tu
door tukkertje Jul 16, 2015 om 16:35
Huishouden & energie

Tafel schilderen

Wij hebben een teakhouten eettafel, die wij willen schilderen met witte Krijtverf. De tafel is bewerkt met teakolie. Hoe pakken wij dit aan?

20022 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2015 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tukkertje,

Misschien heb je iets aan deze tip:
Voor je teak hout gaat verven met krijtverf test het hout

Spuit het hout in met water en zodra je ziet dat er kleine balletjes in het water komen is dat het signaal van olie. Olie trekt in het hout en kan je er niet zomaar uit krijgen. Normaal moet je altijd ontvetten met St Marc maar bij teak hout heeft dat geen enkele zin. Daar zal je met extreme middelen aan de gang meten gaan. Wij zelf doen dat met thinner die je goed in het hout moet laten trekken. Breng zoveel aan tot dat je ziet dat het hout het niet meer wil opnemen. Bij het verdampen van de tinner zal de olie vrijkomen en kan jet met een doek het hout schoonmaken. Let op het verwijderen op deze manier van olie is arbeidsintensief en zal je goed moeten uitvoeren want alle olie moet eruit anders heeft verven geen zin. As ik eerlijk ben zou ik u afraden als u olie constateert om te gaan verven. Het is erg veel werk en u zult er tijd en energie in moeten steken om tot een goed resultaat te komen. Alles moet goed verdampt zijn en u zult alles goed moeten verwijderen anders kunt u vlekken krijgen in de verf.
(Bron)

Suc6 met de klus.

tu
door tukkertje - Jul 16, 2015 om 17:57
176 Antwoorden / 159 Vragen

Dank Edrick voor het snelle antwoord. Ik denk dat ik maar twee weken vakantie neem voor de klus.goed weekend.

aurora1
door aurora1 - Jul 16, 2015 om 18:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk heeft u ook nog iets aan deze klik hier informatie.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2015 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is toch doodzonde van een teakhouten tafel? Schuur hem en zet hem opnieuw in de olie. En u hebt weer een prachtige tafel.

tu
door tukkertje - Jul 16, 2015 om 20:03
176 Antwoorden / 159 Vragen

Dank Aurora, nuttige tips. En Tijger, dat weet ik maar een mens wil wel eens iets anders.

Cookies
door Cookies - Jul 16, 2015 om 20:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 16 jul 2015, 19:55]Dat is toch doodzonde van een teakhouten tafel? Schuur hem en zet hem opnieuw in de olie. En u hebt weer een prachtige tafel.

Het is en blijft teakhout, toch?

@tukkertje: succes!

ma
door maura23 - Jul 17, 2015 om 11:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als u krijtverf koopt van het merk Annie sloan kunt u overal overheen verven zelfs over teak. Neem de tafel eerst af met st Marc schoonmaak en je kan meteen aan de slag zonder schuren. Je kan er zelfs leer en stoffen mee verven ideaal spul. Succes!

Oja Gebruik geen ammoniak voor het ontvetten of een ander middel . Google maar eens op internet kan je veel filmpjes te bekijken.

ma
door maura23 - Jul 17, 2015 om 11:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.shabbytreats.com/wat-kan-je-verven-met-krijtverf

Hier staat hoe het moet je kan ook contact opnemen met ze ze zijn zeer vriendelijk.

jantom
door jantom - Jul 17, 2015 om 11:53
377 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat opmerkingen ~ stoort u zich er vooral niet aan :)

Teak bevat van nature olieachtige stoffen die er mede voor zorgen dat het hout goed bestand is tegen water en het wordt dan ook vaak voor dekken gebruikt. Maar dit hout heeft veel meer toepassingen en is mede daardoor een heel dure houtsoort.
Het heeft een fraaie goudbruine tint.

Het hout zal grondig ontvet moeten worden als er verf op moet worden aangebracht want de hechting kan voor grote problemen zorgen.
Bezint eer ge begint.
Als het resultaat niet voldoet is het erg moeilijk die witte "rommel" uit de nerven weg te halen.

audb
door audb - Jul 17, 2015 om 12:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

@edrick3
Meld daar wel bij dat als je tinner gaat gebruiken dat je dit buiten doet en het liefst wel ergens in een weiland.
Thinner stinkt verschrikkelijk en voor mensen met long aandoening of astma hebt is het spul dat je het beste kan vermijden.
Blijkbaar is het ook geen ongevaarlijke goedje als je dit leest.
Een gasmasker is dus wel aan te bevelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thinner_(oplosmiddel)

ti
door tilow - Jul 17, 2015 om 14:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 17 jul 2015, 12:26]@edrick3
Meld daar wel bij dat als je tinner gaat gebruiken dat je dit buiten doet en het liefst wel ergens in een weiland.
Thinner stinkt verschrikkelijk en voor mensen met long aandoening of astma hebt is het spul dat je het beste kan vermijden.
Blijkbaar is het ook geen ongevaarlijke goedje als je dit leest.
Een gasmasker is dus wel aan te bevelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thinner_(oplosmiddel)

ti
door tilow - Jul 17, 2015 om 14:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 17 jul 2015, 12:26]@edrick3
Meld daar wel bij dat als je tinner gaat gebruiken dat je dit buiten doet en het liefst wel ergens in een weiland.
Thinner stinkt verschrikkelijk en voor mensen met long aandoening of astma hebt is het spul dat je het beste kan vermijden.
Blijkbaar is het ook geen ongevaarlijke goedje als je dit leest.
Een gasmasker is dus wel aan te bevelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thinner_(oplosmiddel)
En vergeet niet dat het zeer brandbaar en ontplofbaar is als je dat in een afgesloten ruimte doet Ik ben nog niet vergeten wat er toen met die schilders in het in het Catshuis is gebeurt.

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2015 om 00:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u wilt gaan schuren, dan moet het geen teakfineer zijn maar massief teakhout. Lees maar eens deze recente vraag hier klik.

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2015 om 00:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eventueel ook nog even klik hier over het ontvetten van geolied kersenhout....

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2015 om 00:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Fineer of massief klik hier.