anoniem22
door anoniem22 Aug 2, 2014 om 00:31
Huishouden & energie

Stankoverlast hondenpoep buren

De tuin van de ranzige buurman is letterlijk dicht gegroeid met groen als een smerige jungle, het ziet er ranzig uit, vol met insecten en er bovenop poept de hond het tuin vol. Nu hebben wij erg last van de geur van de poep die onze tuin inkomt, en soms ook met de wind de woonkamer in. Ook komen veel insecten onze kant op, dit allemaal is zwaar onhygiënisch en smerig.

Nu is mijn vraag wat kan ik hier tegen doen?

15266 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw buurman in een huurhuis woont, kunt contact opnemen met zijn WBV

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 08:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zo niet, dan neem je contact op met de gemeente, dit hoef je niet te pikken.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erg bedankt voor de reacties, ik waardeer het enorm en zal actie ondernemen.
Het gaat trouwens om een huurwoning, onze tuin grenst aan die van hem en is afgescheiden door een 2 meter houten hek. Ook heeft hij een boom waarvan de takken nu ook onze tuin in groeien.
Ik heb al is eerder geprobeert tegen hem te zeggen dat hij iets moest doen aan die insecten plaag van hem, en daar heeft die dus totaal niks aan gedaan. Ik zal contact opnemen met de verhuurder.

Dankjewel !

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 2 aug 2014, 12:59: Mijn vader heeft ooit het 'recht' in eigen hand genomen. Er was met de buren niet te praten. Is (wel toen het donker was, zaklantaarn erbij), hun tuin ingeslopen en heeft de drollen uit de tuin geschept, in plastic zakken gedaan en 1 aan de achterdeur, andere aan voordeur gehangen, met een briefje erbij: "volgende keer gooi ik het door de brievenbus, je buurman". Heeft echt geholpen. Weet natuurlijk niet hoe uw ranzige buurman zal reageren.

Hahaha jah dat zou mooi zijn geweest, maar zijn tuin is echt dichtgegroeid en je kan er nauwlijks nog wat zien, je kan er ook zo een horror film in maken.

Bij voorbaat dank.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2014 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou eerst het gesprek aan proberen te gaan met de buren. "Buurman/buurvrouw kan ik even met u praten." Geef dan aan dat u echt een oplossing wilt voor de overlast. Maak nadien aantekeningen van het gesprek, wat is er gezegd, wat is er eventueel afgesproken.

Indien het probleem dan niet opgelost zoals afgesproken of afspraken niet mogelijk zijn, zet de boel dan op papier en vraag buren het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen. Geef aan dat u het op een vriendelijke manier heeft gepoogd aan te kaarten maar dat dit helaas niet het gewenste effect heeft gehad. U kunt daarin ook zetten dat u na het verstrijken van de termijn bij overlast de politie in zult schakelen. Bewaar een kopie van de brief voor later.

De vervolgstap is dus bij (stank)overlast de politie inschakelen, geef aan dat u gepoogd heb een gesprek aan te gaan, een brief hebt gezonden met een redelijke termijn, en het nu prettig zou vinden als de politie iets aan de overlast komt doen. Maak aantekeningen zoals welke agent of agenten zijn geweest en wat er is gezegd. Het is handig dit een paar keer te doen, afhankelijk van of de politie wil komen of niet.

Tot slot kunt u een procedure aan spannen over de situatie. Een rechter kan de buren dwingen de situatie op te lossen, eventueel met een dwangsom. Het is daarbij belangrijk om eerst zelf 'alles' gedaan te hebben, de rechter zal dit meenemen in het besluit.

Klagen bij woningbouwvereniging en/of gemeente, eventueel met buren die aan de andere kant wonen overleggen (samen optreden?) zijn ook nog opties.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2014 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien huurwoning : eerst klagen bij bewoners zelf, geen actie, dan klagen bij verhuurder

Indien eigen woning : eerst bij bewoner zelf aankaarten, eventueel met andere buren die er ook last van hebben. Leidt dit niet tot een oplossing informeer dan eens in uw gemeente of er een buurtbemiddeling zit. Mogelijk kan de wijkagent u daarmee in contact brengen.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2014 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader heeft ooit het 'recht' in eigen hand genomen. Er was met de buren niet te praten. Is (wel toen het donker was, zaklantaarn erbij), hun tuin ingeslopen en heeft de drollen uit de tuin geschept, in plastic zakken gedaan en 1 aan de achterdeur, andere aan voordeur gehangen, met een briefje erbij: "volgende keer gooi ik het door de brievenbus, je buurman". Heeft echt geholpen. Weet natuurlijk niet hoe uw ranzige buurman zal reageren.