tot15karakters
door tot15karakters Oct 19, 2014 om 11:37
Geldzaken & recht

Slapende Postbank?

Op het oude Postbank nr; xxxx190 is na 3 jaren niets doen plotseling veel geld gestort.

Ik heb sinds Feb 2014 11 pagina's online staan met boekingen van onbekende, en met ruim E145.000,- nu maar even op spaarbank gezet, niet bij ING....

Maar wat in December als ik over dit inkomen/vermogen belasting moet betalen, dan kan ik het niet meer 100% terug geven?

Waarom is sinds de eerste bedragen in Februari 2014 niet gebeurd of terug gevorderd, en mag ik het nu houden?

Ik heb nergens recht op en de slapende nog niet opgezegde is zonder pasje, alleen nog online te zien na inloggen.

Vermoedelijk een Iban probleem maar mag ik het tijdelijk op spaarrekening zetten en wat moet ik hier mee....

Ik heb geen rechten en hoef dit niet maar 11 pagina's terug boeken en er komt nog wekelijks binnen, hoe stop ik dat?

Ja, naast de klagende op TV zijn er dus ook problemen voor ontvangende die hun slapende gratis Postbank niet controleren....

2407 27 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou redeneren dat het niet uw geld is en daar bij de opgave dus ook rekening mee houden, dat vergt denk ik wel contact met de belastingdienst. Ik weet ook niet of de belastingdienst zo redeneert, maar het lijkt mij niet geheel onlogisch.

Verder is het een absurde situatie een bedrijf of instelling heeft duidelijk zijn zaken niet op orde als betalingen van deze omvang niet missen. Hebt u nog nooit een brief of een ander verzoek van de ING gehad over deze stortingen? Heel apart.

Is aan de omschrijvingen niet te identificeren waar de stortingen betrekking op kunnen hebben? Komt het geld van bedrijven of van personen?

Voor het terugstorten van de onrechtmatige betalingen mag u overigens kosten in rekening brengen, dus dat zou ook eventueel betaalde belasting mogen zijn neem ik aan.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hhebt uw verhaal ook al bij een ander topic gezet. Hebt u eigenlijk zelf wel uets gedaan?

Men kan maar een probleem hebben. ;-))

getty
door getty - Oct 19, 2014 om 13:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga eens met uw bank praten.

ho
door hopetobehelping - Oct 19, 2014 om 13:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tot15karakters,

als ik u was zou ik contact opnemen met ING.
Wellicht kunnen zij u ook helpen om de '11 pagina's' in een keer terug te storten (wellicht met een passende omschrijving zodat de 'storters' gealarmeerd worden).

Zoals u zelf ook al aangeeft is het uw geld niet dus vroeg of laat klopt er iemand aan als men erachter komt dat men naar een verkeerde rekening geld heeft overgemaakt.
Als het bedrag op uw rekening blijft staan verwacht ik dat de belastingdienst u voor 2015 hiervoor gaat belasten (voor de aangifte van het jaar is saldo op 1 januari bepalend). De rekening van de belastingdienst zal dus nog een tijdje duren, maar verwacht zeker dat deze (medio 2016) gaat komen als u het geld niet terug stort.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2014 om 13:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan me (bijna) niet voorstellen dat u als zakenman niet weet wat u te doen staat. Mis in uw post ook dat u in gesprek bent gegaan met de ING; was gisteren in de uitzending Kassa ook een item over. U weet best dat ING het bij u onterechte geld gaat proberen te achterhalen als u ze inlicht (of ze het vinden is een ander verhaal) maar passief zitten "wachten" en zich alleen zorgen maken over alleen maar de Belasting; nou nee, in mijn ogen doet u er erg weinig aan.

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2014 om 13:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt iets gevonden en dat inmiddels van de rekening waarop het gestort is verduisterd. U neemt ook geen contact op met de afzenden van het geld en/of de bank. Dat is juridisch verduistering en/of diefstal.

Fiscaal gezien is het ook nog lastig. Het valt in box 3, maar er staat ook een vordering tegenover Maar u moet aantonen dat u een schuld hebt. Dat zal lastig zijn als u niets gedaan hebt behalve het geld snel weghalen zodat het niet geïnd en ook niet gevonden kan worden.

Als u rustig wilt slapen, neemt u contact op met de ING en/of de afzenden van het geld. Dat staat bij de bijschrijving.

Doet u niets, dan kunt u uiteindelijk nog aansprakelijk zijn voor de schade.

door 1953 - Oct 19, 2014 om 14:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Slapend doch per kwartaal de bijdrage (€ 4,35) aan de ING betaalt?

Waarom, als het slapend is, is de bankrekening nog niet opgeheven?

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 16:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

@1953,

Ik betaal niets aan ING want ik ben oude Postbank klant met die gratis rechten van toen.
Alleen als ik een betaalpas of meer wil moet ik betalen dus nog steeds gratis....

En omdat ik maar 1x per jaar keek... niets gezien.
Nu heb ik 5 personen die klein bedrag storten met vraag op teruggave wel gelijk afgehandeld.

Maar als zakenman, ja maar dit is een oude privé rekening....

Ik zie ook dat elke 21e van de maand er sinds 21 feb E480 word overgemaakt en waarom is er aanstaande dinsdag als de E4320,- binnen is nog niets gedaan door ING?
De Heer J. Lxx. heeft dus met ABN AMRO xxxx23 nog niets gedaan....

Moet ik nu inmiddels 12 pagina's met betalingen terug storten en uitzoeken en er komt nog steeds geld binnen dus hoe lang nog?

Als iemand iets fout betaalde en via E1,- betalen om terugbetaling vraagt en Excuus aanbied voldoende maar slechts 5x....

Ik controleer wel mijn eigen en bedrijfsrekening maar zie dat ik nu ook slapende moet controleren waar ze niets van af kunnen schrijven.
Pas donderdag 16 oktober het bedrag gezien en alle boekingen....
Dus ik ben nog ter goeder trouw maar vele zullen het weghalen en haal het dan maar eens terug.

Hoe of wat, ik weet niet naar wie het moest maar zowel de mensen die betaalden als de persoon die niets ontving zitten dus duidelijk fout.
Ik vermoed dat het omzet programma een fout maakte.

Ik heb nu Iban met 3x0 en dan mijn nummer en nog 1x0 achteraan...
Daar zal wel iets mis gegaan zijn want normaal komen er een aantal maal 0 voor en niet er achter....

Zelf overweeg ik er maar eind December Bitcoins van te maken.
Die zijn op 1 januari 2014 zo wisselvallig, heb persoonlijk ervaring mee dat een koers per 1 januari 2015 zeer moeilijk vast stelbaar is.

Verder worden ze tot nu toe niet geaccepteerd door belastingdienst en als al het geld op 30 december weg is betaal ik niets.
Het risico is dan voor alle mensen die mij betaalde en geen tijdige actie ondernamen....

J. L. is dus al 8x fout en ik verwacht komende dinsdag opnieuw...E480,-

De mensen die betaalde controleerde niet goed word er op TV verteld maar als deze toch niet bepaald kleine groep er slechts 5 reageren en die hebben het maandag weer retour.

Helaas enkele maanden later omdat ik nooit keek maar ik ga nu wekelijks controleren dus als U toevallig naar XXXX190 heeft overgeboekt... gewoon even betaaldatum melden met sorry en ik boek het terug, E1,- overmaken is voldoende omdat alle overige bedragen ruim boven de E10,- zitten dus goed opvallen.

Om misbruik te voorkomen zwijg ik over de eerste 4 cijfers....
en het controle getal...

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2014 om 17:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U bent te kwader trouw. Dat u maar 1x per jaar de rekening controleerde, maakt u nog niet te goeder trouw. U had het namelijk eerder kunnen weten. Daarnaast weet u immers nu zeker wel dat het geld niet van u.

Omzetten naar bitcoins helpt zowel fiscaal als civiel niet. Dat de Belastingdienst moeite heeft met de waardering van bitcoins, betekent niet dat ze niets waard zijn.

Daalt de waarde van de bitcoins en kunt u daarmee uw schuldeisers niet meer volledig terugbetalen, dan hebt u ook nog eens willens en wetens schade veroorzaakt.

Waarom niet gewoon het geld teruggestort of op google de gegevens van de storter opgezocht? U hebt wel een verantwoordelijkheid te nemen in deze.

Ik wens u ten slotte vele foute overboekingen van uw rekening toe. Ben benieuwd hoe u dan reageert.......

ho
door hopetobehelping - Oct 19, 2014 om 17:11
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tot15karakters,

mijn antwoord op uw vraag hebt u denk ik al gelezen.
Ik lees zojuist uw reactie.
Stel uzelf de volgende vraag: wat zou u doen en hoe zou u zich voelen als u maandelijks huur betaalt en er na 8 maanden (nadat u echt in de clinch begint te liggen met uw verhuurder) achter komt dat u dit op een foutief (wellicht verkeerd omgenummerd) IBAN rekening nummer doet ? (zou heel goed het geval kunnen zijn voor J.L. die u noemt).
Mijn mening is dat u achterover leunt en geen verantwoordelijkheid neemt.
Het verhaal over de bitcoins moet u maar gauw vergeten. Dat zijn verhalen die toch niet passen bij een fatsoenlijk ondernemer wat u blijkbaar bent.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 17:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik controleerde alle overige op foute afboekingen, nooit op bijboeken en dat was zeldzaam tot de Iban overstap....

U heeft gelijk maar voor E18,73 maak ik me geen zorgen....
maar slechts 5 personen die nog klein bedrag overboeken en terug vragen.....

Ik had op meer gerekend en die 5 heb ik gelijk vandaag overgeboekt.

Ik heb nu 8 jaar dit adres, 15 jaren telefoon en mail adres dus waarom konden ze via ING bank mijn niet vinden.
Zoveel mensen die betaalden en voor wie het bestemd is, ik heb de 5 even gevraagd en ik hoop via hun antwoord te krijgen voor wie het bedoeld was.....

En de Bitcoins, die zijn niet van mij maar van een stichting waar ik ben en dus extra link maar zolang we met maar 3 personen ik de enige ben die bij deze PC kan.....

Nu staat bij mij het vermoeden dat een bedrijf op het briefpapier een fout IBAN nummer heeft gezet.... maar dat hoor ik hopelijk volgende week als de 5 die geld terug krijgen hopelijk reageren als ze het terug hebben...

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 17:19
2189 Antwoorden / 14 Vragen

@Hope,

geen huur want dan had ik andere bedragen met minder verschil gehad....

ho
door hopetobehelping - Oct 19, 2014 om 17:23
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zondag 19 okt 2014, 17:19]@Hope,

geen huur want dan had ik andere bedragen met minder verschil gehad....

Beste tot15karakters,

laat een vriend of goede bekende van u uw vraag en al uw antwoorden eens lezen.
Stel hem of haar de vraag of hij/zij verwacht had dat u zo in elkaar zit.
Wellicht gaan uw ogen dan eindelijk open.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 17:29
2189 Antwoorden / 14 Vragen

1 Waarom heeft ING geen contact opgenomen of klaagde er niemand?

2 Ben ik de enige of genieten andere van deze inkomsten?

3 Ik wil niet frauderen maar gelijk terug boeken van nu pagina ri zonder enig onderzoek en sinds 3 februari eerste geld zal het voor mij geen haast hebben....

4 Als ik geld terug stort en ING het als bank ook gaat doen voor iedereen ben ik voor 5 mensen..... ja want die ik zelf terug betaalde opnieuw door ING worden gedaan krijg ik saldo tekort.... en wie regelde dat dan?

5 Donderdag kijken en omdat ik het ook niet weet maar hier op Zondag vragen is redelijke termijn voor slapende rekening en daar zijn er nog vele van.

6 Ik ga pas na ING als ik er tijd voor heb en volgende week erg druk dus kan nog wel even duren.
Ik weet nog van enkele maanden terug voor ING rekening van stichting dat ik ook 2 kopjes koffie moest wachten voor ik aan de beurt was eindelijk.....

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 17:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind het ook een zeer vreemde opstelling van TS, omwisselen naar bitcoins is zeker niet te goede trouw handelen.

Elke storting komt van een rekeningnummer af, dus terug boeken is altijd mogelijk. Desnoods hou je één euro kosten in...

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2014 om 17:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Welk verwachtingspatroon hebt u van een bank, in dit geval de ING Bank? Dat zij iedere overboeking controleren op juistheid? Dat hebben banken nog nooit gedaan.

Juridisch gezien zit u gewoon fout en kan er aangifte wegens verduistering tegen u gedaan worden.

Dat het gaat om een rekening van een stichting, maakt uw probleem nog groter. U pleegt ook nog eens onbehoorlijk bestuur.

U kunt dus wel heel koppig blijven en het geld achter over drukken, maar u kunt ook gewoon het geld terugstorten op de rekening van de afzender. Zo moeilijk is dat niet.

En als het een slapende rekening is, gewoon opheffen nadat u het geld teruggestort hebt.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2014 om 17:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 19 okt 2014, 17:23]

Beste tot15karakters,

laat een vriend of goede bekende van u uw vraag en al uw antwoorden eens lezen.
Stel hem of haar de vraag of hij/zij verwacht had dat u zo in elkaar zit.
Wellicht gaan uw ogen dan eindelijk open.

Ik adviseer dat tot15karakters zijn naam veranderd in: tot19 karakters (IBAN+getallen) of geen karakter. Tenzij je ons allemaal zit "op te naaien"; je kan toch niet echt zo in elkaar zitten?

ti
door tilpend - Oct 19, 2014 om 18:05
131 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zondag 19 okt 2014, 11:37]
Ik heb geen rechten en hoef dit niet maar 11 pagina's terug boeken en er komt nog wekelijks binnen, hoe stop ik dat?

U heeft inderdaad geen rechten en een fatsoenlijk mens zou zijn best doen om het geld terug te storten naar de opdrachtgevers. Dat het nu 11 pagina's met boekingen zijn, komt doordat u zelf geen ene moer hebt gedaan om de betalingen te stoppen.

U zou bijvoorbeeld aan één van de vijf personen die aan u betaald heeft, kunnen vragen voor wie het geld wel bestemd is en daar dan contact mee opnemen. U zou ook contact kunnen opnemen met de ING.

Als u het geld omzet in Bitcoins en de koers straks daalt, heeft u een groot probleem want u hebt geen recht op dit geld en de opdrachtgevers kunnen u voor de rechter slepen. U moet dan nog steeds het oorspronkelijke bedrag terug betalen maar dat heeft u dan niet meer. Ook zal de belastindienst u flink te grazen nemen (en terecht) als ze hier achterkomen.

Wees een fatsoenlijk mens en doe wat moeite, slaap u waarschijnlijk ook een stuk beter.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 18:34
2189 Antwoorden / 14 Vragen

1 ING, dat is een stichting waar ik iets voor doe...
Ik weet daarom dat naar kantoor gaan veel tijd kan kosten.

2 Mijn postbank is apart...

3 maar.....
Ik reageerde niet omdat ik een Postbank medewerker plotseling aan de lijn kreeg.
Is dit wel Postbank, volgens mij moet hij zich als ING medewerker melden...
En dat nummer wat ik van hem kreeg, vreemd... wel ING maar ik vertrouw dat zeker niet.

Ook niet het dreigen met juridische maatregelen en sinds wanneer werken ze op Zondag?

Ik heb het nu naar normale spaar rekening geboekt zonder enig risico maar voor belasting zou ik het naar Bitcoins kunnen overboeken tegen die tijd...
Dus ik denk er slechts aan en fraudeer niets.

Waarom in 9 maanden slechts 5 personen die geld terug vragen..

En waarom heeft de ING bank geen contact opgenomen, niemand klaagde?

Ik wacht rustig en ga zo slapen, morgen vroeg weer op en iets wat al 8 maanden loopt, bijna 9 kan nog wel 1 maand bij....
Ik noem het niet voor niets slapende P0stbank.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 18:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb al 5x gestort en gedaan dus...

U zou bijvoorbeeld aan één van de vijf personen die aan u betaald heeft, kunnen vragen voor wie het geld wel bestemd is en daar dan contact mee opnemen. U zou ook contact kunnen opnemen met de ING.

De Opmerking van Tilpend was overbodig...
Ik wacht op hun maar vandaag pas gedaan na afgelopen donderdag pas het saldo te hebben gezien....

sw
door swat1500 - Oct 19, 2014 om 23:15
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Op uw ligt de verplichting de bank te informeren over de onverwachte stortingen op uw "slapende" rekening.

Het onttrekken van deze bedragen aan die rekening levert een strafbaar feit (verduistering) op. Daarnaast loopt u het risico dat de bank het vertrouwen in u op zegt en u niet meer als klant wil hebben. U zult dan merken dat geen enkele bank u meer zal accepteren.

Het verplaatsen van het geld naar een eigen andere (spaar)rekening zal nog wel juridisch geaccepteerd worden. Het omzetten van het geld in bitcoins (niet zijnde een wettig betaalmiddel) zal zonder meer als "toeeigenen" worden gezien.

sw
door swat1500 - Oct 19, 2014 om 23:17
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens valt ook niet direct uit te sluiten dat criminelen uw "slapende" rekening ontdekt hebben en daar nu misbruik van maken. Controleer dus ook of er niet stiekem een betaalpas is aangevraagd.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb toch echt de indruk dat dit één grote grap is. Vooral omdat @tot15 in een ander topic stelt dat iemand regelmatig zijn rekening moet nakijken.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2014 om 23:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zondag 19 okt 2014, 23:17]Overigens valt ook niet direct uit te sluiten dat criminelen uw "slapende" rekening ontdekt hebben en daar nu misbruik van maken. Controleer dus ook of er niet stiekem een betaalpas is aangevraagd.

Nou, laten we dan maar niet hopen dat tot15karakters "slachtoffer" is geworden van de door u genoemde criminelen. Maar ik denk nog steeds dat hij, zijnde een zakenman, ons allemaal in de maling neemt. Is dit niet het geval en speelt hij de onschuld, mag hij voor mij best aangepakt worden. Maar dat zal niet gebeuren. Heb al veel commentaren gelezen in andere topics: he knows all the ways out, kennelijk.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2014 om 23:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 23:33]Ik heb toch echt de indruk dat dit één grote grap is. Vooral omdat @tot15 in een ander topic stelt dat iemand regelmatig zijn rekening moet nakijken.

Zijn we het ergens over eens.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk geen criminelen. Overmakingen vanaf februari en die staan er nog steeds op? Gekke criminelen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 20, 2014 om 19:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het Antwoord .... Oplossing.

1 Gister gebeld door Postbank medewerker... ik dacht dat het ING was dus niet serieus genomen dus dat was de oplichter......

2 Bedrijf met bijna zelfde nummer betaalde mij E1,- met de vraag om te bellen.
Dit was het bedrijf waar het geld voor bedoeld was.

3 ING, gaat vrijuit, Sinds eind januari gebruikten zij nieuw briefpapier en voor Rabo, Amro en ING nu een Iban nummer geplaatst en dat laatste......
De meeste betaald Via Rabo maar met factuur nr en bedrag mocht het ook via Amro of ING.

4 Ik heb mijn overzicht gestuurd en alle wanbetalers krijgen morgen post.
De incasso word voor hun gestopt, en zij begrepen ook niet de plotselinge stijging van wanbetalers.

5 De werkelijke oorzaak is gelijk uitbesteden aan incasso bureau als iemand niet betaalde en die firma noteerde geen klachten en antwoorden van al betaald via ING of Postbank....
Daarom heeft het zo lang geduurd dus de Incasso Firma heeft niet geluisterd en U moet betalen en verder niets....

Het probleem is gevonden, alle reeds betaalde incasso kosten moeten vergoed worden, net als dubbel betaalde.
Maar wel slordig, als je plotseling zoveel wanbetalers kreeg die nu mijn prive nummer in hun adres boek hebben dus kan nog even doorgaan...
Waarom hebben ze niet klanten gevraagd en ging er geen lichtje branden dat alle wanbetalers via ING betaald zouden hebben na nieuwe briefpapier met IBAN.

Voor mij, ik ben tevreden wat ze me beloofde en dankbaar voor het plaatsen en nu zijn zij wel wakker geworden maar dit kost wel veel geld.
De naam van deze ook online verkoper is aangetast dus erg dure fout helaas.

Ik ben tevreden en zowel de 5 die geld al kregen als de firma dus het klopt.

Wel heb ik jarenlang gewaarschuwd voor regelmatig controleren maar een slapende rekening die je niet gebruikt en nauwelijks geld staat om te frauderen.....
Foutje, ja maar ik rekende hier ook niet op.

Gelukkig zijn mijn wilde Bitcoin plannen niet meer nodig maar ik wist het ook niet meer....
Vandaag nog enkele bedragen binnengekomen dus het kan nog even duren...
Voordat alle klanten hun adresboek bij hun bank aanpassen maar het is opgelost...

Ik heb bewust gekozen de naam geheim te houden, ze hebben al genoeg schade en werk voor dit op te lossen....

En bloemisten, U kunt weer overuren draaien gezien het aantal......
En net als de Paus, bedankt voor de bloemen!