iv
door ivette25 Jul 15, 2014 om 18:51
Voeding & gezondheid

Tandarts betalen of niet

Gister bij de tandarts geweest. Tijdens het boren schoten ze uit
In me tong. Nu zit daar 1 gat in en een flinke bloed
uitstorting
Dit vind ik niet normaal, moet ik wel de rekening betalen?

9934 23 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 15, 2014 om 19:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is de vulling wel goed gelegd in uw kies?

iv
door ivette25 - Jul 15, 2014 om 19:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee is een tijdelijke vulling. Over 3 weken gaan ze een wortelkanaal behandeling verder uitvoeren.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 15, 2014 om 19:53
1129 Antwoorden / 98 Vragen

"Waar gehakt wordt, vallen spaanders". Het klinkt een beetje akelig in dit geval, maar iedereen maakt wel eens fouten in z'n werk. Dit was een nare ervaring voor u, maar de schade is niet onoverkomelijk. Zoals al gezegd zult u de rekening gewoon moeten betalen en de Klachtensommissie Tandartsen zal hier niets mee doen. Sterkte met de vervolgbehandeling. De tandarts zal deze keer vast extra voorzichtig zijn.

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2014 om 20:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....moet ik wel de rekening betalen?.....
Uiteraard.
Het één heeft niets met het ander te maken.
Mag toch aannemen dat de tandarts zich verontschuldigt heeft.

pi
door pieterwolters - Jul 15, 2014 om 20:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Draai het eens om: u maakt een fout op het werk en krijgt vervolgens geen salaris aan het einde van de maand. Daar gaat u mee akkoord?

door 1953 - Jul 16, 2014 om 01:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De rekening moet u sowieso betalen.

De beroepsaansprakelijk van uw tandarts moet uw (blijvend) letselschade beoordelen voor eventueel schadeloosstelling.

U kunt ook de tandarts voor het Medisch Tuchtcollege beklagen voor deze miskleun met letselschade tot gevolg.

iv
door ivette25 - Jul 16, 2014 om 07:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Zal gewoon netjes betalen :)
Tandarts heeft wel excuses gemaakt ja.
Nu alleen afwachten wanneer ik weer redelijk normaal vast voedsel kan eten.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2014 om 09:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het kan gebeuren dat ze per ongeluk uitschieten met de boor. Vervelend is zoiets wel, maar ik neem aan dat je tandarts daar geen gewoonte van maakt. Dus je zult evengoed die rekening moeten betalen. Heeft je tandarts wel excuses gemaakt? Daar zit vaak de grootste pijn, dat er niet even 'sorry' wordt gezegd.

[edit-red.]

ha
door harryromijn - Jul 16, 2014 om 12:09
272 Antwoorden / 0 Vragen

Mij ook wel eens gebeurd: moet je je tong weghouden.

Of heeft u liever, dat je eerst moet ondertekenen, geen enkele aansprakelijkheidsstelling ooit te stellen ? De claim-society ?
Wordt de tandarts een stuk voorzichtiger, en zal dus ook minder risico's nemen, dus veel gemakkelijker: trekken dan maar, liefst bij een kaakchirurg, dus ... doei !.
Ik ga al dik 30 jaar naar dezelfde tandarts. Verhuisd van Houten naar Breda, doch rijdt al 13 jaar heen-en-weer. Zou het in Breda ook niet kunnen ? Natuurlijk wel. Maar (haast) alles, wat erin zit is ZIJN werk, en daar voelt hij zich nog steeds verantwoordelijk voor.
Vind ik veel beter.

costnix
door costnix - Jul 16, 2014 om 12:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ooit per ongeluk in de vingers van de tandarts gebeten, omdat ik dacht dat hij klaar was met boren en mij mond dicht deed. Helaas stak de tandarts zijn vingers weer in mijn mond terwijl ik deze dicht deed. Ik heb toen geen extra rekening gekregen. Ik heb natuurlijk meteen mijn excuses gemaakt. De tandarts nam het mij niet kwalijk, maar maakte wel gebruik van een mondspreider ter voorkomung van nog een beet van mij.

HappyHenny
door HappyHenny - Jul 16, 2014 om 14:35
199 Antwoorden / 73 Vragen

Mij is iets soortgelijks ook 'ns overkomen. Bij het slijpen ter voorbereiding op een te plaatsen kroon was bij mij de boor naar mijn wang uitgeschoten. De tandarts stond met tranen in zijn ogen, excuses stamelend. Het zou een bloedbad geworden zijn als hij niet de tegenwoordigheid van geest had gehad om z.s.m. mijn mond met geperste watten te 'vullen'. Pijn had ik nog niet want ik was verdoofd. Hij belde een taxi die me naar het ziekenhuis bracht (op zijn kosten) om mijn wang te laten hechten. En die taxi bracht me ook weer terug naar hem. Zich uitputtend in excuses maakte hij de behandeling af met het plaatsen van een voorlopige kroon.
Ik kreeg en betaalde de rekening 'gewoon' en bij mijn contrôles bloost hij nog altijd een beetje uit gêne voor wat óóit misging...

picone
door picone - Jul 16, 2014 om 16:51
55 Antwoorden / 4 Vragen

Een wondje in de mondholte geneest over het algemeen zeer snel, dus maak je er maar niet druk om, de tandarts zal er zelf ook een hekel aan gehad hebben.

Heb je al aan een tongpiercing gedacht? :)

wimmi20
door wimmi20 - Jul 17, 2014 om 01:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Iets soortgelijks is mij een paar jaar geleden ook overkomen tijdens mijn sterilisatie.
Geen excuses, maar ik mag nu wel naar het damestoilet.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 02:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=harryromijn schreef op woensdag 16 jul 2014, 12:09]Mij ook wel eens gebeurd: moet je je tong weghouden.

Of heeft u liever, dat je eerst moet ondertekenen, geen enkele aansprakelijkheidsstelling ooit te stellen ? De claim-society ?
Wordt de tandarts een stuk voorzichtiger, en zal dus ook minder risico's nemen, dus veel gemakkelijker: trekken dan maar, liefst bij een kaakchirurg, dus ... doei !.
Ik ga al dik 30 jaar naar dezelfde tandarts. Verhuisd van Houten naar Breda, doch rijdt al 13 jaar heen-en-weer. Zou het in Breda ook niet kunnen ? Natuurlijk wel. Maar (haast) alles, wat erin zit is ZIJN werk, en daar voelt hij zich nog steeds verantwoordelijk voor.
Vind ik veel beter.

Vind ik ook! Je weet wat je - 33 jaar lang - hebt, je weet nooit wat je er voor terugkrijgt.

avhelvoort
door avhelvoort - Jul 17, 2014 om 20:02
82 Antwoorden / 1 Vragen

Als tandarts zijnde zou het netjes geweest zijn als hij dan zegt dat de rekening niet betaalt hoeft te worden of minimaal iets van korting, maar goed dat is hij niet verplicht zoals hier boven beschreven is.

tenormin
door tenormin - Jul 18, 2014 om 14:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me nauwelijks voorstellen dat de tandarts geen excuses heeft aangeboden en inderdaad: waar gewerkt wordt vallen spaanders. Niet dat dit een prettige ervaring was maar u kunt gelukkig nog praten (neem ik aan), schrijven e.d. Succes met de behandeling over drie weken.

[Edit redactie: OT]

sy
door sylgin - Jul 19, 2014 om 12:58
44 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=avhelvoort schreef op donderdag 17 jul 2014, 20:02]Als tandarts zijnde zou het netjes geweest zijn als hij dan zegt dat de rekening niet betaalt hoeft te worden of minimaal iets van korting, maar goed dat is hij niet verplicht zoals hier boven beschreven is.

Ik ervan uit dat jij ook genoegen neemt met de helft van je salaris als je een fout maakt.

Ik heb het ook weleens gehad maar het was met een week weer over.
Zulke dingen kunnen gebeuren en vaak is het een combinatie van dat jezelf en de tandarts dat het kan gebeuren.

avhelvoort
door avhelvoort - Jul 19, 2014 om 13:14
82 Antwoorden / 1 Vragen

@Sylgin

Dat is wel een heel groot verschil natuurlijk, de tandarts maakt een klein foutje, kan gebeuren maar heeft best wel wat gevolgen, ik zou het redelijk vinden als hij dan zou zeggen dat ze deze behandeling deze keer niet hoeft te betalen voor het ongemak wat ze er van heeft.
Volgens mij werkt dat ook zo bij de meeste zaken die er gebeuren.
Stel; ik heb een vracht bedrijf en ik moet een zending vervoeren en ik vergeet 1 pallet, moet ik er ook zelf voor zorgen dat die pallet optijd aan komt (op mn eigen kosten) de klant gaat daar niet extra voor betalen.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2014 om 13:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat vergelijk met je salaris vind ik nogal suf.

Als de tandarts echt een toe te rekenen fout had gemaakt, dan had hij gewoon aangeklaagd kunnen worden voor letselschade. Ik noem maar een zijstraat, de boor schiet uit in je oog. Bij het afknippen van het hechtingsdraadje, neem hij meteen je halve tong mee ;-)

Maar dit uitschieten naar de tong waarbij een gaatje ontstaat, dat kan gebeuren en heeft ook geen grote gevolgen, een soort risico dat je als cliënt helaas nu eenmaal voor lief moet nemen.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 19, 2014 om 17:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als tijdens of vlak na een operatie de patient overlijd dan wordt de rekening ook niet kwijtgescholden.
En dood is volgens mij toch "erger" dan een wondje in je wang.

sy
door sylgin - Jul 19, 2014 om 20:20
44 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 19 jul 2014, 17:44]Als tijdens of vlak na een operatie de patient overlijd dan wordt de rekening ook niet kwijtgescholden.
En dood is volgens mij toch "erger" dan een wondje in je wang.
Sterker nog,als de patient overlijdt door een medische fout moet de rekening voor de zorg gewoon betaalt worden.Daar wordt echt geen korting opgegeven.

sy
door sylgin - Jul 19, 2014 om 20:22
44 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 19 jul 2014, 13:46]
Maar dit uitschieten naar de tong waarbij een gaatje ontstaat, dat kan gebeuren en heeft ook geen grote gevolgen, een soort risico dat je als cliënt helaas nu eenmaal voor lief moet nemen.
Ik had het over het feit dat de tandarts korting moet geven vanwege een fout,wat natuurlijk onzin is want de behandeling is verder wel goed gegaan.

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 23:11
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha ja zelfs een tandarts kan een fout maken hahahaha gewoon de rekening betalen waar gewerkt wordt vallen spaanders , mijn tandarts maakte een fout waardoor ik een tand kwijt raakte hahahaha ik heb een tandarts nog nooit horen vloeken maar nu wel we hebben er naderhand hartelijk om gelachen , ach kan gebeuren he hahahahahahha