bu
door bullshooter Aug 23, 2015 om 10:07
Geldzaken & recht

Sta borg voor vriendin met huur

sta voor vriendin borg voor de huur
ze werd plots uit huis gezet vandaar dat geholpen heb.
nu heb ze 1 keer 2 maande niet betaald en nu weer 1 maand niet.
wil deze maand nog betalen maar hoe kom ik van de borg af.
zij wil ook dat de borg van mijn naam gaat.
hoe los ik dit op, kom in de grote problemen zo?

7731 26 Rapporteer

ekiem
door ekiem - Aug 23, 2015 om 10:19
676 Antwoorden / 100 Vragen

Geweldig dat u een vrindin zo helpt maar mischien gaat dit u boven het hoofd groeien.

Een paar keer de huur niet betalen, waarom ??? Zo wordt deze vriendin een bodemloze put. Mischien kan zij bij de maatschappelijke dienst verlening aankloppen voor advies en eventuele begeleiding.
In ieder geval niet te lang door modderen met deze problemen omdat anders de boel niet meer te overzien is.
Zorg voor structuur en overzicht in de financiën en objectieve betrouwbare hulp.

Ekiem

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 10:27
10 Antwoorden / 1 Vragen

hoi ekiem
de eerste keer zei ze dat er iets niet goed was gegaan met automatisch incasso
en ze was bij de bank en was geregeld
maand juli heeft ze gelijk betaald.
dus dacht dat goed was tot gisteren weer gebeld ben dat aug niet betaald is.
ga vanavond naar haar toe en we gaan daar over praten maar denk dat ze lieg..
hoop dat onder de borg vandaan kan komen

getty
door getty - Aug 23, 2015 om 10:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als zij op basis van uw borgstelling de woning heeft kunnen huren, kunt u hier niet maar zo van af.
Als zij blijkbaar niet in staat is om de huur te betalen, woont ze boven haar stand en kan ze beter verhuizen naar wat goedkopers. Dat is uw enige manier om er vanaf te komen, als ze de huurovereenkomst opzegt dus. Maar ze kunnen u nog wel aanspreken voor de achterstand die is ontstaan. Als ze schulden heeft, verwijs haar dan naar de gemeentelijke schuldhulpverlening.

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 10:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

dank je getty
dacht ik ook al huur opzeggen
achterstand is 1 maand nu omdat contact hou met de woningbouw
en goed in de gaten hou

diumenge
door diumenge - Aug 23, 2015 om 10:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het idee van borg staan is natuurlijk dat je over de brug moet komen als de persoon waar je borg voor staat niet meer kan/wil betalen. Dus daar kom je logischerwijs niet zomaar vanaf.

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 10:47
10 Antwoorden / 1 Vragen

zal de woningbouw moeten bellen en samen er naar toe gaan om te kijken wat te doen

sw
door swat1500 - Aug 23, 2015 om 11:22
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt erop dat deze "vriendin" alleen een huurcontract kan krijgen als iemand anders borg voor haar staat. Dat betekent dat ze of geen (regelmatige) bron van inkomsten heeft of als dermate slecht bij de woningbouwvereniging(en?) bekend staat dat men geen huurovereenkomst meer wil aangaan zonder dat iemand (anders) borg staat.

U bent de overeenkomst aangegaan met deze WBV en zal daar niet zomaar meer onderuit kunnen komen. Dat kan alleen als iemand anders borg wil gaan staan (en daarvoor wil tekenen) dan wel door de haar huidige huurovereenkomst op te zeggen. De vraag is dan of zij vervolgens ergens anders nog een nieuwe (huur) woning kan krijgen.

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 11:25
10 Antwoorden / 1 Vragen

weet het ben er ook bang voor wil eerst haar financien zien
ben heel erg naief en stom geweest door aan mijn hart te luisteren

Cookies
door Cookies - Aug 23, 2015 om 11:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees op rechtswinkel.nl onderstaande:

Als de borg voor een onbepaalde tijd is gegeven, kunnen de ouders de borg op grond van art. 7:861 lid 1 onder a opzeggen. De borg blijft wel bestaan voor de schulden die voor de opzegdatum zijn gemaakt.

Dus zo snel mogelijk die borgstelling beëindigen, dan blijven de schulden voor jou beperkt.

Link naar betreffend wetsartikel: KLIK

En bullshooter: dit is GEEN vriendin, die gedachte zo snel mogelijk los laten, anders ben je veel te vatbaar voor haar manipulaties, die ongetwijfeld gaan komen.

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2015 om 12:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een particuliere borg kan een overeenkomst van borgtocht voor onbepaalde tijd altijd opzeggen. Is de borg voor bepaalde tijd aangegaan, dan geldt dat niet. Maar, is die bepaalde tijd langer dan vijf jaar, dan kan na vijf jaar worden opgezegd. Zie 7:861 Burgerlijk Wetboek. Zeg de borg dus z.s.m. op per aangetekende brief en schakel hulp in om het geld van uw vriendin terug te krijgen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies - Aug 23, 2015 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=uwjurist schreef op zondag 23 aug 2015, 12:04]Een particuliere borg kan een overeenkomst van borgtocht voor onbepaalde tijd altijd opzeggen. Is de borg voor bepaalde tijd aangegaan, dan geldt dat niet. Maar, is die bepaalde tijd langer dan vijf jaar, dan kan na vijf jaar worden opgezegd. Zie 7:861 Burgerlijk Wetboek. Zeg de borg dus z.s.m. op per aangetekende brief en schakel hulp in om het geld van uw vriendin terug te krijgen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Vlg mij stond dat er al om 11.44 uur.

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2015 om 12:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 23 aug 2015, 12:09][quote=uwjurist schreef op zondag 23 aug 2015, 12:04]Een particuliere borg kan een overeenkomst van borgtocht voor onbepaalde tijd altijd opzeggen. Is de borg voor bepaalde tijd aangegaan, dan geldt dat niet. Maar, is die bepaalde tijd langer dan vijf jaar, dan kan na vijf jaar worden opgezegd. Zie 7:861 Burgerlijk Wetboek. Zeg de borg dus z.s.m. op per aangetekende brief en schakel hulp in om het geld van uw vriendin terug te krijgen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Vlg mij stond dat er al om 11.44 uur.

Deels, deels ook niet. Met name het advies over de aangetekende brief etc.op het einde niet.
Bovendien hoeft iets wat ergens op internet staat niet waar te zijn. Dat is zelfs vaker het geval dan niet. Dus het lijkt me voor een vraagsteller prettig als het vanuit meerdere hoeken wordt bevestigd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2015 om 12:54
1043 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Er staat een aantal keer dat er géén mogelijkheden zijn voor vraagsteller, dus ook daarom zijn meerdere reacties a la die van ons goed.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik[

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 13:15
10 Antwoorden / 1 Vragen

iedereen super bedankt wil het zo snel mogelijk regelen
ben wel zenuwachtig en bang maar moet er snel achter aan zodat verder kan

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 13:22
10 Antwoorden / 1 Vragen

hoi uwjurist
in mijn overeenkost van borgtocht.
er staat geen datum bij alleen start datum van het contract.
beteken dit dan dat voor onbepaalde tijd is en zal het op kunnen zeggen?

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2015 om 13:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bullshooter schreef op zondag 23 aug 2015, 13:22]hoi uwjurist
in mijn overeenkost van borgtocht.
er staat geen datum bij alleen start datum van het contract.
beteken dit dan dat voor onbepaalde tijd is en zal het op kunnen zeggen?
Ja, dat is correct. Doe dit s.v.p. per aangetekende brief zodat u bewijs hebt. Daarnaast kunt u het tevens per mail sturen. Doe dit z.s.m. want het is zo weer het einde van de maand en dan moet de huur betaald zijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 14:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

oke hartelijk bedankt voor alles

Cookies
door Cookies - Aug 23, 2015 om 14:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aangezien het kort dag is (huurbetaling komt er bijna weer aan), zou ik morgenochtend meteen de afd. Verhuur bellen van de wbv en proberen diezelfde dag nog een afspraak te regelen om de overeenkomst te beëindigen. Daar zullen ze bij de wbv ongetwijfeld wel formuliertjes voor klaar hebben liggen.

Lukt dat niet, dan meteen morgen een aangetekende brief verzenden. Met verwijzing naar de overeenkomst d.d...... inzake borgstelling mw. Huppeldepup, wonende Huppeldepup nr. 2 en zet er in dat je deze overeenkomst met onmiddellijke ingang wilt beëindigen.

Vergeet je eigen naw-gegevens niet en datum boven je brief.

jo
door jorisw - Aug 23, 2015 om 14:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bullshooter schreef op zondag 23 aug 2015, 10:27]hoi ekiem
de eerste keer zei ze dat er iets niet goed was gegaan met automatisch incasso
en ze was bij de bank en was geregeld

Als ik dat soort dingen hoor wordt ik altijd argwanend. Niemand hoeft meer naar een bank om geldzaken te regelen. Ik heb het te vaak gehoord als argument in situaties waar helemaal niks van klopte.

Cookies
door Cookies - Aug 23, 2015 om 14:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Verwijs in je brief ook nog even naar artikel 7:861 van het Burgerlijk Wetboek. En niet vergeten te ondertekenen anders is je brief niet rechtsgeldig.

Tip: bij financiële zaken nooit meer naar je hart luisteren, maar naar je verstand.

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 16:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt iedereen zal dat zeker niet meer doen

bu
door bullshooter - Aug 23, 2015 om 16:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

ook bedankt Carola.83
heb heel veel aan jullie gehad en ben al een brief op aan het stellen en morgen wbv bellen
voor opzegging.
jorisw weet het.
had a gezegd moest ook b zeggen maar zal nooit meer gebeuren

uwjurist
door uwjurist - Aug 23, 2015 om 18:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 23 aug 2015, 14:30]Aangezien het kort dag is (huurbetaling komt er bijna weer aan), zou ik morgenochtend meteen de afd. Verhuur bellen van de wbv en proberen diezelfde dag nog een afspraak te regelen om de overeenkomst te beëindigen. Daar zullen ze bij de wbv ongetwijfeld wel formuliertjes voor klaar hebben liggen.

Lukt dat niet, dan meteen morgen een aangetekende brief verzenden. Met verwijzing naar de overeenkomst d.d...... inzake borgstelling mw. Huppeldepup, wonende Huppeldepup nr. 2 en zet er in dat je deze overeenkomst met onmiddellijke ingang wilt beëindigen.

Vergeet je eigen naw-gegevens niet en datum boven je brief.

Alleen de huurder kan de huurovereenkomst opzeggen, u niet dus. U kunt natuurlijk wel proberen de huurster zo ver te krijgen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

bu
door bullshooter - Aug 24, 2015 om 17:09
10 Antwoorden / 1 Vragen

goede avond
uwjurist
dat gaat wel goed komen ben gisteren bij haar geweest en goed gesprek gehad
en gaan samen langs woningbouw.
hartelijk bedankt gr van robbie

Cookies
door Cookies - Aug 24, 2015 om 17:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=uwjurist schreef op zondag 23 aug 2015, 18:30][quote=carola.83 schreef op zondag 23 aug 2015, 14:30]Aangezien het kort dag is (huurbetaling komt er bijna weer aan), zou ik morgenochtend meteen de afd. Verhuur bellen van de wbv en proberen diezelfde dag nog een afspraak te regelen om de overeenkomst te beëindigen. Daar zullen ze bij de wbv ongetwijfeld wel formuliertjes voor klaar hebben liggen.

Lukt dat niet, dan meteen morgen een aangetekende brief verzenden. Met verwijzing naar de overeenkomst d.d...... inzake borgstelling mw. Huppeldepup, wonende Huppeldepup nr. 2 en zet er in dat je deze overeenkomst met onmiddellijke ingang wilt beëindigen.

Vergeet je eigen naw-gegevens niet en datum boven je brief.

Alleen de huurder kan de huurovereenkomst opzeggen, u niet dus. U kunt natuurlijk wel proberen de huurster zo ver te krijgen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Waarom quote je mij? Ik heb het nl. helemaal niet over een huurovereenkomst, maar de borgstellingsovereenkomst.

uwjurist
door uwjurist - Aug 24, 2015 om 18:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 24 aug 2015, 17:30]Waarom quote je mij? Ik heb het nl. helemaal niet over een huurovereenkomst, maar de borgstellingsovereenkomst.

Je was niet duidelijk over welke overeenkomst je het had. Gezien de opmerking over formuliertjes die er vast klaar liggen leek het er zeer sterk op dat je de huurovereenkomst bedoelde. Voor het opzeggen daarvan bestaan namelijk inderdaad formulieren bij de coöperaties. Voor die borgstelling niet.

Pas als dat niet lukt moet de borgstelling opgezegd worden geef je daarna aan.

Totaal off topic weer trouwens … Kan je daar niet mee ophouden?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik