ma
door marita43 Apr 29, 2015 om 16:13
Geldzaken & recht

Sociale huurwoning

Wij wonen in een sociale huurwoning, de maximale grens daarvoor is sinds 1 januari 2015 € 710,68. Met ingang van 1 juli 2015 is onze nieuwe huur echter vastgesteld op € 726,84. Onze vraag is nu: mag dat?

8905 27 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat mag niet. De verhoging mag dan slechts 1procent zij .

Lees hier, beetje doorscrollen.

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2015 om 16:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marita43,

De maximale huur tot en met waar sprake is van een sociale huurwoning is € 710,68 in 2015. Het gaat hier om kale huur. Dat wil zeggen: huur zonder servicekosten en kosten voor gas, water en licht.

Het 'extra' bedrag wordt waarschijnlijk veroorzaakt door bv. servicekosten, etc.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou de Ts de brief niet kunnen lezen dan?;-))

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2015 om 16:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 apr 2015, 16:34]Zou de Ts de brief niet kunnen lezen dan?;-))

Vast wel, maar veel mensen zien (en noemen) alleen maar het totaalbedrag, dus incl. servicekosten e.d.

ma
door marita43 - Apr 29, 2015 om 18:05
15 Antwoorden / 6 Vragen

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over de kale huur.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er niet over of de huur nu geliberaliseerd is, maar het gaat over de verhoging per 1 juli as.

Dus de vraag is, wat is de huur nu en met hoeveel is die verhoogd.

ma
door marita43 - Apr 29, 2015 om 18:30
15 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 29 apr 2015, 18:14]@marita43,

Vergeet vorige reactie.

Het kan wél.

Lees eens hier.:
de vraag of uw woning is geliberaliseerd hangt af van de huurprijs die u betaalde toen u in uw woning kwam. Als die huurprijs onder de toenmalige grens lag, dan maakt het niet uit dat u nu boven de grens betaalt en is uw woning nog steeds niet geliberaliseerd .

Bedankt nu is het ons duidelijk. Wel erg jammer, over 3 jaar daalt ons inkomen, waarschijnlijk zullen we dan moeten verhuizen.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U stelde toch ern vraag over de verhoging? Dus ik begrijp niet wat u nu duidelijk is.

ltmvz
door ltmvz - Apr 29, 2015 om 21:58
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 apr 2015, 18:40]Dus ik begrijp niet wat u nu duidelijk is.
Volgens mij is nu duidelijk geworden dat de voorgestelde huurverhoging wel mag. En dat een bestaand recht op huurtoeslag blijft gehandhaafd tot de hoogte van de huurtoeslaggrens.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ltmvz

Dat is dus helemaal niet duidelijk. De Ts verwacht over een aantal jaren een lager inkomen te hebben en dan ontstaat er dus GEEN recht op huurtoeslag.

En als de huur al het maximum was, mag de voorgestelde verhoging dus NIET.

edrick3
door edrick3 - May 1, 2015 om 10:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[edit]

Het kan wél.

Lees eens hier.:
de vraag of uw woning is geliberaliseerd hangt af van de huurprijs die u betaalde toen u in uw woning kwam. Als die huurprijs onder de toenmalige grens lag, dan maakt het niet uit dat u nu boven de grens betaalt en is uw woning nog steeds niet geliberaliseerd .

adriaan2
door adriaan2 - May 1, 2015 om 14:22
104 Antwoorden / 0 Vragen

De maximale huurgrens mag dan wel wettelijk die 710,00 euro zijn voor sociale woningbouw maar wil nog niet zeggen dat die voor iedere woning geldt.
Kijk vooral naar de puntentelling cq woonwaarde systeem op internet van Uw verhuurder.
Onze woning, bj 2008, is maximaal 692,00 euro volgens het woningwaarde systeem en geen 710,00. Als die maximale huurwaarde is bereikt gelden andere voorwaarden voor de verhuurder.
De bedragen zijn wel exclusief servicekosten. Dat is een ander verhaal.

ma
door marita43 - May 2, 2015 om 07:22
15 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels is duidelijk geworden dat de verhoging tot boven de grens WEL mag. Verder is ook duidelijk geworden dat als ons inkomen zakt, wij met een huur boven de grens geen recht hebben op huursubsidie. Daar sloeg mijn opmerking over verhuizen op.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=marita43 schreef op zaterdag 2 mei 2015, 07:22]Bedankt voor alle reacties. Inmiddels is duidelijk geworden dat de verhoging tot boven de grens WEL mag. Verder is ook duidelijk geworden dat als ons inkomen zakt, wij met een huur boven de grens geen recht hebben op huursubsidie. Daar sloeg mijn opmerking over verhuizen op.

Maar die verhoging mag dus maar 1% zijn en van €710 naar € 726 is meer.

ltmvz
door ltmvz - May 2, 2015 om 09:40
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 2 mei 2015, 09:14]Maar die verhoging mag dus maar 1% zijn en van €710 naar € 726 is meer.
Wat marita43 zegt is precies waarom ik dacht dat alles duidelijk was.

Zou u nog eens willen aangeven waaruit blijkt (of is gebleken) dat de huurverhoging maar 1% mag zijn?

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ltmvz

Lees de link in mijn eerste reactie.

ltmvz
door ltmvz - May 2, 2015 om 10:23
949 Antwoorden / 18 Vragen

Oké, dank u. Omdat u sprak over "doorscrollen" was ik blijkbaar te ver doorgescrold (tot aan het rode veld). Ik dacht ook dat u dit veld rood gemarkeerd had.

De hamvraag is nu natuurlijk: lag de huurprijs van marita43 voorheen óp (zo staat het daar) het geldende maximum of wellicht juist daaronder?

Mocht die vraag hierboven al beantwoord zijn dan verontschuldig ik mij voor mijn onoplettendheid.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ltmvz

Daar geeft de Ts dus geen antwoord op. Het zou wonderlijk zijn als de huur bijvoorbeeld net € 1,00 lager lag, dat dan wel de hele verhoging mag worden toegepast. Maar dat is mijn idee.

De Ts kan ook beter nagaan of die hoge huur wel terecht is, want anders moet ze over een paar jaar verhuizen.

ltmvz
door ltmvz - May 2, 2015 om 15:01
949 Antwoorden / 18 Vragen

Dus, marita43, hoe hoog was uw huur precies, voordat u bericht kreeg van de huurverhoging per 1 juli aanstaande? We willen het zo graag weten. ?

tijger1
door tijger1 - May 3, 2015 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@matthij.b

Dat de huur twee jaar geleden boven de huurgrens is uitgekomen, maakt nog niet dat het geen sociale huurwoning meer is.

Als u ivm uw inkomen in aanmerking zou komen voor huurtoeslag, betekent dat, dat de huur met niet meer dan 1.5 % verhoogd mag worden.

En als de informatie in de link van mijn eerste reactie echt correct is, zou de huur slechts met 1% verhoogd mogen worden.

Ook kunt u altijd nog nagaan of de huur niet echt te hoog is en als dat het geval is huurverlaging voorstellen en vragen via de huurcommissie.

labren
door labren - May 5, 2015 om 11:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

NEE dat mag niet , je mag van een sociale huurwoning geen vrije sector woning maken

mathijs_b
door mathijs_b - May 5, 2015 om 14:27
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik zit in hetzelfde bootje. Ik had 2 jaar geleden door m'n inkomen geen recht op huursubsidie.
De huur werd opgetrokken tot boven de huurgrens.
Nu ben ik gepensioneerd en m'n pensioen is nu zodanig dat ik huursubsidie zou kunnen krijgen. Helaas ligt de huur nu boven de subsidiegrens en ik krijg dus geen huursubsidie. We zullen na 28 jaar dit huis moeten verlaten. In tegenstelling tot veel andere verhuurders heeft mijn verhuurder de huur nu weer 2½% verhoogd en blijft dit doen totdat alle huurders vertrokken zijn. Ze willen de huizen verkopen en dus moeten de huurders weggepest worden.

fr
door frans56 - May 10, 2015 om 06:15
230 Antwoorden / 9 Vragen

De maximale huurprijs van een huurwoning word bepaald aan de hand van een puntensysteem, misschien is het raadzaam om eens na te vragen hoeveel punten uw huurwoning heeft, dan weet U ook wat de maximale huur is die voor uw woning gevraagd kan worden. Echter niet alle verhuurders geven deze informatie (mijn woningbouwvereniging niet in ieder geval). Als hieruit blijkt dat uw woning te weinig punten heeft voor E 726.84 dan heeft U in ieder zeker recht van spreken.

ha
door halex - May 15, 2015 om 19:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Mogelijk is de huurprijs verhoogd omdat uw inkomen eigenlijk te hoog is om een sociale huurwoning te mogen huren. Meer info via rijksoverheid.nl.

mathijs_b
door mathijs_b - May 16, 2015 om 12:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=frans56 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 19:56]De maximale huurprijs van een huurwoning word bepaald aan de hand van een puntensysteem, misschien is het raadzaam om eens na te vragen hoeveel punten uw huurwoning heeft, dan weet U ook wat de maximale huur is die voor uw woning gevraagd kan worden. Echter niet alle verhuurders geven deze informatie (mijn woningbouwvereniging niet in ieder geval). Als hieruit blijkt dat uw woning te weinig punten heeft voor E 726.84 dan heeft U in ieder zeker recht van spreken.

Met het puntenstelsel zit het goed. Daar kan ik niet over klagen.
Mijn probleem is dat vóór mijn pensionering de huur boven de huursubsidiegrens opgetrokken is.
Toen had ik terecht geen recht op huursubsidie.
Nu ik gepensioneerd ben, zit ik heel ver onder de inkomensgrens, maar krijg ik door de te hoge huur geen huursubsidie. Ik kan nu de huur niet meer betalen en zal op termijn wel m'n huis uitgezet worden.

Cookies
door Cookies - May 16, 2015 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op zaterdag 16 mei 2015, 12:09]

Met het puntenstelsel zit het goed. Daar kan ik niet over klagen.
Mijn probleem is dat vóór mijn pensionering de huur boven de huursubsidiegrens opgetrokken is.
Toen had ik terecht geen recht op huursubsidie.
Nu ik gepensioneerd ben, zit ik heel ver onder de inkomensgrens, maar krijg ik door de te hoge huur geen huursubsidie. Ik kan nu de huur niet meer betalen en zal op termijn wel m'n huis uitgezet worden.

Het puntenstelsel gaat binnenkort op de schop KLIK

Cookies
door Cookies - May 16, 2015 om 13:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mathijs_b:

Ik lees onderstaande op www.huurders.info misschien heb je er wat aan:

Huur nu hoger dan € 710,68 en afwijzing huurtoeslag?

Door de huurverhoging kan een eerst gereguleerde huurprijs boven de huurtoeslaggrens stijgen. Wie door daling van het inkomen alsnog huurtoeslag nodig heeft, kan dan afgewezen worden. Onder bepaalde voorwaarden is huurverlaging mogelijk en dan heeft u wel recht op huurtoeslag. Denkt u hiervoor in aanmerking te komen, vraag dan hulp bij een wijksteunpunt wonen.