ri
door rickysancho Dec 30, 2012 om 12:40
Geldzaken & recht

Sportschool

Geachte lezers,

Sinds 2010 heb ik een doorlopende abonnement bij een sportschool VOF. Sinds 1februari jl. heb ik deze tijdelijk stil gezet omdat het sporten op dat moment niet in mijn vrijetijdsbesteding paste. In eerste instantie tot 1mrt jl. en in tweede instantie tot eind augustus.

Ze hanteren een opzegtermijn van 12 weken. Nu hebben ze mijn abonnement sinds november stopgezet en willen ze dat ik voldoe aan de betaling van de 12 maanden opzegtermijn. Echter, er staat nergens in de voorwaarden over de maximale duur van een inactieve abonnement.

Mogen ze deze zomaar stopzetten zonder schriftelijke opzegging van mij?

Moet ik voldoen aan de betaling, met het oog op de wet van dam? Sinds 1december jl. ook voor bestaande abonnementen.

Graag jullie advies/gedachte.

Met vriendelijke groet,

Ricky

564 5 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Dec 30, 2012 om 17:38
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als je vóór 1-12-2010 bent begonnen met je abonnement, dan is de eerste volle termijn van 12 maanden volledig verlopen en kun je volgens de WvD gewoon per maand opzeggen

ri
door rickysancho - Dec 30, 2012 om 18:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zij doen niet aan jaarcontracten. In principe konden ze voorheen iemand voor minimaal 3 maanden vasthouden.

Ik heb een doorlopend contract met een opzegtermijn van 12 weken.

dearagain
door dearagain - Dec 30, 2012 om 19:17
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de WvD geldt niet alleen voor jaarkontrakten maar voor alle termijnkontrakten, dus ook voor een 3-maandenkontrakt

*een opzegtermijn van 12 weken is wettelijk niet meer mogelijk (hoewel sportscholen dat blijven ontkennen)

ri
door rickysancho - Dec 30, 2012 om 19:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk. Ik neem morgen contact op met het juridisch loket en wijs de sportschool hierop

De vraag nu nog is of ze mij mogen uitschrijven zonder schriftelijk opzegging van mij, want dat proberen ze sinds november 2012 (wet van dam van toepassing op bestaande contracten sinds 1dec2012).

dearagain
door dearagain - Dec 30, 2012 om 20:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*informatie over de wet van Dam:

*het maakt dus niet uit of zij niet aan jaarkontrakten doen, de WvD omvat alle termijnkontrakten:

opzeggen onder de wet van Dam

Vanaf 1-12-2011 hebben consumenten na de eerste volle kontraktperiode/abonnementsperiode het recht om op dezelfde manier op te zeggen, als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail, fax e.d.). Maar……de consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. Dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn (tenzij je een voicelog of een print screen maakt). Bewijzen dat de mail bijvoorbeeld verzonden is, is namelijk niet hetzelfde als bewijzen dat deze aangekomen is (tenzij je een leesbesvestiging hebt gevraagt). Een bedrijf mag overigens geen afsluit- of administratiekosten rekenen voor het opzeggen onder het oude maar ook niet onder het nieuwe wettelijk regiem.
Voorts kan een bedrijf tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken.
Let op: lidmaatschappen van verenigingen blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.

Een heel belangrijke verandering is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement. Bij een proefabonnement geldt dus nooit een opzegtermijn! Volgens de nieuwe wet stopt het proefabonnement automatisch na de afgesproken proefperiode. Opzegging is dus niet meer nodig!

Binnen de regeling voor stilzwijgende verlenging, wordt een onderscheid gemaakt tussen:

1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken of diensten (elektriciteit en gas daaronder begrepen). Hierbij kun je dus denken aan sportschoolabonnementen, energiecontracten, telecomabonnementen en bijvoorbeeld internetdiensten (zoals webhosting e.d.);
2) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws-, week- en maandbladen en tijdschriften.

Voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt, dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, niet meer is toegestaan en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode.

Voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. Stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal één maand. Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.

Bronvermelding:

http://www.solv.nl/weblog/per-1-decembe ... meer/18545

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

http://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/