ka
door karinvantuyl Aug 19, 2008 om 17:52
Elektronica & tv

Stroomverbruik opladers?

Wie kan mij vertellen dat wanneer ik de oplader van b.v. tandenborstle, GSM, batterijoplader etc. wel in het stopcontact heb maar er geen apparaat in heb zitten, of de oplader dan toch stroom gebruikt???

47272 70 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

om het zeker te weten : doe er een verbruikersmeter in het stopkontakt en steek daar het te meten aparaat in om het te kunnen bepalen

labswans

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@karinvantuyl

In een oplader zit een transformatortje die ook stroom gebruikt als er geen apparaat in zit.

Sluip stroom dus.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Karin,

Alle adapters en/of opladers verbruiken energie. Ook als je er géén
apparaat en/of batterijen mee oplaadt. Het verbruik zal dan niet
schrikbarend zijn, zo rond de 1 à 2 Watt.

Het jaarverbruik van een dergelijk apparaat is dan 2 × 24 × 365 =
17,5kWh. Bij een gemiddelde prijs van €0,20 per kWh komt dat dus neer
op een rekening van ongeveer €3,5 per jaar. (per apparaat).

Aan de andere kant moet je je dus afvragen wat voor 'gebruiksgemak' je
inlevert wanneer je die apparaten steeds weer in en uit het stopcontact
moet halen. Voor een GSM-lader, die je wellicht maar één of twee keer
per week gebruikt is dat niet zo'n probleem. Ook een batterijlader zou ik niet in het stopcontact laten zitten. (ik neem tenminste aan dat je niet dagelijks batterijen hoeft op te laden?)
Voor apparaten die je echt
dagelijks oplaadt is het wellicht handiger om die in het stopcontact te
laten.

Maar alle beetjes helpen, dus als het even kan, uit het stopcontact met die apparaten.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja die gebruiken stroom heb ik mij laten vertellen. Vandaar dat wij als de tandenborstel er niet op staat de stekker er uit trekken

Ann

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste karinvantuyl: Het antwoord hierop is ronduit JA, elke adapter verbruikt energie, omdat er in een adapter een trafo'tje zit, wat konstant van spanning wordt voorzien, dit trafo'tje is dus altijd actief, omdat er energie wordt afgegeven, op het moment dat je de adapter in je stopkontakt duwt. Hoop U hiermed wat duidelijkheid te hebben verschaft. (daarom wordt ook geadviseerd, om ELKE stroomverbruiker, dan ook geheel van de spanning af te halen) Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle apparaten waar een transformator in zit gebruikt een zogenaamde nullaststroom. Bij een transformator zal dit in de regel 7 % van het totaal afgegeven vermogen zijn. Normaal zijn laders van GSM e.d. rond de 5 Volt en 1 A. Als je de technische kleine invloeden van cosinis phi e.d. verwaarloost kom je aan een verbruik bij vollast 24 x 365 x 5 x1 = 43800 W/h = 43,8 KW/h per jaar. Het nullast verbruik zou dus zijn 0,438 x 7 = 3 KW/h per jaar.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Freya......

Wat een raar advies: Omdat het een héél gedoe is om de oplader uit de wandcontactdoos te trekken, laten we hem lekker zitten.

Milieubewust zijn begint dus bij dit soort kleine dingen. Het meer economisch laten varen van een supertanker wordt wat moeilijker voor ons, dus zullen we beginnen om de makkelijke dingen ( je handjes laten wapperen) dan maar wél te doen??

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Freya......

Wat een raar advies: Omdat het een héél gedoe is om de oplader uit de wandcontactdoos te trekken, laten we hem lekker zitten.

Milieubewust zijn begint dus bij dit soort kleine dingen. Het meer economisch laten varen van een supertanker wordt wat moeilijker voor ons, dus zullen we beginnen om de makkelijke dingen ( je handjes laten wapperen) dan maar wél te doen??

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja , natuurlijk,alles wat je er in stopt kost stroom.OOk bij tv's enz enz altijd de stekker eruit is het aller beste.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Het nullast verbruik zou dus zijn 0,438 x 7 = 3 KW/h per jaar."

En we rekenen dan even een miljoen of 5 "wooneenheden" met gemiddeld een drie stuks opladers = 15 miljoen opladers maal 3 KW/h per jaar is VIJFENVEERTIGMILJOEN Kilowattuut......

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

karinvantuyl,
Het antwoord is JA !!
Het is precies het zelfde met een dimmer voor lampen,die verbruikt ook stroom en het is dus niet zo dat als de lamp half gedimt is ook het verbruik voor de helft is.
De trafo of nadere elektronica verbruikt stroom niet veel maar diet het.
verder ben ik het helemaal eens met freya.
Vriendelijke groet.
A.F.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De steker eruit is NIET altijd de oplossing. Neem een (beeldbuis) TV hier komt een hoogspanning van meer dan 15 KVolt op de lijntransformator. Bij uitschakelen met de normale aan/uit knop zal het hoge voltage via een kruipstroomweerstand, die over de aan/uit schakelaar zit, wegvloeien. Bij alleen de steker eruit blijft de hoge spanning dus, veel langer, staan. De hoge spanning wordt opgewekt door een zogenaamde cascadeschakeling die zowel positief als negatief kan worden opgebouwd. Als nu positief er 15 KV opstaat en er wordt vrijsnel na het uitschakelen weer ingeschakeld kan er dus een dubbelk spanningsverschil optreden waar de TV niet voor geschikt is.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dubbelzout:

Tja, meningen verschillen nu eenmaal. Zoals mijn laatste advies ook luidde "..als het even kan, uit het stopcontact met die apparaten".

Ik ben van mening dat het in sommige situaties nu eenmaal 'een gedoe' is om de oplader er steeds in en uit te moeten halen. Mijn muis wordt b.v. elke nacht opgeladen en dan kruip ik toch echt niet elke dag onder mijn bureau om de adapter er in de ochtend uit te halen en in de avond er weer in te prikken. Je kunt ook dóórslaan in de hype naar energiebezuiniging.
Bovendien gaan apparaten die je elke dag maar weer in- en uitschakelt ook eerder kapot, zodat ik dan weer eerder aan een nieuw apparaat toe ben die weer een hoop energie gekost heeft om te maken. En dat dan allemaal om €3 per jaar te bezuinigen. Zoals gezegd, een hype die is doorgeslagen.

Bezuinig dan energie door de verwarming een graadje lager te zetten, onnodige verlichting uit te doen, spaarlampen te gebruiken daar waar dat mogelijk is, enz. enz. Dat zet pas zoden aan de dijk.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het gebruikt stroom doordat er  door de trafo af iets anders wat de voltage naar beneden brengt loopt de zogenaamde nul last stroom

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is gewoon zeker, dat er altijd sprake is van verbruik via de trafo. Zie ook de andere antwoorden.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanbeveling: plaats tussen apparaten met een trafo zoals met name PC toebehoren (printers/scanners/modems/routers) en de PC zelf een schakelaar. let met het modem op dat u er ook niet via telefoneert, in dat geval zou u geen telefoon meer hebben.

Schakel de PC altijd wel eerst uit op de aangegeven wijze.

U kunt dat ook doen met audio en video apparatuur maar dan geldt hetgeen jsterk al aangeeft. Als de apparatuur bovendien een tijdsaanduiding heeft (vraagt ook energie, zij het ook gering) dan is het niet zinvol.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Dubbelzout: Er worden er nogal wat verlichtingsarmaturen verkocht (vloerlampen/tafellampen) die halogeenlampjes hebben. Die zitten vaak met een trafo in het stopcontact en vaak ook steken die in een weggestopt/verborgen stekerblok. Ik heb ook enkele van die armaturen. Het is echt geen doen om die elke keer eruit te trekken. Gelukkig betreft het maar een paar. Wel heb ik een halogeen bureaulamp waarbij de trafo ná de schakelaar zit, dat ik dus de mooiste oplossing, maar uit kostenoverwegingen wordt het vaak anderom gedaan (goedkopere gewikkelde trafo/hoeft geen 220 V. snoer te zijn/zwakstoom schakelaartje) Een enkele keer zie je ook electronische omzetters i.p.v. trafo's (veel lichter van gewicht en vaak veel kleiner) die d.m.v. electronica de stroom omzetten naar een lager voltage. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) verbruiken die geen stroom of minder. Iemand die "zijn licht hierover kan laten schijnen"?

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De batterijoplader gebruikt een heel klein beetje stroom wanneer geen apparaat hierop is aangesloten. Dit komt doordat het transformatortje en de hierop aangesloten interne elektronika zelf ook wat stroom verbruiken.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsjonge, jonge, er wordt nogal wat gereageerd, beste karinvantuyl: Nogmaals mezelf geciteerd dan:

(daarom wordt ook geadviseerd, om ELKE stroomverbruiker, dan ook geheel van de spanning af te halen) Mvgr. Henri

maw: haal elk apparaat wat je NIET in gebruik hebt, van de netspanning af, het bespaard je onnodige kosten EN het is ivm. veiligheid in je huis/appartement heel wat veiliger, het zal niet de eerst keer zijn, dat apparaten, die onnodig aanstaan, spontaan brand (kunnen) veroorzaken.Na gebruik, PC: HELEMAAL uit, printer HELEMAAL uit, receivers in huis HELEMAAL uit, router, helemaal uit, tv(s) helem,aal uit, kortom: ALLES helemaal uitschakelen, kortom, alles wat stanby kan, (je ziet het aan de lampjes in het donker) behalve dan je koelkast, diepvriezer. ja, en de magnetron kun je (voor je eigen gemak) beter in het stopkontakt laten zitten. Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Dubbelzout:

Waarom moet ik als kleingebruiker de adaptors uit het stopcontact halen voor het millieu,terwijl  b.v.de plaatselijke AH met een 10 tal schijnwerpers van minimaal 2 kw per stuk een parkeerplaats dag en nacht verlicht en bovendoen de winkelverlichting volop laat branden?Ga toch fietsen met je millieu praatje.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

TIP: ik gebruik stekker-adapters met een schakelaar (met lampje) en stekkerblokken met schakelaar voor mijn trafo's. Zo zijn die makkelijk uit te schakelen als niet in gebruik.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Henri:

In je rijtje sla je de el. tandenborstel over. Als ik, als erkende milieufreak, deze zou hebben dan zou ik die in het stopcontact laten. Andres wil je op een morgen, volgens Murphy juist als je je verslapen hebt, je tanden poetsen en is de accu leeg.

@ allen:
Net als al eens is opgemerkt, je moet niet dóórslaan!

Freya gaf een prima prakisch antwoord. De rest is meer van hetzelfde en een enkeling heeft zwaar de klok horen luiden en kletst maar wat!

Hardware ERror MAN. (Elektro- en elektronica geschoold.)

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

petersax,
Nog een betere tip!!
Gebruik dubbelpolige schakelaars,dan pas ben je er zeker van dat het ook echt is uitgeschakeld tenzij zoals gezegd de stekker er uit is.

Tevens op een ander zijn vraag terug te komen,JA ook gewone elektronica kan stroom verbruiken zonder trafo!!!
En de hoogspanning op een kleurenbeeld buis is 27 kilo volt(of te wel 27000Volt,amparage heel erg zwak(= Stroomsterkte) bij de zwartwit TV was het +/- 10.000 volt !!!
A.F.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip. Zeur eens niet zo over energieverbruik. Iedereen praat iedereen maar na. Waarom moet ik bezuinigen? Gemak dient den mensch. En als ik er voor betaal, wil ik er ook van genieten. Dan maar een iets hogere energierekening. Kijk, da's eens  een andere benadering...

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Karin,

Ik heb zo eens al die antwoorden doorgelezen en er staat een heleboel flauwekul tussen.

Ik heb me ook in deze materie verdiept, je kunt de adapters in twee groepen onderscheiden, een groep van adapters waar een trafo de netspanning omlaaghaalt naar ongeveer de benodigde spanning, die spanning (wisselspanning) wordt gelijkgericht en al dan niet gestabiliseerd. Die adapters hebben altijd een zogenaamde nullaststroom wat wil zeggen dat er  in onbelaste toestand, als er dus niets aan de adapter is aangesloten, toch vermogen uit het lichtnet wordt opgenomen. Dat is meestal vanaf een Watt of 4 maar ik heb er hier een IKEA lamp bij, halogeen 20 Watt maar de adapter zelf heeft een nullastverbruik van 11 Watt!!

Mijn Acer adapter verbruikt 7 Watt aan nullast, maar nogmaals, bij de meeste van dit soort adapters ligt het nullastverbruik tussen de 4 en 7 Watt

Beter zijn de adapters in de tweede groep, dit zijn de zogenaamde schakelende voedingen en die schakelen over het alemeen af als er geen belasting plaatsvindt. Ik heb voor 5 Euro eens een verbruiksmeter gekocht en daarmee al mijn adapters nagelopen maar ook mijn vaste computersysteem.

Alle schakelende adapters die ik heb hebben een onmeetbare nullast, dat wil zeggen kleiner dan mijn metertje kan aangeven en die kan niet minder dan 1 Watt aantonen.

Mijn computersysteem, samen met modem en printer verbruikte, als de modem, router, printer en PC uitstonden toch in totaal nog 37 Watt!! Alles staat nu op een stopcontactendoos met schakelaar en na gebruik zetten we alles "echt" uit, volledig losgekoppeld van het lichtnet. Op alle adapters en andere aparaten die het lichtnet als voeding gebruiken heb ik een plakkertje gedaan met het nullastverbruik.   Zo kan ik zelf beslissen wat ik "standby"wil laten staan!

Voor de PC met bijbehorende randapparaten is een berekening vrij makkelijk: ik gebruik de pc gemiddeld 4 uur per etmaal dus 20 uur niet. 20 uur a 37 Watt is 740 Watt, dat is per jaar 365 x 740 = 270 KiloWatt ! Je kunt zelf uitrekenen wat je daarmee bespaart en dan doe je ook nog eens wat voor het milieu. Dat je gegevens of instellingen in de pc kwijtraakt hoef je niet bang te zijn, dat is mij in ieder geval nog nooit overkomen.

Lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Kareuter (een kareuter zit tussen kabouter en reus in, een mens dus)

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

kareuter,
Laat onze regering eerst eens het voorbeeld geven!
De gewone jonge moet uit zijn /haar auto,zelf worden de Dames en Heren gereden en niet in echt de zuinigste auto's.
De reden? dan kunnen ze blijven werken!!!
Laten ze eens echt gaan werken dan weten ze gelijk wat dit inhoud inplaats van te zeuren over het broeikast effect.
Ze werken er zelf keihard aan mee.
En dan moeten wij alle stekkers eruit trekken? Sorry hoor !!
Verbeter de wereld en begin bij je zelf,laten de Heren en Dames ministers maar met de trein komen dan kunnen ze ook werken.
Ooo nee !!! die hebben te vaak storing was ik even vergeten.
Anders kopen ze maar een fiat 500,komen ze  ook in Den Haag en dan zelf besturen weten ze ook gelijk wat een file echt is.
Vriendelijke groet.
A.F.

En geloof mij , genept wordt je toch wel Hoor!!!!
Als iedereen gaat bezuinigen gaan de prijzen gewoon de hoogte in.
Doorgaan dus zo.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een oplader een transformator heeft dan wordt het transformatorblik (ijzer) door de wisselspanning continu om en om gemagnetiseerd, dit kost energie. Ondanks het feit dat veel maatregelen worden genomen om dit te beperken wordt er toch een geringen hoeveelheid energie uit het lichtnet onttrokken. Veelal is dit 3 à 5 % van het opgegeven vermogen van de oplader. Daarnaast moet de aanwezige elektronica nog gevoed worden en dit kost ook de nodige energie. Al met al kun dit merken door het warm worden van de oplader, ook als deze niet op het apparaat is aangesloten. Voor opladers zonder transformator geldt dat hier alleen de elektronica in de oplader de nodige energie nodig heeft zoals de ingebouwde hoogfrequent generator om efficient de energie uit het lichtnet om te zetten naar de uitgang van de oplader. Ook hier zul je merken dat de oplader warm wordt ook al is er geen apparaat op aangesloten, maar dit is meestal aanzienlijk minder dan opladers met een transformator. De laatste consumenten apparatuur hebben zeer efficiente omvormers zodat het standby gebruik zeer laag kan zijn tot ca. 0,1 Watt. Let hier op bij aanschaf. Beter is en blijft de oplader uit het stopcontact te nemen als dit mogelijk is.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@VR1944

Je moet natuurlijk helemaal niets, maar even voorrekenen hoeveel energie verbruik dat geeft kan natuurlijk geen kwaad. En ik vond het wel interresant en dat het milieu jou geen flikker kan schelen dat kan mij dan weer geen flikker schelen.

En inderdaad, die fietsen tip is ook heel goed, is ook heel goed voor het milieu

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi allemaal mijn tip is als het even kan wel de stekkers er uit en zekers bij opladers alleen opladen als je zelf er bij bent. inverband met brand gevaar . maar ook als je hem niet hebt aangesloten is er toch nog een kleine kans op brand gevaar. en kammeraad van mij werkt bij de brandweer die maakt het vaak genoeg mee brand door kortsluiting en oververhiting van aparatuur. en buiten dat om scheelt het ook de levensduur van de adapter als je hem er uithaalt.  scheelt ook weer in je portomenee . en ik ben echt wel een grootverbruiker wat adapters betreft . het is mijn hobby Electronica voornamelijk zend ontvangst aparatuur . en die gebruiken best wel wat .

groetjes Peter

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal mooi we hebben het over netvoedingen met transformators .Vraag hoe zit het met de lichtgewicht netvoedingen die dus een zogenaamde schakelende voeding hebben en ook zijn  te herkennen aan de netspanning 100-250 volt .dacht dat die verwaarloosbaar gebruik hebben .Sommige adapters voor gsm hebben die

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vrijwel overal een contactdoos met aan/uit schakelaar tussen apparaten en stopcontact, of op het stopcontact een stekker met aan/uit schakelaar. Bij mij dus geen "gedoe"... Freya: de schakelaar op de contactdoos onder mijn bureau bedien ik met de voet....

vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aurora1:

Ach, het is echt niet alleen 'het gedoe'. Lees ook mijn andere argumenten. Ik wil alleen benadrukken dat men met deze 'hype' veelal dóórslaat en aan de ene kant de (kilo)Wattuurtjes over de balk gooit en aan de andere kant probeert te bezuinigen door apparaten met een verbruik van 1 à 2 Watt uit te schakelen omdat dat zo goed voor het milieu en de portemonnee is.

En wat te denken van al die mensen die van die nutteloze telefoontjes lopen te plegen omdat ze 'mobiel bereikbaar' moeten zijn? Of de hele dag lopen te sms'en. Wat gaat dáár wel niet een energie aan verloren. En dan 's avonds de GSM weer opladen voor de volgende dag. Ja, Ja, zo lust ik er nog wel één.

Maar ieder zijn eigen mening hoor.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd verstandig om zo weinig mogelik stroom te laten lopen wanneer je het niet gebruikt.Ach voor het mielieu maakt het geen zak uit .Iedereen heeft daar de mond vol van .Dit is niet goed dat deugd niet ja wat wel dan .Klimaatsverandering komt er door allemaal gelul uit de ruimte.Als er een banden fabriek in flammen op gaat is het niet schadelijk voor het milieu maar steek je zelf een auto band in de fik dan is het zeer schadelijk.Weetje ik moet van dit alles niets ze kunnen de pot op want waar draaid alles om ja zeker om de poen.Verpakkingsbelasting ook zoiets kolders ja het geld wat dat op leverd komt ten goede van de natuur.Mooi niet de hoge heren kunnen dit wel gebruiken.Zo ok met stroomverbruik van een oplader het kost meer stroom om deze iedere keer in en uit het stopkontakt te halen dan er gewoon in te laten zitten.Als de oplader/ adapter helemaal leeg is en je wil hem gebruiken ben je meer stroom kwijt om eerst de trofo op spanning te krijgen dan wanneer deze gewoon op spanning gebleven zouw zijn.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya,

Ik ben het met je laatste reactie net zo eens als met je eerdere. Ik gebruik overigens die contactdozen e.d. met schakelaar niet alleen om van "het gedoe" af te zijn, maar ook voor o.a. veiligheid zoals  het vermijden van risico's van overspanning in apparaten, kortsluiting erin etc. Spaarlampen gebruik ik al sinds ca 1988 (enkele daarvan werken nog steeeds), zelfs al jaren ook kleine. Alle (grote en kleine) beetjes helpen vind ik, voor het mileu en de rekening.

vr.gr.

Aurora.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Karin,

Dat een oplader stroom verbruikt is zeker en aantoonbaar. Omdat ik niet weet wat jij allemaal in huis hebt, geef ik gewoon een overzicht van ons huis.

Er zijn hier drie computers, met printers, luidsprekers in huis, drie gebruikers van GSM, ik ben de enige met een elektrische tandenborstel, er zijn in diverse kamers lichtpunten met dimmers (ja, die gebruiken ook) en niet te vergeten drie DVD spelers, 1 videorecorder, 2 audio installaties en allemaal samen gebruikt dat nogal wat. De router (ADSL modem) neemt aardig wat stroom, die gaat 's nachts uit, de oven gebruikt zelfs constant stroom, er zit een klokje in dat er op loopt! Dat laat ik dus zo.

Allemaal samen weet ik zeker dat me dit per jaar aan stroom meer dan 100 euro scheelt als ik het allemaal met een schakelaar uit kon zetten. En voor zover mogelijk heb ik dat ook gedaan. Dus van die verlengsnoeren er tussen die je met één schakelaar kan bedienen.

Kies dus lekker zelf wat je doet, maar ik koop liever een ijsje van de winst dan dat ik voor het gemak kies van alles laten zoals de fabrikant het maakt, stroom gebruikend, uitgeschakeld of niet.

Succes,
Erky

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig maar dat de eigenlijke vraag allang beantwoord is: Ja, apparaten met een voedingsadapter, acculaders en zelfs pc's verbruiken nog stroom als je ze niet uit het stopcontact haalt (of een schakelaar ertussen zet.

Jammer genoeg zijn er ook enkelen bij die vinden dat zij niet zuinig met energie hoeven omgaan met als argument "omdat hullie of zullie dat ook niet doen". Dat is wel zo'n onzinnig argument. Maar goed, iedereen moet z'n eigen geweten en principes maar volgen (indien aanwezig).

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Edwardus:

Blanke broeder spreken weer wijze woorden. Howgh!

H.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ugh!

Oh nee, vredespijp roken slecht zijn voor milieu

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb s 'avonds  enkel wat spaarlampen branden en betaal ongeveer 150 euro per jaar voor elektriciteit.Het verhaal dat je 100 euro per jaar kan besparen als je s 'nachts alle stekkers uit het stopcontact haalt  is onzin.Bij bedrijf waar ik werk staan dagelijks 5 machines van ca 35 kilowatt per stuk minimaal een uur te draaien zonder productief te zijn.Dat zijn heel wat onnodig ingeplugde adapters.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo karin, alle opladers gebruiken stroom, ik heb ook een verbruiksmetertje en heb gemeten dat mijn 9volt ladertje altijd de volle stroom trekt, als er geen batterij in zit, of als de batterij al vol is vernietigd hij blijkbaar de overgebleven stroom.

Veel ladertjes zijn slecht geregelt en overladen de battrij, zodat deze sneller verslijt b.v. 500 oplaadcycli i.p.v. 1000.

Als je een litium ion accu altijd tot 90% oplaat en tot 10% ontlaad haalt hij het voorgschreven aantal laad ontlaad cycli, anders minder.

De meeste stroom wordt verbruikt in standbij appraatjes, zoals settop boxen (waarbij de standbij schakelaar soms maar 10% bepaard), t.v. beltrafo, pc, printer enz.

Voor het milieu hoef je niet te besparen, want we leven in een "energie maatschappij", het geld dat je overhoud geef je uit aan iets dat ook weer energie gekost heeft om te fabriceren, en misschien ook nog weer energie gaat gebruiken, of je koopt er benzine van voor je vakantie reisje.

Als je het weggeeft, of belasting betaald dan geeft iemand anders het uit aan energie, of aan dingen die energie hebben gekost of gaan kosten.

Je kunt dus alleen iets voor het milieu doen door je levensstijl anders in te richten, meer energie zelf leveren b.v. o.a. fietsen, lopen.

Of voeding die minder energie kost minder vlees, en meer fruit.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

wck
Hoi .
ben je werkelijk in de overtuiging dat vlees meer energie
kost dan vlees????
Ben ben bang van niet,maar wie ben ik.
A.F.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb veel reacties gelezen. En daarbij ook veel nonsens! Wil iedereen die schrijft dat je dubbelpolige schakelaars nodig hebt, of de hoogspanning van je TV hier iets mee te maken heeft snel zijn lesgeld natuurkunde terughalen! Maar ik heb ontzettend gelachen, dank jullie wel daarvoor!

En tja, qua milieu...   uiteraard helpen alle kleine beetjes. Als je inderdaad rekent dat we 365 dagen in een jaar hebben en 15 miljoen huishoudens....   tja....   dan krijg je inderdaad enorme getallen....      ....je kunt jezelf afvragen of er bij de energiecentrale inderdaad een takje meer in de oven gegooid wordt als jij je lader ongebruikt in het stopcontact laat.... Ook kun je jezelf afvragen of je stroommeter zulke kleine verschillen uberhaupt kan meten. Ik krijg vd woningbouw binnenkort een lamp bij mijn voor- en achterdeur ivm politiekeurmerk. Bovendien kun je hier de krant lezen onder de straatlantaarns. Enig idee hoeveel ongebruikte laders je daarmee kunt voeden? Oh ja, we hebben ook een kunstwerk gekregen met halogeenverlichting.

Ik ga niet nummer 7634 zijn die je antwoord geeft op je vraag. Ik denk dat het verhaal van kareuter het meeste hout zaagt.

Let wel op welke apparaten je uitzet. Ik lees adviezen als printer uitzetten. Dat is alles behalve handig. Je printer onderhoud nl zelf zijn eigen printerkoppen. Elke keer als jij je printer uit/ aan zet, krijgt je printerkop een grote schoonmaakbeurt. Dat kost veel inkt (...daar gaat je winst) en is op den duur niet bevordelijk voor de levensduur van je printer. Als je de printer gewoon 24/7 aanlaat is deze schoonmaakbeurt veel kleiner. Je printer weet dan nog hoe de staat van je kop is. Bovendien is de kans op verstopping veel kleiner, je zult dus minder mislukte prints krijgen (....nog meer winst...)

Ook apparaten met een backup-batterij (PC, wekker, ...) kun je beter aan laten staan ivm de levensduur van de milieuonvriendelijke batterij.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wck: heb je geen meetfoutje gemaakt met je 9Volt-lader? Wordt de lader warm als je er geen batterij in hebt?

....het zou best wel kunnen wat je zegt, maar het lijkt me niet logisch....   (....dom ontwerp...)

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert,
Je hebt totaal geen verstand van elektronica heb ik wel door.
De praktijk wijst vaak wat anders uit.
Zou zeggen pobeer het uit.
A.F.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert.
Jammer je hebt totaal geen verstand van elektronica.
Echt jammer.
De prektijk is alrijd anders.
Probeer het eens dan kom je er wel achter,of niet slim genoeg om elektronica te reparen.
Echt jammer.
A.F.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 01:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aflierman,
waar basseer jij je antwoord op?

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 01:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat maar gaan, zo doet Aflierman altijd.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

helaas, dit is geen forum maar toch: met name gelet op de opmerkingen van Geinert, pardon Deinert, volgens de spelregels van deze site geven we geen negatieve kritiek op anderen die naar hun beste weten antwoorden. Dat gezegd hebbend wil ik toch vrage ook eens in de spiegel te kijken, welke printers voeren dan wel een schoonmaakbeurt uit wanneer je ze uitzet?? Ik ken er geen, bij geen van de ongeveer 12 inktjets en laserprinters die ik nog heb resp, versleten heb. (Philips, HP, Lexmark, Brother)

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jammer dat jullie zo'n vraag en beantwoord site                     ge (mis) bruiken om allerlei ruzies uit te vechten!!!

Wat een hanengedrag om zo'n simpele vraag.

Maar allemaal bedankt voor jullie reactie, ik heb de opladers inmiddels allemaal uit het stopcontact gehaald dus nu hoeven jullie niet meer zo onaardig tegen en over elkaar te zijn hoor!

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jammer dat jullie zo'n vraag en beantwoord site ge (mis) bruiken om allerlei ruzies uit te vechten!!!

Wat een hanengedrag om zo'n simpele vraag.Hebben jullie niets anders te doen ofzo???

Maar allemaal bedankt voor jullie reactie, ik heb de opladers inmiddels allemaal uit het stopcontact gehaald dus nu hoeven jullie niet meer zo onaardig tegen en over elkaar te zijn hoor!

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste karinvantuyl: Juist opgemerkt en gehandeld, succes met je verdere plannen, voor nu en in de toekomst! Groeten van Henri

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

karinvantuyl,

Karin,je hebt helemaal gelijk.!!!
Maar er zijn er veel die geen snars verstand hebben van elektriciteit en schrijven de boel over met hier en daar een verandering.
ja dat is niet moeilijk.
Maar geloof mij en vraag het anders maar na! ook via 1 draad kun je een behoorlijke opdonder krijgen.

LET WEL!!!!!
KAN maar hoeft niet.
Succes
Vriendelijke groet
A.F

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Flierman, off topic:

Quote: "Maar geloof mij en vraag het anders maar na! ook via 1 draad kun je een behoorlijke opdonder krijgen."

Dit heeft net zo min iets met de vraag van Karin te maken alsook die dubbelpolige schakelaar en die 27000 Volt met weinig stroomsterkte die je als losse flodder liet schieten.
Hoeveel is weinig?
En wat wordt nog als veilig voor mensen aangenomen?

Er zijn er meer die op dit gebied enige kennis opgedaan hebben.

H.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ flierman, off topic:

Niet anders verwacht hebbende dat je de vragen over deze stroomhoeveelheid zou ontwijken, stop ik op dit topic maar in de wetenschap dat je blablaaat.

H.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 01:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ flierman, off topic?

                               ?

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de netadapter een trafo bevat gebruikt deze zonder aangesloten tandenborstel stroom .Als de adapter  geschikt is voor 100-250 volt is dit een schakelende voeding(word vaak gebruikt bij gsm opladers )Hier is verwaarloosbaar tot bijna geen stroomverbruik indien er niets op is aangesloten .ik heb dit getest en asl ik ergens zo een lichtgewicht voeding zie op rommel of vloomarkt koop ik deze direct en vervang dan de trafo voeding door een  lichtgewicht 100-250 volt  adapter indien stekkers en polariteit kloppen

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat was de vraag ook alweer.Wat een geleuter om je gelijk te krijgen.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

...als je een stroomkring onderbreekt, zal er geen enkele stroom lopen. Of je dat nu 1 keer (enkelpolig) of 2 keer (dubbelpolig) doet maakt hierbij helemaal niks uit!

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had zo mijn best gedaan

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Helemaal met je eens vr1944. Zoals ik gisteren al opmerkte : HANENGEDRAG!!!!

Ik bedenk met voortaan wel om hier een vraag te stellen,           erger me rot aan al dat gebekvecht dat ook niet eens meer met mijn vraag te maken heeft, maar gewoon betweterij is.                         Dit gedoe moet toch niet de bedoeling zijn van deze site,                  zo vervelend zelfs dat de redactie het nodig vindt om reacties te verwijderen, SCHAAM JE MANNEN, ga stofzuigen of ramen zemen, dan doe je tenminste iets zinnigs!!!

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Karin, heel jammer dat je deze ervaring hebt opgedaan. Het is zo jammer dat er op deze site zoveel kletsmajoors zitten die er kennelijk behagen in scheppen de fatsoenlijke medewerkers aan deze site op alle mogelijke manieren en met een lawine aan flauwekul- en niet terzake doende halve waar- en wijsheden de serieuze medespelers te zieken. Ik heb nu alles gelezen en ik kan je alleen deze raad geven: Wil je weer eens iets weten vraag het dan toch gewoon maar maak voordat je nu deze site verlaat even twee lijstjes, een met de namen van de serieuze- en een met de namen van de onzinuitkramers. Dat moet nu toch wel te doen zijn en sla dan bij een volgende keer de onzinuitkramers gelijk over.

Verder succes gewenst en laat je niet intimideren.

Kareuter