gallito
door gallito Sep 4, 2014 om 17:34
Computers & telefonie

SPAM

Dag allemaal,

Ik werk met Google Chrome en deze houdt automatisch SPAM tegen en plaatst deze in de spam map op de webmail, waardoor ik die zooi gelukkig niet binnenhaal met mijn outlook mailprogramma op mijn laptops.

Nu ontvang ik al zo'n ruim 2 maanden deze vervelende spamberichten op een e-mailadres dat ik alleen voor privédoeleinden gebruik. (vrienden, overheid, medisch etc.)
Hoe dit ontstaan is is mij een raadsel.

Ik verwijder op dat account elke dag die berichten uit mijn spam map. (en reageer dus nergens op).

Hoe kom ik hiervan af of houdt dit vanzelf op na een periode van geen reacties mijnerzijds.
Wie weet dit?

Salu2, gallito

1591 16 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 19:42
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dit stopt niet.

Geef verder even gelieve iets meer info, zoals welke mailprovider / -cliënt, om wat voor 'n spam gaat het etc. om eventueel richting 'n oplossing te komen (mocht u daar interesse inhebben).

gallito
door gallito - Sep 4, 2014 om 21:14
479 Antwoorden / 66 Vragen

Sorry, vergeten te melden dat ik met G-mail werk.
Het gaat om seksueel getinte Spam

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2014 om 21:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gmail heeft een goed spamfilter. Dus de gewraakte mails aanmerken als spam in de regel stopt het op den duur. Soms komt de vraag van Gmail zelf of ze actie tegen de afzender(s) moeten ondernemen.
Ik neem aan dat u met spam tegenhouden door Chrome bedoelt de reclame popups wegens een geïnstalleerde ad-on zoals bijv. Ad-Block.

gallito
door gallito - Sep 4, 2014 om 21:26
479 Antwoorden / 66 Vragen

G-mail plaatst deze mails al meteen in de Spam map, alwaar ik ze meteen uit verwijder.

De mededeling over Chrome is een vergissing, ik bedoelde natuurlijk G-mail.

In Chrome heb ik inderdaad Adblock Plus en Ghostery geïnstalleerd tegen ongewenste reclames.

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2014 om 21:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan is er geen probleem en zal het op den duur wel stoppen. U hoeft ook niet p.o. die spam te verwijderen. Als u het steeds direct verwijdert heeft u er ook geen zicht op welke spam vermindert en in hoeverre er weer nieuwe versies verschijnen. Ik meen overigens dat spam na 30 dagen automatisch verwijderd wordt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 21:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Even voor de duidelijkheid; Het 'privé mailadres' is van Gmail en de mail lees en beantwoord je online via gmail.com, is dat juist?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 21:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Oh laat maar, de spam komt blijkbaar wel gewoon binnen in de spam map, helemaal niets vreemds aan de hand dus.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 21:47
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De eigenlijke vraag is dus; "Hoe komt het dat ik deze spam ontvang?"

gallito
door gallito - Sep 4, 2014 om 21:50
479 Antwoorden / 66 Vragen

Dat is secundair. Primair is de vraag wanneer het stopt.

Heb dit nog nooit eerder gehad.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 22:03
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gallito schreef op donderdag 4 sep 2014, 21:50]Dat is secundair. Primair is de vraag wanneer het stopt.
Het komt automatisch in je spam map, dan heb je er toch helemaal geen last van? (of denk ik nu te simpel?)

Spam stop je in het algemeen niet, vaak worden na een aantal dagen de servers offline gehaald of worden geblokkeerd.
Valt mij op dat je zo af en toe 'n piekmoment van spam hebt.

pi
door pieterwolters - Sep 5, 2014 om 09:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Van spam in je spambox heb je inderdaad geen last. Daar is het een spambox voor. Als Google de berichten direct zou verwijderen en ook niet in de spambox zou gooien, dan zouden er grotere problemen ontstaan.

gompy2
door gompy2 - Sep 5, 2014 om 12:32
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt zelf filters instellen in Gmail, dan kun je aangeven dat bepaalde mailafzenders of wat dan ook helemaal niet meer getoond worden.
Als je een spam-mail geactiveerd hebt, bovenin op de tab "Meer" klikken en dan op "Berichten zoals deze filteren".

Je kunt ook de hele Spam map verbergen, krijg je niks meer te zien, maar is niet aan te raden want soms komt er wel eens mail in je Spam map die er er eigenlijk niet hoort, dus controle wel blijven behouden in jou geval.
Ik weet niet hoe je je mail bij Gmail bekijkt, direct of via een mail-client?
Ik doe het via Thunderbird en scan per keer mijn 4 Gmail-accounts en 2 Yahoo accounts af, en heb bij een aantal accounts waar mee ik in de grote boze enge wereld op diverse forums of site's inlog, de Spam mappen verborgen.
Wat daar in komt is toch meestal niet veel soeps en 1 keer in de zoveel tijd log ik direct in op Gmail of Yahoo.nl om die zooi daar eens te bekijken.

In jou geval met je "goede" e-mailadres kun je dat niet doen, die moet je dus eigenlijk in de gaten blijven houden, maar je kunt zoals eerder geschreven wel de afzenders of inhoud filteren, daar heb je veel mogelijkheden toe.
Hoe je aan die spam komt is moeilijk te zeggen. Mogelijk door eigen onvoorzichtigheid, maar mogelijk ook door webcrawlers die jouw adres hebben geoogst dat niet eens bij jou hoeft af te komen.

Wiki:
Een spambot is een bot (een autonoom opererend stuk software) die ontworpen is om ongewenste e-mailberichten (beter bekend als spam) in grote hoeveelheden naar zo veel mogelijk mensen te sturen of hun berichten op fora te plaatsen. Daarnaast fungeert een spambot ook als een webcrawler die het internet afstruint naar e-mailadressen. Een spambot kan als een stuk malware op iemands computer terechtkomen en het daardoor deel van een botnet maken.

De programmeurs van zulke spambots zijn erop uit om de vele e-mailadressen die verzameld zijn aan (onofficiële) bedrijven door te verkopen, zodat zij dan via een botnet aan een grote groep mensen ongewenste reclame kunnen versturen.

gompy2
door gompy2 - Sep 5, 2014 om 12:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@gallito,
Er over heen gelezen dat je je Gmail account direct uit Chrome benaderd, dus dat stukje "Thunderbird" waar ik het over had maar vergeten.

gallito
door gallito - Sep 5, 2014 om 19:23
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik begrijp uit de reacties dat het een kwestie van lange adem is, of de spam afzenders meteen filteren op de webmail.
Dat ga ik ook proberen.

Ik check mijn mail eerst op mijn smartphone direct via mijn google account(s).
Daar filter ik al wat ik niet interessant vind en haal daarna het restant op mijn laptops binnen met Outlook.

Met het email adres waarop de spam is binnengekomen ben ik erg voorzichtig, juist omdat ik deze schoon wil houden van allerlei rommel. Maar zo zie je maar.

Iedereen bedankt voor de bijdrages.
salu2, gallito

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 8, 2014 om 17:11
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gallito schreef op vrijdag 5 sep 2014, 19:23]Met het email adres waarop de spam is binnengekomen ben ik erg voorzichtig, juist omdat ik deze schoon wil houden van allerlei rommel. Maar zo zie je maar.
1. Ze kunnen het adres ook gewoon raden.
2. Iemand anders die vergeet bij het doorsturen even de mailadressen te verwijderen en/of geen BCC te gebruiken.
3. Ergens 'n lekkende server en jouw adres ligt ook op straat.

Voorzichtig zijn is altijd goed, maar bovengenoemde externe factoren heb je weinig invloed op.

aurora1
door aurora1 - Sep 8, 2014 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En altijd je spammap blijven controleren omdat soms per abuis daar gewone mails in kunnen belanden.