qu
door queen1976 Jul 1, 2010 om 21:30
Computers & telefonie

Systeem fout ?

Ik heb een serieus probleem. Mijn PC schakelt zich sinds een korte tijd zo maar helemaal uit en ik moet dan de stekker er uit halen en er weer in steken om hem weer aan de slag te krijgen. Waar kan dat aan liggen en wat is er aan te doen.
Hij schakelt zich zelf helemaal uit. Maar er gaan geen gegevens verloren.
Systeem herstel heb ik al geprobeerd dat gaat ook niet EN soms SCHAKELT de pc zich TIJDENS het herstel uit !
Ik doe niets en zit soms op internet of een document te typen 1 seconde later gaat het beeld op zwart en is de kast uit,
Ik heb windows vista en een acer computer die nog geen 2 jaar oud is. Beveiliging is up to date en TOCH gebeurt dit hoe kan het EN wat is er aan te doen ?

6561 38 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan de BIOS zijn die de computer uit schakelt.
Dit kan zijn door oververhitting of een foute spanning.
In de bios zit meestal een hardware monitor en soms ook een logboek.
Oorzaak kan zijn b.v. een defecte ventilator of veel stof.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke en hoe kan ik dat verhelpen?
Maar als dat niet kan helpen wat dan ?

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zat aan hetzelfde te denken als erik008. Door de hoge temperaturen van de laatste dagen heeft de koeling het erg moeilijk. Schakelt de computer zich ineens uit of meldt Windows zich nog wel af? Mijn ervaring bij het hardwaregedeelte is dat de processorkoeler het niet meer aan kan of dat de voeding het aan het begeven is. Succes.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met andere woorden. als het systeem het niet meer aan kan. Nieuwe kopen denk ik ? of in ieder geval nieuwe kast

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo queen1976,

Zou eerst eens kijken of het inderdaad aan de ventilator ligt.
Kast even openmaken. Computer aanzetten en kijken of de ventilator werkt. Zowel die op het moederbord als die op de voeding.
Indien nodig stofvrij maken. Bv. met een busje perslucht.
Als een ventilator de oorzaak is kun je deze (laten) vervangen.

Suc6

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

oke bedankt ik ga dat doen!

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan inderdaad ook iets simpels zijn, maar dat de pc op dit moment niet meer betrouwbaar is staat wel vast. Misschien is het makkelijk om iemand er even naar te laten kijken als het de ventilator niet blijkt te zijn. 2 jaar is nog redelijk jong voor een computer.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank julie wel ik ga kijken wat er aan de hand is kan altijd nog een nieuwe kopen heb dan alleen maar een nieuwe kast nodig !

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou .....heb dan alleen maar een nieuwe kast nodig !
Het ligt echt niet aan de kast, maar wel aan de INHOUD!

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een computer moet je jaarlijks schoon maken.
Een nieuwe kast kopen is net zoiets, als een nieuwe auto kopen als de asbak vol is.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik bedoel natuurlijk dat ik dan een nieuwe kast met inhoud ga kopen. Maar ik heb tot nu toe nog niet opnieuw hoeven opstarten heb het stof weg gehaald bij de ventilator.
Kan het soms ook te maken hebben met het feit dat ik de kast van de pc op een plaats heb staan die op 3 plekken dicht zit links, rechts en achter de kast ?
weinig lucht toevoer ter verkoeling?

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

JA

De pc moet de warmte wel kwijt kunnen
De levensverwachting van je pc daalt behoorlijk als de openingen afsluit

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........Kan het soms ook te maken hebben met het feit dat ik de kast van de pc op een plaats heb staan die op 3 plekken dicht zit links, rechts en achter de kast ?..........

Ja, dat zou heel goed kunnen. Probeer het eens uit door de p.c. op een andere, open, plek te zetten. Het lijkt er inderdaad op dat oververhitting plaats vindt.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@queen1976
Het zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn dat uw systeem te heet wordt. Als uw systeem uit gaat moet u eens proberen om te voelen of deze echt warm wordt.

Een andere optie is de pc (tijdelijk) op een andere plaats te zetten.

Nog een opties is om er een ventilator op te zetten (eventueel met geopende kast).

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na hoeveel tijd schakelt de pc uit?
Ik denk dat de koelpasta verhard is op
de processor.nieuwe koelpasta aanbrengen

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hetzelfde met dit weer. Ik heb een kant van de pc open gemaakt en er staat nu een ventilator voor te blazen
werkt perfect

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

4 vRUSje???

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had het zelfde ..
Ventilator vol met vuil eruit gehaald helemaal schoongemaakt
en vergeet vooral de inlaatroosters niet zaten bij mij helemaal dicht..
Gr Cees

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens naar een hardware-monitor voor je systeem, ik heb een asus-mb en draait asus-probe op, De temp. van mb - processor + de snelheden van de fans zijn constant af te lezen als je wilt. Ook de grenzen qua temp en snelheid fans is in te stellen zodat bij max temp van de processor m'n pc herrie gaat maken (als sound tenminste ON staat), dit ook bij TE lage snelheid van de fans. Welk mb je hebt weet ik niet maar er is altijd wel een of andere monitor te vinden. Ook de spanningen van de voeding is af te lezen en grenzen instelbaar bv. + of - 10% hoger of lager dan de benoodigde spanningen.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

legt aan de voeding die is termich beveiligt voor over verhitting die slaat dan automatich uit om dat de voeding geen goeie koeling krijg met dit weer das alles ik heb er geen last van om dat de kast waarde cp staat open is aan de zijkant

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via google het programaatje Speedfan downloaden. Daarmee kan je de temperatuur van de videokaart, de HD en de cpu uitlezen. Die zijn waarschijnlijk veel te hoog waardoor de PC zichzelf uitschakeld.
Ook te doen: PC openmaken en ventilatoren schoomaken.
Of: Extra fan plaatsen. Kosten rond de 10 euro (Bij Conrad bv.)

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laad het programa' tje PC-Wizard 2007 en je kunt alles over de PC zijn inhoud te weten komen, zoals temperaturen,soorten geheugen en hoeveel, kortom alles!

En 't neemt niet veel ruimte in! Handig!!

De Vrije Vogel.

Nee,ik hoef geen bedankjes! Graag gedaan

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn 3 mogelijke oorzaken: virus, warmte, voeding. Gezien het gegeven dat systeemherstel niet werkt is de aanwezigheid van een virus het meest waarschijnlijk alhoewel dat niet de oorzaak van het uitschakelen hoeft te zijn. Indien de processor te warm wordt schakelt de computer immers ook uit.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals de meeste al hebben gezegt denk ik oolk dat het warmte is die je pc de parten speeld je kan de kappen van de kast er eens af laten (kan je meteen kijken of je ventilatoren draaien.)

meestal is het de proccessordie te warm wordt waardoor het systeem uit slaat als het namelijk de video kaart is krijg je meestal eerst een streperig dan wel en beeld met blokjes er doorheen.

Als de ventilatoren vervuild zijn dan kan je na het uitzetten van de pc en het van spanning afhalen met een klein kwastje en een stofzuiger je stof verwijderen (buje perslucht kan ook maar waar blijft de stof dan ??)

In een enkele geval kan het gebeuren dat de koelpasta tussen de ventilator en de proccessor is verdroogd waardor de warmte afvoer niet goed meer functioneerd.

Eeen nieuwe kast of pc is zeker in dit geval nog niet nodig.

Loop deze stapjes maar eens na dan denk ik dat het wel goed komt (je kan ook even de kast open laten staan om op die manier de omgeving mee te laten koelen.

PS coolpasta kan je halen bij electronica dumpzaken of de betere electronica zaken.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een tip.......
Misschien kan de ventilator het niet aan, probeer de ventilator schoon te maken en te ontdoen van stof, bij ons was dat de boosdoener, als je zag wat een stof er op de ventilator zat en in zijn behuizing.
Succes!

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@@,

Je kan wel weer zien dat deze vraag in de nieuwsbrief stond.
Het zou wel prettig zijn als beantwoorders eerst eens lazen welke antwoorden er al gegeven zijn, dan krijg je niet steeds DEZELFDE antwoorden.

Het is al genoegzaam bekend dat er stof verwijderd moet worden!!

Dat is al gebeurd!!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krijgt u ook een foutbericht voordat de PC gaat afsluiten?
Ik dacht eerst aan een zwakke voeding maar meestal is de computer bij u al volledig opgestart en daarna stopt hij dan..
Het ligt wel bijna 100% aan de hardware - dus aan de zaken die in de kast fysiek aanwezig zijn.
Desondanks is een softwarecrash niet geheel uit te sluiten.
Maar eerst dus de zaken schoonmaken met een stofzuiger - wel oppassen voor statische electriciteit. En een betere plaats (met meer ventilatie).

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

turfie schreef op vrijdag 2 jul 2010, 12:53: Zoals de meeste al hebben gezegt denk ik oolk dat het warmte is die je pc de parten speeld je kan de kappen van de kast er eens af laten (kan je meteen kijken of je ventilatoren draaien.)

meestal is het de proccessordie te warm wordt waardoor het systeem uit slaat als het namelijk de video kaart is krijg je meestal eerst een streperig dan wel en beeld met blokjes er doorheen.

Als de ventilatoren vervuild zijn dan kan je na het uitzetten van de pc en het van spanning afhalen met een klein kwastje en een stofzuiger je stof verwijderen (buje perslucht kan ook maar waar blijft de stof dan ??)

In diezelfde stofzuiger? Want die kan je er gewoon bij houden.

PS coolpasta kan je halen bij electronica dumpzaken of de betere electronica zaken.

Hoe vaak moet je dat ongeveer doen en welke soorten/kwaliteiten heb je hierin?

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb precies het zelfde probleem gehad.Na installatie van een nieuwe voeding was en is het probleem inmiddels verholpen.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat ik de kast van de pc op een plaats heb staan die op 3 plekken dicht zit links, rechts en achter de kast ?
weinig lucht toevoer ter verkoeling?

gueen,

Nog veel belangrijker, dat de warmte weg kan. De achterzijde van de PC is het meest open of er moet een geforceerde koeling opzitten zoals bij kasten van Medion voorkomt. Zorg vooral voor een open gedeelte aan de achterzijde van je ombouw. maak niet alleen de ventilator schoon maar ook vooral de koelribben die boven de processor zijn geplaatst.

suc6

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn pc had dezelfde problemen, heb ik ter reparatie weggebracht. Ik dacht, stof, ventilator? Alles is nagekeken, pc is in puike conditie. Het is waarschijnlijk wel warmte geweest. Toch staat hij al 6 jaar op dezelfde plek naast 2 anderen. Ik zet ze nu verder uit elkaar en mij wordt geadvisserd met erg warm weer de zijkant van de pc even eraf te halen.
Succes. Martjen59

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorzichtig met een zachte borstel op de slang de ventilator(en) en daar achter het stof wegzuigen

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

TIP VOOR PERSONEN DIE NOG GAAN REAGEREN: LEES EERST EENS DE AL GEGEVENS ADVIEZEN DOOR.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stadhoud,

De andere antwoorden al eens gelezen??

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies,

Helemaal mee eens, maar aangezien ze NIET eerst lezen zal het nog wel even doorgaan met dezelfde antwoorden; dat heb je met zo'n vermelding in de nieuwsbrief.
Ga nu de notificaties maar uitzetten.
Anders blijf je je ergeren.
Ik blijf pleiten voor een 'slotje' op een vraag .

Goed weekend

ve
door verwijderd - Jul 3, 2010 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een bekend probleem bij Windows. Op de support site van microsoft is er een probleemoplossing geschreven. Misschien even zoeken, maar het is er wel. Anders even contact opnemen bij microsoft. Ik voeg hier in ieder geval een link to

http://search.microsoft.com/Results.aspx?mkt=nl-NL&q=onverwacht%20uitschakelen&qsc0=0&l=1&first=1&FORM=PEME

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet niet welke je hebt maar i nmijn bedrijf heb ik regelmatig de Aspire 3641 serie retour met een deffect mainboard dit bord gezien erg weinig opties en je kunt er dan ook beter een vervanger van Asus inzetten kost 47,00 dit is een redelijk goed bordje voor zijn prijs maar de Acer borden zijn erg zwak en een ielig bios

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Acer heef tals je hem opent een blower met een afzuigpijp op de processor deze trekt veel bagger aan en dan loop de boel vast veel gezeur zeker met de warmte daar zijn ze niet echt voor gebouwd maar ja wat kan je verwachten van een complete quadcore met 4 gig en 640 HD en dan nog een mager videokaartje? en dit alles voor 549? je kunt er van uit gaan dat dit geen game machine is heb ik uit ervaring ik bouw ze zelf en dan het uiterste erin stoppen maar dan zit je al heel snel op 3500 euro enkel de kast met de hardware maar dan heb je wat tijdens de hittegolf was mijn interne temp 34 graden en mijn HD,s 13 graden