ja
door jaypee Jul 31, 2014 om 15:07
Geldzaken & recht

Studieschuld aftrek ivm huurtoeslag

Goedendag,
Vraag 1

Ik kom waarschijnlijk over de vermogensvrijstelling van 21139 euro dit jaar. Ik had echter gelezen dat ik mijn studieschuld kan aftrekken van het vermogen.
Houd dit in dat ik dan niet over de vrijstellingsgrens kom qua vermogen zodat ik toch huurtoeslag kan aanvragen?

Voorbeeld: ik verdien dit jaar ongeveer rond de 25000 euro bruto(toetsingsinkomen en ik heb een studieschuld van 20000 - 2900 schuldgrens ; houd dit dan in dat ik mijn vermogen met 18100 kan verminderen ? ( waarschijnlijk niet lager dan de grens van 21339 euro ? )

Vraag 2

Mijn studieschuld is niet omgezet in een gift. Ik kon dit blijkbaar ook aftrekken, want dit werd automatisch ingevuld in belasting aangifte. Dit heb ik ook in 2011 gedaan, alleen kreeg ik dit jaar een aanslag dat mogelijk mijn aangifte niet goed was en ik moest aantonen wat ik heb aangegeven.

Dus wat kan ik nu precies aangeven op mijn belastingaangifte om af te trekken ( prestatiebeurs / schoolgeld ?) van de loonbelasting ?
en kan ik de aftrek ook spreiden over verschillende jaren zodat ik maximaal loonheffing terug krijg ?

Ik hoop dat alles duidelijk is.

Gr, JP

11010 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat u waarschijnlijk boven de vermogensvrijstelling uitkomt dit jaar. Maar dat kunt u nu al zeker weten, want daarvoor is van belang het vermogen per 1 januari 2014. Dus even tellen.

Als u dus nog echt een studieschuld hebt per 1 januari 2014 kunt u die schuld min het forfait opvoeren om het vermogen te berekenen.

U kunt dan inderdaad, als u ook aan alle andere voorwaarden voldoet huursubsidie aanvragen.

Om de studieschuld af te kunnen trekken van het inkomen, zult u die studieschuld moeten voldoen aan de DUO.

Als u dat al gedaan hebt in 2011, dat is mij niet goed duidelijk in uw vraag, kan dat uiteraard niet op opnieuw.

Gaat uw tweede vraag over de aangifte 2013?.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat u in 2011 allemaal hebt gedaan, maar u kunt er eigenlijk vanuit gaan dat toentertijd slechts studenten met een basis thuiswonende beurs voor een beetje aftrek in aanmerking kwamen.

Als u dus een aanvullende en/of uitwonende beurs had, was er zowat geen aftrekmogelijkheid.

Dat is met ingang van het jaar 2013 gewijzigd in een gunstiger vorm.

fi
door fisbel - Jul 31, 2014 om 19:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Even wat kanttekeningen. @Tijger1 schreef:
Om de studieschuld af te kunnen trekken van het inkomen, zult u die studieschuld moeten voldoen aan de DUO. Als u dat al gedaan hebt in 2011, dat is mij niet goed duidelijk in uw vraag, kan dat uiteraard niet op opnieuw
Deze zinnen van Tijger1 begrijp ik niet goed. Wordt bedoeld dat de studieschuld (studiefinanciering) in het jaar 2011 volledig zou moeten worden terugbetaald om voor studiekostenaftrek in 2011 in aanmerking te komen??

Omdat u uw studie niet hebt afgemaakt, is de studieschuld aftrekbaar als persoonsgebonden aftrekpost. (in 2011) U hebt immers destijds geen gebruik kunnen maken van de studiekostenaftrek omdat de studiefinanciering in mindering werd gebracht op de kosten zoals collegegeld. Samen met de drempel van € 500 die in 2011 en eerdere jaren nog gold was er vrijwel nooit studiekostenaftrek mogelijk als er studiefinanciering was.

De situatie is nu dat de studiefinanciering moet worden terugbetaald. Uit het programma:
Had u in een eerder jaar dan 20.. recht op studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs? En zijn uw basisbeurs en eventuele aanvullende beurs over die vorige jaren in 20.. definitief niet omgezet in een gift, omdat uw diplomatermijn in 20.. is verstreken? Dan is uw prestatiebeurs definitief een lening geworden. U mag daarom in 20.. alsnog het bedrag aftrekken, dat u eerder niet mocht aftrekken, omdat u toen een prestatiebeurs had.[/i

U schrijft dat uw aangifte 2011 al vooringevuld was. (bij neem ik aan: studiefinanciering over vorige jaren definitief niet omgezet in een gift) Ik begrijp niet goed wat de inspecteur op dit punt wil weten? Heeft u de aftrekpost gewijzigd t.o.v. de VIA 2011? Wat moet u precies aantonen / bewijzen?
U moet de aftrekpost in zijn geheel in 2011 in aftrek brengen. In dat jaar heeft u e brief van DUO gekregen dat de studiefinanciering definitief niet werd omgezet in een gift. Alle jaren van studiefinanciering die u moet terugbetalen moeten in 2011 in aftrek worden genomen. (er is een maximum per jaar) Spreiden over meerdere jaren is niet toegestaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan het volgende probleem: de huurtoeslag.De studieschuld mag inderdaad in mindering worden gebracht op het vermogen (spaargeld) U mag de € 2900 niet zelf in mindering brengen op het spaargeld. Het programma doet dat voor u (bij schulden) Voor 2013 is de resterende studieschuld waarschijlijk al in uw vooringevulde aangifte ingevuld.

Als w inkomen circa € 25.000 is is er sowieso geen recht op huurtoeslag. Uw verzamelinkomen box 1 (werk en woning) mag immers niet meer zijn dan € 21.600 (jaar 2014) Of bent u alleenstaand ouder? Dan is de maximumgrens inkomen € 29.325

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Het gaat over twee verschillende dingen.

Het opvoeren van studiekosten
En
Het aftrekken van de studieschuld

Ik weet niet over welk jaar de Ts nu de studieschuld wil aftrekken. 2013? Hij schrijft dat hij dat OOK in 2011 heeft gedaan. In 2011 kon hij natuurlijk nog geen studieschuld aftrekken, hooguit wat studiekosten, want hij heeft het over studiefinanciering die hij kreeg.

Als hij in 2013 studeerde kan hij ook studiekosten aftrekken, maar nog steeds niet de studieschuld, want die heeft hij nog niet terugbetaald.

Hij kan de studiefinanciering, die definitief omgezet is naar een lening uiteraard pas aftrekken van het inkomen zodra hij die schuld terugbetaalt.

Ik neem aan dat de Ts het heeft over huurtoeslag voor 2014, hij geeft verder geen informatie over de gezinstoestand, maar hij mag de studieschuld in mindering brengen op zijn vermogen per 1-1-2014, het niet aftrekbare forfait wijst zich vanzelf. Verder verwijs ik naar het feit dat hij aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag moet voldoen.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Nog even dit, de diplomatermijn verstrijkt pas na 10 jaar, dus ik denk dat dat nog helemaal niet op de Ts van toepassing is, want hij had in 2011 nog studiefinanciering,

fi
door fisbel - Jul 31, 2014 om 21:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

Dat het over twee verschillende belastingproblemen gaat is duidelijk.
Ook is helder dat de studieschuld / terug te betalen studiefinanciering in mindering kan worden gebracht op het vermogen Box 3. Waardoor, als het inkomen niet te hoog is er recht blijft bestaan op huurtoeslag.

Het tweede probleem is lastiger. De informatie van jaypee is niet eenduidig. Ik ben ervan uitgegaan dat de inspecteur voornemens is de aangifte 2011 te wijzigen. Het woordje ook heb ik zo geïnterpreteerd dan jaypee de Vooringevulde Aangifte heeft gevolgd. (dit heb ik DUS ook in 2011 gedaan) U geeft aan het woordje 'ook' een andere interpretatie: er heeft aftrek plaatsgevonden in 2011 en OOK in 2013. Er wordt echter nergens gesproken over de aangifte 2013. TS heeft het over DIT jaar (jaar 2014 - het jaar van toezending van de gewijzigde aanslag 2011).

U schrijft nog een keer: Hij kan de studiefinanciering, die definitief omgezet is naar een lening uiteraard pas aftrekken van het inkomen zodra hij die schuld terugbetaalt.

Deze uitspraak is mijns inziens niet juist. Terug te betalen studiefinanciering over voorgaande jaren moet worden opgevoerd in het aangiftejaar dat deze terug te betalen studiefinanciering ontstaat (vanwege verstrijjken 10-jarentermijn - in mijn interpretatie jaar 2011). Voor aftrek is het in deze situatie niet van belang of de terugbetaling ineens of over meerdere jaren wordt gespreid.

ja
door jaypee - Jul 31, 2014 om 21:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat fisbel zegt lijkt goed te zijn.

mijn studietermijn van 10 jaar is verstreken, daarom mijn basisbeurs en prestatie beurs zijn dus omgezet in een definitieve lening. Ik kreeg hierna idd bericht in het belasting aangifte programma dat ik dit kon aftrekken en heb dit ook gedaan. maar blijkbaar moet ik de vooringevulde informatie nu bewijzen heb zelf niks veranderd. Je hebt het ook over college geld? was of is dit ook aftrekbaar?

en wat ik begrijp het toetsing inkomen telt niet als vermogen? en kan ik dus ook niet in mindering brengen door de studieschuld af te trekken zodat ik tot de inkomensgrens kom om in aanmerking te komen voor huurtoeslag?

iig bedankt voor de reacties dusver

Gr jp

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u het nu over de aangifte 2011?

Wanneer was die studietermijn van 10 jaar verstreken?

Uiteraard telt het inkomen, uit werk of zo, niet als vermogen.

ja
door jaypee - Jul 31, 2014 om 22:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja de aftrekposten heb ik ingevuld in aangifte van 2011 en in dat jaar verliep ook de 10 jaar. het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is wat ik nu precies kan aftrekken (prestatiebeurs /basisbeurs collegegeld?

mijn vraag over de huurtoeslag is dan beantwoord, dan heeft de aftrek van vermogen met studieschuld geen zin bij volgend jaar, ik had dit zelf verkeerd geïnterpreteerd :p

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er vanaf wat u in de jaren van studie plus financiering hebt opgevoerd als kosten.

uw opmerking over de eventuele huurtoeslag voor volgend jaar is niet duidelijk.

Als uw vermogen dus boven de grens komt, kan daar de studieschuld, min het forfait van worden afgetrokken.

En als u dan GEEN vermogen hebt voor de vermogensrendementsheffing, hangt het alleen van uw inkomen, gezinssituatie en huur af, of u in aanmerking komt voor huurtoeslag.

fi
door fisbel - Aug 1, 2014 om 00:17
851 Antwoorden / 3 Vragen

Toetsingsinkomen is een foute en verwarrende naam. Toetsingsinkomen is het inkomen dat bepalend is voor de (huur)toeslag. In uw situatie is het toetsingsinkomen gelijk aan het verzamelinkomen box 1 (inkomen uit werk en woning - laatst genoemde inkomen in de aangifte)
N.B: er is slechts huurtoeslag mogelijk als er géén box 3 inkomen is !!.

Voorbeeld: inkomen 2011 is € 25.000 - geen huurtoeslag mogelijk. Studiekostenaftrek: € 5000 / verzamelinkomen € 20.000. Dit inkomen is lager dan € 21.625 - het maximale inkomen 2011 voor huurtoeslag. Niu wel huurtoeslag mogelijk.
Maar let op: spaargeld € 24.000 / ondanks het verzamelinkomen box 1 van € 20.000 is er geen huurtoeslag mogelijk. De vermogensvrijstellig 2011 van € 20.785 wordt immers overschreden. Als er € 7000 studieschuld is is huurtoeslag weer wel mogelijk. Immers: € 24.000 - (7000 - 2900) is € 19.900 - er is geen box 3 verhaal.

Scheidt u deze informatie a.u.b. goed van uw tweede probleem; de terug te betalen studiefinanciering voorgaande jaren. Ik heb sterk het gevoel dat op dit punt u de aangifte 2011 niet goed hebt ingevuld. Als u in dit jaar studiefinanciering heeft gekregen, zal er zeer waarschijnljjk geen mogelijkheid van gewone studiekostenaftrek zijn geweest. Wat betreft betaald collegegeld: deze betaling(en) spelen geen rol als er studiefinanciering is. Er moet immers worden uitgegaan van de zogenaamde normbedragen. Door HBO/WO óf MBO en de periode in te vullen worden deze bedragen automatisch door het programma berekend.

2011 was echter een bijzonder jaar voor u. De 10-jarentermijn was verstreken. U kon tóch studiekostenaftrek claimen. Niet via: studie met studiefinanciering in 2011 maar via: studie met studiefinanciering in voorgaande jaren. Bij deze derde mogelijkheid in het programma kon u de resp. jaren van verkregen studiefinanciering invullen en was studiekostenaftrek alsnog mogelijk omdat de studiefinanciering achteraf gezien geen gift was.
N.B: wat er wel en wat er niet is afbetaald van de studiefinanciering speelt in dit verband geen enkele rol t.a.v. uw inkomen box 1.

Helaas biedt dit forum geen mogelijkheid tot privé-mail. U zult het dus met deze informatie moeten doen. En wellicht moet u toch ergens (betaald) advies inwinnen. U kunt ook de inspecteur om uitleg vragen. Of toch op dit forum om vervolginformatie vragen. Dat vraagt wel om behoorlijk expliciete gegevens wat betreft inkomen, vermogen en uw invullingen aangaande studiekostenaftrek.