i.
door i.nijhoff Mar 11, 2014 om 19:07
Auto & vervoer

Sparta E-motion C2

Ik heb de Sparta E-motion nog geen jaar en er zijn inmiddels meerdere spaken gebroken, de remmen gillen regelmatig als een keukenmeid, de koplamp zit altijd los/scheef en de display is ook al een keer gesneuveld.
Vorige week is spaak 8 gebroken en ik weet inmiddels niet meer wat ik het beste kan doen. Ga ik weer naar de verkoper of moet ik zelf met sparta gaan stoeien?
Hopelijk heeft iemand advies.

Iris

3670 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 11, 2014 om 19:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U moet bij de verkoper zijn. Lees klik hier e.e.a. over garantie.
Tik ook in het zoekvakje bovenaan eens de naam van deze fiets in, ik dacht gelezen te hebben dat er meer problemen met de spaken waren met dit merk en model.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 11, 2014 om 20:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de aflevering moet een verkoper alle spaken controleren op spanning...
Maar ook het vervangen van alleen de kapotte is niet genoeg, de spaken naast de gebroken spaak zijn ook uitgerekt en hebben een klap gehad.

Wel bestaat de kans dat U het Troittoir op of af fietste en daardoor kunnen spaken ook breken dus neem je weleens een stoeprand?

Verder is tijdig jaarlijks onderhoud dus ook controle op losse of niet op juiste spanning zijnde spaken mogelijk dus heb je fiets als eens een service beurt gehad?

Vooral online winkels leveren fietsen in doos en daar gaan spaken vaker kapot wegens niet nalopen, remmen staan scheef en gaan piepen dus heb je hem normaal afgeleverd gekregen of online in doos?

me
door mein33 - Mar 12, 2014 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De klacht van gebroken spaken van een bepaald type E. bike is niet nieuw of onbekend.
Alle spaken moeten door de fietsenmaker worden vervangen voor een zwaarder type en het probleem is opgelost. Als niet alle spaken worden vervangen door een zwaarder type zal het probleem blijvend zijn en dat kan niet de bedoeling zijn.
Uw fietsenmaker kan bij de fabrikant navragen door welk type spaak de huidige moeten worden vervangen en deze declareren bij de fabrikant.

i.
door i.nijhoff - Mar 12, 2014 om 11:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties. Nadat spaak 3 0f 4 kapot ging heeft de fietsenmaker een set nieuwe spaken erin gezet. Na spaak nr 6 of 7 heeft hij er een in de fabriek afgemonteerd achterwiel in gezet. Dat leek goed te gaan maar helaas is er vorige week weer 1 gesneuveld. Hoe kom ik erachter welk type spaak ik nu heb en welk type de zwaardere is?

i.
door i.nijhoff - Mar 12, 2014 om 11:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

p.s.
Ik stuiter niet van randjes e.d.
Dit is de eerste fiets waarbij er ooit een spaak gesneuveld is.

van leyden
door van leyden - Mar 12, 2014 om 11:53
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=i.nijhoff schreef op woensdag 12 mrt 2014, 11:42]Dank voor jullie reacties. Nadat spaak 3 0f 4 kapot ging heeft de fietsenmaker een set nieuwe spaken erin gezet. Na spaak nr 6 of 7 heeft hij er een in de fabriek afgemonteerd achterwiel in gezet. Dat leek goed te gaan maar helaas is er vorige week weer 1 gesneuveld. Hoe kom ik erachter welk type spaak ik nu heb en welk type de zwaardere is?

Elke fietsenmaker weet dat wel.

Bizar overigens>> het geeft maar aan wat een zooitje ongeregeld e bikes zijn.
Alle onderdelen zijn goed genoeg, er wordt te weinig getest op duurzaamheid, eigenlijk schandalig dat de e bikes nog steeds last hebben van kinderziektes.
Volgens mij bestaan er geen betrouwbare e bikes, elke fiets heeft wel zwakke plekken.

Zou ook niemand aanraden om een e bike te kopen> te duur, te onbetrouwbaar, weinig service en garanties die aan de laars gelapt worden.

van leyden
door van leyden - Mar 12, 2014 om 12:07
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Volgens mij wordt elke electrische fiets zodanig ontworpen dat hij een paar maanden probleemloos meegaat.
Daarna begint onherroepelijk de ellende die doorgaat totdat de fiets voorgoed in de schuur komt te staan, weeeerrrr repareren... daar heeft de consument geen trek meer in. Zo staan er nu duizendenden e bikes op stal.
Wat een blamage die electrische fiets.

me
door mein33 - Mar 12, 2014 om 12:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=van leyden schreef op woensdag 12 mrt 2014, 12:07]Volgens mij wordt elke electrische fiets zodanig ontworpen dat hij een paar maanden probleemloos meegaat.
Daarna begint onherroepelijk de ellende die doorgaat totdat de fiets voorgoed in de schuur komt te staan, weeeerrrr repareren... daar heeft de consument geen trek meer in. Zo staan er nu duizendenden e bikes op stal.
Wat een blamage die electrische fiets.

@van Leyden,

Uw reactie is sterk overtrokken. Zelf rij ik nu voor het 5e jaar probleemloos met mijn Sparta Ion Gls.
Heb er inmiddels ruim 13.000 km mee gereden en heb nog steeds het eerste accupakket.
Alleen de ketting en de banden zijn vervangen i.v.m. normale slijtage.
De klacht van Ts is pure pech en kan heel makkelijk worden opgelost.

holstein
door holstein - Mar 13, 2014 om 09:11
922 Antwoorden / 16 Vragen

Het verhaal met de spaken heeft Gazelle een jaar of wat geleden ook gehad met hun gewone fietsen, die knapten er om de haverklap uit.
Later opgelost, want dit soort onderdelen worden zo goedkoop mogelijk uit het verre buitenland ingekocht en dan kun je hier op wachten.
Jou fietsmaker weet echt wel wat voor spaken je er in moet hebben, maar hij hikt misschien wat tegen de werktijd aan dat hij het wiel zelf moet spaken, dit zijn kosten die wil hij terug kunnen vorderen en daar zijn fabrikanten niet echt makkelijk in.
Zou er toch nog eens goed met hem over praten, want zoiets moet natuurlijk opgelost worden en al helemaal bij zo'n dure merkfiets, dit blijft gewoon een garantieverhaal.