ba
door bastinenbosch Sep 2, 2010 om 20:27
Geldzaken & recht

SNS hypotheek

Wij willen overstappen naar een aflossingsvrije hypoytheek met een looptijd van 10 jaar. Hiervoor zijn we bij de SNS bank geweest. We willen hiervoor de NHG. Met de bank zijn we e.e.a. overeengekomen.
Nu zagen we in een krantje een advertentie van de SNS bank over de SNS hypotheek met NHG. Tot 1 oktober, zegt de advertentie, geen afsluitkosten.
Dit vonden we een aardige bijkomstigheid.
Wij zijn naar de SNS bank gegaan om ons hierover te informeren en wat schetst onze verbazing. Het antwoord van hen is dat wij hier niet aan voldoen. Het geld komt van een andere geldverstrekker. Hierover staat echter niets in de advertentie ook niet met voorwaarden.
Wij zeiden dat we bij de SNS bank onze hypotheek gingen afsluiten en dat het voor ons toch niet van belang is welke geldverstrekker hierin meespeelt.
Hebben wij toch recht op de beloofde koring op de afsluitkosten?
Volgens ons is het anders misleidende reclame.

Met vr. gr.
B.A. Stinenbosch
[edit redactie]

1497 14 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Sep 2, 2010 om 22:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Welke geldverstrekker hebben jullie dan op de offerte staan?

birdies
door birdies - Sep 2, 2010 om 22:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zal bij de adv. ongetwijfeld verwezen worden naar de actievoorwaarden. Voor deze voorwaarden klik hier (even naar beneden scrollen)

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 09:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij voldoe al niet aan de voorwaarden omdat je een aflossingsvrije hypotheek wilt. In de voorwaarden staat ook duidelijk dat je maximaal 50% aflossingsvrij mag hebben. Minstens de helft moet dus een hypotheek zijn waar wel op afgelost wordt.

Daarnaast kun je bij SNS een hypotheek regelen bij verschillende financiers. Veelal overigens wel gerelateerd aan SNS (Denk aan Combi-hypotheken). In dat geval heb je inderdaad geen SNS hypotheek.

birdies
door birdies - Sep 3, 2010 om 09:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........In de voorwaarden staat ook duidelijk dat je maximaal 50% aflossingsvrij mag hebben............

@Marcel: ben niet zo thuis in hypotheken, maar deze voorwaarde heeft toch betrekking op NHG?? Als ik het dan goed begrijp, kan topicstarter niet eens een hypotheek afsluiten met NHG garantie?

Kom jij in aanmerking voor NHG?

Dit zijn de belangrijkste voorwaarden voor het krijgen van een hypotheek met NHG:

* Het hele hypotheekbedrag is niet hoger dan € 350.000.

* Je inkomen wordt getoetst, zodat je niet meer leent dan verantwoord is.

* Je kiest voor een hypotheekvorm waarbij je minimaal 50% van de vrije verkoopwaarde aflost. Het restant mag je aflossingsvrij lenen.

* Je moet de woning gebruiken als je hoofdverblijf. Je mag NHG dus niet gebruiken voor bijvoorbeeld een vakantiehuisje of een garage.

* Je moet een taxatierapport laten maken.

co
door courier - Sep 3, 2010 om 09:54
226 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien is de gevraagde aflossingsvrije hypotheek van TS minder dan 50% van de vrije verkoopwaarde, dan is NHG wel mogelijk.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 10:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook zou de redenering van Courier waar zijn, dan nog wordt niet voldaan aan de aktievoorwaarden.

Birdies,
Helemaal mee eens.

edwardus
door edwardus - Sep 3, 2010 om 10:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Scherp gezien heren. Kan het zijn dat met name deze aktievoorwaarde voor verwarring zorgt?
[quote]3. De actie geldt alleen voor nieuwe hypothecaire inschrijvingen, vastgelegd in een
nieuwe notariële akte.

Als je een hypotheek oversluit, heet dat dan geen "nieuwe hypothecaire inschrijving"?
Naar de notaris moet je sowieso.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 10:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edwardus,
Waarom zou die bepaling voor verwarring zorgen? Maar hier kan mijn beroepsdeformatie tegen me werken. Als je een hypotheek oversluit, moet je inderdaad een nieuwe akte laten opstellen. Sluit je alleen de lening over (dat kan bij sommige banken zoals Rabobank wel), dan blijft de akte gewoon in stand.

co
door courier - Sep 3, 2010 om 12:27
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,
TS meldt dat hij NHG met de SNS is overeengekomen; dus die bank heeft intern getoetst of de gevraagde hypotheek voldoet aan de NHG-voorwaarden. Voor mij is wel duidelijk dat TS van een andere bank oversluit naar de SNS, dus is inderdaad een nieuwe hypothecaire inschrijving noodzakelijk, en voldoet hij aan de aktievoorwaarden. Hij is natuurlijk wel de notariskosten verschuldigd voor die nieuwe hypotheek en ach........................beroepsdeformatie, dan kun je toch het beste zelf beoordelen?

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 12:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
Hij voldoet niet aan de voorwaarden als hij geen SNS-hypotheek neemt. En bij de SNS hebben ze zelf aangegeven dat zijn geld ergens anders vandaan komt. Oftewel: geen SNS-hypotheek. Je sluit bij de hypotheker toch ook geen hypotheker-hypotheek? Zo moet je in dit geval SNS ook zien. Je hebt SNS Bank die verstrekt hypotheken, maar SNS verkoopt ook hypotheken van bijvoorbeeld Combi-hypotheken en Voordeel-hypotheken. Dat zijn heel andere geldverstrekkers. Er staat namelijk nergens in de voorwaarden dat je de hypotheek via de SNS geregeld moet hebben, maar dat je het geld leent van de SNS (anders kun je geen SNS hypotheek hebben).

co
door courier - Sep 3, 2010 om 18:24
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,
Het verhaal ademt een sfeer van: "Ik ben niet tevreden over mijn eigen bank, ik zie een interessant tarief bij een 10-jarige SNS-hypotheek met NHG, dus laten we daar maar eens informatie over inwinnen".
Word je het vervolgens eens met die SNS-adviseur dan lijkt het me logisch dat je dan denkt je hypotheek bij de SNS over te sluiten, ook al wordt in de offerte wellicht een andere geldgever genoemd. Laat TS daar eerst duidelijkheid over verschaffen alvorens van vooringenomenheid blijk te geven.
Hoe dan ook: als TS aan de voorwaarden voldoet dan dient SNS gewoon door de knieën te gaan, want wat koop je als bank aan een klacht bij de Reclamecodecommissie?

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 20:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
Er staat toch echt duidelijk dat je een SNS-hypotheek afgesloten moet hebben. Wat valt daar niet aan te snappen? Je kunt via Unive ook een SNS hypotheek afsluiten, maar Unive kan zelf ook geldverstrekker zijn. Dan ga je toch ook niet zeggen dat Unive misleidende reclame verspreid? SNS moet dus alleen de korting geven als er ook echt sprake is van een SNS hypotheek. En dat betwijfel ik ten zeerste.

edwardus
door edwardus - Sep 3, 2010 om 21:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Daarom zou een reactie van B.A. Stienenbosch ook wel praktisch zijn, dan hoeven we niet zo in het wilde weg te gissen.

co
door courier - Sep 5, 2010 om 09:13
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel:
Ik vind dat een onzinvoorbeeld: Als Univé reclame maakt voor zijn eigen hypotheekproducten dan verwacht ik als klant niet dat ze intermediairen voor een andere hypotheekverstrekker. Bij de Hypotheker ligt dat anders: die intermediairen alleen maar.
Als jouw redenatie juist zou zijn dan zou SNS naar willekeur (en met het oog op de belangen van eigen portemonnee) kunnen bepalen bij welke klant ze kiezen voor "geen afsluitprovisie" versus "retourprovisie" van de andere hypotheekverstrekker. En dan laten ze de resultaten van de (overigens verboden!)koppelverkoop van b.v. leven- en schadeverzekeringen wel meewegen, wat ik je brom!
Kortom: de klant wordt links- of rechtsom bij de neus genomen of eufemistisch gesteld: ingepakt.
Tot zover mijn giswerk met dank aan Edwardus, laat TS maar even melden wat zijn ervaringen zijn.