be
door beaumeijerink Jul 3, 2015 om 21:49
Computers & telefonie

Sportschool abbonement

Ik heb afgelopen jaar op mijn zeventiende een abbonement afgesloten bij de sportschool life and kicking in ijburg. Ik heb daar nooit gebruik van gemaakt en was dit ook helemaal vergeten. Nu kreeg ik vandaag bericht dat ik het afgelopen jaar nog moet betalen en zo snel mogelijk. Op het contract staat dat ik elke maand contant het geld zou komen brengen. Mijn moeder heeft hier nooit toestemming voor gegeven en dus niet getekend.
Ben ik verplicht dit bedrag nu te betalen of is het contract ongeldig omdat ik geen toestemming had van een meerderjarige ?

3719 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2015 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat contract is niet ongeldig. Een 17-jarige kan rustig ern abonnement aangaan voor een sportschool.
Dus op die manier kunt u zich er niet onderuit kletsen.

En vergeten dat men een abonnement bij de sportschool heeft afgesloten? Onbegrijpelijk. Dat u er geen gebruik van gemaakt hebt, is niet relevant.

Dus gewoon betalen.

ho
door hopetobehelping - Jul 3, 2015 om 22:10
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste beaumeijerink,

de wet zegt hierover het volgende, artikel 234..
Consuwijzer zegt er het volgende over, klik hier.

Zoals u leest is dat niet echt eenduidig.
Voor u als 17 jarige is het niet ongewoon (naar mijn persoonlijke mening, daarbij bent u afhankelijk van wat een rechter er van vind mocht het tot een rechtszaak komen) dat u een abonnement op een sportschool afsluit (artikel 234, lid 3 uit de link).
De gegevens op consuwijzer geven aan dat u als 17 jarige juist niet dit abonnement af had mogen sluiten.
Als ik in uw schoenen stond dan zou ik overleggen met uw ouders en proberen om met de sportschool tot een compromis te komen (wellicht kunt u elkaar ergens in het midden tegenkomen). Naar mijn mening moet u gewoon het volledige bedrag bepalen, maar misschien kunt u tot een compromis met de sportschool komen.

Sowieso, als u er geen gebruik van maakt zeg dan zo snel mogelijk het abonnement op (als dat nog niet gebeurt is), daar zal ook een opzegtermijn van een maand aan zitten.

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2015 om 22:37
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb afgelopen jaar op mijn zeventiende een abbonement afgesloten bij de sportschool life and kicking in ijburg. Wanneer precie? Korter als 1 jaar geleden dan opzeggen op de vereiste wijze, bewijs vragen, eventuele pasjes inleveren en ook daar een bewijs van ontvangst van vragen, zwart op wit. Langer als 1 jaar dan kunt u op grond van de wet van Dam per maand opzeggen, wederom op de juiste manier opzeggen, pasjes inleveren. beiden tegen zwart op wit bewijs. Neem je ouder(s) mee.

Ik heb daar nooit gebruik van gemaakt en was dit ook helemaal vergeten. Vergeten? Leuke aanbieding op straat gehad met een kado?

Nu kreeg ik vandaag bericht dat ik het afgelopen jaar nog moet betalen en zo snel mogelijk. Terecht, als u niet betaald heeft en wel getekend, zult u maximaal 1 jaar moeten betalen, (advies? Doen anders krijg je herinneringen, aanmaningen, incassoburo's, deurwaarders en uiteindelijk een rechtszaak aan je broek, Dan wordt het extra duur voor niet sporten.

Op het contract staat dat ik elke maand contant het geld zou komen brengen.
Kennelijk heeft u voor deze betaalwijze gekozen bij het moment van tekenen. Zal ook zeker op het contract staan.

Mijn moeder heeft hier nooit toestemming voor gegeven en dus niet getekend.
Op 17 jaar heb je je ouder(s) niet meer nodig, tekenen = contract.

Ben ik verplicht dit bedrag nu te betalen of is het contract ongeldig omdat ik geen toestemming had van een meerderjarige ? Ja, u moet betalen, en nee, het contract is niet ongeldig.

zoekster
door zoekster - Jul 3, 2015 om 22:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op 17 jarige leeftijd heb je zeker nog je ouders nodig voor overeenkomsten. Een telefoonabonnement mag niet zonder toestemming van je ouders worden afgesloten.
Een huurcontract ook niet.

Ik vraag me af hoe het met een sportschoolabonnement zit, maar het zou best wel eens kunnen dat je toch te jong bent om zonder toestemming van uw ouders een langdurige overeenkomst aan te gaan. Consuwijzer zegt het ook en die site is niet foutloos, maar wel door juristen samengesteld.

In ieder geval moet je dit met je ouders bespreken en die moeten aangeven bij de sportschool dat hun toestemming niet is gegeven.

Vraag eens bij het juridisch loket na, hoe zij dit inschatten.

Lees dit klik HIER ook eens na en neem contact klik HIER met ze op, misschien kunnen zij er ook wat over zeggen.

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2015 om 23:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mocht het contract (om welke reden dan ook) niet legaal getekend zijn, vraag ik dan wel af of het verstandig is geweest om dit niet direct en pas na een herinnering van de sportschool aan de ouder(s) te melden. De gevolgen kunnen daar zeker een andere wending in kunnen krijgen. Immers, als dit direct gemeld was op de thuisbasis, had er direct ingegrepen kunnen worden binnen een (mogelijke) afkoelingsperiode, afhangend van de manier waarop getekend is.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2015 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekker is dat. Als 17-jarige aanmelden bij een sportschool, alles vergeten en nu schermen met het feit dat pappie en mammie geen toestemming hebben gegeven.

Ook nog nooit alleen op vakantie geweest? Nog nooit alcohol gedronken? Nog nooit naar de film geweest voor volwassenen? Echt smoesjes dus.