va
door vara12 Feb 9, 2015 om 14:11
Geldzaken & recht

Slecht juridisch advies

kwaliteit van geleverde juridische advies door een jurist (niet advocaat) onder de maat. Het lijkt alsof dat er geen instantie is waarbij ik terecht kan met mijn klacht, behalve de rechter.

Naar de rechter gaan is voor mij geen optie vanwege de kosten. Is er wellicht een andere weg die ik kan bewandelen om te klagen?

1371 15 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 9, 2015 om 14:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eigenlijk niet. Jurist is ook nog eens een onbeschermde titel. Iedere Jan, Piet of Klaas kan zich voor jurist uitgeven. En die persoon is zich er waarschijnlijk heel goed van bewust dat u niets kunt afdwingen zonder een gang naar de rechter.

hansje klein
door hansje klein - Feb 9, 2015 om 16:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@vara12
-Klacht indienen bij tegenpartij
-Mediator/coach of expert inhuren
-Klachtencommissie na klachtafwijzing indien lid
-Klachtencompas.nl van de Consumentenbond
-Consuwijzer.nl volgen
-Rechtsbijstandshulp in de gemeente vragen
-Rechtsbijstandsverzekering aanspreken

.....en (minder officiëel), social media bevragen, zoals KASSA!

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2015 om 13:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Betrouwbare juristen zijn aangesloten bij een branchevereniging of specialisatievereniging. Uiteraard moet u wel eerst klagen bij de jurist zelf.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2015 om 14:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 10 feb 2015, 14:21]Maar dat wil helaas nog niet zeggen dat elke jurist, aangesloten bij een branchevereniging, betrouwbaar is.;-))

De zin van een brancheorganisatie is, dat je er een klacht kunt deponeren over een lid en bij goed bestuur een commissie het bevraagd. Hoe meer klachten des te groter de kans, dat het lidmaatschap onttrokken wordt. Ergo: aangesloten juristen zijn tenminste betrouwbaarder! hebben een gecontroleerde status en kunnen 'aangepakt' worden, door betroffene en/of organisatie.

VRAAG aan wwjurist: Welke branchvereniging(en) moet(en) dan op de website van een betrouwbaardere jurist staan?

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2015 om 14:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat is zeker zo, maar zij die niet betrouwbaar zijn/slecht zijn in hun werk, sluiten zich in de regel niet bij zo'n vereniging aan. Men (ook ik bijv.) onderwerpt zich daar nl. geheel vrijwillig aan een gedragscode en tuchtrecht.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2015 om 14:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 10 feb 2015, 14:38]Nee, dat is zeker zo, maar zij die niet betrouwbaar zijn/slecht zijn in hun werk, sluiten zich in de regel niet bij zo'n vereniging aan. Men (ook ik bijv.) onderwerpt zich daar nl. geheel vrijwillig aan een gedragscode en tuchtrecht.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Waarschijnlijk heeft u de reactie boven uw post over het hoofd gezien of onze reacties hebben zich gekruisd.......?

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Mijn reactie was slechts, gedeeltelijk, bedoeld als grapje. Want het een volgt niet automatisch uit het andere.

Kan een klant klagen bij zo'n vereniging?

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2015 om 14:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 feb 2015, 14:42]
Waarschijnlijk heeft u de reactie boven uw post over het hoofd gezien of onze reacties hebben zich gekruisd.......?
Uiteraard hebben die elkaar gekruist.

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2015 om 14:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 10 feb 2015, 14:45][quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 feb 2015, 14:42]
Waarschijnlijk heeft u de reactie boven uw post over het hoofd gezien of onze reacties hebben zich gekruisd.......?
Uiteraard hebben die elkaar gekruist. [/quot

.....en het antwoord is??.....

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2015 om 14:59
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de vereniging kan men zich daar beklagen als men er met de jurist niet uitkomt. Bijvoorbeeld: NVRA of Nevoa.
Branche- en specialisatieverenigingen bevorderen ook de juridische kennis door (verplichte) permanente educatie.
Ik adviseer dan ook altijd daar op te letten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2015 om 15:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@uwjurist
Ik probeer steeds weer u op mijn gestelde vraag te attenderen............

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2015 om 15:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 feb 2015, 15:03]@uwjurist
Ik probeer steeds weer u op mijn gestelde vraag te attenderen............[/quote
U bent erg ongeduldig. Ik heb bovendien speciaal voor u reeds 2 voorbeelden genoemd in mijn vorige reactie. En niets is verplicht voor een jurist zoals hierboven al overduidelijk is aangegeven door een ander forumlid. Dus er 'moet' niets op een website staan.

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2015 om 15:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 feb 2015, 15:03]@uwjurist
Ik probeer steeds weer u op mijn gestelde vraag te attenderen............
U bent erg ongeduldig. Ik heb bovendien speciaal voor u reeds 2 voorbeelden genoemd in mijn vorige reactie. En niets is verplicht voor een jurist zoals hierboven al overduidelijk is aangegeven door een ander forumlid. Dus er 'moet' niets op een website staan.

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2015 om 15:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@uwjurist
U heeft gelijk, ik was erg ongeduldig en ik maak het weer goed door een link met meer informatie te plaatsen over NVRA, hetgeen uzelf bescheiden had vermeden....

https://www.nvra.nl/

edrick3
door edrick3 - Feb 10, 2015 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hänschen klein,

(Voor discussie moet je elders zijn.)
En als service de link: klik hier.

Kijk ook eens hier.

Met vr.gr.