ma
door margreet30 Sep 29, 2015 om 23:59
Elektronica & tv

Stoomstrijkgenerator kapot 1 maand buiten garantie

Mijn stoomstrijkgenerator (180,- euro nieuwprijs) is 1 maand buiten de garantie en kapot. Gebeld met Philips en die gaven aan dat ze dan normaal gesproken coulance zijn in de reparatie kosten. Stoomstrijkgenerator opgestuurd en krijg nu een prijsopgaven van 100,45 euro omdat er een printplaat kapot is. Dit is ruim de helft van de nieuwprijs voor een 2 jaar oud produkt, moet ik dit accepteren of kan ik nog iets anders doen?

2031 4 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Sep 30, 2015 om 00:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het enige wat u kan doen is via een rechtelijke procedure, maar dat kost geld en ik denk meer dan een nieuwe strijkijzer. Dat dan wel geen philips word.

zoekster
door zoekster - Sep 30, 2015 om 09:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dat zou ik niet accepteren, dan betaalt u in feite de inkoopsprijs van het stoomstrijkijzer, dat is lekker verdienen voor Philips. U heeft helaas wel de verkeerde weg bewandeld, u had het via de verkoper moeten doen, dan heeft u meer rechten.

Wat u nu het beste kunt doen is dit neerzetten bij kieskeurig, daar gaat u eens flink jammeren over dat stroomstrijkijzer, dat het veel te snel stuk is gegaan en zeg dat het u tegenvalt van Philips dat ze het strijkijzer niet kosteloos repareren.
Juist een printplaat moet langer meegaan.

Het is het proberen waard. Weet niet of het lukt.

Anders kunt naar mijn mening beter een nieuw kopen. Googel eens op 'stoomstrijkijzer aanbieding'. Genoeg keus. U hoeft niet perse een Philips want zoals u gemerkt heeft geeft dat merk geen garantie op een goed product.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2015 om 13:13
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Alweer: volgens de consumentenwetgeving als gemeld in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek dient u als het idee bestaat dat een aankoop defect is terwijl dat niet verwacht had mogen worden zich primair te wenden tot de verkoper.!! Naar mijn mening mag je verwachten dat een printplaat niet stukgaat, ook al is dat buiten de termijn van de fabrieksgarantie. Nog anders gezegd: als consument heeft u feitelijk NIETS te maken met fabrieksgarantie. Dat is meer een probleem voor de verkoper. Dit geldt niet als u het strijkijzer heeft gekocht mij de groothandel (bijv. MAKRO). BW art 7:17. Let op, de winkelier mag wegens het gebruik wel het gebruik deels aanrekenen bij herstel.

Mijn advies dus: op naar uw winkel.

zoekster
door zoekster - Sep 30, 2015 om 13:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op woensdag 30 sep 2015, 13:13] art 7:17. Let op, de winkelier mag wegens het gebruik wel het gebruik deels aanrekenen bij herstel.

Mijn advies dus: op naar uw winkel.
Nee, dit klopt niet bij een non-conform product moet vervanging of herstel kosteloos zijn.

klik HIER

Waaruit

Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.