Slimme meter
Naar aanleiding van het programma over de slimme meter heb ik de volgende vraag.
Wanneer mijn huidige meter defect raakt moet ik dan de nieuwe slimme meter nemen of bestaat nog de mogelijkheid om een zelfde "oude"meter te krijgen?
Deze vraag miste ik in het debat.
De oude meter wordt niet meer geleverd. Maar... u kunt ook een gewone digitale meter nemen. Vreemd dat daar nergens over wordt gesproken. Het lijkt wel of slimme meter of oude meter.
Een digitale meter is geen slimme meter die dom is gemaakt, het is echt wat anders. Het is dan een meter die met geen mogelijkheid 'slim' kan worden.
Nu heb ik al diverse malen op internet gelezen dat sommige netbeheerders daar heel moeilijk over doen. Bij Liander is dat echter (na wat zeuren) een goed alternatief. Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Hallo jewelke,
Lees info hier.
Invoering slimme meter
Vanaf januari 2012 start de plaatsing van de zogenaamde slimme meter. Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand uitleesbaar is. De slimme meter wordt niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren. Of ervoor kiezen dat uw gegevens niet op afstand worden uitgelezen.
De slimme meter wordt de eerste twee jaar alleen aangeboden bij:
nieuwbouw,
grootschalige renovatie,
reguliere vervanging,
verbetering van het energielabel van minimaal twee niveaus,
wanneer de woning ten minste energieklasse B krijgt,
op aanvraag van de consument zelf.
Vanaf 2014 is het gepland dat alle huishoudens in Nederland slimme meters aangeboden krijgen.
(bron:Consuwijzer)
Met vr.gr.
[quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 13:06]Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Op dat site van "De Rijksoverheid" staat dat ook wel aangegeven.
Weigeren van de slimme meter
Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.
Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Klik-> Weigeren van de slimme meter
[quote=gompy2 schreef op maandag 23 feb 2015, 17:15][quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 13:06]Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Op dat site van "De Rijksoverheid" staat dat ook wel aangegeven.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Klik-> Weigeren van de slimme meter
GISTEREN!!........ nog stond er op de overheidssite, dat je de vervanging door een" traditionele meter" kunt verlangen......daar was absoluut niet sprake van een stomgemaakte slimme meter. Op een ander forum heb ik daarop aangevraagd hoeveel traditionele meters er dan nog ter beschikking staan (of na-geproduceerd worden). Tegenstrijdige overheidsinformatie!!
gompy2
De orginele overheidstekst die ik heb geregistreerd op de community van de Consumentenbond naar aanleiding van een opmerking van een deelnemer die meldde, dat zijn meter was afgekeurd......
"U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter. Of, als uw meter is afgekeurd, krijgt u een traditionele meter. U moet dan zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs. U krijgt dan ook geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik".
Interpretatie- of communicatiefoutje....maar ik weet nog steeds niet hoelang er traditionele meters leverbaar blijven en hoop, dat de Consumentenbond dit balletje gaat inschieten.......
[quote=hänschen klein schreef op maandag 23 feb 2015, 18:07]
GISTEREN!!........ nog stond er op de overheidssite, dat je de vervanging door een" traditionele meter" kunt verlangen......daar was absoluut niet sprake van een stomgemaakte slimme meter. Op een ander forum heb ik daarop aangevraagd hoeveel traditionele meters er dan nog ter beschikking staan (of na-geproduceerd worden). Tegenstrijdige overheidsinformatie!!
Klopt, dat staat ook op de site die je aangaf in je link.
Onder aan die pagina van je link kun je echter klikken op de tekst:
U mag de slimme meter ook weigeren. en dan kom je op de pagina die ik aangaf.
Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de digitale meter die men wel kan nemen, geen stom gemaakt slimme meter is.
Maar voorlopig maak ik me er nog niet druk om, mijn straat is voorlopig niet aan de beurt, en als het zo ver is weiger ik, mits mijn meter nog goed verklaart wordt ;-)
[quote=gompy2 schreef op maandag 23 feb 2015, 18:29]
Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de digitale meter die men wel kan nemen, geen stom gemaakt slimme meter is.
Dat heb ik in mijn reactie toch ook aangegeven? Dat was juist mijn punt.
Het is echter helaas zo, dat als je bij de netbeheerder aangeeft dat je geen slimme meter wilt, dat ze dan eerst proberen je een slimme meter die stom gemaakt is proberen aan te smeren.
Het lijkt wel of ze er aandelen in hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer