ex
door exstudent Oct 31, 2014 om 00:54
Geldzaken & recht

Studenten-OV boete

Sinds februari dit jaar ben ik gestopt met mijn studie na 5 jaar gestudeerd te hebben. Mijn "fysieke" studenten ov-chip kaart liep daarom ook begin februari af. Ongeveer 3 maanden later kreeg ik opeens een aanmaning op de mat. Deze aanmaning hield in dat ik 97 euro per halve maand moest betalen over mijn studentenreis product. Nu was mijn verbazing groot aangezien de "fysieke" kaart waarop dit reisproduct aanwezig was al niet meer geldig was sinds dat ik mij had uitgeschreven. Normaliter zou ik deze regeling begrijpen als je nog in het bezit bent van een geldige/werkende "fysieke" studenten ov kaart. Kortom; sinds het beëindigen van mijn studie ben ik niet in het bezit geweest van een werkende OV kaart. Het product wat op deze kaart stond was derhalve ook niet toegankelijk. Na het internet afgestruind te hebben kan ik ook niemand vinden in dezelfde situatie. Mijn verzoek tot bezwaar is na bijna 6 maanden alsnog afgewezen. Dit betekent dat ik een ontzettend hoog bedrag alsnog moet betalen, voor een product wat ik niet heb gebruikt en ook niet eens kon gebruiken. Kort gezegd een schandalige boete. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

899 4 Rapporteer

door 14peter - Oct 31, 2014 om 01:14
567 Antwoorden / 2 Vragen
sw
door swat1500 - Oct 31, 2014 om 09:55
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U moet het studenten produkt op de voorgeschreven wijze stop zetten. Zo niet, dan kost dat geld. Dat u uw ov-chip kaart niet kon gebruiken is daartoe niet relevant een voor de verstrekker van het reisprodukt ook niet controleerbaar of relevant.
Aangezien het een overheidsbedrijf betreft zou nog een gokje kunnen wagen via de Nationale Ombudsman. Die wil laksheid nog wel eens "belonen".

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2014 om 10:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor info hoe de ov card volgens de regels stop te zetten.

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2014 om 10:43
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wanneer stopzetten?

Zet je studentenreisproduct stop vóór of op de 5e werkdag van de 1e maand waarin je er geen recht meer op hebt. Je mag vanaf de 1e dag van die maand al niet meer met je studentenreisproduct reizen. Zet je te laat stop, dan kost je dat € 97,- per halve maand. De eerste helft van de maand loopt daarbij tot en met de 15e van de maand.
bron zie boven. Dus die schandalige boete is op voorhand bekend.