pt
door ptrvndrps Sep 19, 2014 om 11:34
Geldzaken & recht

Spaarbankboekje Rabobank

Enige jaren geleden is mijn schoonvader overladen. De kinderen vonden 4 spaarbankboekjes die wij na enige omzwervingen konden linken met de Rabobank in Delft.
Toen wij verzochten om het saldo uit te keren zei men dat at niet mogelijk was omdat er geen spaarbankboekjes meer bestonden maar waren ogezet in spaarrekeningen
Vervolgens hebben wij gevraagd welke spaarrekening het op was gestort was het antwoord dat men dat niet meer kon nagaan ivm de 7 jaar bewaartermijn.
Men wilde wel zoeken maar alleen als wij de zoekkosten zelf betaalden.
Klachten hebben in elk geval niets uitgehaald.
Kan dit nu zo maar? En: waar blijft dat geld, wat doet de bank daarmee? Dat is toch diefstal?

14310 106 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus geen diefstal.

Maar misschien kunt u hier nog iets mee. Volg de adviezen op.

Klik hier

jantje7
door jantje7 - Sep 19, 2014 om 11:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk heeft uw schoonvader deze spaarrekeningen gewoon leeggehaald en opgezegd. Kijk of er in zijn administratie nog ergen bijschrijvingen zijn, die overeenkomen met de bedragen van de spaarbankboekjes.

pt
door ptrvndrps - Sep 19, 2014 om 11:59
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,
Ik heb de bank aangeschreven, Rabobank Nederland etc.
Men stelt zich op het standpunt dat als de wettelijke verjaringstermijn van 7 jaar is verlopen men niets meer hoeft aan te tonen.
De KIFID geeft ze hierin gelijk (de banken zijn de "broodheren" van de KIFID).
Mr Frank Visser heeft in 2001 een uitspraak gedaan die van deze redenering gehakt maakt. Desalniettemin is de Rabobank onvermurwbaar: we krijgen het niet. Wellicht rekent men er op dat de meeste mensen toch niet naar de kantonrechter zullen gaan ivm de (tegenwoordig) hoge kosten.
Is er wellicht een andere instantie? Zijn er meer gedupeerden van de Rabobank?

Peter

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt overal geadviseerd naar de Juridische afdeling van de bank te schrijven.

En Rabo banken zijn ook nog min of meer zelfstandig, dus wellicht nog eens een brief naar de directie van het betreffende kantoor.

Hield uw schoonvader betaalrekening(en) aan bij die bank?

Van wanneer is de laatste mutatie op dat boekje? En is het bedrag wel de moeite waard van al het werk?

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe hoog zijn die zoekkosten?

pt
door ptrvndrps - Sep 19, 2014 om 12:12
42 Antwoorden / 1 Vragen

Best Jantje7
Schoonvader kan de rekeningen niet hebben leeggemaakt zonder medeweten van de kinderen omdat de boekjes op naam stonden van de kinderen.
Maar al zou dat zo zijn geweest, dan nog zou de Rabobank dat moeten kunnen aantonen.
De zaak is dat wij een spaarbewijs hebben maar de Rabobank tekortschiet bij het aantonen wat er met het spaatgeld is gebeurd.

De Rabobank heet trouwens een erg slechte naam wat spaarbankboekjes en spaarrekeningen betreft. Zoek maar eens op internet.

Peter

pt
door ptrvndrps - Sep 19, 2014 om 12:22
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,
De zoekkosten zouden EUR 90 per uur bedragen. Hoe lang men er over zou doen kon men niet zeggen.

De laatste mutatie op het boekje was ten tijde van onze zoektocht binnen de wettelijke termijn van 20 jaar.

Het bedrag is de moeite waard maar naar de kantonrechter gaan is tegenwoordig erg kostbaar.

Brief naar de klachtenafdeling heft geresulteerd in: "wij kunnen niets voor u doen". Vervolgbrief naar de hoofddirectie werd terugverwezen naar de klachtenafdeling die aangaf het dossier te zullen sluiten en niet meer te reageren (Mr Purper).

Ik voel mij een beetje machteloos hier.

Zou DNB hier iets aan kunnen doen in hun rol van controlerend orgaan?

Peter

jantje7
door jantje7 - Sep 19, 2014 om 12:30
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Weet natuurlijk niet hoe oud de kinderen toen waren, maar als ze toen nog niet de leeftijd van 21 hadden, kon vader alle geldhandelingen zonder hun toestemming verrichten.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€ 90,00 per uur en dan hoe langer soldaat hoe langer soldij? ;-)

Maar als de laatste mutatie korter dan 20 jaar geleden was, kunnen ze u niet zomaar afschepen.

U zegt de boekjes staan op naam van de kinderen, waren die 20 jaar geleden al volwassen? Zo niet, dan kon schoonvader er wel over beschikken.

Als de bedragen dus de moeite waard zijn, zou ik zelf wel een procedure aanhangig maken bij het Kifid. Er moet wel klachtengeld betaald worden, dat is men kwijt als het afgewezen wordt, maar vooral die laatste mutatie datum is heel belangrijk.

De kinderen moeten dus klagen.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toen mijn vader overleed vonden wij ook nog twee heel oude boekjes, meer dan 20 jaar daarvoor de laatste mutatie. Aangeboden bij de Ing en de bedragen werden zonder morren, inclusie bijgetelde rente overgemaakt op de rekening van mijn moeder.

Hun reactie was, als het boekje zou zijn opgeheven zou dat vermeld zijn IN het boekje. Dus ze waren nog gewoon geldig.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 15:06
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jantje7,
Ja, de kinderen waren alle meerderjarig op dat moment. Kinderen hebben ook nooit een bericht gekregen.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 15:08
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,

Ik weet het, alle banken gaan hiermee goed om. Alleen de Rabobank doet altijd moeilijk.
Het is erg triest dat ze ouders laten sparen voor later om dan niets uit te keren. Hoeveel van dit sort spaarbankboekjes zouden er nog liggen in Nederland?

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar naar het Kifid toe.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 15:13
42 Antwoorden / 1 Vragen

Het KIFID geeft de bank gelijk. Zij onderschrijven onder andere het argument van de bank dat er maar een bewaarplicht is van 7 jaar.
De kantonrechter zegt echter dat dat onzin is omdat het spaarcontract voor 30 jaar is aangegaan. En als de bank dus na 7 jaar haar administratie wenst weg te gooien (behalve natuurlijk de vorderingen die zij zelf hebben) dan is dat hun problem. Zij kunnen dan niet meer aantonen waar het geld is gebleven.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken de omstandigheden van die zaak voor de Rijdende Rechter niet, of die zaak voor het Kifid, maar in uw geval was de laatste mutatie korter dan 20 jaar geleden. Heeft dus niets met 7 jaar bewaren van doen.

Stel uw vraag nog eens op Rechtswinkel.nl. Daar geven juristen antwoord. Misschien zie zij nog andere mogelijkheden.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 15:52
42 Antwoorden / 1 Vragen

OK Tijger1, dat ga ik doen.
Bedankt voor de tip.

door 1953 - Sep 21, 2014 om 15:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Om welke bedragen gaat het: nog in Gulden en/of al Euro?

Bij inactieve spaarboekjes/rekeningen die x jaren inactief blijven, wordt het spaarboekje/de spaarrekening afgewaardeerd t.g.v. de bank. Staat in de voorwaarden.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 15:55
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,
Nog even over De Rijdende Rechter: Mr Visser heeft die uitspraak gedaan in zijn functie van kantonrechter. Dus niet als Rijdende Rechter :-)

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 16:00
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste 1953,

Dat is inderdaad waar, maar dan na een periode van 20 of 30 jaar.
Rabobank zegt gewoon dat ze niet meer kunnen achterhalen waar het geld is gebleven en beroepen zich op een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar????

Het gaat om een aardig bedrag, 4 boekjes a fl 7.000. Met rente op rente zou het zeker om in totaal EUR 50.000 gaan.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou voor zo'n bedrag ook maar nasr de rechter gaan.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 16:38
42 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat je wint. Die griffiekosten zijn tegenwoordig niet mis. Om maar niet eens te praten als je een advocaat neemt.

De Rabobank redeneert waarschijnlijk: naar de rechter gaan is zo duur dat ze dat risico toch niet nemen.

Maar het is toch belachelijk dat een dergelijk bedrag gewoon wordt achtergehouden? Bij elke normale bank kun je toch gewoon het je toekomende bedrag opeisen? Waarom dan niet voor een spaarrekening? Bijvoorbeeld slachtoffers van de 2e wereldoorlog krijgen ook hun geld terug.

Ik vind dat DNB iets aan deze praktijk moet doen.

zoekster
door zoekster - Sep 21, 2014 om 17:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als het om een bedrag van 50.000 euro gaat, kunt u niet om een advocaat heen. Dat wordt de civiele rechter en geen kantonrechter. Ik snap nu wel dat de Rabobank niet wil buigen, die heeft wel zin in die euro's.

U kunt altijd voor een vrijblijvend advies bij een advocaat aankloppen, vraag van te voren of het wel kosteloos is! En gaat u er met een in zee, maak dan goede afspraken van te voren. Het is inderdaad een risico en de advocaatskosten zijn doorgaans niet misselijk.
Griffierechten 868 euro, ook geen kattenpis. En dan heeft u ook nog deurwaarderskosten voor de dagvaardiging.

Ik begrijp dat het een moeilijke afweging is. Als u de zaak wint krijgt u wel een proceskostenvergoeding, maar dat dekt de advocaatskosten niet af.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het gaat toch om vier boekje op naam van vier verschillende kinderen? Dat maakt mijns inziens verschil tussen rechtbank en kantonrechter.

zoekster
door zoekster - Sep 21, 2014 om 17:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 sep 2014, 17:41]Maar het gaat toch om vier boekje op naam van vier verschillende kinderen? Dat maakt mijns inziens verschil tussen rechtbank en kantonrechter.
Dan moet je de vorderingen niet optellen als je naar de rechter gaat. Dus 4 aparte zaken voeren. Dat kan natuurlijk ook.
Het gaat om de totale vordering die in een zaak wordt geëist bij de (kanton)rechter.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel extra wer, maar de moeite waard.

Of anders een class action. ;-))

zoekster
door zoekster - Sep 21, 2014 om 17:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je zou zelfs, bedenk ik me nu, 1 zaak voor de kantonrechter kunnen voeren en met de jurisprudentie die dat oplevert, naar het Kifid kunnen gaan. Lijkt me volstrekt onlogisch als die het dan nog zou afwijzen.
Als je die ene zaak verliest is de schade ook nog wel te overzien.

Ik denk zelfs dat je met de uitslag van 1 zaak, de Rabo aardig kunt dwingen om de andere 3 zaken op een normale manier af te wikkelen. Uiteindelijk zijn ze met iedere verloren zaak toch weer proceskosten kwijt en ze zullen er ook wel een advocaat op zetten, die heeft wel zin in de Rabo-centjes. Hoewel... waarschijnlijk zijn ze daarvoor verzekerd...?

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vast bij Interpolis, dat is glashelder. ;-)

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 18:34
42 Antwoorden / 1 Vragen

Het idee was inderdaad om voor 1 kind naar de kantonrechter te gaan, zonder advocaat. Om kosten te besparen.

Maar zelfs de griffiekosten voor een dergelijke zaak zijn vrij hoog.

Dus het is altijd een risico.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€ 219,00 moet toch voor vier kinderen wel op te brengen zijn? En wellicht dan nog wat kosten voor het uitbrengen van de dagvaarding.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat kind ook nog een echt laag inkomen heeft, komt hij misschien in aanmerking voor het griffierecht voor onvermogenden van € 77,00.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 18:46
42 Antwoorden / 1 Vragen

We moeten he tintern maar eens overleggen.

Maar waar zou ik te weten kunnen komen wat er met al die "slapende" spaarrekeningen gebeurt? Zou dat niet openbaar moeten worden gemaakt? Er moet toch elk jaar een flink bedrag bij de reserves komen op deze manier, elk jaar als er weer spaarrekeningen zijn "verlopen"?

Ik begrijp niet hoe dat boekhoudkundig kan worden verantwoord?

En zijn ze niet verplicht om actief te proberen de begunstigden te zoeken alvorens zich het geld toe te eigenen? Zoals bij een erfenis bijvoorbeeld? Of bij een slapend pensioen?

ho
door hopetobehelping - Sep 21, 2014 om 19:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ptrvndrps,

waarschijnlijk heeft u de volgende link al gevonden, maar in het kader 'niet geschoten is altijd mis' wellicht kunt u hier nog iets mee:

ho
door hopetobehelping - Sep 21, 2014 om 19:08
1289 Antwoorden / 0 Vragen

http://info.dnb.nl/vragen/heb_je_een_oud_spaarbankboekje_gevonden_of_vermoed_je_het_bestaan_van_een_slapende_rekening_van_een_overledene#

... mijn excuses, bij deze alsnog de link

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 19:49
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste HopeToBeHelping,
Bedankt voor het sturen van de link maar ik kan hem niet geheel zien.
Kun je hem in een paar regels verdelen?

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier

[url=http://http://info.dnb.nl/vragen/heb_je_een_oud_spaarbankboekje_gevonden_of_vermoed_je_het_bestaan_van_een_slapende_rekening_van_een_overledene#]Klik[/url

Dot is de link.

ho
door hopetobehelping - Sep 21, 2014 om 19:58
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ptrvndrps,

mijn excuses, wellicht mijn onhandigheid, nu de link in 2 stukjes:

http://info.dnb.nl/vragen/heb_je_een_oud_spaarbankboekje_gevonden_of
_vermoed_je_het_bestaan_van_een_slapende_rekening_van_een_overledene

U heeft het waarschijnlijk al gedaan, maar een belletje naar de Nederlandse Bank kan ook geen kwaad denk ik.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, lukt niet er zit een bug in de update.

Klik op Google : info DNB hebt u een oud spaarbankboeje gevonden enz.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 20:00
42 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals dank,

De link kan ik nu zien, ga ik achteraan. Een een belletje naar de DNB ga ik ook doen.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

klik hier

Maar hier hebt u niets aan. Gaat over onbekende girale tegoeden.

pt
door ptrvndrps - Sep 21, 2014 om 20:25
42 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wat mij in elk geval geholpen heeft is dat DNB aan dit sort zaken aandacht besteedt. Wellicht worden ze op de vingers getikt.

door 1953 - Sep 22, 2014 om 02:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ptrvndrps schreef op zondag 21 sep 2014, 16:00]Beste 1953,

Dat is inderdaad waar, maar dan na een periode van 20 of 30 jaar.
Rabobank zegt gewoon dat ze niet meer kunnen achterhalen waar het geld is gebleven en beroepen zich op een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar????

Het gaat om een aardig bedrag, 4 boekjes a fl 7.000. Met rente op rente zou het zeker om in totaal EUR 50.000 gaan.

4 boekjes à ƒ 7.000,- = ƒ 28.000,- ÷ 2,20371 = € 12.705,85 + rentes! € 50.000,- lijkt mij overdreven.

door 1953 - Sep 22, 2014 om 02:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ptrvndrps schreef op zondag 21 sep 2014, 16:00]Beste 1953,

Dat is inderdaad waar, maar dan na een periode van 20 of 30 jaar.
Rabobank zegt gewoon dat ze niet meer kunnen achterhalen waar het geld is gebleven en beroepen zich op een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar????

Het gaat om een aardig bedrag, 4 boekjes a fl 7.000. Met rente op rente zou het zeker om in totaal EUR 50.000 gaan.

Waarschijnlijk gaat de fiscus ook nog eens achterstallige belastingen (met boetes) innen?

pt
door ptrvndrps - Sep 22, 2014 om 09:17
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste 1953

Misschien is het minder maar vergeet niet dat de rentes in die tijd erg hoog waren. Ik heb het doorgerekend met historische rentes en bij een rente van 7% is een kapitaal in 10 jaar verdubbeld!

Achterstallige belastingen zou kunnen. Boetes lijkt mij niet. We wisten immers niet eens van het bestaan.

co
door corry duursma - Sep 22, 2014 om 15:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

raar toen mijn echtgenoot was overleden kreeg ik een spaar te goed van de giro ,gestort mijn man zal dat nooit geweten hebben,dus het is altijd te achter halen ,of het is nooit bij gehouden ,,moet willig of niet ,ik had van een vergeten spaarboekje ook geen weet, het was nog een hoop geld ,heb de kleinkinderen blij gemaakt van opa,s geld.

sp
door splint - Sep 22, 2014 om 16:10
27 Antwoorden / 22 Vragen

Ik heb niet alle reacties door gelezen, dus misschien bent u al bij www.slapendetegoeden.nl langs geweest.....

Succes,

Splint

kn
door knabbel13 - Sep 22, 2014 om 16:45
33 Antwoorden / 17 Vragen

Zelf heb ik ook zoiets......vroeger konden mijn kinderen zegels sparen op school. Nu weet ik niet meer op welke bank dit was?? Zal wel overgenomen zijn, vermoed ik. Maar mijn kinderen hebben recht op dat geld, vind ik! Weet iemand die mij kan helpen? mijn kinderen zijn inmiddels 30/33 jaar maar toch ze kunnen het heel hard gebruiken. En ik heb gespaard voor hun.

pt
door ptrvndrps - Sep 22, 2014 om 17:07
42 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn zo te zien heel veel slachtoffers in Nederland. Goedwillende burgers die voor hun kinderen wilden sparen. Het is toch niet zo vreemd dat zo'n spaarrekening een tijdje wordt vergeten en later weer wordt teruggevonden? Daardoor zou je toch niet je recht op dat geld mogen verliezen?

Ondanks dat het in de voorwaarden staat is het denk ik in strijd met de wet.

zoekster
door zoekster - Sep 22, 2014 om 17:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=knabbel13 schreef op maandag 22 sep 2014, 16:45]Zelf heb ik ook zoiets......vroeger konden mijn kinderen zegels sparen op school. Nu weet ik niet meer op welke bank dit was?? Zal wel overgenomen zijn, vermoed ik. Maar mijn kinderen hebben recht op dat geld, vind ik! Weet iemand die mij kan helpen? mijn kinderen zijn inmiddels 30/33 jaar maar toch ze kunnen het heel hard gebruiken. En ik heb gespaard voor hun.
Ik meen dat dat Zilvervloot sparen was, van de Rijkspost Spaarbank, die inmiddels ING is. Als zo'n boekje vol was kon je het inleveren. Heeft u dan die boekjes nog?

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2014 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij waren die spaarzegels van de Spaarbank Rotterdam.

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2014 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@knabbel 13

Klik hier

U hebt hier dus al eens een vraag over gesteld. Is daar niets uitgekomen?

kn
door knabbel13 - Sep 22, 2014 om 17:43
33 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 22 sep 2014, 17:30]Volgens mij waren die spaarzegels van de Spaarbank Rotterdam.

Ja maar mijn vraag is welke bank is dit nu ??
En inderdaad SNS bank wilde het voor mij opzoeken.
Kost best wel veel geld.
b.v.d voor uw meedewerking!!

ho
door hoev1009 - Sep 22, 2014 om 18:28
15 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Ook ik heb een spaarbankboekje gevonden van mijn vader na zijn overlijden.
Sinds de jaren 50 was er geen geld meer op gestort. Dit boekje was van de
postspaarbank (voormalige ING). Dit boekje heb ik opgestuurd en heb het bedrag
plus de rente van alle jaren ontvangen. Het was wel grappig, ik kreeg meer rente
uitbetaald dan het bedrag dat er op stond.
Het schijnt dat de postspaarbank wel uitbetaald en andere banken niet, omdat deze
bank van het rijk was.

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2014 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens deze pagina uit Wikipedia moet u uiteindelijk bij de ABN-AMRO zijn,

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2014 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@knabbel13

De link ging weer mis. Sorry.

Klik Hier

ho
door hoev1009 - Sep 22, 2014 om 18:34
15 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 22 sep 2014, 17:16][quote=knabbel13 schreef op maandag 22 sep 2014, 16:45]Zelf heb ik ook zoiets......vroeger konden mijn kinderen zegels sparen op school. Nu weet ik niet meer op welke bank dit was?? Zal wel overgenomen zijn, vermoed ik. Maar mijn kinderen hebben recht op dat geld, vind ik! Weet iemand die mij kan helpen? mijn kinderen zijn inmiddels 30/33 jaar maar toch ze kunnen het heel hard gebruiken. En ik heb gespaard voor hun.
Ik meen dat dat Zilvervloot sparen was, van de Rijkspost Spaarbank, die inmiddels ING is. Als zo'n boekje vol was kon je het inleveren. Heeft u dan die boekjes nog?

Ik had ook zo'n boekje. Was van de Rijkspostspaarbank. Er zaten inderdaad zegeltjes op. Ik heb het ook opgestuurd en kreeg toch nog het geld wat er op stond, ondanks dat mijn boekje niet helemaal vol was geplakt. Dus toch het proberen waard.

br
door bravehenk - Sep 22, 2014 om 19:01
206 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hoev1009 schreef op maandag 22 sep 2014, 18:28]Hallo,

Ook ik heb een spaarbankboekje gevonden van mijn vader na zijn overlijden.
Sinds de jaren 50 was er geen geld meer op gestort. Dit boekje was van de
postspaarbank (voormalige ING). Dit boekje heb ik opgestuurd en heb het bedrag
plus de rente van alle jaren ontvangen. Het was wel grappig, ik kreeg meer rente
uitbetaald dan het bedrag dat er op stond.
Het schijnt dat de postspaarbank wel uitbetaald en andere banken niet, omdat deze
bank van het rijk was.

Het boekje van de postbank is niet te vergelijken met die van de Rabo, net zoals appels en peren zijn fruit maar niet alle fruit zijn appels.
Bij de postgiro moest voor uitbetaling het boekje opgestuurd worden.De boekjes waren niet omgezet in rekening afschriften.Je moest ze ook jaarlijks opsturen voor rente bijschrijving.
Bij de Rabo werden in de jaren 90 de boekjes vervangen door rekening afschriften het eind saldo van het boekje was begin saldo 1e rekening afschrift.Men kreeg toen ook het verzoek dit te controleren en het boekje eventueel bij te laten werken waarna er een stempel in kwam te staan. Rekening afschrift was met het zelfde rekening nummer als het boekje.
Er was geen verplichting om de boekjes ongeldig te laten stempelen, dat hebben dus veel mensen niet gedaan. Deze boekjes worden nu teruggevonden bij boedel opruiming overleden mensen,terwijl de gekoppelde rekeningen veelal al opgeheven zijn in tussen tijd. De rijdende rechter ging niet over een boekje maar een met rekening afschriften welke uitbetaald zou zijn.
Ik vind het leuk dat veel experts geen enkel verstand hebben van de materie, maar enkel reageren om te reageren jammer.Mijn ervaring is dat de bijna alle boekjes opgeheven waren,en het kwam zelfs voor dat de aan de boekjes gekoppelde rekeningen gewoon nog liepen.Ik heb er honderden behandeld eind vorige eeuw.Het was best arbeids intensief en uiteindelijk wel te doen daar alle boekingsstukken bij ons toen nog voorhanden waren op papier micro-fiche of registers

gr Henk

alk
door alk - Sep 22, 2014 om 22:00
86 Antwoorden / 9 Vragen

@ptrvndrps, Ik heb mijn hele leven o.a. bij de Rabobank gespaard met verschillende rekeningen. Ik heb alle verlopen spaarbankboekjes bewaard. Bij alle boekjes welke vol waren of uiteindelijk overgezet werden naar een girale rekening werden de boekjes ongeldig gemaakt. Bij de Rabobank gebeurde dit door op elke bladzijde, ook de lege bladzijden, een groot en vet stempel "ongeldig" te zetten. Andere banken zoals de NMB knipten stervormige gaten in de boekjes. Ook werd bij alle banken het saldo op nul gezet en werd er "transport naar girale afschriften" o.i.d. gezet. Het is dus overduidelijk waar het saldo naar toegegaan is. Bij de Rabobank behield de girale rekening het zelfde bankrekening nummer als het voorgaande boekje.

Als dit bij jou boekjes niet het geval is, is het overduidelijk dat het geld nog bij de Rabobank is.

Een saldo van 7000 GULDEN brengt over 20 jaar bij een gemiddelde rente van 4% nu 6959.63 EURO op. (15.337 GULDEN) Bron: KNAB spaarcalculator

@bravehenk, Er is mij nooit gevraagd of er een stempel in mijn boekjes moest komen. De keus was, of boekje gestempeld terug krijgen, of boekje inleveren. Daar ik ze persé terug wilde werden ze simpelweg ongeldig gestempeld.

ze
door zeeuw.p - Sep 22, 2014 om 22:27
11 Antwoorden / 1 Vragen

Heb hetzelfde akkefietje gehad. Na veel druk & herrie mijnerzijds was het bedrag plots gevonden.
Heb ik toch voor Kifid gebracht maar die zag geen reden om iets te doen aan deze poging tot diefstal: ik had mijn geld toch teruggekregen....
Aanvankelijk bleek Rabo een aantal jaren rente niet te willen uitbetalen. Dat is toen op coulance toch uitbetaald. Kifid vond dat ik daar 100% hard recht op had.

Normaliter zet Rabo het bedrag na 7 jaren op een (collectieve) slapersrekening per vestiging. Als daarbij zou worden vermeld geboortedatum + laatst bekende postcode zou het ALTIJD traceerbaar zijn. Hoe moeilijk kan het zijn?! Maar dat is kennelijk te veel gevraagd; vreemd want kost weinig moeite terwijl Rabo daarmee wel aan de zgn. informatieplicht voldoet.
Overigens er is niet alleen een bewaarplicht van 7 jaar MAAR ook een verjaringstermijn van 20 jaar (Burg. Wetboek).
Klachten bij Rabo duren maanden loipen over 3 kanalen. Dat duurt maanden. Uiteindelijk bieden de gladde juristen van het hoofdkantoor geen enkele oplossing.

Ondertussen hebben de grootbanken tegenwoordig via NVB (ned. vereniging banken) collectief een slapers-systeem ingericht. Zie de website van www.slapendetegoeden.nl. Dat moet nu operationeel zijn, dus meldt je daar.

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 20:36
42 Antwoorden / 1 Vragen

Nadat de Rabobank in Delft eerst had geprobeerd om via privemailtjes deze zaak verborgen te houden kreeg ik vandaag antwoord. Samengevat: Zij zien geen reden om het geld uit te betalen.

Een vraag aan DNB over hoe banken in het algemeen omgaan met spaarbankboekjes leverde het volgende antwoord:

Geachte heer Van der Pas,

Naar aanleiding van uw vraag van 24 september 2014 kunnen wij u in zijn algemeenheid als volgt informeren.

Een rekening kan ongestoord blijven 'slapen' zolang de betrokken bank contact houdt met de betrokken subjecten. Pas zodra dagafschriften als onbestelbaar worden geretourneerd en de betrokken bank er - ondanks zorgvuldige inspanning - niet in slaagt de rechthebbende te traceren, kan een verjaringstermijn aanvangen.

Het saldo van een slapende rekening wordt door de banken naar een tussenrekening (de centrale bankrekening) overgeboekt. Na een verjaring van 20 jaar, voorheen was dit 30 jaar, heeft de oorspronkelijke rechthebbende geen recht meer op het geld. Deze verjaringstermijn staat vermeld in het Burgerlijk Wetboek.

Volgens de wet kunnen rekeninghouders (of hun erfgenamen) formeel na 20 jaar dus, geen aanspraak meer maken op die gelden. Desondanks keren banken (leden van de Nederlandse Vereniging van Banken) te allen tijde het geld uit aan de rechthebbende(n), mits de claim kan worden aangetoond. Zij doen dus geen beroep op deze verjaringstermijn.

Voor verdere vragen adviseren wij u contact op te nemen met (de rechtsopvolger van) uw bank en/of de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB):

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 20:39
42 Antwoorden / 1 Vragen

Let wel: Onze rekeningen waren niet verjaard. De meerderjarige kinderen zijn destijds als rechthebbende op het tegoed niet geinformeerd.

Nu dus maar, zoals gesuggereerd door DNB, eerst de Nederlandse Vereniging van Banken vragen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Zijn er nog medestanders / slachtoffers van de Rabo?

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2014 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben gern klant, ook geen slaper, van de Rabo, maar ik wens u succes.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 21:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De enige die 's middags even lekker op de bank ligt te slapen is mijn lieve moedertje. En wij (kinderen) zorgen dat die andere bank met zijn tengeltjes van haar spaarcentjes afblijft ;-)

pi
door pieterwolters - Sep 25, 2014 om 21:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou de bank de onderzoekskosten op zich moeten nemen?

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2014 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Als u de reacties had gelezen, had u geweten dat de rekeningen nog geen 20 jaar oud zijn, dus helemaal nog niet verlopen.

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 21:30
42 Antwoorden / 1 Vragen

@Pieter Wolters

Inderdaad,
De kinderen hebben een vordering op de bank. De bank heeft het geld zoekgemaakt omdat ze hun administratie zogenaamd na 7 jaar weggooien (natuurlijk niet die van hun vorderingen).

Dus wie zou het anders moeten betalen dan de bank?

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 22:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u enig idee hoeveel u kwijt zou zijn geweest aan onderzoekskosten? Heeft u een kostenplaatje gekregen van de bank?
Om een idee te krijgen waar we het over hebben...

door 1953 - Sep 25, 2014 om 22:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=splint schreef op maandag 22 sep 2014, 16:10]Ik heb niet alle reacties door gelezen, dus misschien bent u al bij www.slapendetegoeden.nl langs geweest.....

Succes,

Splint

Daar kan je ook een link voor maken: slapende spaartegoeden!

door 1953 - Sep 25, 2014 om 22:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=splint schreef op maandag 22 sep 2014, 16:10]Ik heb niet alle reacties door gelezen, dus misschien bent u al bij www.slapendetegoeden.nl langs geweest.....

Succes,

Splint

Correctie! Bovenstaande link werkt niet.

Deze link gaat beter: slapende tegoeden

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 23:11
42 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster

De Rabobank kon dat niet van tevoren vertellen. Dat zou ik achteraf wel horen. Raar toch?

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 23:13
42 Antwoorden / 1 Vragen

@splint en 1953.

Ik ga daar inderdaad nog even langs. Bedankt.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2014 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ptrvndrps schreef op donderdag 25 sep 2014, 23:11]@zoekster

De Rabobank kon dat niet van tevoren vertellen. Dat zou ik achteraf wel horen. Raar toch?

Dat is niet zo rasr. Als u iets kwijt bent en het moet gasn zoeken, weet u toch ook niet hoe lang u er over doet om het te vinden? Als u het al vindt. ;-))

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 23:22
42 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger,

Maar het is wel raar als je dat dan per uur moet betalen. Dan zou je een blanco cheque tekenen.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2014 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ptrvndrps schreef op donderdag 25 sep 2014, 23:22]@Tijger,

Maar het is wel raar als je dat dan per uur moet betalen. Dan zou je een blanco cheque tekenen.

Mijn reactie was ook ironisch bedoeld.

pt
door ptrvndrps - Sep 25, 2014 om 23:43
42 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger

Dat zag ik net nadat ik mijn antwoord had verstuurd. Sorry :-)

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2014 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen punt. ;-)

ho
door hopetobehelping - Oct 4, 2014 om 15:18
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ptrvndrps,

ben wel erg benieuwd hoe dit verder afloopt.
Ondanks dat u door DNB via mail bent doorverwezen naar NVB zou ik denk toch een telefoontje met DNB plegen (niet over de eerdere mail hebben, net of u helemaal blanco bent in de communicatie met DNB). Telefonisch krijgt u soms toch net andere dingen te horen dan via de mail. Via de telefoon is men wellicht wat informeler waarbij DNB u dan hopelijk meerdere opties/mogelijkheden aangeeft.

Ik blijf het een zeer bijzonder verhaal vinden. Er staan saldi waar de erfgenamen van uw overleden schoonvader recht op hebben maar de Rabobank wil het in haar eigen zak steken (zo lijkt het dan toch in mijn ogen).
Bij voorbaat dank voor uw update.

pt
door ptrvndrps - Oct 4, 2014 om 20:46
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste HopeToBeHelping,
Ik wilde inderdaad net zelf ook weer even reageren.
Ik ben inderdaad doorverwezen naar de Nederalndse Vereniging van Banken. Ik heb daar een mail naar toe gestuurd maar nog niets van gehoord.
Wel hebben we naast het boekje van de kinderen, ook nog een boekje van Vader zelf gevonden. Saldo:fl 18.355,83. Ik zal het ook navragen want dit boekje is ook nog volledig intact, geen stempels, niets.
Het zou wel te gek zijn als Rabo ermee weg zou komen door te stellen dat zij na 7 jaar niets meer kunnen terugvinden en al dat geld gewoon laten verdwijnen. En dan ook nog met een ongelofelijk arrogantie.
Rabobank Nederland doet ook helemaal niets.
Ik houd jullie op de hoogte.
ps: is dit niet iets om eens een aflevering van Kassa aan te wijden? Al is het maar om te vragen hoeveel geld hiermee in Nederland gemoeid is en waar dat geld blijft?

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2014 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zou u dan aan Kassa moeten voorleggen. Klik links onderaan op contact met Kassa.

Ik vraag mij wel het volgende af. Is het logisch dat uw schoonvader zoveel geld op boekjes had staan, zonder dat iemand daarvan wist, en is dat geld nooit nodig geweest tijdens zijn leven?

ze
door zeeuw.p - Oct 4, 2014 om 22:06
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Heb al eerder gereageerd (op 22 sept.).
Natuurlijk heb ik destijds ook voorgelegd aan Kassa. Die zagen er geen brood in voor een TVuitzending.

Ja, klaarblijkelijk kan Rabobank er mee wegkomen geld van rekeningen van overledenen te laten verdwijnen (in eigen zak). De aalgladde juristen van Rabo praten alles wat krom is recht en Kifid is zo blijkt (alweer) weinig onpartijdig.

Ik wil je toch adviseren om
1. wacht nog even op antwoord van 'slapende tegoeden' van NVB. 'Het duurt lang maar goede kans dat het toch lukt.
2. Kan 'slapende tegoeden uiteindelijk niets vinden, betaal dan toch die onderzoekskosten. Per saldo loont het bij dit soort grote bedragen. En vergeet niet (zo ik al melde) je hebt recht op rente! Zelfs het Kifid onderschreef dat. De rente over al die jaren kan best eens hoger dan de onderzoekskosten zijn.......

Laat me weten of je nog andere ondersteuning/adviezen oid wilt.
Veel succes!

pt
door ptrvndrps - Oct 12, 2014 om 15:48
42 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn we weer.
Na diverse vruchteloze pogingen (diverse malen van het kastje naar de muur gestuurd) nog helemaal niets gebeurd.
Ga nu weer contact opnemen met DNB en de AFM.
De Nederlandse vereniging van banken heeft nog niet gereageerd.

pt
door ptrvndrps - Oct 13, 2014 om 22:55
42 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is interessant:

Uitspraken van de KIFID (gefinancierd door de banken)
http://www.kifid.nl/consumenten/uitspraken/trefwoord
Tik in het zoekvakje: spaarbankboekje

8 uitspraken en geen enkele toegewezen.

Waar zou dat geld blijven?

Trouwens allemaal Rabobank spaarbankboekjes.

pt
door ptrvndrps - Oct 13, 2014 om 23:01
42 Antwoorden / 1 Vragen

Rabobank Nederland heeft gereageerd:

"Hallo Peter,

Bedankt voor je bericht. Wij hebben een terugkoppeling ontvangen van de klachtenafdeling en ik heb zojuist nog contact gehad met de betreffende Rabobank.

Ik begrijp dat je graag wilt weten wat hierin het beleid is van Rabobank Nederland. Omdat de Rabobank een coöperatie is van lokale banken, geeft iedere Rabobank hier een zelfstandige beoordeling op en is dit lijdend.

Zoals al vaker is aangegeven in eerdere gesprekken, kunnen wij hierin niet meer voor je betekenen.
Ik kan me voorstellen dat je dit niet het antwoord is wat je graag wilde hebben maar dit is het definitieve antwoord.

Pascalle"

Met andere woorden: Alle Rabobanken zijn volledig zelf bevoegd om spaarrekeningen achterover te drukken.

Ik vraag me wel af wat de taak van Rabobank Nederland is.

Volg dit op https://www.facebook.com/messages/?action=read&tid=mid.1412581475897%3A88e47d718f51e6d452

Geef aub ook daar wat commentaar zodat er wat meer aandacht komt voor deze diefstal.

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 23:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u geen vertrouwen heeft in het Kifid, dan kunt u beter meteen naar de rechter stappen. Volgens mij is dat de enige weg. De mogelijkheden daarvoor zijn al eerder in het topic besproken.

Met een negatief oordeel van het Kifid sta je al op 1-0 achter als je daarna nog je zaak bij de rechter voorlegt.

Ik krijg nu het idee dat u wat door blijft mopperen en modderen, zonder dat dat verder nog tot resultaat leidt.

tr
door trappist - Oct 14, 2014 om 00:11
240 Antwoorden / 0 Vragen

lijdend moet volgens mij: "leidend" zijn, als ik de reactie lees lijjkt het of Rabo Nederland u verwijst naar de coöperatie waar de boekjes zijn afgegeven...?

door 1953 - Oct 14, 2014 om 03:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=trappist schreef op dinsdag 14 okt 2014, 00:11]lijdend moet volgens mij: "leidend" zijn, als ik de reactie lees lijjkt het of Rabo Nederland u verwijst naar de coöperatie waar de boekjes zijn afgegeven...?

Ooit gehoord van rechtsopvolging? Rechtsopvolging is hier van toepassing geweest.
Uit een fusie,1972, tussen de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank en de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank is de huidige Rabobank ontstaan. Rechtsopvolging!

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 09:16
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste 1953,
Ze erkennen wel dat er sprake is van rechtsopvolging maar beroepen zich op verjaring. Dat ze na 7 jaar niet meer kunnen nagaan wat er met het geld is gebeurd.

Vraag me af hoeveel spaarbankboekjes houders slachtoffer zijn van deze diefstal van de Rabobank. Al die mensen die vroeger voor hun kinderen hebben kromgelegen om wat centjes te sparen.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 09:20
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Trappist,
Inderdaad, het "lijdend" slaat op de clienten van Rabobank waarvan het geld van spaarbankboekjes is gestolen.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 09:23
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zoekster,
Naar de rechter stappen is tegenwoordig zo duur dat de Rabobank er op rekent dat clienten waarvan ze het spaarbankboekje niet uitkeren die stap niet zullen nemen.

De griffierechten zijn al erg hoog en dan nog de advocaatkosten.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 09:26
42 Antwoorden / 1 Vragen

OPROEP:
ZIJN ER NOG MEER SLACHTOFFERS VAN DE RABOBANK SPAARBANKBOEKJES?
DAN ZOUDEN WE SAMEN KUNNEN OPTREKKEN TEGEN DIT ONRECHT!

ALS ENIGE BANK BETAALT DE RABOBANK HET SALDO VAN SPAARBANKBOEKJES NIET UIT EN NIEMAND DIE ER IETS AAN DOET.

GRAAG REACTIE!!

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2014 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met zo'n oproep bereikt u niets.

U kunt twee dingen doen. De onderzoekskosten betalen voor één rekening en kijken wat daar uitkomt, of naar de rechter stappen voor één rekening.

Als de kinderen samen die kosten dekken, stellen die ook niets voor.

De kost gaat zogezegd voor de baat uit.

Maar hebt u in de familie nu al weleens nagegaan of die boekjes, dus dat er niets met die saldi gedaan is, reëel zijn?

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2014 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Griffierecht is € 219,00. Dan hebt u nog kosten van de deurwaarder. Een advocaat hoeft niet.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 10:04
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,
Het enige wat wij hebben is 4 spaarbankboekjes van de Rabobank die helemaal intact zijn. De Rabobank weigert om enige aktie te ondernemen om na te gaan wat er met het saldo is gebeurd. Volgens hen is het niet meer na te gaan namelijk.

Wat ik wil bereiken is dat een bank minimaal verantwoording moet afleggen wat er met geld van spaarbankboekjes en spaarrekeningen gebeurd is.

En daarnaast vind ik het vreemd dat De Nederlandse Bank aangeeft dat er geen enkele andere bank zich zo asociaal opstelt. Alle banken betalen het saldo gewoon uit behalve de Rabobank. Het hele internet staat echt helemaal vol met dit soort zaken, allemaal Rabobank.

Ik vind het vreemd dat een bank iets dergelijks niet na kan gaan en ik geloof het ook niet. Het geldt toch ook niet voor vorderingen die zij zelf op derden hebben? Die blijven ze wel achtervolgen. Vele jaren......

Gerechtelijke kosten zijn erg hoog tegenwoordig. Advocaat kosten daarvan het hoogst en die krijg je niet terug als je wint. Als wij een no cure no pay advocaat konden vinden dan zouden we wel naar de rechter gaan trouwens.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 10:07
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,
Inderdaad, een advocaat hoeft niet voor de kantonrechter. Maar wel als ze in hoger beroep gaan...

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2014 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kan de bank dat wel na gaan, maar dan moeten ze gaan zoeken blijkbaar. Geef dat voor één boekje uit.of start een procedure voor één boekje. Waarom zouden ze in hoger beroep gaan?

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 10:24
42 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 15 okt 2014, 10:12]Natuurlijk kan de bank dat wel na gaan, maar dan moeten ze gaan zoeken blijkbaar. Geef dat voor één boekje uit.of start een procedure voor één boekje. Waarom zouden ze in hoger beroep gaan?

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 10:25
42 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 15 okt 2014, 10:12]Natuurlijk kan de bank dat wel na gaan, maar dan moeten ze gaan zoeken blijkbaar. Geef dat voor één boekje uit.of start een procedure voor één boekje. Waarom zouden ze in hoger beroep gaan?

Je hebt me overtuigd. Ik ga het doen.
Bedankt.

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2014 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes gewenst. Laat nog eens horen hoe het uitpakt.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 10:35
42 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 15 okt 2014, 10:29]Succes gewenst. Laat nog eens horen hoe het uitpakt.

Ga ik zeker doen!!

jantje7
door jantje7 - Oct 15, 2014 om 11:06
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De RABO-Bank is ook de enigste bank die de spaarbankboekjes heeft over gezet naar een internetspaarrekening zonder dat daar de boekjes moesten worden ingeleverd of afgestempeld.
Mogelijk is het saldo gewoon van deze rekeningen afgehaald of overgeboekt. Heb nog steeds niet gehoord of u daar al naar gekeken heeft.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 11:57
42 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry Jantje7 voor het niet reageren.

Daar heb ik inderdaad naar gevraagd. Want ik weet niet naar welke spaarrekening (nummer) dat spaarbankboekje dan zou kunnen zijn zij overgezet.

Maar het punt is nu juist dat ze weigeren om dat uit te zoeken en te verantwoorden. Ze zeggen dat ze die informatie niet meer hebben en daarmee is voor de Rabobank: case closed.

ho
door hopetobehelping - Oct 15, 2014 om 17:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ptrvndrps,

wellicht heb ik ergens overheen gelezen, maar heeft u al antwoord gehad op uw mail naar de Nederlandse Vereniging van Banken ?
Uiteraard verder duwen, duwen totdat ze eindelijk over de brug komen. Het mag nooit zo zijn dat de Rabobank met deze diefstal wegkomt. Uiteraard alle communicatie met de Rabobank goed bewaren, die kan nog weleens van pas komen.

Heel veel succes.

pt
door ptrvndrps - Oct 15, 2014 om 18:58
42 Antwoorden / 1 Vragen

Beste HopeToBeHelping

Nog geen reactie van de NVB. Wel van DNB die op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van Rabobank mbt spaarbankboekjes. Zij gaan met het toezichtsteam voor de Rabobank er naar kijken.

De NVB ga ik van de week nog bellen.

Ik heb ook een bericht gestuurd naar de AFM. Die zouden binnen 5 dagen reageren.

Ik houd via deze thread iedereen op de hoogte.

sp
door sp.aarder - Oct 16, 2014 om 15:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als de Rabobank op zo'n manier met iemands geld (spaarbankboekjes) omgaat, dan heb ik geen vertrouwen in deze bank. Zelf als ze (strikt juridisch) zich aan de regels zouden hebben gehouden, dan nog wil je niet met zo'n bank in zee.
Zo creeren ze toch imagoschade? Volgens mij verliezen ze daarmee veel meer geld dan dat ze nu in hun zak proberen te houden. De alom bekende korte termijn visie, lijkt me.

pt
door ptrvndrps - Oct 16, 2014 om 15:34
42 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt SP.aarder

Dat de Rabobank niet in zijn recht staat bewijst deze uitspraak van Mr Frank Visser toen hij nog alleen kantonrechter was en niet Rijdende Rechter.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:KTGZAA:2001:AB1633

Hij maakt gehakt van de redenering van de Rabobank die wilde voorkomen om het saldo op een spaarbankboekje uit te betalen

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 17:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een aanklikbare link, klik-> Mr Visser
Ik volg dit topic met belangstelling.
Tis toch allemaal niet te geloven, wat een gajes.

pt
door ptrvndrps - Oct 16, 2014 om 23:40
42 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Gompy2,

voor het aanmaken van de link. Ik ben zelf niet zo handig met dat soort dingen.

Het is inderdaad diefstal wat de Rabobank bij al die spaarrekeningen en spaarbankboekjes doet.

Maar ik ga het nooit opgeven.