dt
door dteb Jan 5, 2013 om 16:30
Garantie & verzekeringen

Snorfiets

heb in 2010 bij de anwb een bromfietsverzekering afgesloten alles goed gegaan maar na een jaar geen bericht gehad over verlenging van de verzekering en omdat ik alleen in de zomer er mee rijd geen aandacht meer aangegeven tot ik bericht kreeg van de rdw, anwb gebelt en via internet benadert maar kon me daar niet meer verder verzekeren omdat ik het niet verlengt had.
toen heb ik de snorfiets verzekerd bij een ander maatschapij..
maar nu na meer dan een jaar krijg ik een dagvaarding uit het niets nooit een aanmaning of berichtgeving of iets dergenlijks .om 104 euro te betalen.
wat moet ik hier nu mee.

3032 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat stond er in het bericht van de RDW en wanneer hebt u dat gehad? En nu een dagvaarding of dat u moet betalen?

Ik zou dat maar per omgaande doen, want u hebt die snorfiets onverzekerd gehad en hem niet geschorst.

emcede
door emcede - Jan 5, 2013 om 17:12
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uit de voorwaarden van de ANWB-scooterverzekering:

Artikel 3. Wat is de looptijd van de verzekering en wanneer mag de verzekeringnemer opzeggen?
De verzekering geldt voor onbepaalde tijd, maar kan op ieder moment door de verzekeringnemer opgezegd worden.

Ergens klopt er dus iets niet. De verzekering die u had bij de ANWB is beëindigd, begrijp ik uit uw verhaal. U schrijft niet waarom deze beëindigd is. Is het niet zo dat u 'vergeten' bent de premie voor het tweede jaar te betalen, 'omdat u alleen in de zomer er mee rijd en er geen aandacht meer aan gegeven heeft'?

Zo niet, dan had u verder moeten graven wat de reden is geweest. Wellicht is het verstandig dat alsnog te doen om te achterhalen waar het fout is gegaan.

Ander puntje: een dagvaarding komt normaal gesproken niet zonder voorafgaande correspondentie (herinneringen, aanmaningen). Is het mogelijk dat u post niet ontvangt (of niet opent)? Zou zowel het verhaal ANWB als de dagvaarding verklaren. En dan zit er maar 1 ding op: betalen...

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de meeste bromfietsverzekeringen moet je zelf aangeven dat je hem voor het volgende verzekeringjaar weer wilt hebben en je moet ook weer een nieuw plaatje ophalen. Dus een beetje anders dan bij gewone verzekeringen.

ro
door ron530 - Jan 5, 2013 om 17:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Brom/snorfietsen zijn kentekenplichtige voertuigen hebben dan ook geen verzekerings plaatje nodig.

dt
door dteb - Jan 5, 2013 om 17:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

emcede het was zo, ik had geen bericht gehad van de anwb dat de verzekering verlopen was en ook geen aanmaning of herinnering gekregen.
daardoor niet betaald heb en ook niet meer verder kon verzekeren en op een zwarte lijst kwam.
daarmede dacht ik van verzekering is daardoor opgezegt.
en de post nooit ontvangen.
maandag de anwb bellen. vind dit raar ,en het is ook zo 104 euro voor niet verzekert zijn.

dt
door dteb - Jan 5, 2013 om 17:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

tijgetje in de brief van de rdw stond dat de snorfiets niet verzekerd was en die kreeg ik 2 maanden nadat de verzekering verlopen was.
en in 2007 is een brommer of snorfiets kentekenplichtig en daardoor een eigen kenteken heeft net als met een auto.

ro
door ron530 - Jan 5, 2013 om 17:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Natuurlijk heeft u wel post van de ANWB ontvangen maar deze niet gelezen of met de reclamefolders de kliko in gegaan.

dt
door dteb - Jan 5, 2013 om 17:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

nee ron503 niet ontvangen

carolienvdb77
door carolienvdb77 - Jan 5, 2013 om 18:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb iets soortgelijks meegemaakt een aantal jaren geleden, na verkoop van een snorfiets.. Ook ik heb toen geen post ontvangen qua herinneringen ed..
Helaas kun je er vermoedelijk verder weinig mee..
Ik heb het destijds hoog op laten lopen en voor de rechter laten komen,
maar aangezien ik geen bewijsstukken en dergelijk had mocht ik gewoon betalen met de gerechtskosten erboven op..
mijn advies dus.. betaal m maar gewoon..

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dteb schreef op zaterdag 5 jan 2013, 17:54]tijgetje in de brief van de rdw stond dat de snorfiets niet verzekerd was en die kreeg ik 2 maanden nadat de verzekering verlopen was.
en in 2007 is een brommer of snorfiets kentekenplichtig en daardoor een eigen kenteken heeft net als met een auto.

En stond er toen al in de brief dat u een boete moest betalen? Ze delen toch niet alleen mee dat u niet verzekerd bent. Dus die brief heeft u dan eind november 2011 ontvangen? En dan nu pas een boete?

Heel wonderlijk.

emcede
door emcede - Jan 5, 2013 om 20:31
960 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 5 jan 2013, 17:21]Bij de meeste bromfietsverzekeringen moet je zelf aangeven dat je hem voor het volgende verzekeringjaar weer wilt hebben en je moet ook weer een nieuw plaatje ophalen. Dus een beetje anders dan bij gewone verzekeringen.
Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar dat is al sinds 2007 niet meer zo! Gaat nu om een gewone doorlopende verzekering op naam, net zoals een autoverzekering.

dt
door dteb - Jan 5, 2013 om 20:36
6 Antwoorden / 1 Vragen

tijger1
die brief was al in 2010 en ja het was in november,
al meer dan een jaar geleden
nooit een bericht van da anwb gehad daarom vind ik het vreemd en hoe je het zegt heel wonderlijk
de eerste brief van de rdw is een herinnering van dat je niet verzekerd ben.
(waarin niet instaat dat je een boete krijgt)
en bij de tweede is het een boete en de hoogte ervan is 316 euro ,had ik toen opgezocht op internet vele in 2007 hebben die boete moeten betalen.en waar het op uitkwam was dat van iedereen wordt geacht dat je de wetgeving kent. wel raar maar daar kwam het opneer.
was toen volgens mij ook op tv bij radar of kassa geweest

dt
door dteb - Jan 5, 2013 om 20:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

tijger 1 je had gelijk met 2011 november we zitten al in 2013 (-;

gr
door grandvitara - Jan 5, 2013 om 21:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet welke leeftijd u heeft maar het is gewoon heel simpel op de polis op te zoeken of te bellen naar de ANWB hoe om te gaan met de einddatum.
We hebben het hier over een motorvoertuig en daar zijn nu eenmaal regels voor als verzekering en belasting.
In het geval verzekering weet u, net als iedereen dat jaarlijks het verzekeringsplaatje wordt vervangen. Dat is al ongeveer een halve eeuw zo.
U koopt in 2010 en verzekert het voertuig. Nu anno 2013 gaat u vragen aan ons wat u moet doen met een boete. Ik zou zeggen ...betalen. U loopt een paar jaar achter.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Emcede
"Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar dat is al sinds 2007 niet meer zo! Gaat nu om een gewone doorlopende verzekering op naam, net zoals een autoverzekering."

Een beetje minder hatelijk mag wel.

@dten

Maar nu moet u 104 euro betalen en geen 316 euro. Heeft het dan niet ergens anders betrekking op?

sw
door swat1500 - Jan 5, 2013 om 23:36
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat het volgende is gebeurd:
- U verzekert uw bromfiets in 2010 en hebt de premie direct contant of per giro direct betaald.
- Verzekering stuur kort voor einddatum een verlenging contract met giro (u stelt deze niet te hebben ontvangen)
- Verzekering stuurt 1 of meer aanmaningen (u stelt deze niet te hebben ontvangen)
- Verzekering bestempeld u als wanbetaler stopt de verzekering met terugwerkende kracht
- U krijgt brief RDW dat bromfiets niet is verzekerd. De RDW maakt na een dergelijke melding altijd proces-verbaal op (althans in 2011 sedert 2012 wordt een (boete) beschikking opgelegd). Dat staat normaliter in de "waarschuwingsbrief".
- Proces-verbaal gaat naar justitie
- Justitie doet een transactievoorstel (kennelijk door u niet ontvangen)
- Bij niet betaling transactie krijgt u een dagvaarding om bij de rechter te komen (kennelijk niet gekregen)
- Rechter veroordeeld tot een geldboete van 104 euro
- CJIB int geldboetes middels een acceptgiro (die heeft u kennelijk wel gekregen)

U geeft zelf al aan dat de bromfiets een tijdje niet verzekerd was. Volgens de Wet behoort een bromfiets altijd verzekerd te zijn voor tenminste de WA.

De boete is daarom terecht.

Dat u bepaalde post niet hebt ontvangen doet daar NIETS aan af.
U wist of had kunnen weten dat ergens in 2011 uw verzekering zou aflopen en u behoort te weten dat een bromfiets (ook al gebruik je hem een tijdje niet) verzekerd moet zijn. U mag blij zijn dat men niet het volle pond (328 euro) in rekening heeft gebracht.

dt
door dteb - Jan 6, 2013 om 03:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat mij erom dat als je verzekering afloopt dat je een bericht krijgt van jho je moet betalen voor het aankomend jaar heel goed best, had ik betaald.
ik ga niet elke dag kijken of iets afloopt .
maar als er geen herineringen of aanmaningen verstuurd worden dan had het mij een hoop geld bespaart geweest.
toen ik van de rdw te horen kreeg je bent niet verzekerd , en daarna contact zocht met de anwb ,kreeg ik te horen dat ik me daar niet meer kon verzekeren.
dan kan ik er vanuit gaan dat het is stopgezet
toen maar verzekert bij een andere maatschapij..
en nu na meer dan een jaar zonder berichtgeving een dagvaarding of eerst 104 euro betalen terwijl je in die tijd niet verzekerd ben geweest bij de anwb.
dat is niet hoe het zou moeten gaan en daar gaat het me om.

ro
door ron530 - Jan 6, 2013 om 10:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De ANWB stuurt jaarlijks een nieuwe polis naar zijn klanten met eventuele no claimkorting en nieuw verzekerings bewijs. U stelt deze niet ontvangen te hebben. U bent in de tussentijd toch niet verhuist en vergeten de adreswijziging door te geven zoja dan kan ik me voorstellen dat u geen polis ontvangt. In ieder geval heeft de ANWB de verzekering niet stop gezet maar heeft u geroyeerd (uit de verzekering geknikkerd). De dagvaarding komt m.i. niet van de RDW want die schipperen niet met hoogtes van boete bedragen en dagvaarden ook niet. Is die 104 euro geen achterstallige premie.

sw
door swat1500 - Jan 6, 2013 om 23:00
3777 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dteb schreef op zondag 6 jan 2013, 03:50]het gaat mij erom dat als je verzekering afloopt dat je een bericht krijgt van jho je moet betalen voor het aankomend jaar heel goed best, had ik betaald.
ik ga niet elke dag kijken of iets afloopt .
maar als er geen herineringen of aanmaningen verstuurd worden dan had het mij een hoop geld bespaart geweest.
toen ik van de rdw te horen kreeg je bent niet verzekerd , en daarna contact zocht met de anwb ,kreeg ik te horen dat ik me daar niet meer kon verzekeren.
dan kan ik er vanuit gaan dat het is stopgezet
toen maar verzekert bij een andere maatschapij..
en nu na meer dan een jaar zonder berichtgeving een dagvaarding of eerst 104 euro betalen terwijl je in die tijd niet verzekerd ben geweest bij de anwb.
dat is niet hoe het zou moeten gaan en daar gaat het me om.

De ANWB zal ongetwijfeld u hebben geïnformeerd over het feit dat de verzekering zou eindigen tenzij u de nieuwe jaar premie zou betalen. U kunt zich niet beroepen op het feit dat uw deze papieren niet hebt gekregen daarnaast is het toch uw verantwoording om in de gaten te houden wanneer zulke belangrijke zaken aflopen. U mag er niet op vertrouwen dat iemand u wel op tijd zal waarschuwen.

Justitiële molens draaien niet erg snel, dat u pas een jaar later weer wat verneemt over het feit dat u de Wet hebt overtreden is niet bepaalt ongebruikelijk.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 7, 2013 om 00:42
468 Antwoorden / 16 Vragen

U bent zelfverantwoordelijk voor het verzekeren van het voertuig en het verzekerde voertuig nadien controleren bij de RDW.

Als verzekerde moet u de verzekeringspolis alsmede de groene kaart ontvangen van de verzekeraar.

Als u de verzekeringspolis en de betaalde premie niet kunt aantonen bij de RDW, dan is dat schuldig verzuim met de nodige boetes tot gevolg.