sandrie
door sandrie Sep 30, 2014 om 10:29
Computers & telefonie

T-mobile simlock vrij maken

Hallo,

Mijn zoon had bij T-mobile een nieuw abonnement afgesloten, inclusief toestel. Nadat hij zijn oude toestel eerst een tijd als reserve toestel gehouden had, mocht ik het toestel gaan gebruiken.
Echter toen ik mijn telefoonkaartje erin stopte, van Hi, kon ik er niet mee bellen of sms-en en vice versa. Kaartje van Tele2 geprobeerd, ook dat werkte niet. Je kon wel gewoon via WIFI op internet/whatsapp, met of zonder simkaart erin.
Dus terug naar het filiaal van T-mobile waar het toestel gekocht was, met de vraag of zij het wel voor elkaar kregen. In de winkel kwamen ze erachter dat er 2(!) verschillende IMEI nummers op het toestel zitten. Eén op de sticker onder de batterij en de andere als je #06# intoetst. Ze vroeg meteen waar we het toestel vandaan hadden, dat had mijn zoon dus in hun eigen filiaal gekocht en het toestel is eenmaal via hen gerepareerd. Ze vond het wel heel erg apart (en haar collega ook) dat er 2 verschillende IMEI nummers op het toestel zitten. Ze zei dan ook dat ze het toestel beter kon opsturen, ik zei dat de garantie al verlopen was op dat toestel, daarop antwoordde ze dat ze dat kon zien in de computer, maar dat er geen kosten aan verbonden zijn omdat simlock vrij maken altijd gratis is. Na kleine twijfel toch gedaan, het mobiel zou waarschijnlijk binnen 2 weken thuis bezorgd worden.
Maar wat een nare verrassing, krijg ik ineens een email van T-mobile dat mijn mobiel gronding is onderzocht en dat onderdelen zijn nagekeken en getest, maar dat het niet onder garantie valt en of ik even €130,41 over wil maken voor de reparatie en als ik niet akkoord ga dan €36,30 om mijn toestel terug te krijgen. Wil ik dat ook niet betalen, dan kan ik hem gratis achterlaten.... Na wat heen en weer geschrijf krijg ik de vraag of ik -nadat ik €36,30 betaal en mijn toestel weer terug heb, even #06# in wil toetsen en dan het IMEI nummer wat daar dan uit komt naar hen wil mailen. Blijkbaar hebben ze met hun degelijke en grondig onderzoek dat niet kunnen vinden? De IMEI code die op de sticker staat is in ieder geval wel simlock vrij stond in de mail.
Maar ik ben van mening dat ik helemaal geen €36,30 zou moeten betalen om mijn mobiel terug te krijgen, aangezien er in de winkel met geen woord is over gesproken, de dame printte ook een bonnetje van 0 euro uit zag ik. Ze heeft mij een aantal keer verzekerd dat het simlock vrij maken echt gratis is. Dat ze dan op de reparatieafdeling op eigen houtje van alles gaan onderzoeken en dat ik dat dan zou moeten betalen is, in mijn ogen, dan ook niet terecht. De dame in de winkel had op zijn minst mij moeten waarschuwen dat er misschien wel kosten aan verbonden zouden kunnen zijn. Als ze dat gezegd had, dan had ik kunnen beslissen of ik het wel of niet zou doen.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk, wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes, Sandra

3402 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2014 om 15:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

De vraag blijft of het toestel simlockvrij zal zijn als het eventueel met betaling van de onderzoekskosten aan u geretourneerd wordt.
Door de reparatie is er een ander imei-nummer, of mogelijk is het toestel zelfs toen vervangen.
Mijn ervaring met iets dergelijks (ander imeinummer) is dat mijn toestel niet meer unlocked kon worden (behalve naderhand in een "winkeltje" voor destijds 7 euro, geen smartphone).
Overigens zou ik eerst weer terug gaan naar de winkel en ze daar aanspreken op hun mededeling dat aan e.e.a. geen kosten verbonden zouden zijn.

zoekster
door zoekster - Sep 30, 2014 om 16:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=aurora1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 15:41]
Overigens zou ik eerst weer terug gaan naar de winkel en ze daar aanspreken op hun mededeling dat aan e.e.a. geen kosten verbonden zouden zijn.
Daar sluit ik me bij aan. U moet die dame ter verantwoording roepen, ook al vrees ik dat ze haar verantwoordelijkheid niet zal nemen.

Uw zoon heeft indertijd waarschijnlijk een gereviseerd toestel gekregen, daar staat T-mobile bekend om als er iets mis is met een toestel. Ze hebben ergens 'nog wat liggen' en dat krijg je als klant dan als vervanger.

sandrie
door sandrie - Sep 30, 2014 om 16:14
28 Antwoorden / 6 Vragen
0

Dank jullie wel voor de reactie.
Volgens de dame in het filiaal van T-mobile zijn hun mobiele telefoons al een aantal jaar simlock vrij en had de telefoon dus ook gewoon simlock vrij moeten zijn. Volgens haar (en haar collega) lag/ligt het probleem dan ook bij de 2 verschillende IMEI nummers. En aangezien ze op de reparatie afdeling blijkbaar niet eens #06# kunnen intoetsen om te kijken of die ook simlock vrij is, vind ik het echt een hele rare gang van zaken.
Doordat zij vorig jaar het toestel hebben gerepareerd (of gewoon een ander, gereviseerd terug gestuurd hebben) zit ik met een toestel waar ineens 2 verschillende IMEI nummers opzitten, maar om dat recht te zetten moet ik betalen.

Ik had al voorgesteld om het toestel dan maar gewoon terug te sturen, niet 'gerepareerd', zonder dat ik daarvoor kosten hoef te maken, maar zij zijn van mening dat ik in ieder geval de onderzoekkosten moet betalen om mijn mobiel terug te krijgen.

U heeft gelijk, het is waarschijnlijk het beste om naar de winkel terug gaan, maar die zit niet in ons dorp ik moet ervoor naar de stad rijden, dus ik hoopte op een beetje service van T-mobile en dat het via de mail geregeld kon worden. Bovendien is het ook maar de vraag of dezelfde dame er staat als ik langs kom.

zoekster
door zoekster - Sep 30, 2014 om 16:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Natuurlijk zou die service er moeten zijn. Beloofd is immers beloofd. Echt flauw gedoe.

Ik heb een idee, zet uw klacht op de klachtenkompas.nl
klik HIER

Daar komt webcare van T-mobile en het oplossingspercentage is hoog. Vermeld er vooral bij dat de verkoopster u had beloofd dat het gratis zou zijn, noem ook de stad waar u bent geweest.

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2014 om 16:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ga bij voorkeur op dezelfde dag van de week rond hetzelfde tijdstip naar die winkel terug. Dan is er mogelijk de grootste kans dat dezelfde dame dienst heeft.

sandrie
door sandrie - Sep 30, 2014 om 16:46
28 Antwoorden / 6 Vragen
0

@zoekster, dank je voor de link, ik ga erop kijken hoe het werkt etc.
@aurora1, dat is inderdaad een goed plan.

sandrie
door sandrie - Sep 30, 2014 om 16:51
28 Antwoorden / 6 Vragen
0

Oeps, maar 1000 karakters mag je gebruiken bij het omschrijven van de klacht op klachtenkompas.nl. Ik wilde mijn klacht even daar 'plakken', maar dat gaat dus niet. Heb nu geen tijd om te herschrijven, maar ga ik zo snel mogelijk doen.

sandrie
door sandrie - Oct 1, 2014 om 13:11
28 Antwoorden / 6 Vragen
0

T-mobile heeft als oplossing dat ik eerst zelf de onderzoekkosten betaal en dat zij dat dan weer verrekenen met het abonnement van mijn zoon.Staat gelukkig op de mail, dus ik heb bewijs mocht het nodig zijn. Dan krijg ik het mobiel terug en dan moet ik #06# 'bellen' en de IMEI code daarvan weer doorgeven en dan kijken zij wat ze verder kunnen doen. Komt daar niets uit dan kan ik altijd nog via WIFI het toestel gebruiken ;) Blijft vervelend, maar in ieder geval beter opgelost op deze manier.
Bedankt voor het meedenken.

aurora1
door aurora1 - Oct 1, 2014 om 15:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ik zou toch terug naar de winkel gaan om te zien of dat beter geregeld kan worden.
Blijkt het unlocken uiteindelijk toch niet te lukken dan kunt u altijd nog naar een gsm winkeltje gaan (soms hebben ze kraampjes op de markt) om voor een klein bedrag de gsm te laten unlocken. Over de prijs daarvan valt soms ook nog wel te onderhandelen. Ze kunnen trouwens niet altijd alle versies gsm's unlocken en soms verschilt dat per "winkeltje" vanwege de apparatuur die ze daarvoor gebruiken.

sandrie
door sandrie - Oct 1, 2014 om 16:15
28 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ik had inmiddels van T-mobile al een herhaling van de prijsopgave gehad, via de e-mail.
In die mail staat een link "Direct de prijsopgave beantwoorden" en dan kom je op een pagina waar je alleen kan kiezen uit drie opties: laten repareren, onderzoekkosten betalen en terug laten sturen, of zonder kosten daar achter laten. Ik heb echter ervaring met crediteren van T-mobile, want er zijn in het verleden vaker dingen verkeerd gegaan, maar dat crediteren is tot op heden altijd goed gegaan, dus daar ga ik nu ook van uit. Ik denk (hoop) dat dit de snelste oplossing is om in ieder geval mijn(?) mobiel weer terug te krijgen.
Ik weet wel dat mocht ik ooit een mobieltje ter reparatie aanbieden, dat ik dan zelf eerst even foto's maak van mijn IMEInummer op de sticker en als ik #06# in getoetst heb. En dat dan uiteraard weer controleren als ik het mobiel terug krijg.

En mocht het via T-mobile niet lukken dan ga ik op zoek naar zo'n winkeltje ;)

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer