no
door nosja Aug 25, 2007 om 19:26
Huishouden & energie

Stropdas wassen ?

Mijn man draagt ivm zijn werk stropdassen. Nu zijn deze dingen vaak van zijde en dus niet te wassen. Helaas gebeurt het regelmatig dat er vlekken op komen. Destijds kreeg ik een tip van iemand die beweerde dat ze weer als nieuw werden door ze in een glazen potje te stoppen en deze te vullen met wasbenzine. Hierna zou je de stropdas moeten laten drogen. Ik heb dit geprobeert, echter het resultaat was bedroevend. Nog steeds vochtkringen in de das. Wie weet een probaat middel om ze toch weer schoon te krijgen??

29665 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koud wassen en het probleem is weg! Vlekken trouwens ook!

Ik draag ze ook en doe het al jaren zo!

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nosja,

Ik besef dat het geen antwoord op je vraag is, maar mijn advies is: koop geregeld een nieuwe. Leuk voor hem en leuk voor een ander!

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een zijden stropdas is niet te wassen 610sqn. De enige manier om zo'n das op te frissen is een mal maken van stevig karton* in de vorm van de das. Erin schuiven, zorgen dat er geen plooi in zit en stomen boven een kokende waterketel.

Het karton pas na droging verwijderen.

* liefst met een alufolie er omheen, vanwege het vocht.

Anders gewoon polyester dassen kopen, die zijn niet zo lelijk meer als vroeger.

Harrie

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Da's pech voor jou harrie. Doe het al jaren zo en mijn zijden dassen blijven tiptop in orde! Maar verder laat ik de wasvoorschriften over aan de dames!

ve
door verwijderd - Aug 26, 2007 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vlekken op zijden dassen kan je verwijderen door de das opgerold te weken in een potje wasbenzine. Hang daarna de stropdas op aan de punt van het smalle uiteinde. De das krijgt opnieuw glans en structuur zonder dat je hem moet strijken.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2007 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

en de eerste paar weken geen sigaar opsteken ;-)

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Aug 26, 2007 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Donjetsk

Erg flauw van mij.

Maar serieus: ik neem aan dat je de das vervolgens nog moet uitspoelen?

<script type="text/javascript">

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Aug 26, 2007 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dat verhaal heb ik dus eerder gehoord en geprobeerd. Het resultaat was bedroevend, de vochtvlekken zaten er nog steeds. Hoe lang moet je ze in de wasbenzine laten staan?

Moet je ermee schudden?

Ik heb ze zonder uitspoelen met water laten drogen... Na het drogen zaten de vlekken er nog precies eender.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2007 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft de oplossing zelf al, alleen je moet het wel goed doen anders werkt het niet. Deze tip is al een poosje oud en werkt echt.
Wasbenzine lost het vet op en daarom wordt de stropdas weer schoon.
Natuurlijk zijn er vlekken die er niet mee uit gaan, dat blijkt nu wel, ossengalzeep kan helpen maar wassen, natuurlijk kan ook alleen het risico daarvan is dat het garen, waarmee de strop in elkaar is gezet, krimpt. Gooi dan maar weg die stropdas, er zijn er die daar wel tegen kunnen, deze gewoon wassen en het liefst in koud water.

Wel probeer het, deze stropdas kan je mogelijk toch al weggooien.

Oma weet natuurlijk ook raad met een stropdas

Wasbenzine vervliegt erg snel dus een sigaartje erbij kan niet veel kwaad, alleen de lucht, kan je weer opnieuw beginnen.

Groet en succes,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nosja,

Ik heb een aantal klassieke zijden stropdassen, sommigen meer dan 50 jaar oud. Ik was ze voorzichtig op de hand -als dat nodig is- in lauw water met.... een goede (haar)shampoo! Koud uitspoelen, voorzichtig drogen in een handdoek, strijken met een 'pieslauwe' bout of 'persen' in een schone theedoek. Het probleem is meestal niet de zijde, maar het materiaal van de draad waarmee gestikt is. Als die krimpt, heb je een probleem...

Groet! Knolselder.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kopieer de volgende link  http://www.nl.issworld.com/view.asp?ID=569  in uw browserbalk en u krijgt een overzicht van alle vleksoorten en de wijze waarop ze moeten worden behandeld. Vlekken moeten per definitie altijd zo snel mogelijk, bij voorkeur direkt, worden behandeld. Leg een absorberend materiaal, dat geen kleur afgeeft, bijv. onbedrukt keuken- of toiletpapier onder de das. Kies het passende vlekkenmiddel en de vlek hiermee deppend (! niet wrijvend !) behandelen. Gebruik koude vloeistoffen. Een aantal vleksoorten kunnen na behandeling met warmte niet meer worden verwijderd. Als de vlekken zonder kringen uit uw dassen zijn verwijderd, is het potje met benzine altijd goed voor een algehele opfrisbeurt. Ik betwijfel of bovenvermelde aanpak nog zin heeft voor uw reeds behandelde dassen. U kunt nog proberen om de kringen met plekgewijze met wasbenzine te deppen en direkt droog te blazen. Leg ook hierbij een absorberend materiaal onder de das.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2007 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jarenlang met hetzelfde probleem gezeten en idd ook de wasbenzine geprobeerd: niet weer doen. Gewoon naar de stomerij brengen! De das is weer als nieuw en het kost vrijwel niks!

ve
door verwijderd - Aug 28, 2007 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook verschillende kledingstukken van echt zijde.  Een kleedster uit de theaterwereld heeft mij het advies gegeven om vlekken in zijde uit te bruizen met Spa-rood. Bij mij helpt het. Succes

ve
door verwijderd - Aug 29, 2007 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het een oud recept van "oma"

Doe de stopdas in een lege (schoon) jampot met wasbezine (kan je kopen in een drogist) schut het, nog een keer, na een karwtier, hang aan een waslijn BUITEN op ( brandgevaar) en het SCHOON.

Groet Ron Meijer.

ve
door verwijderd - Dec 22, 2008 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

sry,  een stropdas in een potje met wasbenzine heeft meestal geen zin omdat wasbenzine alleen ontvettend werkt.

meestal zitten er op stropdassen eten en drankvlekken; vlekken die wateroplosbaar zijn.

Daar je een stropdas echter niet kan wassen vanwege de binnenvoering zit er niks anders op om deze naar de stomerij te brengen.