sc
door schouten88 Nov 15, 2010 om 20:50
Voeding & gezondheid

Tandartspraktijken

geachte heer/ mevrouw,

Graag zou ik willen vragen hoe het zit met een klacht indienen over behandelingen die ondergaan zijn bij een zeer onprofessionele tandarts.

Ik ben namelijk op 13 April na 5 jaar voor het eerst weer naar de tandarts gegaan omdat ik erg bang was heb ik gekozen voor een praktijk die ervaren zou zijn met angstige patienten.

In eerste instantie leek alles goed en professioneel na het maken van foto's en nakijken van mijn gebit vertelde de tandarts dat ik 1 ontstoken wortel had waar een wortel kanaal behandeling voor zou volgen die is per direct uitgevoerd maar moest tijdelijk opgevuld worden want het zou een lastige plek zijn en wegens tijdgebrek kwam er een tijdelijke vulling in!
Vrijwel gelijk de volgende dag had ik onwijs veel pijn en ben ik terug gegaan heeft een andere arts het schoongemaakt en weer opnieuw tijdelijk gevuld.

circa 2 dagen later had ik een keel oor en oog ontsteking wat niet zo raar is omdat dit allemaal in contact staat met.

Maar al met al moest ik nogmaal terug en dan zou de wortel kanaal behandeling afgemaakt worden en zou er 1 gaatje gevuld worden en dan zou mijn hele gebit ook in orde zijn.

Nadat dit allemaal gebeurd was. Was is enorm trots op mezelf en blij dat het enigzins mee was gevallen ook al vond ik het allemaal een beetje vreemd.

Een week later kreeg ik toch weer last en besloot ik mij te wenden tot een andere tandarts die mij kon vertellen dat er nog 8 gaatjes in mijn gebit zaten en wel degelijk verstandskiezen groeiden die er zo snel mogelijk uit moesten. Ook heb ik last van tandsteen.

Al met al ben ik dus behoorlijk opgelicht door deze tandartsen praktijk Kados te Zoetermeer en zou ik graag willen weten wat nu verder.

Want ik heb een klacht ingediend bij het NMT waar deze tandarts naar eigen zeggen lid van zou zijn wat ook op de site vermeldt wordt. Maar na het indienen kon een medewerker mij vertellen dat dit niet het geval was en zijn iets voor mij kunnen doen.
Ook al heb ik de rekeningen netjes betaald de tandarts geeft ook geen enkele reactie op de klacht.

Met vriendelijke groet,
C.Schouten

3424 17 Rapporteer

kiran
door kiran - Nov 17, 2010 om 01:08
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@schouten88

Een opmerking: als je een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan en er zit een ontsteking ... dan boort men uit/maakt schoon/anti biotica erin en er komt een noodvulling in. Kan pijn veroorzaken/en trekken naar oor/oog.

Wel vreemd als die tandarts zelfs na het maken van foto's, 8 gaten mist!
En ook niet iedere tandarts pakt het tandsteen aan, is dan doorgaans doorsturen naar een mondhygieniste.

"Een week later weer last".
Hoeft niet van de kies af te komen die die wortelkanaalbehandeling heeft gehad. Een naast liggende kies kan mogelijk dan ook opspelen.

Nee, is geen beste beurt geweest .... maar of die wortelkanaalbehandeling uitgesteld werd wegens tijdgebrek? Vraag het me af ... ontsteking moet eerst weg zijn, vandaar een noodvulling en een latere behandeling.

Opgelicht? Denk eerder een kwestie van nalatigheid

Maar ondanks angst toch ernaar toe ... pluimpje hoor.
Mvrgr.

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 09:16
11 Antwoorden / 2 Vragen

en tevens gaf de tandarts zelf aan dat er een tijdelijke vulling in mo est omdat de volgende patient zat te wachten en de volgende dag kon ik terug met alle pijn die ik had en moest hij opnieuw uitgespoeld worden.

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 09:22
11 Antwoorden / 2 Vragen

@ kiran,

Beste heer/mevrouw,

Waarom ik dit oplichting noem is omdat ik wel de rekening van €160 op mijn deurmat heb gekregen en ook betaald heb.

En omdat mijn huidige tandarts op het moment bezig is met de behandeling en al 1 verstandskies is uitgesneden bij de kaakchirug en zij heeft mij oook aangegeven dat de wortel nog steeds ontstoken is en het gaatje dat gevuld zou zijn nog open plekjes heeft waardoor al het eten en drinken erin kan en onwijs veel pijn doet.

Teven geeft deze praktijk aan dat zij aangesloten zijn bij de NMT maar deze organisatie geeft aan dat de praktijk helemaal niet bekend is bij hen en ik dat mij zal moeten richten tot het regionale tuchtcollege.

ik vind het dan ook zeer kwalijk dat de tandarts dit n iet zelf met mij wil bespreken en ook nog valse informatie verschaft daarom vind ik dit oplichting en nalatigheid.

met vriendelijke groet

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 10:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap het niet helemaal. Je gaat naar tandarts 1. Die begint met een wortelkanaalbehandeling. Hiervoor was vooraf geen tijd ingepland, dus doet hij datgene dat hoognodig is en kan binnen de tijd. Ik vind het dan ook normaal dat er dan een vervolgafspraak gemaakt wordt.

Vervolgens heb je klachten en ga je meteen naar een andere tandarts? En kort daarna nog naar een 3e tandarts? Waarom niet terug naar de 1e?

Ik weet helaas ook wat het is om een wortelkanaalbehandeling inclusief zenuwbehandeling te moeten/mogen ondergaan (en de desbetreffende kies scheen nog een heel lastige te zijn ook), maar kan uiteindelijk alleen maar lof uitspreken voor mijn tandarts(en). Ook ik heb een periode van 5 jaar geen tandarts bezocht. Niet alleen omdat ik er nooit graag heen ging, maar ook omdat er geen plaats was. Uiteindelijk kon ik dus terecht bij tandartsen in opleiding. Je krijgt dan weliswaar vergevorderde studenten aan je mond, maar alles onder begeleiding van docenten. Voordelen: nieuwste technieken, goed opgeleide studenten en docenten, kennis up-to-date, lagere kosten en je merkt dat aan communicatie tegenwoordig aandacht wordt besteed. Soms word ik wel eens moe van de uitleg, maar het is wel prettig om te weten wat ze doen en waarom. Klein nadeel: behandelingen duren wel iets langer dan bij gewone tandarts. Kan ik dus iedereen aanraden.

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 11:02
11 Antwoorden / 2 Vragen

@marcel75,

zal het je even uitleggen!

Ik voor het eerst naar de tandarts die doet een wortelkanaalbehandeling die deze tijdelijk vult vanwege tijdgebrek. VErvolgens kan ik de volgende dag terug omdat het niet goed gevuld was en eten tussen was gekomen!
Nog steeds naar dezelfde tandarts terug gegaan die foto's maakt en zegt dat er alleen 1 gaatje nog zit en die de volgende keer gevuld wordt samen met de wortel kanaal behandeling afmaakt. De 4de keer zelfde tandarts zou alles nu goed zijn en over een half jaar zou ik weer op controle moeten.En dan laat ik alle rare dingen en gezegden van deze tandarts weg.

Na 2 weken heb ik nog steeds pijn en besluit ik ga eens naar een andere tandarts om te kijken wat die ervan vind en of dit normaal is. En wat blijkt
er zitten nog 8 gaatjes in me gebit de wortel is nog steeds ontstoken en de vulling zit niet goed. En bovendien heeft u ook nog 2 verstandskiezen die er uit moeten!

lijkt me niet heel moeilijk om te begrijpen dat tandarts 1 ver in gebreke is gebleven en zijn werk heel slecht gedaan heeft! En vervolgens is de praktijk niet eens bereid om het er over te hebben. Duidelijk?

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 11:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

dus al met al GOED lezen marcel er zijn maar 2 tandartsen in het hele verhaal 1 die zijn werk verre van goed heeft gedaan en 1 bij wie ik nu in behandeling ben die mij kon vertellen wat er allemaal had moeten gebeurd

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 11:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Citaat "In eerste instantie leek alles goed en professioneel na het maken van foto's en nakijken van mijn gebit vertelde de tandarts dat ik 1 ontstoken wortel had waar een wortel kanaal behandeling voor zou volgen die is per direct uitgevoerd maar moest tijdelijk opgevuld worden want het zou een lastige plek zijn en wegens tijdgebrek kwam er een tijdelijke vulling in!
Vrijwel gelijk de volgende dag had ik onwijs veel pijn en ben ik terug gegaan heeft een andere arts het schoongemaakt en weer opnieuw tijdelijk gevuld.
"

Ik tel dan in totaal toch 3 tandartsen, maar ik zal mijn bril eens gaan poetsen. Overigens vind ik de reactie wel erg agressief overkomen. Stelde uit belangstelling en vanwege onduidelijkheid aan mijn kant vragen en dan krijg ik zo'n reactie.

Dat er spontaan gaatjes ontstaat heb ik in het verleden ook al eens meegemaakt. Vooral als de wintersport of de zomervakantie voor de deur staan. Dan moesten er ineens foto's gemaakt worden en werden er ineens gaatjes gevonden. Ging ik net na de zomervakantie voor een controle, dan was er niets aan de hand.

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 11:15
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ja een andere arts in de zelfde praktijk omdat meneer de tandarts geen tijd had! en spontane gaatjes oke maar 8 in 2 weken tijd lijkt me heel stug denk ik zomaar.

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 11:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Schouten,

Nu begrijp ik. Tja, een tandarts werkt nu eenmaal, net als een huisarts, de kapper, etc veel volgens afspraak. Hoe vervelend pijn aan het gebit ook is, het kan zijn dat een tandarts niet beschikbaar is. Volle agenda, cursus, agenda collega overnemen etc. Dat is voor jou als patiënt ontzettend vervelend, maar dat komt nu eenmaal bij meerdere beroepen voor. In dat geval kom je dan bij een andere arts uit die toevallig wel een gaatje in zijn agenda heeft.

Ik heb mijn bedenkingen bij mijn "spontane" gaatjes die zo kort voor een vakantie ontdekt werden en na een vakantieperiode er nooit waren altijd al gehad. Wel toevallig dat ik in december wel gaatjes had, maar in oktober nooit.

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 11:30
11 Antwoorden / 2 Vragen

ja dat klopt en ik zeg ook niet over het feit dat ik bij de andere tandarts moest komen want des tijds was ik blij dat ik (geholpen werd)

En sorry maar ik snap het stukje van spontane gaatjes niet helemaal mij lijkt het gewoon onwaarschijnlijk dat er 8 gaatjes in 2 weken ineens zijn ontstaan. terwijl er wel foto´s zijn gemaakt en die verstandkiezen zijn ook niet in 2 weken volgroeid denk ik. Dus vandaar dat ik zeer ontevreden ben.

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 11:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Schouten,
Wil er alleen maar mee zeggen dat tandartsen betaald worden naar de handelingen die ze verrichten. Zo heb je dus geen gaatjes en zo ineens wel....... Welke tandarts moet je dan geloven. De tandarts die zegt: "ik houd het in de gaten en doe er wat aan als het nodig is" of de tandarts die zogenaamd preventief alvast alle gaatjes gaat vullen die mogelijk in de toekomst een gaatje zouden kunnen worden? Die laatste verdient wel meer en sneller zijn geld.

sc
door schouten88 - Nov 18, 2010 om 11:41
11 Antwoorden / 2 Vragen

dat begrijp ik ook nog maar als je na 5 jaar na de tandarts gaat mag je verwachten dat alles gewoon gebeurd en natuurlijk krijgen ze betaald naar wat ze doen maar dat is geen reden om de helft niet et doen en de andere dingen half. en vervolgens niet aanspreekbaar zijn voor klachten dat zegt voor mij al genoeg want in de praktijk hadden ze de vraag klacht ook wel even in behandeling kunnen nemen in plaats van zeggen sorry maar wij willen hier niet op ingaan en wij wensen u succes bij uw nieuwe tandarts.

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 11:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat alles moet gebeuren ben ik met je eens; ik verdenk echter menig tandarts er van soms even iets maar dan alles te doen. Het is dus mogelijk dat de 1e tandarts wel het datgene heeft gedaan dat nodig was, de 2e dat wel degelijk gezien heeft maar toch nog een buitenkansje zag liggen: preventief boren en vullen.

pino123
door pino123 - Nov 18, 2010 om 12:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het niet zo zijn, dat de eerste of tweede tandarts dacht, dat de gaatjes nog niet direct behandeld moesten worden. Maar eerst even het geheel van de wortelkanaalbehandeling lieten bijkomen, om later aan de gaatjes te beginnen en het verwijderen van tandsteen?
Het is natuurlijk niet netjes hoe het geheel verlopen is, maar het kan ook zo zijn dat de tweede tandarts extra handelingen heeft uitgevoerd, zonder dat dit direct nodig was....
En nee, het is geen kritiek, alleen een vraag!

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 12:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pino,
Mijn idee!

metallicat
door metallicat - Jun 1, 2014 om 19:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Deze mail heb ik verstuurd naar de zelfde tandarts na mijn ervaring.
Ook ik kreeg geen reactie.
Alleen een mail met een nieuwe afspraak!!!

Enige tijd geleden heb ik mij bij u laten inschrijven.
Bij de inschrijving heb ik uw assistente verzocht om een afspraak in te plannen daar ik vragen had over het plaatsen van een kunstgebit.
Mijn vraag aan uw assistente was welke kosten ik voor deze afspraak kon verwachten.
Uw assistente vertelde mij dat dit rond de 60 euro zou liggen.
Zij verwees mij door naar de website.

Na deze te hebben bekeken, bleek het door uw assistente genoemde bedrag niet overeen te komen met de website.

Vandaag had ik een afspraak om 11.10 uur.
Toen ik mij meldde bij uw assistente vroeg ik haar nogmaals naar de kosten van deze afspraak.
Wederom vertelde zij mij dat deze rond de 60 euro zou liggen.
Ik vertelde uw assistente dat uw site andere prijzen vermeld.
Echter was uw assistente van mening dat dit prijzen waren van vorig jaar, en niet meer relevant.
Toen ik uw assistente er op wees dat ik het erg onduidelijk vond raakte zij duidelijk geïrriteerd.

Uw assistente meende dat het noodzakelijk is om foto's te maken en tandsteen te verwijderen voordat ik met u in gesprek zou gaan over de mogelijkheden van een kunst gebit.
Ik heb uw assistente meerdere malen erop gewezen dat ik deze behandeling niet wilde, en daar ook niet om had gevraagd.
Zij dwingt mij een behandeling te ondergaan die ik niet wil.

Nadat de tijd waarop ik mijn afspraak had was verstreken kwam u mij mede delen dat ik nog een zeker een half uur moest wachten op mijn afspraak daar het uitliep.

Aangezien ik mijn kinderen moest ophalen kon ik hier niet op wachten en heb ik de praktijk verlaten. Er is een nieuwe afspraak gemaakt in juni.

Echter heb ik na deze vervelende ervaring met uw praktijk geen prettig gevoel meer, en voel mij niet gerust. Ik vraag u dan ook mij uit te schrijven en mijn afspraak te laten vervallen.
Ik heb mij zojuist bij een andere tandarts ingeschreven.

metallicat
door metallicat - Jun 1, 2014 om 19:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vond ik toevallig ook nog bij "ervaringen"

Dames achter de balie niet altijd even correct met afspraken, tot 4x toe verkeerde afspraken in computer (gelukkig hadden ze ze zelf op een kaartje geschreven en heb het ze laten zien) Bij mijzelf gaatje niet gezien en bij mijn dochters idem. Beide dochters 2 jaar te laat naar orthodontist verwezen vanwege kaak problemen (dat is het als je er zelf geen verstand van hebt.) en bij mij evenals mijn man vulling binnen 3 maanden eruit gevallen. Eerst bij mij en door hun laten oplossen daarna bij mijn man en toen zijn we toch overgegaan naar andere tandarts, bleek niet goed gedaan te zijn en toen kwamen ook de gaatjes aan het licht. Tevens bleek dat er vorig jaar foto's gedeclareerd bij zorgverzekeraar maar deze waren niet genomen.