een maand tot een derde van de vitamine C verloren gaan. Na opening van het pak verdwijnt ongeveer 2% van de vitamine C per dag. Voor wie geen zin heeft in het uitpersen van sinaasappels is sap uit een pak dat rijk is aan vitamine C, een goed alternatief.

Maar ook:

Hoe snel gaat het vitaminegehalte van voedsel achteruit wanneer je het bewaart?

Dat hangt van het soort voedsel af en van de periode en omstandigheden van het bewaren. Zo kunnen aardappelen meer dan de helft van hun vitamine C-gehalte verliezen wanneer je ze onder normale omstandigheden drie maanden bewaart. Het beste is dus voedsel zo vers mogelijk te eten. Daarnaast is een aantal vitamines gevoelig voor licht; als je het voedsel niet in het donker bewaart, kunnen de gehaltes aan vitamine B1, B2, C en D verminderen.

Het hele Vraag en Antwoord geheel is te lezen op:

Klik-> Vitamine Informatie Bureau - Bewaren en bereiden
Even op het groene kruisje klikken.

Als ik nou geen topantwoord vermelding krijg en de Willemsorde, nou dan dan dan...

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 6 maal gelezen dat er in sommige supermarkten een sinaasappelsappersmachine staat.
Dat zal dan wel waar zijn.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:59:
Het is ook niet voor niks dat je medicijnen vaak vlak voor of vlak na je eten moet innemen.
Appels en peren..
Wordt vaak geadviseerd bij medicijnen die op zich niet zo best voor een maag kunnen zijn.
Maar heb al weer genoeg gereageerd merk ik, het schiet zijn doel al weer helemaal voorbij, waar ik totaal geen trek in heb...
Geluk er mee.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me dat hier nu wel genoeg over gezegd is.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou nog graag van minimaal vier mensen horen over die wonderbaarlijke machine die in hun supermarkt staat.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonnewind schreef op zaterdag 16 aug 2014, 13:15: Het lijkt me dat hier nu wel genoeg over gezegd is.

De vraag was op pagina 1 al beantwoord.
Wij discussiëren/leuteren lekker door over de bijzaken, dat kan ook heel leerzaam zijn :-)