wiheda
door wiheda Nov 17, 2015 om 19:55
Auto & vervoer

Sparta slechte klantenservice. Vragen worden niet beantwoord

Sparta fietsen reageert niet op mijn schrijven. Heb diverse foto's waaraan ik kan aantonen dat de fiets van meer da 3.000 euro ondeugdelijk is en gevaarlijk. Alles moet via de dealer worden afgehandeld, maar de standaard die op het frame is gelast en waar mijn hiel telkens tegenaan komt, kan de dealer niet verwijderen. Deze moet er af geslepen worden en Sparta moet deze opnieuw spuiten. Ik wil graag mijn geld terug daar ik al een half jaar bezig ben met mailwisselingen en brieven schrijven waar Sparta niet eens meer op reageert. Mag dit zomaar? Graag zou ik met de belbus bij Sparta langs gaan. De accu van Bosch E-Speedbike gaat ook maar 35 kilometer mee, dan is deze leeg. Ik rij 30 kilometer van huis naar de zaak en moet de accu voor de terugweg weer opladen. Wat houd een E-speedbike dan in voor woon-werk verkeer?

3663 16 Rapporteer

he
door henkhh - Nov 17, 2015 om 20:31
174 Antwoorden / 0 Vragen

Niet Sparta is het die u erop aan moet spreken maar de leverancier/fietsenmaker waar u de fiets hebt gekocht. Hij moet zorgen dat u krijgt waarop u recht hebt. De fiets wordt met de standaard zo af fabriek geleverd vermoed ik en zo hebt u hem gekocht en wanneer u zich goed heeft geïnformeerd ook op proefgereden. U kunt niet verwachten dat wanneer het u nu niet bevalt opeens maar anders moet op kosten van een ander. De accu bij normaal gebruik lijkt mij inderdaad wat aan de magere kant voor wat betreft de actieradius. Wat zeggen de specificatie? Wanneer dit erg veel afwijkt dan de leverancier vragen om een goede oplossing.

door 1953 - Nov 17, 2015 om 20:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw leverancier van de fiets moet u aanspreken voor de garantieclaim, niet de fabrikant Sparta daar hebt u nimmer geen binding mee gehad.

wiheda
door wiheda - Nov 18, 2015 om 09:19
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=henkhh schreef op dinsdag 17 nov 2015, 20:31]Niet Sparta is het die u erop aan moet spreken maar de leverancier/fietsenmaker waar u de fiets hebt gekocht. Hij moet zorgen dat u krijgt waarop u recht hebt. De fiets wordt met de standaard zo af fabriek geleverd vermoed ik en zo hebt u hem gekocht en wanneer u zich goed heeft geïnformeerd ook op proefgereden. U kunt niet verwachten dat wanneer het u nu niet bevalt opeens maar anders moet op kosten van een ander. De accu bij normaal gebruik lijkt mij inderdaad wat aan de magere kant voor wat betreft de actieradius. Wat zeggen de specificatie? Wanneer dit erg veel afwijkt dan de leverancier vragen om een goede oplossing.

wiheda
door wiheda - Nov 18, 2015 om 09:24
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=henkhh schreef op dinsdag 17 nov 2015, 20:31]Niet Sparta is het die u erop aan moet spreken maar de leverancier/fietsenmaker waar u de fiets hebt gekocht. Hij moet zorgen dat u krijgt waarop u recht hebt. De fiets wordt met de standaard zo af fabriek geleverd vermoed ik en zo hebt u hem gekocht en wanneer u zich goed heeft geïnformeerd ook op proefgereden. U kunt niet verwachten dat wanneer het u nu niet bevalt opeens maar anders moet op kosten van een ander. De accu bij normaal gebruik lijkt mij inderdaad wat aan de magere kant voor wat betreft de actieradius. Wat zeggen de specificatie? Wanneer dit erg veel afwijkt dan de leverancier vragen om een goede oplossing.
Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken. Zoals ik heb geschreven werkt de dealer mee, maar kan niet de uitstekende gelaste kop verwijderen. Dan moet hij deze er af slijpen.

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2015 om 15:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als je constant in de maximum stand, en onjuiste versnelling, rijdt is die 35 km niet zo vreemd met een bij de fiets geleverde standaart accu. Wat die fietsstandaard betreft dit had u toch al direct op moeten vallen. Vindt het wel vreemd tenzij u met uw tenen op het pedaal zit, dan steekt de hak ver uit. En ook met een speedboot kun je een proefvaart maken bij aanschaf dus waarom op een E-bike niet ?. En die blauwe kentekenplaat heeft u voor de E-bike, met trapondersteuning, niet nodig. Wel als het een geheel electrische fiets is.

wiheda
door wiheda - Nov 19, 2015 om 08:17
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:22]Hallo wiheda,

.....Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken.....
Die vat ik even niet ....

Als de fiets ná aanschaf niet bevalt is dat héél vervelend, maar daar kun je de verkoper/maker natuurlijk niet (altijd) op aanspreken.

Als je met een accu te weinig km kan maken kan dat verschillende oorzaken hebben: klik
Accu met te weinig capaciteit aangeschaft.
Je dealer zou daar uitsluitsel over moeten kunnen geven.
35 km lijkt me voor een moderne fietsaccu inderdaad aan de lage kant.

Voor de belbus:
Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CS in Hilversum. Of mail naar belbus(at)vara.nl

Suc6

De speedboot is zo'n gevalletje mobiel veranderd het woord en even niet opletten.
Moet dus Speedbike zijn.
Dank je voor het adres

wiheda
door wiheda - Nov 19, 2015 om 08:18
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 18 nov 2015, 15:36]Als je constant in de maximum stand, en onjuiste versnelling, rijdt is die 35 km niet zo vreemd met een bij de fiets geleverde standaart accu. Wat die fietsstandaard betreft dit had u toch al direct op moeten vallen. Vindt het wel vreemd tenzij u met uw tenen op het pedaal zit, dan steekt de hak ver uit. En ook met een speedboot kun je een proefvaart maken bij aanschaf dus waarom op een E-bike niet ?. En die blauwe kentekenplaat heeft u voor de E-bike, met trapondersteuning, niet nodig. Wel als het een geheel electrische fiets is.

Gerbera, Zou toch nog even goed de verkeerswet lezen.
Voor een gewone fiets met accu die maximaal 23 km per uur ondersteund is geen blauw kenteken nodig. Voor de E-Speedbike die ondersteund tot 45 km pu, wat haast alleen haalbaar is als men goed getraind is (ik train in het weekend 80 tot 100 kilometer achtereen op mijn racefiets) en dan is dit nog niet haalbaar om continue te doen, daar de fiets behoorlijk aan het gewicht is. Tevens wil je ook niet bezweet op je werk aan komen, vandaar de fiets voor woon- werkverkeer.
En niet iedere fietsenzaak heeft een paar fietsen van 3.000 euro in de winkel staan.

Van mijn model, de Sparta Bosch E-Bike had hij alleen het dames model staan die was besteld en stond nog in de doos. Dat de standaard niet onder het frame zit, maar aan de zijkant wordt gemonteerd is dan niet goed zichtbaar. Deze moet er immers nog worden opgezet. En nee ik rij niet op mijn tenen. De standaard is te dicht op de trapas gemonteerd, vandaar dat Sparta al een speciale beugel heeft ontworpen om bij deze serie fietsen het probleem deels op te lossen door deze beugel op de plaats van de standaard te plaatsen en de standaard weer op de beugel. Een pleister voor het bloeden. En het ziet er niet uit met al die bouten.

Sparta weet dus wel degelijk dat dit een probleem is, maar verkoopt liever deze serie leeg om de volgende te verbeteren. En kijk je naar de standaard als je een fiets koopt of naar het model en kleur?
Ik kijk niet naar de standaard. En je gaat sommige dingen pas merken als je lange stukken rijd, zoals ik.
Wat betreft de standaard accu, op een E-Speedbike van Sparta heb je maar één soort bosch accu van 600 watt. Je hebt niet de keuze tussen brons, zilver en gold zoals de gewone elektrische fiets. Ik heb daar Sparta al over aangeschreven of ze zwaardere accu's kunnen leveren. Sparta verwijst je dan door om zelf maar contact op te nemen met Bosch, daar zij de accu's van rond de 800 euro leveren. Ook zoiets van doorschuiven of over de schutting gooien om zelf maar zo min mogelijk te hoeven ondernemen en navragen.

wiheda
door wiheda - Nov 19, 2015 om 08:20
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 18 nov 2015, 15:40][quote=wiheda schreef op woensdag 18 nov 2015, 09:24]
Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken.

Ga er maar even vanuit dat de "speedboot" voor u hetzelfde is als een "speed-bike".
Deze bewering die u hier doet klopt niet, u had en/of kunt een proefrit maken bij het Sparta testcentrum.
En met dit type fietsen kunt u bij een constante maximale vermogensbelasting van de accu geen wereldwonder m.b.t. de axi-radius verwachten.
Voor "heen" moet de accu geladen worden en voor "weer" weer.
U kunt de axi-radius eenvoudig uitbreiden door gebruikt te maken van een Range extender.

De enige manier om een testrit te maken is inderdaad bij het testcentrum van Sparta zelf. Dan moet ik eerst een flink stuk rijden met de auto om een ritje te maken. Er zijn maar weinig rijwielhandelaren die met een groene plaat jou op een nieuwe Speed-Bike laten rijden.

wiheda
door wiheda - Nov 19, 2015 om 08:22
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan met al mijn problemen bij mijn dealer terecht en die heeft er al heel wat verholpen. Nu is de beugel die de derailleur moet beschermen gewoon afgebroken doordat je met een hoge snelheid over kuilen en hobbels rijd.

Niet alles op deze fiets is zo stevig gemaakt zoals men moet verwachten op een E-speedbike.
De remmen, stuur en frame zijn extra stevig. Verder blijft het licht materiaal van een standaard sportfiets.
De dealer heeft zelfs een extra beugel bevestigd op het achter spatbord, daar deze zo dun is, dat deze gewoon heen en weer gaat door de zware beugel waar de blauwe kentekenplaat in zit.

edrick3
door edrick3 - Nov 19, 2015 om 08:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wiheda,

.....Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken.....
Die vat ik even niet ....

Als de fiets ná aanschaf niet bevalt is dat héél vervelend, maar daar kun je de verkoper/maker natuurlijk niet (altijd) op aanspreken.

Als je met een accu te weinig km kan maken kan dat verschillende oorzaken hebben: klik
Accu met te weinig capaciteit aangeschaft.
Je dealer zou daar uitsluitsel over moeten kunnen geven.
35 km lijkt me voor een moderne fietsaccu inderdaad aan de lage kant.

Voor de belbus:
Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CS in Hilversum. Of mail naar belbus(at)vara.nl

Suc6

wiheda
door wiheda - Nov 19, 2015 om 08:26
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 18 nov 2015, 15:40][quote=wiheda schreef op woensdag 18 nov 2015, 09:24]
Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken.

Ga er maar even vanuit dat de "speedboot" voor u hetzelfde is als een "speed-bike".
Deze bewering die u hier doet klopt niet, u had en/of kunt een proefrit maken bij het Sparta testcentrum.
En met dit type fietsen kunt u bij een constante maximale vermogensbelasting van de accu geen wereldwonder m.b.t. de axi-radius verwachten.
Voor "heen" moet de accu geladen worden en voor "weer" weer.
U kunt de axi-radius eenvoudig uitbreiden door gebruikt te maken van een Range extender.

Mein, Wat is een Range extender. En waar schaft je deze aan voor een Bosch accu 600 watt?

me
door mein33 - Nov 19, 2015 om 08:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wiheda schreef op woensdag 18 nov 2015, 09:24]
Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken.

Ga er maar even vanuit dat de "speedboot" voor u hetzelfde is als een "speed-bike".
Deze bewering die u hier doet klopt niet, u had en/of kunt een proefrit maken bij het Sparta testcentrum.
En met dit type fietsen kunt u bij een constante maximale vermogensbelasting van de accu geen wereldwonder m.b.t. de axi-radius verwachten.
Voor "heen" moet de accu geladen worden en voor "weer" weer.
U kunt de axi-radius eenvoudig uitbreiden door gebruikt te maken van een Range extender.

jo
door jorisw - Nov 19, 2015 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wiheda schreef op woensdag 18 nov 2015, 09:24]Op een speedboot met blauw kenteken kan je geen proefrit maken. Zoals ik heb geschreven werkt de dealer mee, maar kan niet de uitstekende gelaste kop verwijderen. Dan moet hij deze er af slijpen.

Als het een fout in de fiets is is het toch echt de dealer die het moet afhandelen. Als hij het niet zelf kan is hij de interface naar Sparta. Niet de eindklant. Sparta heeft hoogstwaarschijnlijk helemaal niet de organisatie om direct met eindgebruikers te communiceren. Daarom werken ze samen met dealers.

wiheda
door wiheda - Nov 19, 2015 om 16:21
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:23][quote=wiheda schreef op donderdag 19 nov 2015, 08:26]

Mein, Wat is een Range extender. En waar schaft je deze aan voor een Bosch accu 600 watt?

@wiheda,

Een Range extender is een extra accupakket.
Zelf heb ik een Sparta Ion Gls (een normaal ondersteunde fiets) en heb een Range extender netjes opgeborgen in een speciale fietstas aan de bagagedrager hangen.
Hiermee kan je voorkomen dat er bij intensief gebruik, zoals bijv. constant met de hoogste ondersteuning rijden, lage buitentemperatuur, veel tegenwind, geaccidenteerd terrein en/of langere dagetappes, zonder ondersteuning komt te zitten.
Verdere info vindt u op de site van Sparta en/of op Google.

Succes, mein33

Dank je. Mijn accu kost nieuw 800 euro. Kan altijd eens kijken.

me
door mein33 - Nov 19, 2015 om 16:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wiheda schreef op donderdag 19 nov 2015, 08:26]

Mein, Wat is een Range extender. En waar schaft je deze aan voor een Bosch accu 600 watt?

@wiheda,

Een Range extender is een extra accupakket.
Zelf heb ik een Sparta Ion Gls (een normaal ondersteunde fiets) en heb een Range extender netjes opgeborgen in een speciale fietstas aan de bagagedrager hangen.
Hiermee kan je voorkomen dat er bij intensief gebruik, zoals bijv. constant met de hoogste ondersteuning rijden, lage buitentemperatuur, veel tegenwind, geaccidenteerd terrein en/of langere dagetappes, zonder ondersteuning komt te zitten.
Verdere info vindt u op de site van Sparta en/of op Google.

Succes, mein33

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2015 om 18:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=wiheda schreef op donderdag 19 nov 2015, 16:21]

Dank je. Mijn accu kost nieuw 800 euro. Kan altijd eens kijken.

Van zo'n accu mag je toch verwachten dat je er méér dan 35 km mee kunt rijden.

Ter info: klik

Met vr.gr.