ti
door tibbi3 Apr 1, 2015 om 19:18
Garantie & verzekeringen

Tandartskosten | Aftrekken Belasting?

Hallo iedereen,

Ik heb een aanvullende tandarts verzekering die de meeste normale behandelingen voor 80% vergoed. Echter moet ik ook 3 kronen laten plaatsen. Een dure grap welke niet wordt vergoed met mijn aanvullende verzekering.

Nu las ik dat je tandartskosten ook af kunt trekken bij de belasting wanneer je boven een bepaalde drempel zit. Deze is:

€ 127 tot € 7.525
1.65% van je inkomen tussen € 7.525 en € 39.975.

Stel dat ik dit jaar € 30.000 bruto verdien, dan zou de drempel voor mij € 497 zijn.

één kroon kost € 420,38. Met drie kronen zit ik al op € 1261,14. Nu is mijn vraag:

1. Kan ik dan in 2015 € 840,76 aftrekken van de belasting?
2. Kan ik ook andere kosten aftrekken? Moest bijvoorbeeld ook een kaakfoto laten maken voor € 66,61 die niet werd vergoed. Of een foto van mijn kiezen waar ik slechts 80% van vergoed kreeg.

Ik vraag me dus uiteindelijk af om het slimmer is om alle behandelingen dit jaar te laten doen en af te trekken van de belasting, of volgende jaar een ruimere tandarts verzekering te nemen.

Alvast bedankt!

48269 8 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Apr 1, 2015 om 20:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Alle medische kosten die niet vergoed worden (behalve het eigen risico) kunt u aftrekken.
Dus 3 kronen + foto's e.d. is geen bezwaar.
Ook de 20% eigen bijdrage kunt u aftrekken. Alles wat over de drempel gaat is dan een aftrekpost. Het programma berekent dat automatisch.
Een brug ipv een kroon kan ook als hulpmiddel worden afgetrokken. U heeft dan mogelijk recht op 40% verhoging van die kosten.

Soms is het zo dat de belastingdienst zo meer vergoed dan een verzekering waar u premie voor betaald en die premie is niet aftrekbaar....

ti
door tibbi3 - Apr 1, 2015 om 20:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op woensdag 1 apr 2015, 20:33]Alle medische kosten die niet vergoed worden (behalve het eigen risico) kunt u aftrekken.
Dus 3 kronen + foto's e.d. is geen bezwaar.
Ook de 20% eigen bijdrage kunt u aftrekken. Alles wat over de drempel gaat is dan een aftrekpost. Het programma berekent dat automatisch.
Een brug ipv een kroon kan ook als hulpmiddel worden afgetrokken. U heeft dan mogelijk recht op 40% verhoging van die kosten.

Soms is het zo dat de belastingdienst zo meer vergoed dan een verzekering waar u premie voor betaald en die premie is niet aftrekbaar....

Bedankt voor je reactie.

Hoe kom je aan de 40% verhoging? En kan ik alleen de kosten aftrekken die te maken hebben met een kroon of brug, of alle tandartskosten die ik niet helemaal vergoed kreeg? Zoals 20% van het trekken van een kies of 20% van een verdoving.

zw
door zwaardvis - Apr 1, 2015 om 21:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals ik al schreef: Alle medische kosten die niet vergoed worden, dus ook alle 20% eigen bijdragen voor alle behandelingen van alle artsen. Maar ook kosten van medicijnen voorgeschreven door andere artsen en die niet onder de verzekering vallen of andere hulpmiddelen, zoals steunzolen e.d.

Als je een brug krijgt: (2 of 3 kronen naast elkaar) dan wordt dat als een hulpmiddel beschouwd. Als je dat bedrag dan invult bij "hulpmiddelen, wordt dat bedrag met 40% (113% voor 65+ers) verhoogd:
Dus 1500 kosten wordt dan 2100 euro als aftrekpost. Minus 500 drempel wordt dan 1600 euro aftrekpost. x bijvoorbeeld 42% is dan 672 retour.

Als een verzekering 1000 euro kost en 1000 euro vergoed, heb je over die 1000 euro geen aftrek.
Maar heb je geen verzekering, dan bespaar je dus die 1000 euro premie, maar kun je wel die 1000 euro kosten aftrekken: soms is geen verzekering voordeliger dan wel een verzekering en zeker als je de kosten met 40% kunt verhogen.....

fr
door frans56 Mar 15, 2016 om 13:46
230 Antwoorden / 9 Vragen

Klopt helemaal.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En met die kronen zult u ook wel ern paar keer naar de tandarts toe moeten en dan kunt u uw vervoerskosten tegen de werkelijke kosten aftrekken. Auto bijvoorberld € 0,35 tot € 0,40 per kilometer heen en terug, parkeerkosten. Ook uw vervoerkosten als u naar de dokter of een specialist moet, of bijvoorbeeld de fysio.

Alle kosten concentreren in één jaar is verstandig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2016 om 16:52
16810 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt zelf alle info vinden bij belastingdienst. nl. Alle  details m.b.t.hetgeen Door anderen al is genoemd.

Cookies
door Cookies Mar 4, 2016 om 19:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerrit topic is een jaar oud!

Ma
door Mat Matheij - Mar 15, 2016 om 12:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

Bij Menzis wordt bij de duurste variant op de tandartsverzekering  €750 vergoed. Hierbij geldt voor ingrepen als het plaatsen van kronen een wachttijd van 1 jaar. Ook andere verzekeraars hanteren deze termijn zo bleek bij een rondgang.
Ook bij verhoging van de dekking gelden afwijkende voorwaarden. Zelfs wanneer U bij dezelfde verzekeraar blijft. De vergoeding bedraagt met uitzondering van controles 80%. Foto's die onderdeel zijn van een controle worden eveneens voor 80% vergoed.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 15, 2016 om 23:57
302 Antwoorden / 1 Vragen

@mat matije

Nuttige reactie na een jaar.

ja
door janpeerlkamp - Mar 27, 2016 om 14:31
1 Antwoorden / Vragen