sl
door slim dusty Jan 7, 2015 om 15:19
Huishouden & energie

Slimme meter ?

is het mogelijk om nog eens de slimme meter te behandelen,
ik hoor veel mensen die dat ding niet willen om alllerlei redenen ,o.a. dat er veel ouderen zijn zonder internet of een smart gsm ,en ben je verplicht om dat ding te laten plaatsen ,en hoe is het gesteld met de privecy

1285 21 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 7, 2015 om 16:21
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Over de privacy is al een heleboel zin en onzin geschreven. Waarom de ouderen er weer bijgehaald moeten worden is mij een raadsel. Blijkbaar meent ook u voor hen te moeten denken, nou neem van mij aan dat ze daartoe zelf wel in staat zijn. Voor een slimme meter heb je geen internet of smartfoon nodig maar je moest eens weten hoeveel ouderen hiervan in het bezit zijn. Ook kun je de slimme meter weigeren, je krijgt dan een digitale meter waarvan je zelf de meterstanden 1x per jaar moet door geven. Ook kan de slimme meter zodanig afgesteld worden dat deze niet afleesbaar is door de netbeheerder. En zolang die meter niet in mijn woning kan kijken maak ik mij geen zorgen over de privacy.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tik op Google eens in slimme meter en lees u in. U bent niets verplicht. Wat heeft internet of een gsm er mee van doen?

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u wilt dat Kassa dit behandelt, moet u zich tot Kassa wenden. Dit is een forum.

Een oudere met internet en een smartfoon. ;-))

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2015 om 16:24
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Een "wat ze noemen slimme meter" is gewoon een kabinetsbesluit, en Ja, je mag zo'n onding weigeren, heeft voor niemand als consument enig voordeel. Bij mij komt'ie er niet en nooit niet in!

valerius-2
door valerius-2 - Jan 7, 2015 om 16:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Op dit moment kan men niet eens de slimmer meter via afstand bekijken door de provider. Vandaar sinds jaren weer een meter opnemer op bezoek ge gehad, de slimme meter die bij al jaren aanwezig is kan niet eens op afstand uit gelezen worden . IK vroeg n.l. waarom ze nu de controle uit voerde terwijl zij deze uit kunnen lezen, toen vertelde hij dat dit nog niet kan.

pi
door pieterwolters - Jan 7, 2015 om 16:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ze het nu (nog) niet alles op afstand kunnen uitlezen lijkt me geen reden om het niet te installeren. Dat is een kip en ei verhaal. Het heeft ook geen zin om eerst een uitgebreide infrastructuur aan te leggen als er nog lang geen devices zijn om er op aan te sluiten.

pi
door pieterwolters - Jan 7, 2015 om 16:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 7 jan 2015, 16:24]Een "wat ze noemen slimme meter" is gewoon een kabinetsbesluit, en Ja, je mag zo'n onding weigeren, heeft voor niemand als consument enig voordeel. Bij mij komt'ie er niet en nooit niet in!

Waarom is het een onding? Omdat het wat nieuws is?

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2015 om 16:43
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom is het een onding? Omdat het wat nieuws is?

Ik vind het een onding met geen enkel voordeel voor "jan de consument", dat is mijn mening en die geef ik. Je bent al zichtbaar op tig bewakingscamera's, je hebt een ov chip(t)card, met je gsm ben je te volgen, je pinpas is ook al zo'n ding waar je mee gevolgd kan worden. Ik heb er gewoon genoeg van.

Ik kan namelijk heel erg goed eind van de maand de standen opnemen en loslaten op excel en ik weet precies waar ik aan toe ben, tot 4 cijfers achter de komma. Zelfs met een potloodje en een kladblaadje kan je alles bijhouden. En nee, ik heb geen alu hoedje op, ik wil zo'n onding niet, nu niet en nooit niet.

hutch
door hutch - Jan 7, 2015 om 16:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Slim Dusty,

de enige verplichting is dat dit apparaat aangeboden moet worden aan de klanten.
U zelf bent dus niet (!) verplicht om dat apparaat te laten aansluiten in uw woning.

M.a.w. u mag die aanbieding weigeren. Indien u later beslist wel dat apparaat in uw woning te willen hebben, bestaat de mogelijkheid dat u dan wel voor de kosten moet opdraaien.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 7, 2015 om 16:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hutch schreef op woensdag 7 jan 2015, 16:56]@Slim Dusty,

de enige verplichting is dat dit apparaat aangeboden moet worden aan de klanten.
U zelf bent dus niet (!) verplicht om dat apparaat te laten aansluiten in uw woning.

M.a.w. u mag die aanbieding weigeren. Indien u later beslist wel dat apparaat in uw woning te willen hebben, bestaat de mogelijkheid dat u dan wel voor de kosten moet opdraaien.

Maar is de optie niet dat verhuurder dit gewoon kan verplichten.

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2015 om 17:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

hallo slim dusty, heb ook een slimme meter en zit me niet in de weg. Ja, ben ook bejaard maar dat heeft er toch weinig mee te maken? Moet nu alleen nog 1 keer per jaar de gasmeter opnemen die in de kelder van de flat is. Die had van mij ook "slim" gemogen; nu moet ik met zaklantaarn staan koekeloeren hoeveel ik door moet geven. ;-)

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2015 om 17:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@valerius-2, ja, hier moesten we hem nemen; geen keus daarin.

zoekster
door zoekster - Jan 7, 2015 om 17:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik hoefde hem niet te nemen en heb het ook niet gedaan, kreeg daarvoor in de plaats een digitale meter. Mijn wbv heeft zich daar helemaal niet mee bemoeit.
Een keer per jaar geef ik de meterstand door en verder doe ik er niets mee. Hou ook niets bij in een boekje.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 7, 2015 om 17:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:02]@valerius-2, ja, hier moesten we hem nemen; geen keus daarin.

Maar in elk geval kan u wel weigeren dat zij hem gaan gebruiken. Dus het plaatsen heeft verder geen gevolgen voor het opnemen als u geen toestemming geeft.

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 17:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:02]@valerius-2, ja, hier moesten we hem nemen; geen keus daarin.
Is je dat verplicht door je huurbaas Tenormin?
Een huurbaas heeft niets van doen met een netbeheerder, en die netbeheerder gaat over het plaatsen van de meters.
Het gebeurd inderdaad dat mensen worden gepiepeld door een woningbouwvereniging of huurbaas, maar ze kunnen je niets verplichten.
Wat citaten.
Klik-> ConsuWijzer:

Mag ik een slimme meter weigeren?

Een slimme meter is een digitale meter met communicatiemodule. Krijgt u een aanbod om uw gas- en/of elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter? Dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden.
De slimme meter weigeren

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Hierdoor is uw meter niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Van klik-> Slimmemeters.nl

Vraag: Is de slimme meter verplicht?
Antwoord:

U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen. Hebt u hier bezwaar tegen, dan kan uw netbeheerder deze functie voor u uitzetten. In dat geval krijgt u wel een slimme meter, maar geen regelmatige verbruiksoverzichten. U moet dan nog steeds zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. U kunt deze uitleesfunctie overigens op een later moment altijd weer aan laten zetten.

Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. Ook in dat geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u niet regelmatig een verbruiksoverzicht. U houdt dan uw oude meter. Deze traditionele meter is niet geschikt voor nieuwe diensten en toepassingen die u helpen uw energieverbruik omlaag te brengen.

Meer informatie over de slimme meter & keuzevrijheid vindt u op de website van uw netbeheerder. Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Bekijk dan deze pagina eens.

(AD-Blocker uitzetten)

gompy2
door gompy2 - Jan 7, 2015 om 17:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

En van mijn netbeheerder Stedin:

Keuzevrijheid

Is de slimme meter verplicht?

Nee. Wanneer u de slimme meter niet wilt, kunt u hem weigeren of de uitleesfunctie laten uitzetten. Dat betekent dat wij de meterstanden niet automatisch kunnen uitlezen. Als u weigert blijft de traditionele meter in de meterkast hangen, tenzij die aan vervanging toe is. Als u geen slimme meter wilt, krijgt u dan een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule.

Bron, klik-> Keuzevrijheid Stedin.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 7 jan 2015, 17:01]hallo slim dusty, heb ook een slimme meter en zit me niet in de weg. Ja, ben ook bejaard maar dat heeft er toch weinig mee te maken? Moet nu alleen nog 1 keer per jaar de gasmeter opnemen die in de kelder van de flat is. Die had van mij ook "slim" gemogen; nu moet ik met zaklantaarn staan koekeloeren hoeveel ik door moet geven. ;-)

Begrijp hier helemaal niets van. U hebt toch blokverwarming via de huisbaas?

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2015 om 18:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy-2, ben niet zo slim als de meter; bij renovatie werd dat ding gewoon geplaatst, dus wist ik veel dat men kon weigeren. Maar maakt me niet uit, hij zit ook "slim" weggewerkt.

@tijger1, nee, weet niet hoe u hier bijkomt, u doelt waarschijnlijk op de verdeelsleutel van de kosten voor alle flatbewoners (ander topic van komsja, meen ik). Dit ding heb ik sinds 2011.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

@tijger1, nee, weet niet hoe u hier bijkomt, u doelt waarschijnlijk op de verdeelsleutel van de kosten voor alle flatbewoners (ander topic van komsja, meen ik). Dit ding heb ik sinds 2011.

U schrijft in dat topic van Komsja

"Energieverbruik gas, uw aandeel € 1.183,89" over uzelf.

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2015 om 19:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, heb niet alle kolommen ingevuld, anders dagboek (is hier zeker niet de bedoeling):
Uw aandeel: €1.183,89. Maar iedereen betaald elke maand, mijn voorschot (wat is dus al betaald had over 2013 was €840.00, zo ook ieder ander genoemd item, daar hebben de bewoners al iedere maand voor betaald en krijg je dan ineens, out of ieders blue, een fikse naheffing. Waar ik nog aan de 'onderkant' zat. ? Maar besef ineens dat dit topic hier helemaal niet over gaat. Verdorie, was niet de bedoeling.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Inderdaad, het gaat hier over de slimme meter, maar als u kosten voor de verwarming betaalt aan de WBV hoeft u niet op een gasmeter, slim of niet, te kijken om de stand door te geven.