zw
door zwaardvis Aug 24, 2014 om 22:33
Computers & telefonie

Smartphone gebruikt stroom als hij uit staat?

Ik heb 2 mobiele telefoons die ik eigenlijk alleen gebruik om te bellen. Daarom staan ze altijd uit. Dus volledig uitgeschakeld.
Een oude simpele Nokia die dan ook minstens een half jaar mee gaat op 1 batterijlading. Dat is prima dus.
Maar ik heb ook een Huawei Y300 smartphone met Android 4.1.1 uitgebreid met een MicroSD kaartje. Ik had daar tientallen apps op geplaatst en het geheugen was bijna vol. Als ik deze telefoon uitschakelde was de batterij na 1 week zo goed als leeg. Omdat een bepaalde download niet verwijderd kon worden heb ik op een gegeven moment deze Huawei teruggeplaatst naar de fabrieksinstelling en daarna maar enkele apps terug geïnstalleerd. Wat schetst mijn verbazing? Als ik de telefoon nu uitschakel, gaat de batterij veel langer mee. Misschien wel 3 weken. Het lijkt er dus op dat ondanks dat de telefoon volledig uitgeschakeld is sommige apps (of alle) toch stroom verbruiken of zo. Is dat logisch? Iemand een reden bedenken hoe dat kan. Uit is toch uit, zoals op de Nokia of niet blijkbaar? Gebruiken apps ook stroom als de smartphone uit staat?

6694 35 Rapporteer

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 23:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 24 aug 2014, 22:33] Gebruiken apps ook stroom als de smartphone uit staat?

Nou, da's nu eens een goede vraag.
Mijn enige conclusie: het toestel staat dus niet helemaal uit als je 'm uit zet.
Kijk eens na of je in die tijd toch verbinding hebt gehad met G3, want dat zou een hoop verklaren.
Dat kun je nakijken bij je dataverkeer, desnoods bij je provider.

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2014 om 23:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb 3G altijd uitgeschakeld in de instellingen. Die kan en mag hij dus niet gebruiken. Doet ie ook niet. Ik heb prepaid en er gaat ook niets van het tegoed af. Wifi-router staat wel aan, maar de smartphone is afgemeld uiteraard als hij uit staat. (kun je checken in router-menu).
Ja, de optie Uitschakelen, schakelt blijkbaar niet alles uit. En de hoeveel stroom die desondanks gebruikt wordt is blijkbaar afhankelijk van het aantal apps of van bepaalde (spionage?) apps....???

gompy2
door gompy2 - Aug 24, 2014 om 23:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 24 aug 2014, 22:33]Het lijkt er dus op dat ondanks dat de telefoon volledig uitgeschakeld is sommige apps (of alle) toch stroom verbruiken of zo. Is dat logisch? Iemand een reden bedenken hoe dat kan. Uit is toch uit, zoals op de Nokia of niet blijkbaar? Gebruiken apps ook stroom als de smartphone uit staat?

Based on the baseband

Smartphones actually have two computers in them: a baseband processor (the "phone" part that deals with radio waves) and the operating-system processor, which runs iOS, Android or Windows Phone and controls apps and the rest of what you see on the phone's screen. When you use your phone, you're interacting with the operating system, not the baseband.

When you power your phone off, you're shutting down the operating system. But are you turning the baseband processor off as well?

Om het hele, zéér interessante artikel te lezen (niet voor lekkerisdat \o/ ) ;-)
Klik her-> Can the NSA Remotely Turn On Mobile Phones?

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2014 om 23:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heel interessant Gompy. Dat er een hardware reden is zou ik nog kunnen begrijpen. Maar blijkbaar is het stroomverbruik dus ook van de apps afhankelijk in de uitgeschakelde toestand: Veel apps=veel stroom, weinig apps=weinig stroomgebruik. Het lijkt er dus op dat juist de OS-processor doordraait als de smartphone uitgeschakeld is. Conclusie: verwijder zoveel mogelijk apps die u nooit of zelden gebruikt om te testen of ook uw smartphone langer op een lading meegaat...

gompy2
door gompy2 - Aug 24, 2014 om 23:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een artikel waar eigenlijk in staat dat als wij denken dat dat ding uit staat, het in de ondergrond nog actief is..
Daar sta je toch nooit bij stil, toch?

Klik-> Can you spy on a phone when it is turned off?

gompy2
door gompy2 - Aug 24, 2014 om 23:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Nee het is niet de processor die je OS bediend, het is nog een onderliggende processor zwaardvis:

Smartphones actually have two computers in them: a baseband processor (the "phone" part that deals with radio waves) and the operating-system processor, which runs iOS, Android or Windows Phone and controls apps and the rest of what you see on the phone's screen. When you use your phone, you're interacting with the operating system, not the baseband.

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2014 om 23:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ja lees verder:
When you power your phone off, you're shutting down the operating system. But are you turning the baseband processor off as well?

De OS processor draait blijkbaar wél door (afhankelijkheid van aantal apps is bewezen), maar de phone processor staat waarschijnlijk stil (geen prepaid tegoed gebruikt). Het is dus net andersom dan in het artikel staat...

gompy2
door gompy2 - Aug 24, 2014 om 23:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Om het even bij jouw reactie te houden zwaardvis, het lijkt er inderdaad op zoals jij schrijft dat als men minder apps heeft geïnstalleerd, er ook minder stroomverbruik is.

En, volgende vraag, is het bij elke smartphone zo, of net toevallig jouw Huawei.
Ik heb een Samsung Galaxy maar ga het voorlopig toch niet uitproberen want ik gebruik er een aantal die ik noodzakelijk moet gebruiken, maar ben het wel van plan om ooit uit te proberen.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 23:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 24 aug 2014, 23:13]Ik heb 3G altijd uitgeschakeld in de instellingen. Die kan en mag hij dus niet gebruiken. Doet ie ook niet

Ik heb maar 1 reden om het te vragen (Gompy2 verwijst er ook al naar).
Fabrikanten van mobiele telefoons leuren letterlijk bij providers om vooral hun telefoon te verkopen of te bundelen bij een abonnement. Hun grootste argument: met deze telefoon gaan uw klanten wel over hun belbundel heen, dus u verdient meer.
En ik kan het weten, ik heb gewerkt voor telecom-bedrijven.
Als je het toestel uit zet, mogen ze natuurlijk geen bandbreedte gebruiken, maar ja, bij zo'n chinees kun je van alles verwachten. Zoek het eens na bij je provider of je dan bandbreedte verbruikt als je toestel uit staat, dat lijkt mij zeer interessant om te weten.

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2014 om 23:50
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@czar: zoals gezegd: 3G is uit en het prepaid tegoed blijft onaangetast. Ik heb dus geen abonnement of internetbundel. Er wordt dus geen bandbreedte op mijn conto gebruikt. Misschien van NSA truukjes, via dropbox of airdroid of zo, maar daar weet niemand van. (Dit zijn voorbeelden van niet teruggeplaatste apps)

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 23:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 24 aug 2014, 23:50]@czar: zoals gezegd: 3G is uit en het prepaid tegoed blijft onaangetast. Ik heb dus geen abonnement of internetbundel.

Geen internet betekent ook geen NSA.
Duidelijk. Of eigenlijk niet, want je blijft energie verbruiken. Misschien probeert je telefoon toch steeds verbinding te krijgen met internet, maar lukt dat niet omdat je geen abo/toegang hebt.
Wifi misschien?

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 00:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 24 aug 2014, 23:42]
Ik heb maar 1 reden om het te vragen (Gompy2 verwijst er ook al naar).
Fabrikanten van mobiele telefoons leuren letterlijk bij providers om vooral hun telefoon te verkopen of te bundelen bij een abonnement. Hun grootste argument: met deze telefoon gaan uw klanten wel over hun belbundel heen, dus u verdient meer.
En ik kan het weten, ik heb gewerkt voor telecom-bedrijven.
Als je het toestel uit zet, mogen ze natuurlijk geen bandbreedte gebruiken, maar ja, bij zo'n chinees kun je van alles verwachten. Zoek het eens na bij je provider of je dan bandbreedte verbruikt als je toestel uit staat, dat lijkt mij zeer interessant om te weten.
czar je gaat nou spoken jagen denk ik.
Er is geen communicatie met welke provider dan ook, want dan zou iemand dat moeten merken aan zijn verbruik, ik heb het zelf (prepaid) in ieder geval nog nooit gemerkt en ik hou alles angstvallig in de gaten ;-)
Wat er over blijft is een laag, inclusief een "processor" die stroom blijft verbruiken en actief blijft, en die het "radio" gedeelte actief houdt volgens die artikelen, en misschien wordt er door bepaalde apps daar mee gecommuniceerd en er daardoor meer stroom wordt verbruikt als wanneer die apps verwijderd zijn. ..
Mijn kennis schiet nog te kort daar in op het moment, dan moet ik me er meer in gaan verdiepen.

Als je Googled op:
when smartphones are turned off, are they really turned off
lees je wel meer

'k goa noar bedde...

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 00:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Tis jammer.
Toen ik vroeger nog zendamateur was had ik een spectrum analyzer.
Als er activiteit van elektromagnetische straling is bij zo'n smartphone als die uit staat dan moet dat zonder meer te meten zijn.
Helaas heb ik alles weg gedaan na mijn verhuizen, maar wie weet is er wel iemand die zoiets heeft en dat eens wil controleren.

Gr
door Grunn1 - Aug 25, 2014 om 10:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een telefoon zal altijd stroom blijven gebruiken nadat deze is uitgezet. Hoeveel weet ik niet maar het is natuurlijk logisch dat er stroom verbruikt wordt om je instelling in het geheugen te houden en hoe meer apps je erop hebt staan hoe meer stroom er verbruikt wordt.
Dit is met de meeste elektrische apparaten zo althans met apparaten waar je bepaalde instellingen in kan aanbrengen zoals een tv. Een tv heeft een ingebouwde soms verwisselbare batterij waar o.a. je zender indeling mee behouden blijft. Als je de stekker uit je tv trekt en deze doe je er na een week weer in dan blijven de instellingen bestaan maar laat je hem er een jaar uit dan zijn al je instellingen weg. Aangezien een telefoon geen extra batterij heeft om deze instellingen te behouden zal je telefoon na verloop van tijd leeg zijn. Een oude telefoon dus geen smartphone zal daarom ook minder stroom blijven gebruiken na het uitzetten want vaak hoeft alleen het klokje maar door te lopen.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 10:52
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=epcot schreef op maandag 25 aug 2014, 10:41]Een telefoon zal altijd stroom blijven gebruiken nadat deze is uitgezet. Hoeveel weet ik niet maar het is natuurlijk logisch dat er stroom verbruikt wordt om je instelling in het geheugen te houden en hoe meer apps je erop hebt staan hoe meer stroom er verbruikt wordt.
Wel eens van Flash-geheugen gehoord?
Dat kost geen stroom. En trouwens, als je de batterij verwijdert en er later weer in stopt, dan is er toch niets verdwenen van je telefoon, toch?
Dus zo logisch vind ik het helemaal niet.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 11:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een heel simpele manier om elke vorm van communicatie met de buitenwereld te voorkomen. Haal de accu eruit. De slimme telefoon zal dan ook geen stroom meer gebruiken.
Kan de accu er niet uit, dan stop u te telefoon in een metalen doosje.

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 11:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 25 aug 2014, 11:21]Er is een heel simpele manier om elke vorm van communicatie met de buitenwereld te voorkomen. Haal de accu eruit. De slimme telefoon zal dan ook geen stroom meer gebruiken.
Kan de accu er niet uit, dan stop u te telefoon in een metalen doosje.
Costnix, batterij er uit ja, dat werkt.
In een metalen doosje stoppen helpt niet..

Smartphones actually have two computers in them: a baseband processor (the "phone" part that deals with radio waves) and the operating-system processor, which runs iOS, Android or Windows Phone and controls apps and the rest of what you see on the phone's screen. When you use your phone, you're interacting with the operating system, not the baseband.

Smartphones hebben eigenlijk twee computers in zich: een baseband-processor (de "telefoon" deel dat zich bezighoudt met radiogolven) en het besturingssysteem processor, die iOS, Android of Windows Phone draait en controleert apps en de rest van wat men ziet op de display van de telefoon. Als u uw telefoon gebruikt, dan heeft u een interactie met het besturingssysteem, niet met de baseband laag.

En waarschijnlijk zijn er apps die ook een interactie hebben met de baseband-laag, anders kan ik het niet verklaren dat als TS zo goed als alle apps verwijderd heeft er minder stroom verbruik is.

De bron heb ik al aangegeven in eerdere reactie's van mij.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 12:03
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 25 aug 2014, 11:38]
Smartphones hebben eigenlijk twee computers in zich: een baseband-processor (de "telefoon" deel dat zich bezighoudt met radiogolven) en het besturingssysteem processor, die iOS, Android of Windows Phone draait ...

Dit is typisch een kleuter-uitleg.
Waarom kunnen alle taken niet door 1 processor worden gedaan?
Het verklaart tevens niet waarom een telefoon die UIT staat stroomverbruik toont.
Die verklaring is overigens heel simpel: als je een telefoon UIT zet, dan gaat tíe niet echt uit.
Kortom, het is een ontwerp-fout (makers noemen het een 'feature').

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 12:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 25 aug 2014, 12:03]
Dit is typisch een kleuter-uitleg.
Waarom kunnen alle taken niet door 1 processor worden gedaan?
Het verklaart tevens niet waarom een telefoon die UIT staat stroomverbruik toont.
Die verklaring is overigens heel simpel: als je een telefoon UIT zet, dan gaat tíe niet echt uit.
Kortom, het is een ontwerp-fout (makers noemen het een 'feature').
Snap niet zo goed wat ik met jouw reactie moet, of je geeft het om interessant te doen.
Ik geef alleen weer wat er op internet staat geschreven, met de link er bij, en als jij zegt dat het een ontwerpfout is, dan zul je dat aan moeten tonen en geen bla bla, daar is al genoeg van te lezen van je.
Dus kom maar eens met feiten dat het een ontwerpfout is en waarom.
Als je de artikelen via Google gelezen had je begrepen dat het zeer goed mogelijk zou zijn wat er wordt beschreven over de NSA, omdat een deel van smartphones niet écht uitgeschakeld wordt.

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 13:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Can the NSA Remotely Turn On Mobile Phones?

Is it possible for the National Security Agency (NSA) to remotely power up a mobile phone and use it as a listening device? In an interview that aired last night (May 28), American NSA whistleblower Edward Snowden told NBC's Brian Williams that the agency can.

"Can anyone turn it on remotely if it's off?" Williams asked Snowden, referring to the "burner" smartphone Williams used for travel to Russia. "Can they turn on apps? Did anyone know or care that I Googled the final score of the Rangers-Canadiens game last night because I was traveling here?"

"I would say yes to all of those," Snowden replied. "They can absolutely turn them on with the power turned off to the device."

Cellphone security experts are divided over whether that's true — and whether Snowden knew what he was talking about.

Snowden's revelation technically isn't new. In July 2013, a month after the first Snowden leaks appeared, a Washington Post article on the NSA's use of cellphone surveillance reported that the NSA had implemented such a program years earlier to aid American forces hunting insurgents in Iraq.

"By September 2004," the Post reported, "a new NSA technique enabled the agency to find cellphones even when they were turned off. JSOC [Joint Special Operations Command] troops called this 'The Find.'"

Those few lines set off a firestorm of controversy in the cellphone-security community as experts tried to figure out how it might be possible to turn on a powered-off smartphone. Snowden's comments in the NBC interview last night restarted the conversation.

As with most things, the issue is a bit more complicated than it sounds. Turning on a cellphone remotely would involve something called a baseband hack, and it's not simple to pull off.

"Snowden saw programs that were widely successful at getting intelligence from phones, but he doesn't understand the details," wrote Robert David Graham, founder of Atlanta security company Errata Security, in a blog response to the NBC interview.

"Yes, there may be a model of phone out there where the NSA was able to 'remotely turn it on' (probably because a baseband processor was never truly off)," Graham wrote. "But that doesn't mean that when you turn off your iPhone, the NSA can do anything with it."
Based on the baseband

Smartphones actually have two computers in them: a baseband processor (the "phone" part that deals with radio waves) and the operating-system processor, which runs iOS, Android or Windows Phone and controls apps and the rest of what you see on the phone's screen. When you use your phone, you're interacting with the operating system, not the baseband.

When you power your phone off, you're shutting down the operating system. But are you turning the baseband processor off as well?

Back in 2004, when the NSA allegedly first gained the ability to remotely turn on cellphones, the answer may have been yes. When some so-called "feature phones" were powered off, their baseband chips still communicated with cell towers operated by carriers such as AT&T or Verizon Wireless. Only when the batteries were removed from such phones did the baseband truly turn off.

So do today's smartphones — many of which, such as iPhones, have no removable batteries — also keep their basebands on when the handsets are powered down (not just in resting mode in a pocket)?

It's very unclear. Jonathan Zdziarski, a Boston-area independent security expert who specializes in retrieving information from iPhones, says that today's baseband chips may very well remain active even when a phone is powered down.

"The baseband has to be programmed to remain in a ready state while the device is powered off," Zdziarski told Tom's Guide. "I can't tell you with any certainty if that's how the iPhone baseband is programmed."

"The baseband could be programmed so, while the power source is connected, it stays in a ready mode," he said. "That seems to be at least a plausible assumption based on, and only based on, a number of other articles citing FBI and CIA and the agencies that have been able to locate these devices while they're turned off."

It's difficult to be certain whether a modern smartphone's baseband chip remains on in some capacity when the phone is switched off. Baseband chips are made by a handful of companies and run closed, proprietary code that few outsiders have access to.

It's also possible that even if baseband chips don't always stay on by default, the NSA may have found ways to push out tailored firmware updates to targeted cellphones to make sure the baseband chips do stay on for those particular handsets.
Rounding the basebands

That brings us to the next question: If the baseband chip somehow stays on, could you contact it and command it to turn on the rest of the phone, including the smartphone operating system, so that the phone can be used as a listening device? Does the baseband chip have that capability?

Connecting to the baseband in the first place is not difficult. There are plenty of ways to trick a phone into connecting with a malicious tower instead of with a carrier's tower. The FBI has a tool for this called the Stingray; it's been common knowledge for years, and similar methods have been demonstrated at hacker conferences.

But once you're connected to the targeted phone, how do you gain control of the baseband processor?

"The code in baseband processors is crap," wrote Graham. "It's relatively easy to find vulnerabilities that can be used to take control of the baseband processor ... The code is so fragile it's hard not to find a bug in it."

Finding a bug in a baseband processor may only be a matter of time, but the NSA would need to find bugs in every single type of processor, and sometimes find new bugs when old ones get patched.

But even if you have control of the baseband, you still aren't into the operating system, which you would need to do in order to get really important information such as emails, contact lists, documents and more. Do the baseband processors have enough control over the operating-system processor to turn the phone on?
Dial 0 for Operating System

Accessing a phone's operating system from its baseband "requires a whole new set of exploits, which sometimes won't work," wrote Graham.

He argued that it's safe to assume that most phones are safe from remote activation. The NSA may be looking for such vulnerabilities, but that doesn't mean it always has them.

MORE: 13 Security and Privacy Tips for the Paranoid

Zdziarski takes a different stance.

"Based on what we know NSA's abilities are," he said, "they are probably putting their best people on trying to find exploits for [mobile phones] and I think it's entirely possible they could have exploited certain phones to this degree."

Zdziarski pointed out that all smartphones have a number of strong links between the baseband and the operating system, such as the federally mandated ability to make emergency calls. Even if a phone's access screen is locked by a PIN or password, it can still call 911.

"If the baseband is the master of that main processor, I'd think one way or another, it would have some type of control over being able to power up that processor," Zdziarksi told Tom's Guide.

It's possible that a means of accessing the operating system from the baseband is built right into the phone. The NSA has put "backdoors" — hidden exploits — into other products, so it's not unreasonable to assume something similar happens in a mobile phone. Zdziarski has come across many undocumented features buried in iPhones that seem to be designed to yield the phone's data.

The NSA also has an enormous budget, and it's been known to pay top dollar for zero-day (previously unknown) exploits on the black market.

"I'm not saying this is easy. Even if [NSA] had zero cooperation [from phone companies], I can see a process like this costing tens of millions of dollars," said Zdziarski. "But the NSA has tens of millions of dollars to spend."

Ultimately, all of this is speculation. Snowden might have read a document about baseband hacks that has not yet been released to the public. Several independent hackers and researchers have published research on hacking a baseband, but so far no one has issued a proof-of-concept hack for remotely turning a phone on by going through the baseband.
Malware, that's where

There is another possible explanation for the NSA's alleged ability to turn on depowered smartphones, but it is far less broad, and requires compromising a smartphone before you're able to remotely activate it.

A phone infected with malware, ideally during a brief period when spies have physical possession of the device — sometimes called an implant — could be made to turn on via remote command, or do a number of other things.

But as Graham points out, it doesn't seem that Snowden and Williams were talking about implants.

"The question was Brian Williams holding a phone asking what the NSA could do to it — in the future (power it on)," Graham wrote. "He wasn't asking what they'd done to it in the past (install an implant)."
Baby turn me on

So how worried should you be that the NSA is turning your phone on? The answer is, unless you're a foreign spy or a very high-value target, probably not very much.

While the NSA does do some broad surveillance on all Americans, Snowden told Williams that most high-level smartphone hacks, including turning it on remotely, hacking the microphone or camera, or stealing data stored on it, are aimed at specific individuals.

"It's important to understand that these things are typically done on a targeted basis," Snowden told Williams. "It's only done when people go, 'This phone is suspicious. I think it's being held by a drug dealer. I think it's being used by a terrorist.'"

Nogmaals, de bron klik-> hier

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 13:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 25 aug 2014, 12:46]
Dus kom maar eens met feiten dat het een ontwerpfout is en waarom.
Als je de artikelen via Google gelezen had je begrepen dat het zeer goed mogelijk zou zijn wat er wordt beschreven over de NSA, omdat een deel van smartphones niet écht uitgeschakeld wordt.
Ik hoef het niet eens uit te leggen, want dat doe je zelf al in de zin erna.
De uitleg HOE een apparaat werkt is nog geen verklaring WAAROM dat apparaat zo werkt.
Wat ik een ontwerp-fout noem is natuurlijk een doelbewuste keuze van de fabrikant. Zo heb je al dure smartphones waarvan je de accu niet kunt verwisselen, auto's waarbij je zelf je lampje niet kunt verwisselen en UIT-knoppen die het apparaat niet uit zetten.

zw
door zwaardvis - Aug 25, 2014 om 13:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dat een telefoon altijd een beetje stroom gebruikt om de interne klok door te laten lopen snap ik. Daarom gaat de Nokia ook na dik 1 jaar leeg. Maar bij de smartphone is het batterijverbruik blijkbaar afhankelijk van de apps ook als het apparaat helemaal uit staat.
Als ik dit vergelijk met een PC. die heeft een CR2025 batterijtje voor de klok en de BIOS instellingen te onthouden. Die gaat ca 7 jaar mee of langer. Het aantal geinstalleerde programma's op de harde schijf heeft geen enkele invloed op batterij- of accuverbruik als de PC uitgeschakeld is. (Voor zover ik weet. De accu loopt altijd spontaan leeg na verloop van tijd). Ook op USB sticks heeft de inhoud geen invloed op stroomverbruik. Die is er namelijk niet. Daarom begrijp ik niet dat bij smartphones de apps (of het aantal apps of sommige apps) wel invloed hebben op het stroomverbruik in de UIT-stand...

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 13:24
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 25 aug 2014, 13:06]Nogmaals, de bron klik-> hier
Dit had volstaan, je hoeft geen hele pagina's te knippen en te plakken.
En zeker niet alles wat op internet staat is waar. Sterker nog, zelfs alles wat in de krant staat hoeft nog niet waar te zijn.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 13:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 25 aug 2014, 13:20]Dat een telefoon altijd een beetje stroom gebruikt om de interne klok door te laten lopen snap ik.
Smartphones kunnen hun interne klok synchroniseren met het netwerk als ze aan staan.
Het is dus niet noodzakelijk de klok door te laten lopen als ze uitgeschakeld zijn.
En haal de batterij er eens uit. Moet je dan meteen de datum/tijd weer instellen?

zw
door zwaardvis - Aug 25, 2014 om 13:40
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 25 aug 2014, 13:32]Smartphones kunnen hun interne klok synchroniseren met het netwerk als ze aan staan
Kunnen is iets anders dan doen. Als er geen 3G is ingesteld en er is geen Wifi beschikbaar als je de telefoon aanzet, dan klopt de tijd toch. Dus hij loopt op eigen kracht door. En trouwens ook eenvoudige telefoons kunnen synchroniseren op het moment dat je opgebeld wordt als de provider van de beller de huidige tijd doorgeeft. In ieder geval mijn bureautelefoon werkt zo.

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 13:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 25 aug 2014, 13:20] Daarom begrijp ik niet dat bij smartphones de apps (of het aantal apps of sommige apps) wel invloed hebben op het stroomverbruik in de UIT-stand...Ik begrijp het ook niet zwaardvis, en tot voor jij je vraag stelde wist ik ook niet dat er een deel van de smartphones eigenlijk actief blijft volgens de artikelen.
Plausibele verklaring zou kunnen zijn dat er toch enkele applicaties zijn die enige activiteit hebben, ook al is je smartphone uitgeschakeld, met dat deel van de smartphone dat nog actief is, anders kan ik het niet verklaren dat als je je apps verwijderd je langer met een batterijlading doet als dat je de apps nog geïnstalleerd hebt.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 14:08
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 25 aug 2014, 13:40]Als er geen 3G is ingesteld en er is geen Wifi beschikbaar ....
... dan kan het nog via GPS.

zw
door zwaardvis - Aug 25, 2014 om 14:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 25 aug 2014, 13:32]En haal de batterij er eens uit. Moet je dan meteen de datum/tijd weer instellen?

Het is 13.40 uur. Wifi is uit en 3G blijft als altijd uitgeschakeld
Ik haal de Simkaart + de batterij er uit en zet de telefoon na enkele minuten weer aan: Tijd 01.00 uur. Blijkbaar is dat de starttijd indien er geen klok werd onderhouden.

Ik doe de Sim kaart er in en de tijd gaat naar 15.58 uur. Het is echter 13.50. Haalt dus een willekeurige tijd van de Sim-kaart of zo.

Ik bel met de vaste telefoon naar de smartphone, maar dat heeft geen invloed op de tijd: blijft 15:59.

Ik zet de Wifi aan en de tijd wordt gesynchroniseerd met internet:13.58

Ik zet de Wifi en de smartphone uit. na enkele minuten de phone weer aan. Klok liep door.

Conclusie: de batterij is noodzakelijk om de klok door te laten lopen. Synchen kan zodra er 3G of Wifi is, mits deze optie in de instellingen is aangevinkt.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 14:36
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 25 aug 2014, 14:13]Conclusie: de batterij is noodzakelijk om de klok door te laten lopen. Synchen kan zodra er 3G of Wifi is, mits deze optie in de instellingen is aangevinkt.
Voor jouw telefoon.
Best een leuke test, dan mijn telefoon: batterij eruit, SIM eruit, batterij er weer in (zonder SIM), opstarten en de tijd staat nog gewoon goed. Conclusie: de normale batterij is niet nodig om de tijd door te laten lopen, misschien zit er een klein accuutje ingebouwd?

Syncen kan via NTP, dan heb je internet-verbinding nodig.

zw
door zwaardvis - Aug 25, 2014 om 14:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@czar. Je moet wel de batterij er 10 minuten uitlaten, om reststroom leeg te laten lopen. Indicatielampjes op TV en oplader lichten bv nog 1 minuut op ook als de stroom er af is. Daarna gaan ze pas uit. Zo zou het ook met de klok kunnen zijn als de batterij er maar 10 seconden uit is.
En ja het is mogelijk dat sommige telefoons nog een klein intern batterijtje hebben. Zoals een PC. Weinig mensen weten dat een PC een batterijtje heeft....

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 15:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 25 aug 2014, 14:45]@czar. Je moet wel de batterij er 10 minuten uitlaten, om reststroom leeg te laten lopen

Echt dikke elco's zullen er niet in zitten, maar je hebt een punt.
Nu de batterij er 10 minuten uit gelaten en ... de klok loopt nu 10 minuten achter :-)
Kortom, de tijd wordt wel bewaard, maar loopt niet verder.
Vervolgens een beetje bellen, maar vooralsnog is de tijd niet gesynchroniseerd.
Automatisch datum/tijd bijwerken staat wel aan, maar ik heb gelezen dat niet alle netwerken dat ondersteunen.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 19:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@gompy2 als uw slimme telefoon (ST) een metalen doos zit, kan er nooit data gebruikt worden, want GEEN BEREIK. Ook de NSA kan niet bij de ST.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 19:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@czar,
Er zou best wel eens een "gold cap" condensator in zo"n smartphone kunnen zitten. Deze condensatore zijn klein en kunnen hoge capaciteit hebben (tot wel 3000 F)

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 19:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@costnix, het gaat niet om het dataverbruik, daar heeft TS het helemaal niet over in zijn openingsvraag.
Het gaat om het feit dat een smartphone stroom verbruikt ook al staat die ogenschijnlijk fysiek uit.
Volgens de artikelen die ik aanhaalde is het wel zeker mogelijk dat een smartphone stroom verbruikt al staat die ogenschijnlijk helemaal uit omdat er een deel actief schijnt te blijven en dat kost stroom, en stroom kost batterijlading.
Ik weet zeker dat als TS zijn batterij uit zijn smartphone zou halen, en na drie weken weer in zou telefoon zou stoppen, er amper lading verlies zou zijn, bij een goede batterij.
Dus iets in die smartphone moet stroom verbruiken, ook al staat die uit en ook al zit die in een metalen doosie.
Heeft dus niets met dataverbruik te maken

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 19:36
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 25 aug 2014, 19:14]
Er zou best wel eens een "gold cap" condensator in zo"n smartphone kunnen zitten. Deze condensatore zijn klein en kunnen hoge capaciteit hebben (tot wel 3000 F)
3000 Farad in een kleine condensator?
Die MOET ik hebben! :-)

Volgens de link: (Ø x l) 63.5 mm x 120 mm
6,5 cm doorsnede en 12 cm lang. Dat past niet in mijn telefoon vrees ik.
en bijna 400 euro per stuk, doen ze niet in een telefoon van 100 euro.

Natuurlijk kun je wel een elco gebruiken als batterij, maar dure gold caps gaan ze daar echt niet voor gebruiken, ook de kleintjes niet.