blue star
door blue star Feb 23, 2015 om 20:53
Huishouden & energie

Slimme meter

Geachte Mevrouw/Mijnheer,

Met regelmaat bekijk ik uw altijd uw interessante programma’s op Kassa,dank hiervoor.
Wil u toch graag enkele vragen stellen omtrent de slimme nieuwe elektriciteit meter,
Zo te zien noteert deze nieuwe meter onze verbruikers gegevens en zend deze naar de maatschappij, maar wanneer ik op vakantie ben is er geen gebruik,stel er word dan ingebroken mogen we dan de elektriciteit maatschappij die ons deze gevaarlijke meter heeft geplaatst hiervoor aansprakelijk stellen ? want ze wisten dat dit kon gebeuren en ongeveer heel Nederland weet en zit nu met ditzelfde probleem,
Word dit gevaar ook in een clausule opgenomen als waarborg tegenover de stroom afnemers !
Vraag twee, hoe worden deze gegevens verstuurt toch niet via mijn modem neem ik aan.
En tenslotte vraag drie, indien men de nieuwe meter weigert (wat ik wel doe),en de oude gaat later toch stuk hoe weet ik dan dat er geen extra kosten in rekening worden gebracht ,er kan gezegd worden toen hadden jullie de meter geweigerd een nieuwe meter kost meer dan
€ 60,00 en de plaatsings kosten zijn mij onbekend.

Alvast hartelijk dank voor uw genomen moeite in deze,

1768 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2015 om 20:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor contact met de redactie klik linksonder op Contact met Kassa. Hier zitten alleen de vrijwilligers van Vraag & Beantwoord.

Maar nee, natuurlijk kunt u het energiebedrijf niet aansprakelijk stellen voor inbraak.

blue star
door blue star - Feb 23, 2015 om 21:14
20 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt dumenge,

Ik vond nergens contact met kassa ga even zoeken,andere personen mogen dit bericht dan als niet geplaatst beschouwen !

toch bedankt voor de tip !

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2015 om 21:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U kunt ook op de rode letters in mijn eerdere antwoord klikken (rood = link).

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2015 om 22:34
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, als Kassa het item interessant genoeg vind (?) kan @ blue star ook een mail sturen, toch? Naar: kassa-online@vara.nl
Maar er is de laatste tijd zoveel te doen geweest over de slimme meter (lees sluwe meter) dat het moeilijk zal worden om er weer een uitzending over te gaan maken, in de toekomst.

Maar los daarvan @blue star, wat kan in uw ogen dan inbraak en energiegebruik in een adem genoemd worden? Dat de inbrekers gedurende uw vakantie comfortabel op uw bank zittend, lichten aan, van uw huis en energie e.d. gebruik maken? Dat denk ik niet echt, eerlijk gezegd. Zelfs met een niet slimme meter kan uw energie leverancier u niet vergoeden voor "eventuele inbrekers die overnachten".

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2015 om 22:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk dat blue star doelt op het feit dat criminelen op basis van je energie verbruik kunnen weten wanneer je wel en niet thuis bent en die informatie kunnen gebruiken om een inbraak te plannen.

gerbera
door gerbera - Feb 23, 2015 om 23:05
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat mensen zo slecht een programma volgen. Er is jl zaterdag gesproken over het risico als u zelf met uw mobiel gegevens van de slimme meter opvraagd en is hierbij het woord inbrekers gevallen. Nogmaals u kunt het uitlezen laten uitzetten en wilt u geen "slimme" meter dan wordt uw oude meter vervangen door een "domme" digitale meter. Jammer dat hierover (in die uitzending) geen info was. Maar laat u de bestaande meter niet vervangen dan zijn er kosten als deze ooit vervangen moet worden.

door 1953 - Feb 24, 2015 om 01:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja, u kunt de slimme meter weigeren (tot 2020).

De netbeheerder kan dan besluiten om u geen energie meer te leveren als u (2020) niet wil meewerken aan de slimme meter.

me
door mein33 - Feb 24, 2015 om 10:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 24 feb 2015, 01:31]Ja, u kunt de slimme meter weigeren (tot 2020).

De netbeheerder kan dan besluiten om u geen energie meer te leveren als u (2020) niet wil meewerken aan de slimme meter.

@1953,

Het Kabinet heeft beslist dat een ieder de vrije keuze heeft om wel of geen nieuwe energiemeter te nemen.
De uitlevering van deze nieuwe energiemeter loopt t/m 2020 en er zal dan een deel van de aansluitingen geen nieuwe energiemeter hebben omdat zij gebruik hebben gemaakt van het "recht"om deze te weigeren.
Hoe komt u aan de, naar ik mag aannemen gefundeerde, conclusie dat m.i.v. 2021 door de netbeheerder de levering kan worden gestaakt omdat de nieuwe energiemeter ontbreekt, graag een verwijzing hiernaar.
Of valt deze opmerking in de categorie "uit den duim gezogen".

gerbera
door gerbera - Feb 24, 2015 om 11:33
7359 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 24 feb 2015, 01:31]Ja, u kunt de slimme meter weigeren (tot 2020).

De netbeheerder kan dan besluiten om u geen energie meer te leveren als u (2020) niet wil meewerken aan de slimme meter. Het moet niet gekker worden, waar haalt u deze onzin vandaan ??? Zo lang je betaald wordt er geleverd al dan niet "slim".

costnix
door costnix - Feb 24, 2015 om 12:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ach ja, @1953 heeft last van pollex gigantus lurkens :-)

edrick3
door edrick3 - Feb 24, 2015 om 12:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 24 feb 2015, 01:31]Ja, u kunt de slimme meter weigeren (tot 2020).

De netbeheerder kan dan besluiten om u geen energie meer te leveren als u (2020) niet wil meewerken aan de slimme meter.

Waar haal je die onzin vandaan?

Lees eens hier:

Mag ik een slimme meter weigeren?

Wanneer u geen slimme energiemeter wilt, kunt u 2 dingen doen. U kunt de meter ‘administratief uit’ laten zetten. De meter kan dan niet op afstand worden uitgelezen. Of u kunt de meter weigeren.
Administratief uitzetten van de slimme meter

U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kan de netbeheerder deze functie uitzetten. Op afstand uitlezen is dan niet mogelijk.

U krijgt in dat geval wel een slimme meter, maar geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. Ook moet u dan nog steeds zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven, zodat uw energieleverancier uw jaarrekening kan maken.
Weigeren van de slimme meter

Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.

Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.

Heeft u een slimme meter geweigerd en wilt u later toch een meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
(Bron:Rijksoverheid)

hansje klein
door hansje klein - Feb 24, 2015 om 16:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u op vakantie bent, weet de energiemaatschappij dit, ook de andere diensten, de werkgever, de buren, het reisbureau en de bank......
familieleden zijn op de hoogte, misschien nog een verkeerde twitter en wie is er nu voor een inbraak verantwoordelijk?

Antwoord: Misschien toch maar beter de verzekeringspolis updaten?