fr
door frank22 Apr 24, 2014 om 15:30
Voeding & gezondheid

Smurrie

Als ik een biefstukje bak dat ik bij de keurslager in Nederland heb gekocht komt er toch een partij gele smurrie uit het vlees. Wat is dit en kan dit kwaad? Als ik in Oostenrijk of Zwitserland tijdens de vakantie een stukje vlees koop zie ik niets bij het bakken. Volgens mij wordt er van alles in het vlees gestopt om het gewicht op te voeren. Wie weet wat die smurrie is?
Frank

24741 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 24, 2014 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of misschien was het wel geel gekleurd water; er mag immers 5% water in vlees gespoten worden. Maar dan nog, heel vreemd.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2014 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt vaak wel water bijgedaan om het gewicht wat op te voeren, maar dat is geen smurrie. Je drukt het wat te negatief uit al is het geen positieve zaak dat er water in het vlees ingespoten wordt. Ik zou de kwestie in ieder geval wel bij de slager voorleggen.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2014 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - redactie]
Maar dat er tijdens bakken van vlees soms een bepaalde smurrie in de pan te zien is komt gewoon door het toegevoegde water in het vlees,had het gisteren met het bakken van 2 overheerlijke rib-karbonaatjes,tijdens het bakken en omdraaien kwam er ook een soort van gel-achtige substantie in de koekepan tevoorschijn,maar als je het te bakken vlees eerst goed laat ontdooien en goed afdept met een stukkie keukenrol of what ever dan heb je vrijwel geen last meer van afscheiding

ve
door verwijderd - Apr 24, 2014 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Biefstuk moet je zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk vuur dichtschroeien. Doe je dit niet, dan kan er inderdaad van die smurrie uitkomen. En wat komsja zegt: afdeppen met keukenpapier. Nooit vlees direct uit de verpakking in de pan gooien.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Biefstuk moet je in het hete boter bakken om en om bakken . Vooraf droog maken is is nergens voor nodig . De smurrie is waarschijnlijk gestold bloed .Geel is onzin tenzij de koe geelzucht had

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij het bakken komt bloed vrij die stolt je moet het vlees dat op hoog temperatuur bakken. Bij het omdraaien niet in het vlees prikken gebruik een klemtang en laat de biefstuk even rusten onder het folie voordat u het eet. In het boter kunt champignons, uitjes, paprika bakken eventueel aangevuld met knoflook en/of daslook.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is het eiwit wat uit het vlees komt.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er gele smurrie uitloopt is de kans groot dat dit van een ontsteking is. Het vlees niet consumeren en terugbrengen naar de slager.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan inderdaad toegevoegd water zijn. Ziet alleen niet smakelijk uit. Er zit ook weinig smaak aan het vlees. Sinds een tijdje bestel ik bij koopeenkoe.nl. Het vlees is heerlijk en helemaal puur. De stooflapjes bak ik zelfs als biefstuk en de biefstukken zijn boter zacht. Mooi in portieverpakkingen aangeleverd en niet duur. Dan weet je weer hoe vlees moet smaken.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dichtschroeien is een mythe, je kan vlees niet "dicht maken". Het enige wat "dichtschroeien" doet is het toevoegen van smaak door de zogenaamde maillard reactie. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maillardreactie
Dé manier om te zorgen dat het vlees geen of minder vocht verliest is het laag houden van de temperatuur. Bij te hoge temperatuur trekken de eiwitten in het vlees zich samen en persen zo het vocht naar buiten. Door een biefstuk vaak te draaien tijdens het bakken krijg je wel de genoemde maillard reactie (door de hoge temperatuur van de pan), maar blijft de binnenkant relatief koel, waardoor het vlees meer vocht vasthoudt. Na het bakken even laten rusten zorgt er weer voor dat vocht dat vanuit de kern naar buiten geperst wordt, zich weer beter verdeelt over het vlees.

Maar dichtschroeien bestaat dus niet....

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Wolfje7

Het is geen bloed maar myoglobine dat bij het bakken vrij komt. Het is een onuitroeibaar misverstand dat vlees (orgaanvlees uitgezonderd) bloed bevat.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

truvanu schreef op vrijdag 25 apr 2014, 13:05:
Maar dichtschroeien bestaat dus niet....

dichtschroeien. Droog nooit een biefstuk, haal het alleen uit de koelkast (half uurtje) voor gebruik. Heb ook nooit meegemaakt dat er 'iets' uitkwam, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik vlees bij een slager koop.

@truvanu, dat klopt dus als een bus. Hoewel zelfs de t.v. koks dit woord gebruiken...even dichtschroeien)!

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hekel mij eraan dat mensen het vlees van de keurslager beter is dan van de supermarkt. Dit laatste is niet helemaal waar. Vele supermarkten hebben een slager in dienst welk voor jou een smakelijk stuk vlees kan presenteren. Voorbeeld is de AH

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het al vreemd dat er in het forum gedaan word of het de normaalste zaak van de wereld is, dat er aan biefstuk water toegevoegd zou worden. Zulk soort supermarkt of slager ziet je toch nooit meer terug als klant! Je beslist toch zelf wat je eet en van wie. Neem als klant het heft weer in handen en ban de maffiapraktijken van de voedingsindustrie.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

haarp schreef op vrijdag 25 apr 2014, 16:40: Ik hekel mij eraan dat mensen het vlees van de keurslager beter is dan van de supermarkt. Dit laatste is niet helemaal waar. Vele supermarkten hebben een slager in dienst welk voor jou een smakelijk stuk vlees kan presenteren. Voorbeeld is de AH

Onze AH heeft destijds de slagerij (en het vers koken/bakken in de winkel) weggedaan. Dat was jammer, want goed. Men is nu bezig een XL te maken; misschien dat een slagerij dan terugkomt, wat ik waag te betwijfelen, maar men weet nooit.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@truvanu,

Dichtschroeien, ofwel vlees verknetteren, is gewoon een modekreet geworden die bij de meeste mensen indruk schijnt te maken als zijnde een vorm van vakmanschap.
En zo zijn er nog veel meer kreten die de hedendaagse tv koks uiten om hun aanzien te promoten, zie het als een soort Paul de Leeuw geblér, veel woorden en weinig inhoud.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dichtschroeien ???Echte koks noemen dat sauteren of snel om en om bruin bakken .

h19l49 schreef op vrijdag 25 apr 2014, 18:44: @truvanu,

Dichtschroeien, ofwel vlees verknetteren, is gewoon een modekreet geworden die bij de meeste mensen indruk schijnt te maken als zijnde een vorm van vakmanschap.
En zo zijn er nog veel meer kreten die de hedendaagse tv koks uiten om hun aanzien te promoten, zie het als een soort Paul de Leeuw geblér, veel woorden en weinig inhoud.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op vrijdag 25 apr 2014, 20:26: Dichtschroeien ???Echte koks noemen dat sauteren of snel om en om bruin bakken

sauteren. Ja, klopt dat men het zo noemt, maar een regel verder gaat het toch ook weer over schroeien,(schroei het dicht) dus zal geen wezenlijk verschil maken hoe ment het noemt; men weet wat er wordt bedoeld.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2014 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er gele "smurrie" uit mijn biefstuk komt. Ik bak weleens een tournedos van de Lidl. Deze vindt mijn partner (ik houd zelf niet zo van tournedos) veel beter dan van de slager. Ik laat deze even in de magnetron op een laag volume op temperatuur komen en schroei deze wèl op hoge temperatuur dicht. Na ongeveer vier minuten laat ik deze inderdaad even rusten op een bordje met aluminiumfolie erover. Mijn partner zegt altijd: "Heerlijk". Ook met kogelbiefstuk heb ik het probleem niet. Dus ik begrijp dit verhaal niet. Er werd ook door iemand een tip gegeven om in de boter uien, champignons etc. te bakken. Maar als je dat doet is volgens mij je biefstuk inmiddels afgekoeld.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2014 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komsja (zie topantwoord) heeft gelijk.

Wie die gele smurrie onprettig vindt: koop biologisch of halal vlees. Daar zit minder water in.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2014 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

boppe1943 schreef op zaterdag 26 apr 2014, 17:18: Komsja (zie topantwoord) heeft gelijk.

Wie die gele smurrie onprettig vindt: koop biologisch of halal vlees. Daar zit minder water in.

Dan kunt U vinden: ik vind het van de zotte, loop al heel wat jaren mee; nog nooit, maar dan ook echt nog heb ik gele smurrie uit een biefstuk zien komen. Ik vind het dus, in tegenstelling tot u, een topantwoord wat nergens op slaat.

@komsja, dat is natuurlijk niet persoonlijk bedoelt.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2014 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry ik ben 30 jaar slager geweest en ik heb heel veel rare dingen gehoord.
Zo als na 2/5 uur braden kropen er wormen uit het vlees .
maar bij bevroren vlees zijn de cellen stuk gegaan daar komt vlees vocht vrij.
het kan ook gebeuren als het vlees nog tekoud is voor het braden.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2014 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Frank 22 ,
Waarom vraagt u het niet gewoon aan uw keurslager , waar u het vlees heeft gekocht en laat hier weten wat deze heeft gezegd , ben benieuwd naar dat anrwoord .

Groeten,
Willy

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie je wel. karellodewijks zegt dat het vlees waarschijnlijk te koud is om te braden. Daarom warm ik het van tevoren in de magnetron op. Wel op een lage temperatuur (b.v.250 graden). Succes verzekerd.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 01:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op donderdag 1 mei 2014, 00:41: Zie je wel. karellodewijks zegt dat het vlees waarschijnlijk te koud is om te braden. Daarom warm ik het van tevoren in de magnetron op. Wel op een lage temperatuur (b.v.250 graden). Succes verzekerd.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 01:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op donderdag 1 mei 2014, 00:41: Zie je wel. karellodewijks zegt dat het vlees waarschijnlijk te koud is om te braden. Daarom warm ik het van tevoren in de magnetron op. Wel op een lage temperatuur (b.v.250 graden). Succes verzekerd.

Meestal alsje vlees op een bord een tijdje laat liggen komt er vocht uit, alsje dat in de koekenpan bij het vet hete doet zie je dat het meteen stolt dat is het ei wit.