mu
door mulder59 Nov 30, 2015 om 12:30
Huishouden & energie

Switchen van energiecontract

Omdat mijn energiecontract afloopt heb ik mij georienteerd op de markt waarbij ik uitkwam bij easy switch .nl. Hierop vond ik een aanbieding van NUON waarbij ik t.o.v. mijn huidige contract 25,58 euro (is inclusief welkomspremie) goedkoper uit zou zijn op maandbasis . Omdat de welkomspremie pas aan het eind van het contract wordt uitbetaald zou het maandbedrag (zonder deze premie) nog altijd 7,65 euro per maand lager zijn. Omdat ik zelf goed kan inschatten wat ik op jaarbasis verbruik en hierbij het verbruik van de afgelopen jaren in ogenschouw heb genomen heb ik met een ruime berekening aangegeven te willen overstappen naar Nuon. Bij het ontvangen van het nieuwe contract bleek mijn maandbedrag omhoog te worden bijgesteld naar 228 euro. Dit is 13 euro hoger dan mijn huidige contract en 20,65 euro meer (=zonder de welomspremie) op maandbasis dan zoals voorgerekend op de overstap site .Dus meer betalen in plaats van minder!! Dus Nuon gebeld met de vraag hoe dit kan. Na ongeveer 20min. in de wacht te zijn gezet kreeg ik te horen dat Nuon door de overheid wordt verplicht naar mijn hystorisch verbruik te kijken en op basis hiervan mijn maandbedrag vast te stellen. (Als dit al was gedaan ,was men op mijn berekend bedrag uitgekomen, dus wat is hiervan waar)Hiermee kom ik tot mijn vraag: Is het normaal dat ik op basis van een berekend maandbedrag op een overstappagina toch een hoger maandbedrag bij een nieuw contract voorgeschoteld kan krijgen waarbij de Nuon steld dat zij hiertoe worden gedwongen door de overheid? Het lijkt mij een beetje vreemd dat ik blijkbaar zo onbedoeld spaar bij een energiebedrijf. Waarom zou ik op deze manier nog kunnen uitgaan van de overstap sites op internet??
Mijn nieuwe contract bij Nuon heb ik inmiddels geannuleerd. Voor de berekening ben ik uitgegaan van een dubbele meter met als verbruik 4300 kwh normaal en 3400kwh dal
en een gasverbruik van 1600

572 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet kunnen nazien met welk verbruik Nuon het maandbedrag schat.als zij van veel hogere gebruiken uitgaan, dan de werkelijke kunt u om bijstelling van het maandbedrag vragen.

Maar ik begrijp dat het er allemaal niet meer toe doet, want u bent daar al weer weg.

Zou daar verder maar geen energie in steken.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 30, 2015 om 13:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het is maar een voorschot er kan nog veel gebeuren eer de totale afrekening komt dan houd u weer wat geld tegoed is toch prettiger dan bij te betalen.

me
door mein33 - Nov 30, 2015 om 13:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het maandelijkse voorschotbedrag is maar een bedrag dat wordt geschat n.a.v. uw gemiddelde verbruik over de afgelopen drie verbruiksjaren.
Pas aan het einde van het (contract)jaar zal bij de eindafrekening blijken of het voorschot al dan niet voldoende is gebleken.
U had, na het afsluiten van het contract, het maandelijks voorschotbedrag zelf kunnen verhogen of verlagen.
Hopelijk richt u zich niet alleen maar op het maandelijkse voorschotbedrag, maar wel op de werkelijke tarieven van gas, stroom en vastrecht.

mu
door mulder59 - Nov 30, 2015 om 13:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Waar het omgaat is dat je niet van het rekenmodel op een overstapsite kunt uitgaan en dat Nuon stelt dat men is uitgegaan van mijn hystorisch verbruik van de afgelopen 5 jaar. Hier klopt niets van en nee ; je hebt geen inzicht hoe men tot het vastgestelde bedrag is gekomen.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk dan eens op Gaslicht.com.

Pas iemand helpen overstappen en niet de problemen die u hebt gehad ervaren.