JoseppeB
door JoseppeB Feb 23, 2015 om 12:34
Huishouden & energie

Slimme meter

Naar aanleiding van het programma over de slimme meter heb ik de volgende vraag.
Wanneer mijn huidige meter defect raakt moet ik dan de nieuwe slimme meter nemen of bestaat nog de mogelijkheid om een zelfde "oude"meter te krijgen?
Deze vraag miste ik in het debat.

806 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sw
door swat1500 - Feb 23, 2015 om 12:57
3774 Antwoorden / 0 Vragen
0

De "oude" meter wordt niet meer geleverd. U kan de slimme meter wel "dom" laten aansluiten.

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 13:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

De oude meter wordt niet meer geleverd. Maar... u kunt ook een gewone digitale meter nemen. Vreemd dat daar nergens over wordt gesproken. Het lijkt wel of slimme meter of oude meter.
Een digitale meter is geen slimme meter die dom is gemaakt, het is echt wat anders. Het is dan een meter die met geen mogelijkheid 'slim' kan worden.
Nu heb ik al diverse malen op internet gelezen dat sommige netbeheerders daar heel moeilijk over doen. Bij Liander is dat echter (na wat zeuren) een goed alternatief. Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2015 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo jewelke,

Lees info hier.

Invoering slimme meter

Vanaf januari 2012 start de plaatsing van de zogenaamde slimme meter. Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand uitleesbaar is. De slimme meter wordt niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren. Of ervoor kiezen dat uw gegevens niet op afstand worden uitgelezen.

De slimme meter wordt de eerste twee jaar alleen aangeboden bij:

nieuwbouw,
grootschalige renovatie,
reguliere vervanging,
verbetering van het energielabel van minimaal twee niveaus,
wanneer de woning ten minste energieklasse B krijgt,
op aanvraag van de consument zelf.

Vanaf 2014 is het gepland dat alle huishoudens in Nederland slimme meters aangeboden krijgen.
(bron:Consuwijzer)

Met vr.gr.

hansje klein
door hansje klein - Feb 23, 2015 om 14:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/slimme-meter-uitleg

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2015 om 14:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Voor de link van hänschen: klik hier.

gompy2
door gompy2 - Feb 23, 2015 om 17:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 13:06]Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Op dat site van "De Rijksoverheid" staat dat ook wel aangegeven.

Weigeren van de slimme meter

Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.

Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.


Klik-> Weigeren van de slimme meter

hansje klein
door hansje klein - Feb 23, 2015 om 18:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

[quote=gompy2 schreef op maandag 23 feb 2015, 17:15][quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 13:06]Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Op dat site van "De Rijksoverheid" staat dat ook wel aangegeven.


Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.


Klik-> Weigeren van de slimme meter

GISTEREN!!........ nog stond er op de overheidssite, dat je de vervanging door een" traditionele meter" kunt verlangen......daar was absoluut niet sprake van een stomgemaakte slimme meter. Op een ander forum heb ik daarop aangevraagd hoeveel traditionele meters er dan nog ter beschikking staan (of na-geproduceerd worden). Tegenstrijdige overheidsinformatie!!



hansje klein
door hansje klein - Feb 23, 2015 om 18:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

gompy2
De orginele overheidstekst die ik heb geregistreerd op de community van de Consumentenbond naar aanleiding van een opmerking van een deelnemer die meldde, dat zijn meter was afgekeurd......


"U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter. Of, als uw meter is afgekeurd, krijgt u een traditionele meter. U moet dan zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs. U krijgt dan ook geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik".

Interpretatie- of communicatiefoutje....maar ik weet nog steeds niet hoelang er traditionele meters leverbaar blijven en hoop, dat de Consumentenbond dit balletje gaat inschieten.......


gompy2
door gompy2 - Feb 23, 2015 om 18:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=hänschen klein schreef op maandag 23 feb 2015, 18:07]
GISTEREN!!........ nog stond er op de overheidssite, dat je de vervanging door een" traditionele meter" kunt verlangen......daar was absoluut niet sprake van een stomgemaakte slimme meter. Op een ander forum heb ik daarop aangevraagd hoeveel traditionele meters er dan nog ter beschikking staan (of na-geproduceerd worden). Tegenstrijdige overheidsinformatie!!
Klopt, dat staat ook op de site die je aangaf in je link.

Onder aan die pagina van je link kun je echter klikken op de tekst:
U mag de slimme meter ook weigeren. en dan kom je op de pagina die ik aangaf.

Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de digitale meter die men wel kan nemen, geen stom gemaakt slimme meter is.
Maar voorlopig maak ik me er nog niet druk om, mijn straat is voorlopig niet aan de beurt, en als het zo ver is weiger ik, mits mijn meter nog goed verklaart wordt ;-)

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 18:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=gompy2 schreef op maandag 23 feb 2015, 18:29]

Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de digitale meter die men wel kan nemen, geen stom gemaakt slimme meter is.

Dat heb ik in mijn reactie toch ook aangegeven? Dat was juist mijn punt.

Het is echter helaas zo, dat als je bij de netbeheerder aangeeft dat je geen slimme meter wilt, dat ze dan eerst proberen je een slimme meter die stom gemaakt is proberen aan te smeren.
Het lijkt wel of ze er aandelen in hebben.

gompy2
door gompy2 - Feb 23, 2015 om 19:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 18:47]
Dat heb ik in mijn reactie toch ook aangegeven? Dat was juist mijn punt.

Het is echter helaas zo, dat als je bij de netbeheerder aangeeft dat je geen slimme meter wilt, dat ze dan eerst proberen je een slimme meter die stom gemaakt is proberen aan te smeren.
Het lijkt wel of ze er aandelen in hebben.
Ja ja, klopt, maar ik had zelf nog niet verder gekeken en kan het dan niet met zekerheid beweren.

Uiteraard hebben ze belang bij die slimme, of stom gemaakte slimme meters.
Bij een "stom" gemaakte slimme meter moet je je maar afvragen of die werkelijk stom is en er niemand mee gluurt, dat moet men maar gewoon aannemen.
Onze gegevens zijn geld waard, net zoals het uitgavepatroon van mensen geld waard is en banken die gegevens gewoon willen verpatsen.

Bij een stom gemaakte slimme meter is het ook heel simpel om hem later gewoon mee te laten gluren ( als die dat dus al niet doet), als iemand later toch een slimme meter wil.
Bij een echte specifiek digitale meter moet men dat hele ding vervangen als iemand later toch een echte slimme meter wil.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer