ou
door oud-beijerland Feb 25, 2014 om 16:53
Huishouden & energie

Slimme meter

al 4 maanden probeer ik GEEN nieuwe gas/electra-meter te krijgen, eventueel een domme maar geen slimme. Vlgs Verispect is mijn oude meter niet goed meer? Ik begrijp de vernieuwing niet en voel me verantwoordelijk voor besluiten die ik neem. . Kan ik NEE zeggen? Gaat het dubbeltarief weg per juli 2014?

5921 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt inderdaad nee zeggen. En het dubbeltarief gaat, vooralsnog, niet weg.

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2014 om 17:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij Liander kun je een digitale meter krijgen. Dat is dan geen slimme meter, die uitgezet kan worden, maar 1 die echt zo dom is als een rund (en dat vind ik prima). Net als u heb ik geen behoefte aan de slimme meter. Dat heeft nog heel wat voeten in aarde gehad. In de brief over de vervanging stond niets over de slimme meter, daar moest je zelf dan maar achter zien te komen.

Bij Stedin heeft men helaas niet die keuze. Daar moet je een slimme meter AAN of UIT zetten. Maar het blijft een slimme meter in aanleg.
Als zij beslissen dat de oude meter niet meer goed functioneert (en dat kunnen ze zomaar vinden) dan moet u gewoon mee met de meute en heeft u dus alleen de keus om dat ding af te zetten.

Wel heel vreemd dat Stedin die keus voor een gewone digitale meter niet heeft. Nogal klantonvriendelijk.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2014 om 17:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo oud-beijerland,

Mag ik een slimme meter weigeren?

Een slimme meter is een digitale meter met communicatiemodule. Krijgt u een aanbod om uw gas- en/of elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter? Dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden.
De slimme meter weigeren

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Hierdoor is uw meter niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.
De slimme meter uitzetten

De netbeheerder plaatst bij u in huis een digitale meter met communicatiemodule, maar u laat de meter uitzetten. Uw netbeheerder kan dan uw meterstanden niet op afstand uitlezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.
De slimme meter aanzetten

De netbeheerder plaatst bij u in huis een digitale meter met communicatiemodule en u laat deze aanzetten. Deze meter wordt ook wel een slimme meter genoemd. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal aflezen op de afgesproken momenten. U ontvangt een tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Tip
U kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u de slimme meter aan of uit laat zetten. Wel mag de netbeheerder hiervoor kosten bij u in rekening brengen.
(Bron: Consuwijzer)

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2014 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de site van Stedin:

Aan- of uitzetten van uw slimme meter

Heeft u een slimme meter gekregen, maar wilt u niet dat de meterstanden tweemaandelijks op afstand worden uitgelezen? U kunt dit aan ons doorgeven via onderstaand aanvraagformulier. Wij zetten de uitleesfunctie dan voor u uit. Uw slimme meter functioneert dan als een traditionele meter. Dit betekent dat u jaarlijks zelf de meterstanden moet doorgeven. Ook ontvangt u geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik. U kunt de uitleesfunctie altijd weer door ons aan laten zetten.

Aanvraagformulier aan- of uitzetten slimme meter

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2014 om 17:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar dan klopt die informatie van consuwijzer toch niet? Daar heeft men het over een digitale meter zonder communicatiemodule. Zoals ik krijg van Liander.

Bij Stedin is het een slimme meter die je kan uitzetten. Toch echt een stapje anders.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2014 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

.....Bij Stedin is het een slimme meter die je kan uitzetten. Toch echt een stapje anders.....
Nieuwste ontwikkeling?

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2014 om 18:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@edrick3, ik hoop het niet. Mijn superdomme meter wordt volgende week geplaatst, dus bij Liander gaat het nog volgens de regels van consuwijzer.

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2014 om 18:27
11521 Antwoorden / 51 Vragen

En als je er met je neus bovenop zit, ze zullen vermoedelijk info nodig hebben van je internet (of werkt dat niet zo?) dan geef je dat toch niet. Persoonlijk vind ik het zwaar bezopen dat je maar moet vertrouwen op hun mooie blauwe ogen dat ze je switch wel in de gewenste stand zetten. En anders ben je toch gewoon niet thuis als ze dat onding komen brengen ............ wordt echt lastig als ze bij je binnen moeten zijn.

komsja
door komsja - Feb 25, 2014 om 18:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik moet ook helemaal niks hebben van die zogenaamde slimme meter,er word gezegd dat je dan je verbruik beter kan bijhouden,Dat kan ik met m,n domme meter ook gewoon doen.
Zoals vandaag bijvoorbeeld,wou effe weten hoeveel stroom m,n nieuwe stofzuiger verbruikt,heb heel simpel de stand VOOR het stofzuigen,en de stand NA het stofzuigen opgeschreven,en het bleek dat ik na een kleine 95 vierkante meter gestofzuigd te hebben 1 kwh stroom heb verbruikt,dus daar heb ik geen slimme meter voor nodig.En vind het ook niet nodig dat een nuon of noem ze maar op hoeft te weten hoe vaak ik stofzuig of hoe vaak ik een was draai of hoe vaak ik de vaatwasser gebruik of hoevaak ik strijk(strijken doe ik nooit,sterker nog heb niet eens een strijkijzer)maar ga zo maar door.
Ze hoeven alleen maar te weten wat ik per jaar aan stroom verbruik,en niet meer en niet minder.

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2014 om 18:51
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Als je wilt weten wat iets kost, gebruik effe een verbruiksmeter (€ 10) en je weet per apparaat per gewenste periode wat het gebruikt, dàs pas slim!

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Had u de koelkast en de vriezer uitgezet tijdens het stofzuigen? ;-)

komsja
door komsja - Feb 25, 2014 om 19:52
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Die vraag had ik al wel van u verwacht,en Nee heb niet die koel/vries combinatie uitgezet en ook m,n wekkerradio heb ik niet uitgezet en heb ook m,n Tuner(radio) niet uitgezet en heb ook m,n tv niet van de stand-by stand afgehaald.Dat betekend dus dat de stofzuiger nog minder dan 1 kwh verbruikt na ongeveer 95 vierkantemeter zuigen,maar het verbruik van de niet afgesloten apparaten is in zo,n relatief korte tijd van het stofzuigen te verwaarlozen,dus ga uit van 1kwh per stofzuigbeurt,dan zit ik altijd goed.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat betekent dus, niet teveel stofzuigen, beter naar de radio luisteren, gebruikt niet zoveel stroom ;-)

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2014 om 20:02
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Of ga vegen, kost geen stroom en is meteen lichaamsbeweging, en dàt scheelt weer een sportschool.

sl
door slimmemeter - Mar 6, 2014 om 17:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste oudbeijerland,

Heb eea gelezen over de praktijken van stedin in de hoeksewaard.
Hieronder een stukje tekst van een voorlichting site van de overheid.

Slimme meter niet verplicht
U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter of krijgt u een traditionele meter. U moet dan zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs. U krijgt dan ook geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik

Staat op onderstaande link

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas-en-elektriciteit-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-bij-de-slimme-meter-met-mijn-privacy.html

Op de site van ZPV bij het kopje salderen staat ook iets wat misschien van pas komt.

mvg en sucses

ja
door janine petersen - Mar 18, 2014 om 10:37
8 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt uw slimme meter inderdaad weigeren, maar wellicht is het verstandiger om 'm door de monteur uit te laten zetten. Uw netbeheerder kan dan niet automatisch uw meterstanden uitlezen. In de toekomst is de slimme meter ook weer aan te zetten. Mocht u de slimme meter nu weigeren en in de toekomst van gedachten veranderen, dan moet u extra betalen voor de installatie van de slimme meter.

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2014 om 10:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=janine petersen schreef op dinsdag 18 mrt 2014, 10:37]U kunt uw slimme meter inderdaad weigeren, maar wellicht is het verstandiger om 'm door de monteur uit te laten zetten. Uw netbeheerder kan dan niet automatisch uw meterstanden uitlezen. In de toekomst is de slimme meter ook weer aan te zetten. Mocht u de slimme meter nu weigeren en in de toekomst van gedachten veranderen, dan moet u extra betalen voor de installatie van de slimme meter.
Maar kun je hem wel weigeren? Daar gaat het om. Niet om het uitzetten en aanzetten.
Dat laatste snapt de vraagsteller zelf ook wel. En wat verstandiger is, daar heeft hij ook zijn eigen ideeën over.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2014 om 10:46
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Uw netbeheerder kan dan niet automatisch uw meterstanden uitlezen.

De netbeheerder kan dus bij een aangesloten "slimme meter" (wat niet meer is als een stom eenvoudige tablet) zien of je wel of niet thuis bent enz. Wanneer komt er een verplichte IP camera in je woon/slaapkamer waarvan ze de beelden kunnen bekijken?

sl
door slimmemeter - Mar 19, 2014 om 08:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

In het besluit grootschalige uitrol slimme meter heeft minister Kamp de 2e kamer geinformeerd. (brief kan je downloaden). De weiger optie blijft bestaan. De netbeheerders zijn verplicht om voor 2020 slimme meters aan te bieden aan de consument. De consument mag de slimme meter weigeren en behoud dan de oude meter of krijgt een nieuwe traditionele/conventionele meter.
De door de netbeheerders en leveranciers bejubelde energie besparing met een slimme meter is volgen Kamp niet aangetoond.

Mvg,