salute
door salute Aug 2, 2014 om 14:43
Huishouden & energie

Stortbak wc.

enkel maanden geleden heb ik door een kennis (loodgieter) een nieuwe stortbak (geberit) laten plaatsen. bij het doortrekken komt het water met geweld naar beneden zodanig dat het over de toilet op de vloer terecht komt, steeds weer dweilen. dat is geen pretje. ik heb al een steen in de waterbak gelegd, maar dat heeft niet geholpen, wel minder water. weet iemand hoe dat verder te verhelpen is zodanig dat ik van de probleem af ben. alvast bedankt voor uw bericht, gr. avdm.

9998 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag uw kennis. Hij is toch de loodgieter?...

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarschijnlijk is er sprake van een verstopping. Toch even de loodgieter bellen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@emcede, goeie tip, maar die heb ik al gevraagd, maar hij zag het ook niet zitten.
deze man is ook al wat oud (zelf ben ik 80) waarschijnlijk achter in de techniek.
in ieder geval bedankt

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ getty van verstopping is geen sprake, het water komt met geweld het closet in zodanig dat het er overheen spoelt.
bedankt

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

verklein de opening waardoor het water gaat. Hierdoor is het volume minder per seconde en zal het water niet meer spatten ( in theorie ) Zelf weet ik niet hoe je dat moet doen, ik zou zeggen duck-tape in het reservoir.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De pot moet wel een obstakel in de afvoer hebben want het water kan niet voldoende weg stromen. Wat vaak voor komt is een toiletblok houder die in de pot is gevallen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe was het met de vorige stortbak?? Als er geen verstopping is vermoed ik dat het uitlooppijpje van de stortbak te ver in de potinlaat zit. Hierdoor wordt de uitstroom min of meer geblokkeerd waardoor het water met veel kracht tegen de spoelrand wordt gestuwd en over de wcpot kan spuiten. Als u onder de rand voelt mag u het inlaatpijpje niet voelen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binnenin die stortbak zit een mechanisme die bestaat uit een vlotter, een soort hevel die weer een soort klok ietsje oplicht en nog een aantal onderdelen.
Door dat oplichten ontstaat er door de zwaartekracht een soort zuiging die de inhoud van die bak leeg trekt en door de valpijp naar de wc-pot doet stromen.
Is die klok wel goed gemonteerd?
Hier een artikel met foto's.
Klik-> Stortbak spoelt te hard-1

Hier een zelfde verhaal, maar geen definitieve oplossing bekend, wel een gissing naar mogelijke oorzaken.

Klik-> Stortbak spoelt te hard-2

Onderin op de pagina staat nog een item over hetzelfde onderwerp "Water in wc spoelt te hard door".

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 15:58: Binnenin die stortbak zit een mechanisme die bestaat uit een vlotter, een soort hevel die weer een soort klok ietsje oplicht en nog een aantal onderdelen.
Door dat oplichten ontstaat er door de zwaartekracht een soort zuiging die de inhoud van die bak leeg trekt en door de valpijp naar de wc-pot doet stromen.
Is die klok wel goed gemonteerd?
".
Even een kleine toelichting. Als de "klok" niet goed is gemonteerd zal deze, na leeglopen van de bak, de valpijp niet afsluiten waardoor er water uit blijft komen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op zaterdag 2 aug 2014, 16:23: Even een kleine toelichting. Als de "klok" niet goed is gemonteerd zal deze, na leeglopen van de bak, de valpijp niet afsluiten waardoor er water uit blijft komen.
Hoe verkeerd die klok, of stortbak bodemventiel zoals je wilt, verkeerd gemonteerd zou moeten zijn eer het water door blijft lopen is niet zo belangrijk, het was een idee.
Achteraf beredeneerd zou het toch niet zo'n vloed aan spoelwater kunnen veroorzaken in de pot zelf.
In de tweede link die ik gaf had men het over dat de valpijp te ver in de pot zou steken, hetgeen jij ook schreef, maar dat had ik nog niet gelezen toen ik bezig was met het bijeenzoeken van mijn bericht.
Dat te ver doorsteken van de valpijp in de closetverbinder/sok zou dan best de oorzaak kunnen zijn.
Het spoelwater wordt dan niet goed rondom de bovenrand van de pot geleidt.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 17:08:
gerbera schreef op zaterdag 2 aug 2014, 16:23: Even een kleine toelichting. Als de "klok" niet goed is gemonteerd zal deze, na leeglopen van de bak, de valpijp niet afsluiten waardoor er water uit blijft komen.
Hoe verkeerd die klok, of stortbak bodemventiel zoals je wilt, verkeerd gemonteerd zou moeten zijn eer het water door blijft lopen is niet zo belangrijk, het was een idee.
Achteraf beredeneerd zou het toch niet zo'n vloed aan spoelwater kunnen veroorzaken in de pot zelf.
In de tweede link die ik gaf had men het over dat de valpijp te ver in de pot zou steken, hetgeen jij ook schreef, maar dat had ik nog niet gelezen toen ik bezig was met het bijeenzoeken van mijn bericht.
Dat te ver doorsteken van de valpijp in de closetverbinder/sok zou dan best de oorzaak kunnen zijn.
Het spoelwater wordt dan niet goed rondom de bovenrand van de pot geleidt.
Was ook geen critiek gaf dit alleen maar aan om te voorkomen dat Ts hiermee zou gaan rommelen. Zou hiermee de afstelling wel eens kunnen verstoren.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerbera.
Ik ervaar het ook niet als kritiek, je hebt gewoon gelijk met wat je aanhaalde, het was een verkeerde beredenering van mij.
Maar ja, achteraf is een koe in de ...........

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet even bellen of mailen naar Geberit Nederland?:

Aarzel niet om contact op te nemen met ons klantsupport team. Onze technische adviseurs staan u graag te woord voor advies en ideeën.

Onze afdeling Klantsupport is van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur t/m 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 030 605 77 60 voor al uw vragen of stuur een e-mail: klantsupport.nl@geberit.com

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 18:04: Waarom niet even bellen of mailen naar Geberit Nederland?:

Aarzel niet om contact op te nemen met ons klantsupport team. Onze technische adviseurs staan u graag te woord voor advies en ideeën.

Onze afdeling Klantsupport is van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur t/m 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 030 605 77 60 voor al uw vragen of stuur een e-mail: klantsupport.nl@geberit.com

Ga ik doen, bedankt Carola.83
en alle andere die gereageerd hebben hartelijk dank
en gr. avdm