ka
door kaatje911 Jul 21, 2014 om 21:28
Vrije tijd & tuin

Stankoverlast in de tuin

De laatste 3 jaar dat wij hier wonen hebben we een probleem dat we de jaren ervoor niet hebben gehad. Stank in onze voortuin. In de winter ruiken we het niet. Alleen in de zomer en het is niet te harden na een regenbui. Het ruikt naar natte hond, een hele muffe geur. Visite klaagt ook over de stank bij onze voordeur, erg vervelend.

- Onze buurman heeft naar de waterafvoer gekeken, hij werkt bij rioleringsbeheer; niets aan de hand;
- Het is op de plek bij onze afvalcontainer, maar die is het niet. Die ruikt heel anders en we hebben ook nog eens een nieuwe container omdat de oude stuk was en de geur blijft;
- We hebben geen put in de voortuin;
- Ik heb de hele tuin nagelopen om te kijken of er een dood dier lag: niets gevonden en die zou bovendien na 3 jaar wel vergaan zijn als dat het geval was;
- We hebben geen buxus in de tuin, de buren ook niet.

Ik ben echt radeloos, ik wil weten wat het is en hoe we het weg kunnen krijgen. Bij het warme weer van de afgelopen dagen kan ik geen raam of deur openzetten aan de voorkant. Als ik het raam van onze dochter op de eerste verdieping open zet, stinkt haar hele kamer. Zie ik iets over het hoofd? Weten jullie een oplossing? Ik hoop het!!

24192 37 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2014 om 22:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En toch, al werkt uw buurman bij rioleringsbeheer, lijkt het dat het grondwater ergens niet weg kan en dus die muffe geur kan veroorzaken. Omdat u ook schrijft: "een natte hond", die meuren ook als ze vochtig/nat zijn. Vooral ook omdat u het in de winter niet ruikt. (Zo'n natte hond in de winter dan weer wel). Zou toch eens een bodemonderzoek laten doen. Ken het probleem van vroeger, grondwater bleef op een plek lang staan).

ka
door kaatje911 - Jul 21, 2014 om 22:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het meedenken! Ik sta overal voor open, als die stank maar weg gaat. Heb je enig idee door wat voor een partij ik zoiets het beste kan laten uitvoeren? Bodemonderzoek klinkt overigens erg duur :-( of valt dat mee?

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2014 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stinkt het alleen buiten of ook in de kelder?

ka
door kaatje911 - Jul 21, 2014 om 23:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen buiten, in de kruipruimte ruikt het gewoon zoals een kruipruimte ruikt. Het is er wel iets vochtig maar er staan geen plasjes.

ka
door kaatje911 - Jul 21, 2014 om 23:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, daar ruikt het gewoon muf, zoals in iedere kruipruimte. Maar de geur lijkt niet op wat ik buiten ruik.

ph
door philip36 - Jul 21, 2014 om 23:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt in de buurt van de stank eens een gat graven en ruiken of de de grond ook deze stank heeft.
In de voortuin loopt natuurlijk wel de riolering, en meestal zit er een put bij de voordeur en nog een bij het trottoir waar het aangesloten zit op het gemeenteriool.
Misschien dat ruim 3 jaar geleden de rioolput is open geweest en de deksel, meestal een trottoirtegel, er los opgelegd is waardoor er stank naar boven kan komen.

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2014 om 00:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, bodemonderzoek is wel kostbaar. Bent u de enige die dit heeft of zijn er meer mensen in de buurt met hetzelfde probleem. Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat u in de winter niets ruikt, terwijl de winters toch niet meer zo koud zijn. Die "laatste 3 jaar dat we hier wonen" intrigeert me wel. U woonde er daarvoor dus ook en was er niets aan de hand? Eens nadenken wat voor veranderingen zich hebben afgespeeld in die drie jaar (om kosten van bodemonderzoek allereerst te besparen). Kan van alles zijn, nieuwe beplanting, nieuwe buren, huisdieren, noem maar een paar bomen in het bos. Lijkt me sterk dat het de riolering is, dat ruikt u in de winter ook.

door 1953 - Jul 22, 2014 om 01:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bodemverontreiniging?!

ka
door kaatje911 - Jul 22, 2014 om 07:58
7 Antwoorden / 1 Vragen

De plek waar de voornaamste stank vandaan komt is bestraat, dit is een klein paadje naar de afvalbak, voor ons huis langs. Wij wonen in een 2-onder-1 kap, precies op de scheiding met de buren bevindt zich de hemelwaterafvoer, daarvoor staat onze container, tegen het huis aan. Precies op deze plek is de stank het hevigst. Nogmaals, het komt absoluut niet van de container af. Als die ergens anders staat, is de stank net zo erg, mogelijk erger.

Het klopt inderdaad, dat wij hier de eerste jaren geen last van hadden, tussentijds is er maar weinig veranderd; dezelfde buren, dezelfde planten in de tuin.

Aan de riolering is zeker weten de afgelopen jaren niets gedaan. We hebben naar mijn idee ook geen put in de tuin, nooit kunnen vinden. Bij de stoep zit er wel een put.

Andere mensen in de straat hebben er geen last van, alleen onze buren en wij. Wij het meest omdat de wind veel onze kant op staat.

In de winter ruiken we het niet, alleen op de dagen dat het warm is geweest en daarna heeft geregend.

ph
door philip36 - Jul 22, 2014 om 08:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De hemelwaterafvoer is neem ik aan op de riolering aangesloten.
Als de meeste stank op de plek waar de container staat is en daar heeft u een bestraat pad, een muur van het huis en de hemelwaterafvoer.
De oorzaak moet dan van een van deze drie komen.
Als het gebeurt na een regenbui betekend dat de hemelafvoer op dat moment veel water af te voeren heeft.
Als dat niet goed weg kan door het riool of de aansluiting op de plek van de hemelafvoer op het riool is lek kan er stank ontstaan.

Ik weet niet of u in de kamer een houten vloer heeft met een kruipruimte eronder.
Als bij de container een ontluchtingsopening van de kruipruimte zit kan de stank eventueel ook uit de kruipruimte komen.
Maar als het vanuit de kruipruimte komt zou u dat in huis ook moeten ruiken lijkt me.

hutch
door hutch - Jul 22, 2014 om 13:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Kaatje,

in uw geval zou ik (...) beginnen met het vervangen van de tegels onder, en rondom, die afvalcontainers.

Dan ook nog de grond (of zand) daaronder vervangen door schone grond/schoon zand.
Denk daarbij aan pakweg (op de gok) een halve meter diep de tuingrond (of klei?).
Daarop weer nieuw zand aanbrengen en nieuwe tegels neerleggen.

Het zou kunnen dat in de loop der jaren mogelijk vocht uit de (groen)container in de grond is gelopen, met als gevolg de door u genoemde stank.

Wat ik voorstel hoeft niet duur te zijn en meestal (makkelijk) zelf te doen, of door een handige kennis/buurman enz. Het is in ieder geval goedkoper dan een grondonderzoek te laten doen.

Succes, gr. Hutch

labren
door labren - Jul 23, 2014 om 12:18
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat komt omdat het dan bemeste grond is , dat gaat stinken , de bemeste grond weggraven en er gewone onbemeste zwarte grond ingooien

th
door theodorusme - Jul 23, 2014 om 12:23
111 Antwoorden / 7 Vragen

Er zijn ook planten die een vieze geur afgeven. Misschien eens aan alle planten ruiken? Hoeft niet perse 'n buxus te zijn.

botia
door botia - Jul 23, 2014 om 12:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Die radeloosheid herken ik nog wel zodat ik nu ook direct reageer.
Wie je er ook bij haalt niemand weet de oplossing.
Lucht kan ook zomaar weken lang weg blijven.
Betreft het een spouwmuur?
Ruik bij de gleufopeningen in de buitenmuur of de stank daar heviger is. Het kan namelijk zijn, zoals ooit bij ons, dat door deze gleuven hele kleine muizen in de spouwmuur zijn gekropen en daar een nest hebben gebouwd. Wellicht heeft u ook wel eens een heel klein dood muisje in de voortuin gevonden en daar verder geen aandacht aan geschonken. Als dit zo is dan heb ik dat toen opgelost door overal in deze gleuven zogenoemde bijenbekjes te plaatsen. Ze kunnen er dan niet meer in maar ook niet meer naar buiten. Het zal daarna dus nog even blijven ruiken maar dan blijft het ineens zomaar weg. En kunt u opgelucht adem halen. Ga daarvoor niet naar de eerste de beste bouwmarkt want deze dingen zijn per stuk best duur maar struin even het internet af.

br
door brontosaurus - Jul 23, 2014 om 12:34
15 Antwoorden / 3 Vragen

Kan het niet toch aan de riolering liggen? Met deze warme dagen gaan de putten nogal stinken omdat de watersloten droog komen te staan. Dat kan je vaak ruiken op markten en braderieën, door de wind die drukverschillen veroorzaakt lijkt het of ze gaan blazen. Heb zelf op een markt wel eens een put afgedicht met een vuilniszak en daar zand op. Als het dan gaat regenen komt er druk op de riolering te staan en gaan ze nog meer blazen. Misschien heb je toch een klein lekje in de buurt waar de stank zit, door wortels, verzakking of doordat de regenpijp en niet helemaal meer lekker afsluit. Heeft de buurman ook met een camera het leidingwerk bekeken? Ruikt de regenpijp ook bij de dakgoot en stinkt het daardoor ook op de eerst verdieping? Bij sommige regenpijpen zit er ook een afvoerrooster rondom. Giet hier dan eens wat water in.

bl
door blondiebregje - Jul 23, 2014 om 12:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk even mee ;) je zegt dat er een hemelafvoer is waar de geur het sterkste is. Loopt daar de regenpijp van de dakgoot? (daar waar de container staat bij de scheiding van de buren)
Ik heb het namelijk wel eens gehad in de zomer dat er water in de dakgoot blijft staan dat met warm weer dus lekker gaat stinken :( mijn advies is kijk eens in de dakgoot en maak de goot goed schoon zodat het water goed weg kan.
Omdat je zegt dat op de eerste verdieping je het ook ruikt kan dat namelijk vanuit de dakgoot komen, en beneden misschien omdat de regenpijp gedeeltelijk verstopt zit?
Ik zeg natuurlijk niet dat het dat is hoor, maar ik heb een paar jaar terug ongeveer hetzelfde euvel gehad.

jv
door jvde - Jul 23, 2014 om 12:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

In je afvoer in de woning zit op het hoogste punt een ontluchting. Deze kan onder de dakpannen naar buiten komen. Hierdoor kan er ook stank naar buiten komen. Het is de vraag waar zit die ontluchting.

retjudyy
door retjudyy - Jul 23, 2014 om 14:22
38 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=kaatje911 schreef op maandag 21 jul 2014, 21:28]De laatste 3 jaar dat wij hier wonen hebben we een probleem dat we de jaren ervoor niet hebben gehad. Stank in onze voortuin. In de winter ruiken we het niet. Alleen in de zomer en het is niet te harden na een regenbui. Het ruikt naar natte hond, een hele muffe geur. Visite klaagt ook over de stank bij onze voordeur, erg vervelend.

- Onze buurman heeft naar de waterafvoer gekeken, hij werkt bij rioleringsbeheer; niets aan de hand;
- Het is op de plek bij onze afvalcontainer, maar die is het niet. Die ruikt heel anders en we hebben ook nog eens een nieuwe container omdat de oude stuk was en de geur blijft;
- We hebben geen put in de voortuin;
- Ik heb de hele tuin nagelopen om te kijken of er een dood dier lag: niets gevonden en die zou bovendien na 3 jaar wel vergaan zijn als dat het geval was;
- We hebben geen buxus in de tuin, de buren ook niet.

Ik ben echt radeloos, ik wil weten wat het is en hoe we het weg kunnen krijgen. Bij het warme weer van de afgelopen dagen kan ik geen raam of deur openzetten aan de voorkant. Als ik het raam van onze dochter op de eerste verdieping open zet, stinkt haar hele kamer. Zie ik iets over het hoofd? Weten jullie een oplossing? Ik hoop het!!

ja
door janbato - Jul 23, 2014 om 17:17
12 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een goede neus hebt kan je proberen met een staaf ijzer, scherpe punt, prikken in de grond en ruiken of je de vieze lucht ruikt. Wel omslachtig maar zo kan je misschien de plek meer lokaliseren.
Ik heb ook wel eens gezien dat men er bleekwater op giet dat wil nog wel eens helpen. Niet goed voor je planten, maar dat spoelt wel uit. Moet je wel een klein beetje de plaats weten waar het meeste stinkt.
Anders afgraven dat stuk grond, weg ermee en zoals al gezegd nieuwe grond erin.

Yv
door Yvonne_909 - Jul 23, 2014 om 19:39
42 Antwoorden / 2 Vragen

Is het geen plek waar katten (of andere dieren) plegen te plassen / sproeien?

ka
door kaatje911 - Jul 23, 2014 om 20:56
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wederom allemaal bedankt voor het reageren. Er is helaas nog niets langsgekomen waarvan ik vermoed dat het dat kan zijn, hooguit het plassen/sproeien van dieren. Ik zie alleen bijna nooit dieren in onze tuin en het is ook geen ammoniak geur.

De geur zit duidelijk bij het straatwerk, niet bij het deel aangelegde tuin met planten. In die hoek zit ook een ontluchtingsrooster in de muur. Ik heb hier aan geroken en dit is niet de geur die we ruiken.

Doordat het bij de stenen is, kan ik er ook niet inprikken, of ik moet het straatwerk weghalen. Vandaag is het wel warm, en deze kant bevindt zich op het zuiden, maar dan ruik je niets. Pas als het weer gaat regenen wordt het gruwelijk. Maar het lijkt op alles behalve op rioleringslucht!!

pe
door peterbee - Jul 23, 2014 om 21:07
58 Antwoorden / 5 Vragen

beste Kaatje,

als de hemelwaterafvoer op her riool is aangesloten ZONDER SIFON kan daar een brakke lucht uitkomen.
Misschien is er zelfs een bladvanger gemonteerd, of een hapje uit de buis gezaagd, om bij verstopping toch het water kwijt te kunnen ?

door 1953 - Jul 23, 2014 om 21:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Denk nog even aan de riolering: een lek?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 23, 2014 om 22:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Janbato gaf het bijna juiste antwoord.
Laat Wimmi eens proberen het makkelijkste antwoord te geven.
Bij mijn tip hoeft u maar 1 tegel weg te halen, en niet te graven.
Neem een stuk koperen waterleiding, of iets dikkere gaspijp van meer dan een meter.
Haal 1 tegel weg.
Sla met een hamer de pijp 30 cm de grond in.
Trek de pijp omhoog, en klop met de hamer de aarde uit de pijp, die u opvangt op bv een krant.
Ruik aan die aarde.
Sla de pijp in hetzelfde gat een 20 cm dieper, en snuffel.
Nog een keer herhalen, als de aarde bij alle pogingen naar natte hond ruikt dan weet u dat het de aarde onder de tegels is.
Het is verstandig eerst uit te zoeken waar het riool loopt, anders gaat mogelijk de pijp de pijp uit.
Dus rustig de pijp de grond inslaan.
U hoort aan het veranderen van de klank als de koperen pijp op iets hards stuit.
Heel simpel kunt u mijn test op verschillende plaatsen uitvoeren.
Alleen een gaatje in de grond blijft over als u klaar bent.
Natuurlijk dan pas doen als die natte hond voor de deur staat.

ah
door ahoog - Jul 23, 2014 om 23:38
11 Antwoorden / 0 Vragen

Op bepaalde plekken in onze wijk stinkt het ook bedorven. Vooral bij beschaduwde vochtige plekken. Muffe lucht in de zomer sinds drie jaar. En nu ook in onze groencontainer. De lucht wordt veroorzaakt door fruitvliegjes. Soms fiets ik door hele wolken van die vliegjes en ruik dan die lucht. De groencontainer zit er inmiddels ook vol mee. Let er eens op of er fruitvliegjes in de buurt zijn. Er zijn wat grotere ( die stinken het meest ) en kleine.

ka
door kaatje911 - Jul 23, 2014 om 23:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wim, bedankt! Ik ga het zeker eens proberen, ik hoop dat ik wat kan ontdekken. Ahoog...fijn herkenning! Alleen bij ons geen fruitvliegjes...dus dat is het hier niet.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2014 om 00:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Oja Kaatje,
dat vergat ik nog : als u aan het aardmonster gaat ruiken ga dan naar een plaats waar het niet stinkt.
Anders heeft ruiken geen zin.
Een kennis van mij had nagenoeg hetzelfde probleem.
Het rook regelmatig in huis naar natte poes.

jd
door jdeketel - Jul 24, 2014 om 21:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kaatje,

De typische geur van "natte hond" wordt veroorzaakt door bepaalde vetzuren. De geur is verwant aan de typische geur na een regenbui die ook daardoor veroorzaakt wordt. De vetzuren zijn vluchtig en ruiken daarom sterk. De vetzuren worden vaak in de natuur gevormd door bepaalde bacteriën bij de afbraak van natuurlijk materiaal, maar daarvoor hebben ze water nodig. Dat is ook de reden dat de typische regenbui geur precies dan optreedt, en ook alleen natte honden zo indringend stinken. Als ik naar een oorzaak zoek dan denk ik aan vet of afval wat eens gelekt heeft onder of naast uw afvalcontainer, wat de grond is ingetrokken. Als het koud is of lange tijd droog, dan zijn de bacteriën minder actief. Bij warmte en vooral vochtig weer zul je de typische geur waarnemen omdat de bacteriën actief worden, het afval gaan afbreken en de vetzuren gaan produceren.
Een geval van (biologische) bodemverontreiniging. Met een koperen buis prikken om te lokaliseren en afgraven lijkt me een goede remedie. Succes.

ka
door kaatje911 - Jul 24, 2014 om 21:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Onze afvalbak is wel lek geweest, daarom hebben we nog niet zo lang geleden een nieuwe gekregen. Maar het ruikt niet naar "afvalbak". Dan zou het dus in de stenen zitten en zou er opnieuw gestraat moeten worden. Of is het nog mogelijk om er iets overheen te gooien wat het uit de stenen haalt?

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2014 om 22:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kaatje911 schreef op donderdag 24 jul 2014, 21:51]
Of is het nog mogelijk om er iets overheen te gooien wat het uit de stenen haalt?

Nou, je kan natuurlijk altijd proberen om een fles schoonmaakazijn over de tegels te gooien. Goedkoop en makkelijk. Moet het wel droog blijven voor een paar dagen anders word het natuurlijk weg gespoeld. Kan je daarna met pijpjes e.a. tips gaan werken als ook dat geen resultaat geeft. Succes met wat je ook gaat proberen.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2014 om 22:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een simpel middel om bacterien te doden is chloor, gewoon bleekwater.
Denk maar aan een zwembad.
Schoonmaakazijn doet dat ook.
Kies maar, wat wilt u ruiken ?

ah
door ahoog - Jul 24, 2014 om 22:38
11 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er buxus? Die kan ook erg stinken.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2014 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ahoog

In de vraag staat:

- We hebben geen buxus in de tuin, de buren ook niet.

ah
door ahoog - Jul 24, 2014 om 22:49
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, Tijger1 Overheen gelezen

miekmol
door miekmol - Jul 25, 2014 om 13:32
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik ben benieuwd of de oorzaak ondertussen al is gevonden...

winfredhaan
door winfredhaan - Aug 18, 2014 om 15:01
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kaatje,
Ik zou de buurman vragen om een rookinspectie uit te voeren. Persoonlijk heb ik al bij klanten mee gemaakt dat er tijdens een rookinspectie rook uit de bestrating/ asfalt kwam omdat de riolering hier stuk was. Ook is het mogelijk dat de regenpijp niet is voorzien van een HWA-sifon hierdoor kan er ook stankoverlast ontstaan. Mocht er geen rook te voorschijn komen dan weet u zeker dat het de riolering niet is. Uit de omschrijving is het erg moeilijk om een beeld te vormen van de situatie. Om überhaupt een zinnig advies te geven moet ik de situatie altijd ter plekke bekijken. Hoop dat u er iets aan heeft. Veel sterkte ermee.

tw
door twany - Jun 18, 2015 om 12:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde probleem vandaag opgelost. Al enige tijd gezocht naar cadaver, rioolstank, etc. Niets gevonden. Al enige tijd stonden achter in de tuin onder een struik enige schattige paddestoelen. Model champignon. Twee waren inmiddels uitgegroeid tot een kokerachtig iets met nattige donkere kop. Vandaag dacht ik wellicht is dit de oorzaak. Alle paddestoelen verwijderd. De emmer waar ik ze heb ingedaan rook na leeg maken exact naar de stank in de tuin. Blijkt de 'stinkswam' te zijn. Hopelijk is dit ook voor jou de oplossing.