th
door thjheikens Apr 23, 2006 om 09:43
Huishouden & energie

Stank uit wasmachine

er komt een doordringende stank uit de wasmachine en deze lucht trekt ook in de kleren.

ik heb een 5 jaar oude miele, filter is uiteraard schoongemaakt en een was gedraaid met bleek. geen resultaat.

tips?????????

27339 16 Rapporteer

la
door ladylaaf - Apr 23, 2006 om 10:03
57 Antwoorden / 5 Vragen

hallo

probeer eens je wasmachine op 95 graden met zeeppoeder te laten draaien

groeten marloes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2006 om 10:34
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Een andere tip: probeer met de hand of iets anders tussen de trommel en de trommelwand te komen en controleer of daar niet een of ander kledingstuk of iets anders us achtergebleven.

Is dat niet zo, draai dan eens leeg of met een dweil etc en een flinke hoeveelheid chloor. De machine kan daar wel tegen.

spleetoog
door spleetoog - Apr 23, 2006 om 14:06
130 Antwoorden / 0 Vragen

je kan het ook proberen om op 95 graden met schoonmaakazijn en een doek erin (nooit met een lege trommel laten draaien ) een volledig programma dus met voorwas enz. laten draaien.

Als je dit gedaan hebt , moet je voortaan minder wasmiddel gebruiken.

Het beste is om 1x in de 14 dagen een kookwas te draaien.

vr gr spleetoog

hm
door hmt - Apr 23, 2006 om 19:07
37 Antwoorden / 0 Vragen

als het een rioollucht is, dan is er maar één oplossing! Even de hals (syfon) schoonmaken. Waarschijnlijk zitten daar wasresten in o.i.d.. Normaal gesproken moet die zwanehals gevuld zijn met water, zodat rioollucht niet naar binnen kan dringen!!!!

hm
door hmt - Apr 23, 2006 om 19:11
37 Antwoorden / 0 Vragen

Even de zwanehals (syfon) reinigen. Als het goed is moet het probleem dan opgelost zijn. Volgens mij zit er een verstopping in de afvoerhals

holstein
door holstein - Apr 23, 2006 om 19:29
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je zou de afvoer eerst eens goed kunnen reinigen met daarvoor speciale afvoerreiniger, want zeepresten worden steeds dikker in de afvoer als je er helemaal niets aan doet.
Ik gebruik hier afvoerreiniger in fles van Karwei eigen merk.
De wasmachine zelf moet je eigenlijk minimaal ieder jaar een keer moeten reinigen met onderhoudsmonter van het merk HG.
Het is een doosje met twee flesjes er in en werkt prima en houdt je machine schoon en dus ook vieze geurtjes vrij.
Het is bij de bouwmarkt of anders bij de drogist Etos te verkrijgen, probeer het eens, goed spul, gebruik het zelf altijd !

hm
door hmt - Apr 23, 2006 om 20:54
37 Antwoorden / 0 Vragen

PERSOONLIJK VERWACHT IK EERDER EEN VERSTOPPING IN DE ZWANEHALS. DE VRAAGSTELLER HEEFT HET FILTER TOCH AL SCHOONGEMAAKT?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2006 om 09:50
16810 Antwoorden / 202 Vragen

alle reacties gelezen hebbend en relaterend aan de vraag, komt bij mij de vraag op op tussen wasmachineafvoer en riool wel een zwanenhals zit. Immers, als een zwanenhals of sifon verstopt zit kan er geen afvoerwater meer door maar ook geen stank.

hm
door hmt - Apr 24, 2006 om 19:05
37 Antwoorden / 0 Vragen

de wasmachine heeft een afvoerslang of niet soms. Die afvoerslang plaats je in de pvc afvoerpijp naar het riool. Er zit wel degelijk een sifon tussen afvoerpijp en riool. Deze hoeft echter niet helemaal verstopt te zijn. Het kan zelfs bij de wastafel gebeuren! Haren bijvoorbeeld!! Als daar een bosje hangt is dat voldoende voor rioollucht om binnen te dringen. Dat verwacht ik dus ook met de afvoer van de wasmachine.

he
door henri1942 - May 9, 2006 om 01:49
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo thjheikens,

Veel antwoorden en een aantal goede adviezen. Belangrijk is om te weten welke oorzaak aan deze stank ten grondslag ligt en daar gaan de antwoorden aan voorbij, hier de meest voorkomende:

1) te lage dosering wasmiddel, doseer wasmiddel altijd volgens de doseertabel op de verpakking staat meestal aan de zijkant. Let goed op de geadviseerde hoeveelheid, dit verschilt namelijk per merk en soort

2) schijn met een zaklantaarn in de trommel en draai deze langzaam rond, mogelijk dat er een klein sokje of iets dergelijks tussen trommel en kuip ligt. Als dit zo is de hulp van een technicus nodig. Kun je ook controleren door te ruiken in de trommel of het daar ook stinkt

3) waterleidingbedrijf is de leidingen aan het doorspoelen, dat kan namelijk ook een vervelende putlucht geven. Tap wat water af en ruik hier eens aan

4) wasmiddel is niet goed van samenstelling er ontbreekt een goed parfum en reinigende werking is onvoldoende, dit komt met name voor bij vloeibare wasmiddelen

5) door een regelmatig te lage dosering kan er onder in de kuip een hoeveelheid niet opgelost vuil aanwezig zijn en ook dat stinkt behoorlijk.

Het advies om de machine te reinigen met een wasmachine reiniger zoals HG is een goed advies, er zijn overigens meerdere leveranciers van dergelijk poducten o.a. Handyman en Europart  onderdelen-zaken.

Gezien het feit dat je al een programma draaide met chloor zal punt 5 waarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Resumerend: doseer altijd voldoende overlaad de machine niet en kies de juiste temperatuur, regelmatig een wasprogramma van 60 graden draaien is gewenst.

Hopelijk kun je hiermee jouw probleem oplossen.

Henri1942

he
door henri1942 - May 9, 2006 om 01:53
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo thjheikens,

Nog een kleine aanvulling op mijn eerdere reactie:

Een Miele wasmachine heeft een EIGEN STANKAFSLUITER in de machine, dus de stank kan nooit uit de afvoer komen.

JE KAN BIJ EEN MODERNE WASAUTOMAAT NOOIT TUSSEN TROMMEL EN KUIP KOMEN MET JE HAND IS NIET MOGELIJK, IS NAMELIJK EEN AFGESLOTEN GEHEEL.

henri1942

ha
door hanslievense - May 27, 2009 om 20:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

De enige goede oplossing is een monteur laten komen die de circulatieslangen tussen de zeepbakslang, de pomp en de afvoerbocht (de bekende T-splitsing aan de linkerkant) schoonmaakt. De andere goedbedoelde antwoorden helpen echt niet. Succes!

ha
door hanslievense - May 27, 2009 om 20:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een tip als die slangen schoon zijn gemaakt: Was regelmatig op 60 graden en druk altijd de "extra water" knop in. Dan spoelt de machine zichzelf schoon.

mi
door middelzand - May 27, 2009 om 20:32
14 Antwoorden / 0 Vragen

hallo effe !!!! dit is uit 2006

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2009 om 10:56
16810 Antwoorden / 202 Vragen

beste Hans, als er geen oplossing is gevonden zal de machine na drie jaren nog veel ereger stinken. De datum van de vraag staat rechts boven. dat wordt als beginner vaker 'over het hoofd gezien' (gebeurde mij ooit ook).