sm
door smal Jul 17, 2014 om 15:39
Computers & telefonie

Stuurprogramma

Plotseling start de dvd lezer/brander van mijn windows 7 pc niet meer, vorige week heb ik er nog een dvd mee gebrand. Ook een externe brander die ik leende start niet. Bij het opstarten van windows krijg ik het bericht: "het stuurprogramma dat solution menu ex ondersteund is niet correct geinstalleerd". Ga ik op het configuratiescherm naar de cd rom dan krijg ik het bericht: stuurprogramma cd rom kan niet worden geladen, stuurprogramma beschadigd of onbreekt. Wie heeft de oplossing de brander weer werkend te krijgen.? Bij voorbaat mijn dank.

5401 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2014 om 15:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo smal,

Je zou kunnen kijken of systeemherstel met een datum toen het nog wel werkte je probleem oplost.

Suc6

ge
door gerboe - Jul 17, 2014 om 16:06
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, als de tip van edrick3 niet werkt dan zou u naar de website van de fabrikant kunnen gaan en daar de meest recente drivers te downloaden en te installeren.

gompy2
door gompy2 - Jul 17, 2014 om 18:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@smal
Klik op Starten, links onder.
Type in het zoekvenster daar boven "Apparaatbeheer".
Dan zie je helemaal bovenin links staan Apparaatbeheer.
Daar klik je op.
Er opent een venster met alle apparaten aangesloten op jouw computer, ook DVD-/cd-rom-stations.
Daar klik je op.
Dan zie je jouw merk DVD brander.
Daar rechtsklik je op.
Klik je op "Eigenschappen".
Dan zie je een venster met 5 tabs, de vierde is "Stuuurprogramma".
Daar klik je op en dan zie je onderin het venster "Verwijderen".
Daar klik je op.
Je krijgt dan een waarschuwing, maar gewoon op OK klikken.
Het station wordt dan verwijderd.
Dan start je je computer opnieuw op, het systeem ziet dat er nieuwe hardware is, herkent het en installeert dan zelf de drivers voor je DVD brandertje.
Suc6

sm
door smal - Jul 18, 2014 om 17:06
71 Antwoorden / 105 Vragen

Dank voor de reacties, heb de suggesties daarin opgevolgd maar zonder succes.
Krijg via " apparaten" > dvd lezer > stuurprogramma het bericht: "Kan apparaatstuurprogramma niet in geheugen laden. Stuurprgramma beschadigd of ontbreekt (code 39)" . Met de externe dvd schrijver die op een andere pc prima werkt, dus naar ik aanneem niet defect is, krijg ik hetzelfde bericht. Wie heeft er nog suggesties wat te doen waarvoor bij voorbaat mijn dank.

ro
door ron530 - Jul 18, 2014 om 17:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als het een merk PC betreft wil er in het register nog wel iets fout gaan. De oplossing is wel bij ondersteuning van de fabrikant te vinden maar voor een leek eigenlijk niet te doen.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2014 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

Even voor de duidelijkheid:

- systeemherstel biedt geen oplossing?
- drivers downloaden van site van de fabrikant werkt niet?
- stuurprogramma verwijderen zoals gompy2 aangegeven heeft, lukt niet?

Om welke brander (merk/type) gaat het?

gompy2
door gompy2 - Jul 18, 2014 om 18:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een dvd lezer/brander heb je geen drivers nodig, Windows-7 installeert zelf de benodigde software

Van de site van http://answers.microsoft.com

CD/DVD apparaten hebben geen aparte drivers nodig. Probeer het onderstaande:

Ga naar Start, type: daarboven: regedit
Blader naar: HKEY_LOCAL_MACHINE/System/Currentcontrolset/Control/Class/
Klik op de sleutel: {4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
[Pas op: er staan een heleboel sleutels met bijna dezelfde naam!]
Verwijder daarvan de tekenreeksen met de namen: UpperFilters en LowerFilters (indien aanwezig).
(Rechtsklik erop -> Verwijderen).
PC opnieuw opstarten

Klik-> Hier

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2014 om 18:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

Wat ik niet begrijp:
.....het stuurprogramma dat solution menu ex .....

Volgens mij heeft dat met een PRINTER (van Canon) te maken.
Is daar iets mee gebeurd?

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2014 om 18:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

Aanvulling:
(opnieuw) downloaden van solution menu ex? Klik hier.

sm
door smal - Jul 18, 2014 om 20:58
71 Antwoorden / 105 Vragen

EDRICK3,
Inderdaad heb ik vorige week mijn Canon printer vervangen door een Brother. Dat zal ook wel de oorzaak van mijn probleem zijn. Maar hoe kom nu van mijn probeem af. Het knutselen aan het register vind ik wel griezelig, straks vallen er nog meer functies uit.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2014 om 21:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

M'n vermoeden ging al in die richting.

Wat je zou kunnen proberen:
Gebruik de ZOEK-functie en typ in Canon.
Verwijder dan alles wat gevonden wordt.
Download CCleaner, klik hier.
Start CCleaner.
Klik in linker kolom op Register (verdraaide kubus) en klik op 'Scannen op fouten'.
Laat gevonden fouten Herstellen.
Kijk dan eens of je brander weer werkt.
Laat maar even horen.

Suc6

gompy2
door gompy2 - Jul 18, 2014 om 21:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Goed gevonden Edrick.
Zo zie je maar, men mag wel 100 glazen bollen hebben om de uitleg van iemand te begrijpen.
Problemen met een dvd lezer/brander en men komt op een printer uit.

sm
door smal - Jul 20, 2014 om 15:32
71 Antwoorden / 105 Vragen

Mijn dank aan alle die hebben gereageerd op mijn vraag bovengenoemd. Ondanks alle adviezen die ik kreeg en heb toegepast ( muv het kntutselen aan het register) lukt het niet leven in de DVD speler te krijgen. Bij het starten van win knippert het lampje op de speler wel even om er vervolgens het zwijgen toe te doen. Zelfs het opstarten van de pc vanaf de windows recovery dvd gaf geen resultaat ook niet nadat ik het canonprinterprogramma via internet opnieuw heb geinstalleerd.
Ik heb nogmaals gekeken bij apparaatbeheer >dvd speler> eigenschappen> stuurprogramma's >bijwerken en kreeg wederom het bericht : stuurprogramma gevonden maar kan het niet in het geheugen laden, code 39.
Ik moet er nu toch maar een superexpert bijhalen. Zou dit binnen de competentie vallen van een student van "computerhulp aan huis"? Bij het googelen op "dvdspeler code 39" blijken er in het verleden regelmatig identieke problemen met de dvd speler te zijn geweest. Hoe die zijn opgelost wordt niet vermeld.
Heeft iemand nog een laatste remedie dan houd ik mij aanbevolen.
Bij voorbaat mijn dank daarvoor.

gompy2
door gompy2 - Jul 20, 2014 om 15:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=smal schreef op zondag 20 jul 2014, 15:32
Ik heb nogmaals gekeken bij apparaatbeheer >dvd speler> eigenschappen> stuurprogramma's >bijwerken en kreeg wederom het bericht : stuurprogramma gevonden maar kan het niet in het geheugen laden, code 39.

Als je dit gelijk had vermeld was de oplossing er allang geweest.
Ik heb er geen zin meer in, misschien dat anderen hier mee verder willen gaan, ik pas er voor.
Klik-> Code 39

sm
door smal - Jul 20, 2014 om 16:19
71 Antwoorden / 105 Vragen

Sorry Gompey, maar ik zag die code ook pas recent en vermeldde dat in mijn reactie op 18 juli 17.06 uur. Uw verwijt is dus niet helemaal terecht maar alsnog mijn dank.

gompy2
door gompy2 - Jul 20, 2014 om 16:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk, overheen gelezen, dacht dat het een nieuwe vermelding was, sorry.
Heb je hier wat aan? Klik-> Hier

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2014 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo smal,

Probeer deze fix-it dan eens.
Klik oplossing 2

Suc6

sm
door smal - Jul 21, 2014 om 13:31
71 Antwoorden / 105 Vragen

Als computerleek wil ik nu zoals vermeld in uw adviezen conform de windows site "uw cd of dvd sation wordt niet herkend....." toch de aangegeven ingrepen in het register doen maar kan het register niet vinden. Wanneer ik in het startprogramma bij "zoeken" zoals aangegeven "regedit" in typ verschijnt er alleen "regedit.exe" maar zie ik niet het navigatievenster met oa. HKey.......... Vraag: Hoe kom ik in het register?
Alweer vast mijn dank voor uw aanwijzingen.

edrick3
door edrick3 - Jul 21, 2014 om 14:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

Je moet 'regedit' ook niet intypen bij Zoeken, maar bij Uitvoeren!

Fix-it heeft niet geholpen?

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2014 om 14:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@smal.
In de vervolg-link die edrick gaf stond een verwijzing naar een tootltje van Microsoft die op jouw probleem betrekking had.
Edrick vroeg er zojuist al naar.
Ik betwijfel of je die hebt gevonden, zo ja dan had je moeten vermelden in je laatste bericht wat je al gedaan hebt.
Heb je niets gevonden of uit geprobeerd dan kun je als je op onderstaande link klikt dat tooltje downloaden en starten.
Er wordt dan verbinding gemaakt met internet en dan zie je het vanzelf wel.

Klik-> Fix-it

Het volgende wordt door deze Fixit hersteld ...

Uw cd- of dvd-station leest of schrijft niet en wordt als uitgeschakeld weergegeven
Het medium in uw cd- of dvd-station kunnen niet worden gelezen
Er kan niet worden geschreven naar het medium media in uw cd- of dvd-station
Er wordt een foutbericht met een van de volgende strekkingen weergegeven:
Een stuurprogramma voor een specifieke klasse of een specifiek apparaat ontbreekt of is beschadigd
Een cd- of dvd-station kan niet worden gevonden of is niet verbonden
Er is sprake van een probleem met een cd- of dvd-station waardoor dit niet juist werkt
Het cd- of dvd-station is niet toegankelijk via de toegewezen stationsaanduiding

Voor de rest moet je helemaal niet aan het register komen als je niet weet waar je mee bezig bent.

edrick3
door edrick3 - Jul 21, 2014 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy2,

..... als je niet weet waar je mee bezig bent......
Tja. ;-) Moeilijk geval.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2014 om 16:01
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 21 jul 2014, 15:52]@gompy2,

..... als je niet weet waar je mee bezig bent......
Tja. ;-) Moeilijk geval.Op zich niet erg als het maar duidelijk is wat TS doet of al gedaan heeft, en in een register rommelen als men niet weet wat men doet is ook niet erg raadzaam.
Maar we geven niet op ;-)

sm
door smal - Jul 22, 2014 om 13:31
71 Antwoorden / 105 Vragen

Het blijft mij ondanks alle goed bedoelde adviezen bezig houden. Het probleem nu is dat ook 'fix it" naar "rediget" verwijst dat ik bij "uitvoeren" moet intypen maar dat ik dat "uitvoeren" niet zie. Of ben ik nu zo dom? Boven het windows embleem in het startscherm zie ik alleen maar het vak "programma's zoeken" staan maar nergens "uitvoeren", ook niet nadat ik op Windows + R klik.. Waar kan ik "uitvoeren" vinden ? Is er geen andere manier om in het register te komen?

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2014 om 13:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

Kies Starten.
Typ regedit in het tekstvak en druk op Enter.
Klik op Ja om dit programma toe te staan wijzigingen aan de computer aan te brengen.

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2014 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wordt de windows toets op het toetsenbord niet bedoelt?
Dan op die toets + r drukken.
U schreef ergens uw overweging om hulp van Studentaan huis in te roepen. Misschien is Seniorweb dan een beter idee: klik hier.
Als het een laptop betreft kunt u bij de plaatselijke bibliotheek of sociaal centrum kijken of ze daar spreekuur houden en dan met de laptop daarheen gaan.
Wat u anders ook eerst zou kunnen proberen is foutcontrole met repair te laten lopen. Hoe dat gedaan moet worden staat klik hier. Ik meen dat je na de opdracht voor foutcontrole (met repair) eerst de computer moet afsluiten en dan opnieuw opstarten. De procedure niet onderbreken, die controle kan wel een tijdje duren.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2014 om 14:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

.....ook niet nadat ik op Windows + R klik......
De bedoelde Windowstoets is die met het vlaggetje=logo tussen Ctrl en Alt links onder op het toetsenbord.
Als je die tegelijk intoetst moet 'uitvoeren' zich openen.
Gebeurt dit niet dan is er toch wel wat meer met je computer aan de hand ....

sm
door smal - Jul 22, 2014 om 16:39
71 Antwoorden / 105 Vragen

Hoera het is gelukt dewindows afgedaald dvd speler weer op stoom te krijgen. Het liefst zou ik alle die mij met zoveel geduld heben bijgestaan bij het oplossen van het probleem een bloemetje willen sturen maar dat kan nu eenmaal niet, ik zal met een bedankje moeten volstaan. Het was dom van mij dat ik de windowstoets op het toetsenbord over het hoofd zag, maar dat komt omdat ik deze toets nog nooit eerder had gebruikt. Tenslotte ben ik toch in de krochten van windows afgedaald en na verwijdering van de upper en lowerfilters en na de pc naar mijn gevoel de afgelopen dagen voor de duizendste keer met kloppend hart te hebben opgestart werd zowaar de speler herkend. Hoera, want dat kon ik toch niet op mij laten zitten.
Hieruit blijkt van hoeveel waarde de rubriek vraag en antwoord van vara kassa is voor het oplossen van de meest uiteenlopende computer maar ook problemen van koffiezetapparaten tot verven en behangen. De rubriek verdient net als alle hulpvaardigen ook een bloemetje.
Blijft tenslotte nog de vraag naar de oorzaak van het probleem. Een virus of toch de installatie van de nieuwe printer en verwijdering van de oude? Wie het weet mag het zeggen.
Gr. smal

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2014 om 19:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@smal,

Blij voor je dat het - toch nog - opgelost is.
Had er een hard hoofd in gezien je probleempjes met het opvolgen van de gegeven adviezen.
In voorkomende gevallen is het zaak om zo goed mogelijk je probleem te omschrijven en aan te geven wat je wel en niet gedaan hebt.
..... Het liefst zou ik alle die mij met zoveel geduld hebben bijgestaan bij het oplossen van het probleem een bloemetje willen sturen maar dat kan nu eenmaal niet, ik zal met een bedankje moeten volstaan......
Daarvoor heeft de redactie de 'Dit is een Topantwoord' mogelijkheid 'uitgevonden'. Daarop kan geklikt worden. ;-)

In ieder geval bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.