claridge
door claridge Jul 30, 2014 om 19:13
Huishouden & energie

Spoumuurisolatie

Wij willen graag spouwmuurisolatie, daarom hebben we verschillende bedrijven een offerte laten maken. De prijsverschillen zijn behoorlijk (zo'n €450,-) Maar de een heeft glasvezel en de ander synthetische korrels. Natuurlijk vind ieder zijn eigen product het beste, maar ik heb er geen verstand van. Mijn vraag heeft er iemand ervaring met deze producten? En wie weet er nog bedrijven met een goede prijs/kwaliteit verhouding? Ik heb via vereniging eigen huis van twee verschillende bedrijven een offerte laten maken en ben nog niks wijzer geworden.

6644 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2014 om 20:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Staat in de pdf's erover op die site geen (neutrale) informatie?

claridge
door claridge - Jul 30, 2014 om 21:02
17 Antwoorden / 13 Vragen

In de pdf's van de site staat wel neutrale info, maar het is me niet duidelijk wat nu beter isoleert, EPS (piepschuim dus) of bij het andere bedrijf inblaaswol (vraag me niet of het vlasvezel of andere wol is dat kon ik niet ontdekken). Er staan beschrijvingen van verschillende soorten wol in de pdf's en die worden allemaal ingeblazen.

ph
door philip36 - Jul 30, 2014 om 21:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Spouwmuurisolatie, ik zou het niet doen.
Wat ze er ook inspuiten, het sluit de spouwmuur af en dat heeft negatieve gevolgen voor de noodzakelijke luchtcirculatie in de spouw.
Gevolgen vroeg of laat vochtproblemen in huis en dan is het moeilijk om het ongedaan te maken.
Heb het zelf in een onwijs moment ook laten doen met van die purschuimkorrels.
Het is meer dan tien jaar geleden maar er komen nu nog korrels uit de oorspronkelijke ontluchtingsgaten.
We hebben na de spouwmuurisolatie enkele kozijnen late vernieuwen en als je dan ziet dat er een hoop losse korrels uit de spouw komen rollen is het plakmiddel wat er tegelijkertijd ingespoten wordt geen garantie dat de korrels allemaal aan elkaar geplakt worden.
Misschien dat het aanbrengen tegenwoordig anders gaat maar voor mij blijft het volspuiten van een spouwmuur niet wenselijk.
Ons huis heeft een houten vloer en het zand in de kruipruimte was gewoon droog.
Nu ruikt het toch een beetje muf en moet het het wel heel noodzakelijk zijn voordat ik in de kruipruimte ga.
Het zal wel een besparing aan energie geven maar ik weet niet of dat echt opweegt tegen de nadelen.
Het lijkt me ook niet echt een pluspunt bij de verkoop van de woning.
Dat u het snel terugverdiend hebt lijkt me een verkooppraatje.
Als je bij nieuwbouwhuizen kijkt waar ze spouwmuurisolatie aanbrengen zie je dat in de spouw nog ruimte vrijblijft voor de noodzakelijke luchtcirculatie.

claridge
door claridge - Jul 30, 2014 om 21:32
17 Antwoorden / 13 Vragen

Dat klinkt inderdaad niet goed! Wij hebben een oud huis (1930) en dat zijn dus houten vloeren, een vochtprobleem wil je dan dus echt niet hebben. Maar hoe zit het dan met inblaaswol, die wordt niet gelijmd en daardoor zou er dan toch luchtventilatie mogelijk moeten zijn?

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2014 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het nut van muurisolatie wordt sterk overdreven. Al dat geïsoleer maakt dat er totaal geen natuurlijke ventilatie meer is in huis.

Als u dat laat doen, kunt u over een jaar of wat hier een vraag stellen over een constante muffe lucht of vochtprobleem waar dan ook.

Die spouwmuren zijn er niet voor niets.

ph
door philip36 - Jul 30, 2014 om 23:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Inblaaswol of wat dan ook, als je het in de spouw spuit weet je niet hoe het zich verdeelt .
Als er al wat circulatie overblijft, het zal maar bar weinig zijn.
Het probleem is dat je betaalt voor iets wat je niet kunt controleren, het zit achter een muur, en mochten er problemen komen is het weer moeilijk uit de spouw te krijgen.
Als u dat nog niet gedaan heeft lijkt me het huis echt tochtvrij maken een betere methode om energie te sparen.

ar
door arin - Aug 10, 2014 om 14:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Niet doen dus, de enige goede (dure) manier is de buitengevel te slopen, isoleren, een dampopen vlies aan te brengen, een spouw van minimaal 3 cm te houden en weer opnieuw opmetselen.

claridge
door claridge - Aug 10, 2014 om 16:08
17 Antwoorden / 13 Vragen

Ik dank U allen voor de mij gegeven adviezen. Het lijkt me inderdaad beter om toch maar geen spouwmuurisolatie te nemen.

Groet Claridge

pi
door pieterwolters - Aug 10, 2014 om 20:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 30 jul 2014, 22:14]
Die spouwmuren zijn er niet voor niets.

Die spouwmuren zijn niet gevuld omdat dat ten tijde van de bouw niet gebruikelijk was. Tegenwoordig is dat anders, maar je moet inderdaad niet zomaar bij bestaande bouw de muren vol gaan stoppen. Maar met het juiste ontwerp kan het wel degelijk (je moet dan ook zorgen voor de juiste ventilatie in de muren waardoor het vocht weg kan).

Het nadeel van hole spouwmuren is dat de lucht daartussen kan bewegen waardoor het minder isoleert (en kouder aanvoelt) dan spouwmuren die gevuld zijn met isolatiemateriaal.

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 11:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 10 aug 2014, 20:12]
Die spouwmuren zijn niet gevuld omdat dat ten tijde van de bouw niet gebruikelijk was. Tegenwoordig is dat anders, maar je moet inderdaad niet zomaar bij bestaande bouw de muren vol gaan stoppen.

Bij nieuwbouw wordt er nog steeds een spouw aangehouden.
Dus én isolatie én een spouw.
Bij vol spuiten met wat dan ook kun je vochtproblemen verwachten, zeker bij een muur op het westen.